مسجد سلطان احمد استانبول

مسجد سلطان احمد

این بنای مذهبی و منحصربه‌فرد که با نام مسجد سلطان احمد جامی یا مسجد سلطان احمد نیز شناخته می‌شود، یکی از باشکوه‌ترین مساجد عثمانی و از معروف‌ترین جاذبه های دیدنی استانبول است.
مسجد سلطان احمد به دستور سلطان احمد اول در قرن هفدهم و توسط معمار معروف، مهمت آقا، ساخته شد. مهمت آقا از شاگردان معمار مشهور دوره عثمانی، یعنی معمار سنان بوده است.
مسجد سلطان احمد
همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم مسجد آبی بین سالهای 1609 تا 1616 توسط معمار مهمت آقا و به دستور سلطان احمد اول ساخته شد. این بنا به عنوان یکی از جلوه‌های نمایش قدرت امپراتوری عثمانی برای مضاعف شدن جلوه و شکوه مسجد ایاصوفیه درست روبه‌روی مسجد ایاصوفیه ساخته شد.
از زیبایی‌های مسجد آبی می‌توان به ویژگی‌های منحصر به فرد آن شامل: دارا بودن چهار ستون، گنبد مرکزی به قطر 23.5 متر و ارتفاع 43 متر و چهار گنبد جانبی و شش مناره اشاره کرد. نمای کلی این مسجد به شکل مربع است.
علت استفاده از نام مسجد آبی برای این بنا به واسطه آبی بودن کاشی‌های ایزنیکی این مسجد است، زیرا حدود 21 هزار کاشی ایزنیک با رنگ آبی پررنگ بر روی دیوارهای مسجد وجود دارد. ایزنیک یکی از مهمترین شهرهای ترکیه در تولید هنرهای سرامیکی است که قدمت و تاریخچه ساخت سرامیک در آن به ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد باز می‌گردد. مسجد سلیمانیه اولین مسجدی بود که با کاشی‌‌های سرامیکی ایزنیکی مزین گشت.
به دلیل همین کاشی‌‌های آبی توریست‌ها به این مسجد «مسجد کبود» نیز می‌گویند، کاشی‌های این مسجد با پس زمینه آبی رنگ و طرح‌هایی از گل لاله، گل رز، گل میخک و زنبق هستند.
کاشی کاری های مسجد آبی
کاشی های آبی مسجد کبود
کاشی کاری بته جغه در مسجد سلطان احمد
کاشی کاری گنبد مسجد سلطان احمد استانبول
فضای داخلی مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد به واسطه دارا بودن بیش از 260 پنجره، بسیار نورگیر بوده و به کاشی‌های آبی مسجد جلوه‌ای دوچندان بخشیده است.
زمانی که مسجد برای اولین بار ساخته شد، با واکنش‌های زیادی در داخل و خارج از کشور مواجه شد. مردم از خالی شدن خزانه دولت با مخارج غیرضروری ناراحت بودند و جهان اسلام نیز به 6 مناره بودن این مسجد واکنش نشان داد و آن را رقابت با مسجد النبی 6 مناره‌ای و تکبر سلطان احمد قلمداد کرد. که سرانجام با اضافه کردن مناره ششم به مسجد النبی با هزینه دولت عثمانی، این قائله ختم به خیر شد.

حقایقی جالب در مورد مسجد سلطان احمد

_
جدا از معماری خیره کننده و زیبایی بدیع مسجد سلطان احمد، یکی از بارزترین ویژگی‌های این مسجدِ استانبول، وجود 6 مناره این مسجد است. همان‌طور که می‌دانید مساجد عموما 2 یا 4 مناره دارند از همین رو دارا بودن 6 مناره کمی اغراق آمیز و به دور از روال معمول است. در تاریخچه تاسیس مسجد آبی اینطور گفته شده که دلیل وجود شش مناره یک سوتفاهم بوده است. داستان از این قرار است که سلطان احمد دستور ساخت مناره‌هایی از جنس طلا را می‌دهد اما معمار برداشت متفاوتی از صحبت سلطان احمد کرده و 6 مناره را طراحی می‌کند. در واقع در زبان ترکی ALTIN به معنای طلایی و ALTI به معنای عدد 6 است که همین شباهت کلمات باعث سوتفاهم معمار شده بود.
از آنجایی که مسجد النبی مکه تنها مسجد 6 مناره‌ای در دنیای اسلام بود، 6 مناره بودن مسجد سلطان احمد برای این امپراطور عثمانی کمی دردسرساز شد. اما بعد از اضافه شدن یک مناره دیگر به مسجد النبی در همان دوره، از حساسیت‌های ایجاد شده حول 6 مناره بودن مسجد سلطان احمد کاسته شد.

اطلاعات بازدید از مسجد آبی

_
اگرچه مسجد سلطان احمد یکی از بهترین جاذبه های دیدنی های استانبول است، اما همچنان کارکرد اصلی خود به عنوان یک مسجد را حفظ کرده و پذیرای نمازگران در ساعات اذان است و به همین دلیل درهای مسجد در زمان اذان و برگزاری نماز به روی گردشگران بسته است. به طور کلی ساعات بازدید از مسجد هر روزه از ساعت 9 صبح تا یک ساعت قبل از غروب بدون احتساب 90 دقیقه در هر نوبت نماز و دو ساعت در نماز ظهر جمعه است.
توصیه می شود در هنگام بازدید از مسجد محترمانه و پوشیده لباس بپوشید، هرچند در ورودی مسجد در صورت لزوم شال و لباس پوشیده به بازدید کنندگان (با لباس های کمتر پوشیده) داده می‌شود.

نکاتی که قبل از ورود به مسجد آبی باید بدانید

_
  • 1
    لباس‌های پوشیده
از آنجایی که این بنای مذهبی علاوه بر توریست‌پذیری به عنوان محلی برای عبادت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، به تن داشتن لباس‌های پوشیده برای احترام به ارزش‌های اسلامی و نمازگزاران، ضرورری است. توریست‌‌ها نمی‌توانند با دامن کوتاه، شورت، تاپ بدون آستین به طوری که شانه‌ها مشخص باشند و بدون بر سر داشتن روسری و موهای پوشیده وارد مسجد و محوطه آن شوند.
اگر پوششتان برای ورود به مسجد مناسب نیست در ورودی مسجد به شما لباس‌های پوشیده قرض داده می‌شود. هرچند این لباس‌ها از نظر بهداشتی مورد تائید نیستند.
گردشگران در مسجد سلطان احمد استانبول
  • 2
    صفوف طولانی
همانطور که قبلاً اشاره کردیم، ورود به مسجد رایگان است. در فصول بهار و تابستان که تعداد توریست‌ها بیشتر است ممکن است برای ورود به مسجد با صف‌های طولانی مواجه شوید و گاه تا یک ساعت در صفوف طولانی منتظر بمانید.
  • 3
    ماه رمضان
در ماههای رمضان به دلیل برپایی مراسم افطاری و سخنرانی مذهبی، باغ و محوطه داخلی مسجد بسیار شلوغ است و از این جهت شاید برای بازدید مناسب نباشد. هر چند که در ماه‌های رمضان درهای مسجد به روی گردشگران باز است.
  • 4
    خرید سوغاتی
علاوه بر خود مسجد، می‌توانید در بازار آراستا در قسمت شرقی مسجد سوغاتی‌هایی نظیر محصولات صنایع دستی، کاشی و قالیچه‌های کوچک دست‌بافت بخرید.
بازدید کامل از مسجد سلطان احمد چقدر زمان می‌برد؟
پاسخ به این سوال بستگی به این دارد که شما در فصول گرم سال قصد بازدید از این مسجد را دارید یا در فصول سرد سال می‌خواهید به این مسجد بروید.
در فصول سرد سال مخصوصا در روزهای برفی این مسجد بسیار خلوت است اما در فصول گرم سال مخصوصا در فصل تابستان ممکن است حتی تا یک ساعت هم برای رفتن به این مسجد پشت در منتظر بمانید.
اما در نهایت بازدید کلی از این مسجد و فضای اطراف آن حدود 10 تا 20 دقیقه زمان می‌برد.
آیا برای ورود به مسجد کبود باید هزینه بپردازیم؟

ورودی این مسجد رایگان است.

ساعات بازدید از مسجد سلطان احمد چه زمانی است؟
درهای مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی با نماز صبح گشوده شده و با پایان نماز شب بسته می‌شود.
  • دوره تابستانی: 08:30 – 18:30
  • دوره زمستانی: 08:30 – 17:00
توجه داشته باشید که در روزهای جمعه قسمتی از مسجد که برای عبادت در نظر گرفته شده است به روی گردشگران بسته شده و ساعت 14:30 مجددا  گشوده می‌شود. در این روزها، مسجد نظافت می شود و برای عبادت آماده می شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383