خانه بروجردی های کاشان

خانه بروجردی های کاشان، عاشقانه ترین خانه کاشان


داستان خانه بروجردی ها با عشقی شورانگیز شروع می‌شود، عشقی که حاصلش فقط و فقط زیبایی است و بس.
داستان عشق این خانه اینگونه آغاز می‌شود؛ روزی فردی به نام سید حسن آقای نطنزی عاشق و دلباخته دختری می‌شود که پدرش از ثروتمندان و تاجران بزرگ یکی از کهن‌ترین و تاریخی‌ترین و زیباترین شهرهای ایران یعنی کاشان بوده.
سید حسن آقا هم به مانند پدر زن آینده خود حرفه تجارت را برای خود انتخاب کرده بود و تقریبا با همه شهر‌های ایران مشغول مروادات تجاری بود اما با شهر بروجرد بیشتر از دیگر شهرها مبادله کالایی انجام میداد و به همین سبب است که او به آسید حسن بروجردی معروف شده است.
اگر دوست دارید ادامه داستان رو بدونید با یگانه گشت و با ادامه این متن همراه باشید.

ادامه داستان عاشقی صاحب خانه بروجردی ها

خلاصه، پدر دختر قصه ما آسید جعفر طباطبایی صاحب و مالک خانه طباطبایی های کاشان ، شرطی رو برای آسید حسن گذاشت و آن این بود که شما باید برای دحترم خانه‌ای مشابه خانه ما بسازید و الا این وصلت صورت نخواهد گرفت . آسید حسن از آنجایی که عاشق و دلباخته دختر آسید جعفر بود این شرط را پذیرفت و ایران را با ساخت چنین خانه‌ای زیبا و باشکوه سربلند کرد.
سید حسن نطنزی ملقب به بروجردی با کمک افرادی نامدار مانند صنیع‌الملک و کمال‌الملک و معمار بزرگ کاشان علی مریم کاشانی در نزدیکی خانه سید جعفر شروع به ساخت خانه خود کرد. در این زمان بود که جواب مثبت را از مالک خانه طباطبایی ها گرفت و داماد او شد.
در مدت ساخت این خانه سید حسن در منزل پدر ساکن بود و بعد از 7 سال که خانه تا حدودی ساخته شده بود به آنجا نقل مکان کردند تا باقی خانه را با نظارت بیشتر خودش بسازند و سرانجام بعد از 11 سال خانه بروجردی های کاشان بنا شد و شکوه و عظمت دیگری را نسیب کاشان کرد.
خانه بروجردی های کاشان به عنوان زیباترین خانه تاریخی آسیا به دلیل محبوبیت جاذبه در سال (2015 و 2016 _1393 و 1394) در یونسکو ثبت شد.

معماری خانه بروجردی های کاشان

این خانه در محله سلطان امیر احمد و در نزدیکی خانه طباطبایی های کاشان قرار دارد. قدمت خانه را به 135 سال پیش نسبت داده اند، در سال 1292 شروع به ساخت خانه کردند و تا سال 1310 ساخت این خانه ادامه داشت و سرانجام پس از 18 سال کار به پایان رسید .
خانه بروجردی ها در سال 1345 و با تشخیص میراث فرهنگی کاشان با شماره 1083 ثبت ملی شد تا این اثر به عنوان یک اثر فاخر به یادگار مانده تا بتوان از آن حمایت کرد.
در سال 1378 توسط میراث فرهنگی کاشان به دلیل تخریباتی که در خانه اتفاق افتاده بود شروع به مرمت و بازسازی آن کرد و درهای آن را به روی عموم جهت بازدید باز کرد .

خانه بروجردی ها دارای 1700 متر مربع مساحت می‌باشد و از دو بخش بیرونی و اندرونی تشکیل می‌شود. قمست اندرونی دارای دو بخش، قسمت شمالی و قسمت جنوبی.
در قسمت جنوبی شما میتوانید حیاط مرکزی، تالار پذیرایی و دو اتاق گوشواره را ببینید.
همینطور در بخش شمالی نیز میتوانید اتاق نشیمن ، حیات خلوت، صندوقخانه و یک زیر زمین یا نام دیگر آن سرداب بزرگ را بازدید کنید.
این خانه با خشت خام ساخته شده که هم با ملات گل و هم با ملات گچ ترکیب شدند که توانسته خانه‌ای مقاوم را روی پا نگه دارد. البته این نکته را نیز باید بیان کنیم که حدود 150 بنا، معمار، گچ کار، نقاش و .. روی این خانه کار کردند تا توانسته‌اند زیبایی بی‌اندازه‌ای به این خانه بدهند.
قسمت بیرونی خانه نیز حیات مرکزی، اتاق‌های تابستانی و زمستانی، راهروی ورودی و بادگیر‌ها وجود دارند
یکی از ویژگی‌های مهم خانه بروجردی ها داشتن دو بخش تابستان نشین و زمستان نشین است که شاهکار معماری دوران قاجار است. این بخش با توجه به بازه زمانی آب و هوایی ساخته شده اند یعنی قسمت تابستان نشین برای فصول گرم بوده که هوای خنک آنجا جریان داشته و قسمت زمستان نشین برای فصول سرد بوده که بتوانند خود را گرم نگه دارند.
عمارت دیدنی و جذاب بروجردی ها دارای سه درب ورودی است، یکی از این درب‌ها به عنوان درب اصلی ورود و خروج ، درب دیگری برای مراسمات مذهبی و آیینی و درب دیگر برای رفت و آمد مهمانان مورد استفاده قرار میگرفته که در نوع خود بسیار جالب است.
میتوان گفت استاد علی مریم کاشی تمام هنر و خلاقیت خود را صرف ساخت این خانه کرده تا بتواند به زیبایی این خانه اضافه کرده و یادگاری خلق کند برای آیندگان و همینطور این نکته را نیز باید اشاره کرد که تمام نقاشی‌های روی دیوار با رنگ روغن و آبرنگ می‌باشد و هر کدام از آنها بازگو کننده‌ی داستانی خاص و منحصر به فرد .

آدرس و ساعات بازدید و قیمت ورودی خانه بروجردی های کاشان

آدرس و ساعات بازدید : این خانه در محله سلطان امیر احمد و در انتهای خیابان علوی قرار دارد که میتوانید در نیمه اول سال از ساعت 9:00 صبح تا 17:00 عصر و نیمه دوم سال از ساعت 9:00 صبح تا 15:45 عصر برای بازدید خود اقدام کنید.
هزینه ورودی : قیمت ورودی برای اتباع ایرانی در سال 1401 معادل 5000 تومن و برای اتباع خارجی 50.000 تومان می‌باشد.
مدت زمان مورد نیاز برای بازدید : حداکثر زمانی که برای بازدید کل این خانه نیاز دارید 2 ساعت است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383