جشن‌ های تایلند

جشن های تایلند


تایلند که به سرزمین لبخندها معروف است با عناوین دیگری نظیر بهشت سواحل، سواحل با شن‌های نرم، جنگل‌های پر از فیل و معابد درخشان (اشاره به طلایی بودن معابد) و … شناخته می‌شود.
جشن‌ های تایلند از بهترین و هیجان‌انگیزترین جشنواره‌ها در جنوب شرقی آسیا و حتی کل دنیا هستند. 
شرکت گردشگری یگانه گشت شما را به خواندن ادامه این مقاله دعوت می‌کند. 

[lwptoc title=”فهرست مطالب”]

معرفی بهترین جشن های تایلند


1. جشن آب سونکگران


جشن آب تایلند یا سوکگران Songkran یکی از معروف‌ترین جشن‌ های تایلند بوده که در زبان سانسکریت به معنای “گذرگاه نجومی” است، گذرگاه نجومی زمانی است که خورشید از یک علامت زودیاک به علامت دیگر می‌رود.
در طالع‌بینی غربی و در نجوم، زودیاک دوازده نشانه دارد که هرکدام به اندازه ۳۰ درجه طول سیاره‌ای را اشغال می‌کنند و تقریباً مربوط به صور فلکی هستند.
در هنگام این جشن سراسر مردم تایلند اعم از مردم محلی و حتی گردشگران به خیابان‌ها می‌آیند و با تفنگ‌های آبی، شلنگ‌ها و سطل‌های آب یخی به هم آب می‌پاشند. تاریخ دقیق جشن آب در تایلند در تاریخ 13 الی 15 آوریل مصادف با 24 الی 26 فروردین‌ماه است.
جشن آب تایلند
این سنت برای جشن گرفتن آغاز سال نو تایلندی است که به‌عنوان زمان پاک‌سازی و تجدید قوا در نظر گرفته می‌شود. در فرهنگ مردم تایلند آب مقدس شمرده می‌شود. مردم تایلند اعتقاد دارند پاشیدن آب به یکدیگر و حتی شستشو دادن دست‌وپای سالمندان برایشان شانس و خوشبختی به ارمغان می‌آورد. سونگ‌کران یک رویداد مهم در تقویم بودایی است که آن را به یکی از مهم‌ترین جشن‌ های تایلند تبدیل کرده است.
در مدت‌زمان برگزاری سونکگران Songkran، بودایی‌ها به‌منظور:
  • دعاکردن
  • روشن‌کردن شمع
  • برای شایستگی
  • همچنین پاک‌سازی روحی یکدیگر با آب از معابد بازدید می‌کنند.
در روز جشن‌، دسته‌ای از راهبان معابد مجسمه‌های بودا را از خیابان‌ها عبور می‌دهند و در همین حین مردم (که اغلب بودایی هستند) روی مجسمه‌ها آب می‌ریزند. گردشگران نیز همانند مردم محلی از شرکت در جشن‌ سونگکران استقبال می‌کنند.
سونکگران در کدام شهرهای تایلند جشن گرفته می‌شود؟

جشن آب تایلند در سرتاسر تایلند با حضور مردم محلی و همچنین گردشگران جشن گرفته می‌شود اما جشن در بانکوک به‌عنوان پایتخت تایلند با رونق و شور و هیجان بیشتری برگزار می‌شود.

2. یی پنگ – جشنواره فانوس تایلندی


یی پنگ که به جشنواره نور نیز شهرت دارد یکی از محبوب‌ترین جشن‌ های تایلند به شمار می‌رود. هزاران فانوس کاغذی را تصور کنید که با شمع‌ روشن شده‌ و در آسمان شب در برابر ماه کامل به آسمان فرستاده می‌شوند.
این چشم انداز زیبا در شب نقطه عطف جشنواره یی پنگ یا جشنواره فانوس بوده و سالانه هزاران نفر در ماه نوامبر به شمال تایلند می‌آیند تا در آن شرکت کنند.
به هوا فرستادن این فانوس‌های کاغذی تنها بخشی از جشنواره سه‌روزه فانوس در آیین بودایی‌هاست. این جشن‌ شامل رویدادهای مذهبی بی‌شمار، به هوا فرستادن فانوس، موسیقی، رژه و آتش‌بازی است و به همین دلیل یکی از هیجان‌انگیزترین جشن های تایلند به شمار می‌رود.
هر چند که این جشن در حدود ماه نوامبر اتفاق می‌افتد، اما تاریخ دقیق این فستیوال هرسال تغییر می‌کند. مثلاً در سال جاری یعنی سال 2022 میلادی تاریخ‌ این جشن از 8 نوامبر تعیین شده است.
جشن فانوس 1
جشن فانوس 2
یی پنگ در کدام شهرها جشن گرفته می‌شود؟

یی پنگ در سراسر مناطق شمالی تایلند جشن گرفته می‌شود، اما جشن‌ها در چیانگ مای پر رونق‌تر و پر شورتر از سایر مناطق تایلند برگزار می‌شود.
بهترین مناطق برای رهاکردن فانوس‌ها، اطراف خندق شهر و رودخانه پینگ و همچنین معابد وات چِدی لانگ (Wat Chedi Luang) و وات  دان تائو (Wat Dan Tao) است.

تغییرات جشن فانوس تایلند در گذر زمان


 

در گذشته، فقط راهبان فانوس‌ها را در آسمان رها می‌کردند، اما امروزه هرکسی با رعایت اصولی خاص از جمله احترام به مناسک آیین بودایی می‌تواند در این جشن‌ شرکت کند.

3. لوی کراتونگ – جشنواره تایلندی نور


جشن نور تایلند که در میان مردم تایلند به لوی کراتونگ نیز شهرت دارد از جمله باشکوه‌ترین جشن های تایلند به شمار می‌رود. مردم در هنگام برگزاری این جشن در اطراف دریاچه‌ها و رودخانه‌ها جمع می‌شوند و قایق‌هایی را که با گل نیلوفر آبی و شمع و عود مزین شده‌اند، در آب رها می‌کنند. آن‌ها اعتقاد دارند که با این کار به الهه آب ادای احترام می‌کنند.
نیلوفر آبی در آب در جشنواره ماه کامل تایلند
دختری در حال روانه کردن شمع و گل به آب رودخانه در جشنواره ماه کامل
جشن نور یا لوی کراتونگ در چه زمانی از سال برگزار می‌شود؟

لوی کراتونگ در ماه نوامبر، یعنی در دوازدهمین ماه از تقویم قمری در شب ماه کامل جشن گرفته می‌شود. تاریخ‌ها در هر سال متفاوت است، اما در سال جاری یعنی 2022، جشن نور یا Loy Krathong در 9 نوامبر برگزار می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383