بهترین سوغاتی های گرجستان

بهترین سوغاتی های گرجستان


گرجستان، سرزمینی است که در حد فاصل اروپا و آسیا واقع شده و زمانی جزو خاک جمهوری شوروی بود؛ بعد از فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی نیز اصالت و یکپارچگی را خود را حفظ کرده به‌طوری که صنایع دستی این کشور حکایت از تاریخ و فرهنگ غنی مردم این کشور دارد.
این کشور که میراث فرهنگی خطه قدمت‌دار قفقاز را یدک می‌کشد هر ساله میزبان گردشگران از سراسر دنیا به‌خصوص از کشورهای خاورمیانه نظیر ایران است. 
به همین دلیل تصمیم گرفتیم برای معرفی آثار و صنایع دستی و همچنین راهنمایی مسافران و کاربران گرامی یگانه گشت برای تهیه سوغاتی و یادگاری، بهترین سوغاتی های گرجستان را به شما معرفی کنیم. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما باشید.
1

لورجی سوپرا

Lurji Supra


مهمان نوازی و مهمانی بخشی اساسی از فرهنگ گرجستان است و به نظر می‌رسد در گذر تاریخ و فرهنگ غنی کشور گرجستان، سفره های آبی و سفید که لورجی سوپرا (lurji supra) نامیده می‌شوند به نمادی از گرجستان و یک نوع عنصر فرهنگی این کشور مبدل شده‌اند، در واقع این سوغاتی اصیل گرجی همان نقشی را در فرهنگ گرجستان دارد که سُفره‌ی ایرانی دارد.
لورجی سوپرا از بهترین سوغاتی های گرجستان
این رومیزی‌ها با تکنیک چاپ سنتی با رنگ‌های سفید و آبی روی پارچه‌هایی از جنس ابریشم، پنبه و … چاپ می‌شوند. این پارچه سفید با یک خمیر مقاوم مهر می‌شود. علت آن است که وقتی پارچه در خمره‌ای از رنگ آبی فرو می‌رود، قسمت‌های مهر شده رنگ را جذب نکنند و سفید باقی بمانند.
2

سفال و سرامیک

Clay Pottery & Ceramics


صنایع  دستی ساخته شده از سفال و سرامیک در گرجستان بسیار محبوب هستند و از بهترین سوغاتی های گرجستان به شمار می‌روند. این محصولات که از خاک رس قرمز و سفید ساخته می‌شوند در انواع مختلفی نظیر کوزه‌های نوشیدنی و کاسه‌هایی کم‌عمق جهت آبخوری، قوری‌های سفالی، ظروف و دیگ‌های سفالی برای پخت غذاهایی مانند شکمرولی و لوبیو تولید و عرضه می‌گردند.
سفال و سرامیک از بهترین سوغاتی های گرجستان
3

باتیک ابریشم

Silk Batik


باتیک ابریشم که یکی از بهترین سوغاتی های گرجستان است به تکنیک نقاشی و چاپ اشکال مختلف اعم از گل و … روی ابریشم گفته می‌شود. لازم به ذکر است که این تکینک سنتی از دهه 1980 در گرجستان رایج شد.
از تکنیک باتیک برای ایجاد روسری‌های زیبای زنانه، لباس، لوازم خانگی مانند روکش کوسن، رومیزی، دیوارکوب‌های تزئینی و …استفاده می‌شود.
باتیک ابریشم از بهترین سوغاتی های گرجستان
باتیک ابریشم از بهترین سوغاتی های گرجستان
4

مینا کاری

Cloisonné Enamel (Minankari)


قدمت مینا کاری که در زبان گرجی با نام‌های مینای کلوزونه و مینان کاری شناخته شده است به قرن هشتم و نهم میلادی باز می‌گردد.
زیور آلات نقره، مس و … که مزین به نقوش مینا کاری شده هستند یکی از محبوب‌ترین و بهترین سوغاتی های گرجستان به شمار می‌روند. 
این مصنوعات زیبا و دست ساز به حدی در گرجستان و شهرهای بزرگ آن نظیر تفلیس و باتومی محبوبیت دارند که تقریبا در هر فروشگاهی می‌توانید نمونه‌ای از صنایع دستی چه زیورآلات و چه ظروف مزین به مینا کاری را پیدا کنید.
مینا کاری از بهترین سوغاتی های گرجستان 1
مینا کاری از بهترین سوغاتی های گرجستان 2
5

فرش و گلیم

Carpets & Kilims


فرش‌های دست‌بافت و آویزهای دیواری به طرز اعجاب‌آوری در سراسر منطقه قفقاز محبوب هستند. این محصولات که از بهترین سوغاتی های گرجستان به شمار می‌روند اغلب عتیقه بوده از جمله این فرش‌هایِ نفیسِ عتیقه می‌توان به گلیم‌هایی تحت عنوان گلیم‌های سنتی منطقه کاخا در گرجستان اشاره کرد که به گلیم‌های کاخایی شهرت دارند.
از جمله ویژگی‌های این گلیم‌ها طرح و نقش آن‌هاست که همیشه یک جفت حیوان را به تصویر می‌کشند. جالب است بدانید این فرش‌ها به حدی قیمتی و نفیس هستند که مردم گرجستان آن‌ها را تنها در مناسبت‌های بسیار خاص و به بستگان نزدیک خود هدیه می‌دهند؛ برای مثال جشن تولد کودک نورسیده یا هدیه به عروس از این موارد است.
گلیم کاخایی از بهترین سوغاتی های گرجستان 1
گلیم کاخایی از بهترین سوغاتی های گرجستان 2
کیفیت و منشأ فرش‌های قدیمی بسیار متفاوت است، بنابراین بهتر است در صورت تمایل به خرید به فروشنده و بازارچه‌های معتبر مراجعه کنید.
می‌توانید نمونه‌های ارزان‌تر را در اکثر بازارها از جمله بازار درای بریج پیدا کنید.
6

نمد کاری

Feltwork


صنایع دستی نمدی در مناطق کوهستانی گرجستان (به ویژه در توشتی، سوانتی و راچا بالا ) رایج است. شما می‌توانید صنایع دستی نمد کاری را در محصولات متنوعی چون آویزهای دیواری و عروسک‌های نمدی و همچنین لوازم جانبی کاربردی مانند دمپایی نمدی و کلاه نمدی مشاهده کرده و در صورت تمایل خریداری کنید.
نمد کاری از بهترین سوغاتی های گرجستان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383