جاذبه های دیدنی یزد

جاذبه های دیدنی یزد

یزد، شهری به بلندای تاریخ، شهری با تاریخی کهن، شهری با معماری یک دست و جذاب، شهری پر از باغ و قنات، شهری که هر زمان به آن سفر میکنید آرزوی این را دارید که سفر شما هیچ گاه پایان نیابد، اینها همه تعاریفی است که از نگین تاریخی ایران، یعنی شهر یزد می‌شنوید.
شهر یزد تنها شهری در ایران است که به ثبت یونسکو رسیده و شهرت جهانی پیدا کرده و به همین دلیل است که سالانه (البته قبل از کرونا) توریست‌های زیادی سر و دست میشکنند تا به این شهر سفر کنند.
بافت تاریخی یزد یکی از بهترین جاذبه‌های آن می باشد که …
حالا با یگانه گشت همراه باشید تا شما را با 18 تا از بهترین جاذبه های یزد آشنا کنیم تا زمانی که به یزد سفر کردید، با برنامه‌ریزی کامل بتوانید از تمام این جاذبه‌ها دیدن کنید
  • 1
    میدان امیر چخماقAmir Chakhmaq Complex
میدان امیر چخماق یکی از بهترین و همینطور معروفترین جاذبه های دیدنی یزد به حساب می‌آید. جالب است بدانید که مجموعه امیر چخماق در بافت تاریخی یزد قرار گرفته و به همین دلیل دارای جاذبه‌های دیگری از جمله تکیه و بازار و مسجد نیز می‌باشد.
مهمترین المان و سازه مجموعه امیر چخماق سازه میدان است که که از یک بنای سه طبقه ساخته شده است که دو مناره هم در بالای خود دارد و تقریبا میتوان گفت که یکی از اصلی‌ترین نمادهای یزد نیز به شمار می‌رود .
این مطلب را نیز باید اشاره کرد که مجموعه امیر چخماق نیز جز آثار ملی به ثبت رسیده، تکیه امیرچخماق در سال 1330 به ثبت رسیده و مسجد آن در سال 1341.
  • 2
    مسجد جامع یزدJameh Mosque of Yazd
اگر میخواهید با یکی از شاهکارترین جاذبه های دیدنی یزد آشنا شوید حتما از مسجد جامع بازدید داشته باشید، اصلا مگر می‌شود وارد یزد شد و مسجد جامع را بازدید نکرد، امکان ندارد!
باورتان بشود یا نه، قدمت این مسجد به حدود 1000 سال می‌رسد که در ادوار مختلف ساخته و مورد بازسازی قرار گرفته، حتی برخی روایات هم وجود دارد که میگویند این مسجد روی بقایای یک آتشکده قرار گرفته، یعنی قبل از مسجد در این مکان آتشکده‌ای برپا بوده.
این مسجد در 31 تیر 1313 و با شماره 206 جز آثار ملی شده است.
  • 3
    زندان اسکندر و مدرسه ضیائیهAlexander's Prison
مدرسه ضیائیه یزد
بالاخره کدام نام؟ کدام نام برای این جاذبه ارجح‌تر و درست‌تر است؟ زندان اسکندر یا مدرسه ضیائیه، کاربری این مکان زندان بوده یا حالت مدرسه داشته؟
اینها همه سوالاتی هستند که در ذهن شما آمده، ممکن است در مطالبی که در گذشته خوانده باشید کمی گیج شده باشید و سوالات بالا برای شما پیش آمده باشد، اما در این مطلب به درست‌ترین روایت آن اشاره خواهیم کرد.
این مکان یادگاری است از دوران ایلخانیان و سال 631 هجری قمری که توسط ضیاءالدین حسین رضی عارف معروف یزد بنا شده که بسیار عجیب و دیدنی است.
  • 4
    محله فهادانFahadan District
مگر می شود به یزد سفر کنیم، یک اقامتگاه خوب بگیریم، غذاهای خوب و سنتی یزد را نوش جان بکنیم اما به محله فهادان سری نزنیم، امکان ندارد!
محله فهادان قدیمی‌ترین محله در یزد می‌باشد که نه تنها بسیار زیبا است بلکه میتوانید اقامتگاه‌ها و کافه‌های خوبی را نیز در این قسمت از شهر پیدا کنید.
فقط مراقب باشید که در این محله پر پیچ و خم و پر از کوچه گم نشوید، البته با پیشرفت تکنولوژی و با استفاده از GPS گوشی خود این اتفاق نمی‌افتد اما احتیاط کنید.
هم در روز جذابیت دارد هم در شب، مخصوصا در این دوران چون نورپردازی‌هایی زیبایی را در این قسمت از شهر انجام دادند تا جلوه بیشتر داشته باشد
  • 5
    بقعه 12 امامDavazdah Imam Memorial
بقعه دوازده امام یزد
یکی دیگر از جاذبه های دیدنی یزد که نباید بازدید آن را از دست داد، بقعه 12 امام می‌باشد که در محله فهادان و در کنار زندان اسکندر یا مدرسه ضیائیه قرار دارد.
این بنا متعلق به دوران سلجوقیان است که در نوع خود شاهکاری محسوب می‌شود، که اگر بخواهیم به یکی دلایلی که آن را شاهکار مینامیم اشاره کنیم، گنبد آجری آن است.
بقعه 12 امام در سال 1313 و با شماره 207 به ثبت ملی رسیده و از این حیث هم اهمیت زیادی دارد. جالب است بدانید که بقعه 12 امام روی آتشکده‌ای بنا شده که متعلق به دوران ساسانیان می‌باشد.
  • 6
    خانه لاری هاLariha House
خانه لاری های یزد
یکی از خانه های تاریخی یزد و از جاذبه های دیدنی یزد که در محله فهادان قرار گرفته خانه لاری‌ها است که قدمت آن به دوران قاجار برمیگردد و در کنار عمارت کلاه فرنگی یزد بنا شده.
این خانه در سال 1375 و با شماره 1837 جز آثار ملی شده پس خانه‌ای است که ارزش دارد برای بازدید آن اقدام کنید.
این خانه در سال 1286 توسط حاج محمد ابراهیم لاری ساخته شده که از تجار مهم لار بوده که به یزد سفر کردند و در اینجا اقامت داشتند. بعد از سفر به یزد فکر ساخت این خانه به ذهن او میزند البته خانه از قبل ساخته شده بوده اما نه به صورت کامل و حاج محمد ابراهیم اقدام به کاملتر کردن آن میکند.
  • 7
    موزه آب یزدYazd Water Museum
در واقع موزه آب در خانه تاریخی دیگری در یزد قرار دارد به نام خانه کلاهدوزها که البته با آمدن به این خانه با یک تیر دو نشان می‌زنید هم از موزه بازدید میکنید هم از خانه کلاهدوزها.
این موزه در سال 1379 و با توجه به اهمیت آب و کمبود آن و با هدف درست استفاده کردن از آن مخصوصا در منطقه خشک و کویری یزد، افتتاح شده است.
اینت خانه توسط حاج سید علی اکبر یکی از بازرگانان مهم یزد در دروان قاجار و در سال 1266 به وسعت حدود 720 متر مربع ساخته شده است.
  • 8
    آتشکده یزد (ورهرام)Yazd Fire Temple
آتشکده بهرام یزد
آتشکده یزد یکی دیگر از جاذبه های دیدنی می‌باشد که متعلق به زرتستیان شهر یزد می‌باشد. قدمت بنای آن به دوران پهلوی برمیگردد اما آتشی که در آن می سوزد 1500 سال، طبق اسناد و مدارک مکشوفه قدمت دارد، باورتان می‌شود، 1500 سال!!
آتش این آتشکده داستان‌ها دارد و مسافت‌ها پیموده تا به این مکان رسیده و کماکان روشن مانده، آتشی که برای زرتشتیان یزد بسیار مقدس می‌باشد
این آتشکده در 22 شهریور 1378 و با شماره 2431 جز آثار ملی به ثبت رسیده.
  • 9
    باغ دولت آبادDowlat Abad Graden
باغ دولت آباد یزد
شاید بتوان باغ دولت آباد یزد را یکی از مهمترین آثار و جاذبه های یزد دانست که حتی در میراث فرهنگی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. باغ دولت آباد در خیابان شهید رجایی و همینطور بلوار نواب و در محله چهار منار واقع شده است.
قدمت این بنا به دوران زندیه برمیگردد و روایات مختلف حاکی از آن است که سال ساخت آن به 1160 قمری می‌رسد. لازم به ذکر است که بلندترین بادگیر ایران و جهان در باغ دولت آباد قرار دارد.
باغ دولت آباد با شماره 774 و در سال 1346 به ثبت ملی رسیده است.
  • 10
    دخمه زرتشتیان (برج سکوت)Silence Tower
دخمه زرتشتیان یزد
نام ترسناکی دارد، دخمه زرتشتیان یا برج خاموشان یا برج سکوت، همگی نام‌هایی هستند که برای این مکان اسرار‌آمیز به کار میروند. این دخمه در 15 کیلومتری جنوب یزد قرار دارد، اگر وقتتان اجازه داد حتما از این مکان دیدنی بازدید داشته باشید.
جالب است بدانید کاربرد این دخمه چه بوده که البته امروزه دیگر آن کاربری خود را از دست داده، حالا میپرسید مگر کاربری این مکان چه بوده؟ قبلا زرتشتیان از این دخمه جهت سوزاندن اجساد و متوفیان خود استفاده میکردند. تقریبا 50 سال پیش این عمل در یزد ممنوع اعلام شده است.
دخمه زرتشتیان در سال 1384 و با شماره 12730 در زمره آثار ملی قرار گرفته.
  • 11
    آب انبار 6 بادگیرAb Anbar 6 Badgir
آب انبار شش بادگیر یزد
محله‌ای در یزد وجود دارد به اسم 6 بادگیر که آب انبار 6 بادگیر نیز در همین محله قرار گرفته و یکی از بهترین جاذبه های دیدنی یزد به شمار می‌رود.
به دلیل کویری بودن شهر یزد و کم آبی آن، مردم آن زمان تصمیم به ساخت آب انبار میکنند که آب باران را بتوانند ذخیره کنند و خب برای خنک نگه داشته شدن آب ذخیره شده نیاز به بادگیر بوده، این آب انبار هر دو عنصر رو با هم دارد، هم بادگیر و هم آب انبار.
قدمت آب انبار 6 بادگیر برمیگردد به دوران قاجار، البته این نکته را باید بگوئیم که زمان قاجار آب انبارهای زیادی در این خطه کویری ساخته شدند که حتی برخی از آن‌ها امروزه نیز فعالیت میکنند.
آب انبار 6 بادگیر در سال 1357 جز آثار ملی ایران شده است.
  • 12
    بازار مسگرهاCopper Bazaar
اگر به دنبال این هستید که یکی از بهترین جاذبه های دیدنی یزد را ببینید حتما به بازار آن سر بزنید مخصوصا بازار مسگرها، با اینکه سر و صدای زیادی دارد اما بسیار جذاب و سرگرم کننده می‌باشد.
البته فقط برای تماشا نیست و میتوانید اجناسی را که به آنها علاقه دارید را نیز از اینجا خریداری کنید، ظروف مسی این بازار جزء بهترین ظروف مسی ایران به شمار می‌روند.
قدمت بازار مسگری یزد را 600 سال تخمین زدند که از این حیث یکی از قدیمی‌ترین بازارهای مسگری در ایران به حساب می‌آید.
  • 13
    موزه آیینه و روشناییMuseum of mirrors and lighting
قرار است در این مطلب 18 تا از بهترین جاذبه های دیدنی یزد را به اختصار توضیح دهیم که یکی دیگر از آنها موزه آیینه و روشنایی است که تاریخ ساخت آن به دوران پهلوی باز میگردد.
البته بعد از انقلاب، این مکان به بنیاد مستضعفان سپرده شد البته نه با این کاربری، اما در سال 1377 کاربری آن به موزه تغییر کرد و بازدید آن برای عموم آزاد گردید.
موزه قصر آیینه یا همان آیینه و روشنایی در سال 1378 نیز یعنی یک سال بعد از تغییر کاربری جزء آثار ملی شد.
  • 14
    بازار و حمام خانBazaar and Hammam Khan
در ایران، ما حمام قدیمی کم نداریم بلکه تعداشان بسیار زیاد نیز می‌باشد اما تعداد کمی از آنها در حوادث طبیعی سالم ماندند و تخریب نشده‌اند که یکی از آنها حمام خان در شهر یزد می‌باشد.
این حمام در خیابان قیام و جنب مسجد ملا اسماعیل قرار گرفته که آخرین جاذبه‌ای است که در این صفحه به شما توضیح میدهیم. این حمام دارای دو نام دیگر نیز می‌باشد، گرم خانه و گرمابه نور از دیگر اسم‌های این حمام می‌باشد.
حمام خان در سال 1212 هجری قمری ساخته شده که البته در سال 1224 مورد بازسازی قرار میگیرد، البته امروزه دیگر آن کاربری حمام را ندارد و به رستوران و سفره خانه سنتی بدل شده.
  • 15
    میدان ساعتTime Square
میدان ساعت یزد
نام دیگر نیز برای میدان ساعت یزد به کار میبرند به نام میدان وقت‌الساعة. این میدان فی ما بین مجموعه امیر چخماق و محله فهادان قرار دارد.
ویژگی دیگر آن قرار گرفتن در راستای مسجد جامع یزد می‌باشد که از طریق یک بلوار زیبا که اطراف آن بلوار را مغازه‌ها و فروشگاه‌ها احاطه کرده‌اند به هم متصل می‌باشند.
قدمت برج ساعت را به 725 هجری قمری نسبت داده‌اند که البته در دوران قاجار هم کامل‌تر شده و چهار ساعت در اطراف آن قرار گرفته و هم مورد بازسازی کامل قرار گرفته.
  • 16
    میدان مارکارMarkar Square
ساعت مارکار یزد
ابتدا این نکته را بگوئیم که احتمالا شنیده‌اید که این میدان را نکته مرکزی ایران نامیده‌اند و حتی به آن مرکز ایران نیز میگویند، این فکت اشتباهی است و حقیقت ندارد.
ساعت مارکار یکی از بهترین جاذبه های دیدنی یزد و یادگار فردی به نام پشوتن جی دوسابایی مارکار یکی از افراد زرتشیتی هندی است که در سفری که به ایران داشت و با کمک شهرداری یزد در سال 1313 اقدام به ساخت این مکان کرد
این مکان ابتدا برای یادبود ابوالقاسم فردوسی شاعر به نام ایران قرار بود ساخته شود اما تغییر نام پیدا کرد و به این شکلی درآمد که امروزه میبینید.
  • 17
    بقعه سید رکن الدین Tomb of Seyyed Rukneddin
میرسیم به مکانی که امروزه یکی از بهترین جاذبه های دیدنی به شمار می‌رود که البته در گذشته به نام مدرسه رکنیه بوده اما امروز آن را بقعه سید رکن الدین می‌نامند.
این بفعه مربوط به یکی از بزرگان و سادات شهر یزد به نام سید رکن‌الدین ابوالمکارم محمد قاضی حسینی یزدی می‌باشد و در خیابان مسجد جامع یزد قرار دارد.
قدمت آرامگاه یا بقعه سید رکن الدین به سال 800 قمری برمیگردد و در سال 1314 با شماره 246 به ثبت ملی رسیده است.
  • 18
    مسجد ملا اسماعیلMulla Ismael Mosque
مسجد ملا اسماعیل یزد
از جمله 18 تا از بهترین جاذبه های دیدنی یزد، مسجد ملا اسماعیل می باشد که در مجاورت مجموعه و حمام خان قرار دارد که باز هم موضوع یک تیر و دو نشان پیش می آید، هم میتوانید از حمام خان بازدید داشته و از رستوران آن استفاده کنید هم میتوانید از مسجد ملا اسماعیل دیدن کنید.
این مسجد دوران قاجار و مشخصا در دوره فتحعلی شاه قاجار و در سال 1222 هجری قمری توسط آخوند ملا اسماعیل عقدایی که از بزرگان دین آن زمان و دیار بوده ساخته شده.
این مسجد در تاریخ ۵ دی ۱۳۵۲ با شمارهٔ ثبت ۹۶۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383