موزه هنر مدرن استانبول

موزه هنرهای مدرن استانبول اولین موزه خصوصی ترکیه است که در سال 2004 به‌عنوان اولین موزه هنر مدرن و معاصر ترکیه تأسیس شد. این موزه متعهد ‌به اشتراک گذاشتن خلاقیت هنری و هویت فرهنگی ترکیه با دنیای هنر محلی و بین‌المللی و میزبان طیف وسیعی از فعالیت‌های بین‌رشته‌ای است. این موزه اخیراً به محبوب‌ترین و برجسته‌ترین موزه هنر مدرن ترکیه تبدیل شده و از شناخته‌شده‌ترین جاذبه های دیدنی استانبول به شمار می‌رود.

[lwptoc]

اهداف موزه هنر مدرن استانبول

  • چشم‌اندازی جهانی برای جمع‌آوری، حفظ، نمایش و مستندسازی آثار هنر مدرن و معاصر، عکاسی، طراحی، معماری، رسانه‌های جدید و سینما
  • و به‌عنوان واسطه‌ای در اشتراک هویت فرهنگی ترکیه با محیط هنری بین‌المللی عمل می‌کند.
  • از هنرمندان در تولیداتشان و تلاش‌هایشان برای ایجاد مشارکت‌های بین‌المللی حمایت می‌کند.
  • موزه استانبول مدرن با آرزو و هدف دسترسی آسان عموم مردم به هنر، برنامه‌های آموزشی را برای علاقه‌مندان به فعالیت‌های هنری در تمام سنین ارائه می‌دهد.
  • این موزه همچنین دارای یک مجموعه عکاسی جالب است.

[lwptoc]

نمایشگاه‌های موزه هنر مدرن استانبول

موزه هنر مدرن استانبول میزبان چندین نمایشگاه‌ به‌صورت دائمی با محوریت شرایط انسانی در دنیای امروز است. این نمایشگاه آثاری را به نمایش می‌گذارد که رابطه بین انسان‌ها با یکدیگر و انسان با طبیعت را در زمینه‌های تاریخی، اجتماعی و شخصی بررسی می‌کند. علاوه بر این، این نمایشگاه آینه‌ای از چگونگی تأثیرپذیری احساسات انسانی از محرک‌های بصری و شنیداری جدیدی است که در جهان امروز ظهور کرده‌اند.
نمایشگاه در موزه هنر استانبول

همراه با نمایشگاه دائمی که با ترتیب زمانی مشخص در این موزه برگزار می‌شوند، موزه هنر مدرن استانبول به طور مرتب میزبان دو الی سه نمایشگاه موقت به‌صورت سالانه است. در کنار برگزاری نمایشگاه‌های دائم و موقت، برنامه‌های متنوعی در این موزه در نظر گرفته شده است از جمله این برنامه‌ها می‌توان به

  • فعالیت‌های آموزشی،
  • تورهای هنری متنوع،
  • پروژه‌های اجتماعی،
  • کارگاه‌های هنری برای کودکان، ایونت‌ها و نمایش‌های هنری

اشاره کرد.

نمای داخلی موزه هنر در استانبول
نمایشگاه در موزه هنر استانبول
از امکانات ویژه این موزه می‌توان به یک کتابخانه تخصصی، یک سینما، یک فروشگاه و یک رستوران در فضای باز اشاره کرد. لازم به ذکر است که موزه مدرن استانبول برای افراد دارای نقص جسمانی کاملاً مناسب‌سازی شده است.
همچنین این موزه آثار هنرمندان قرن بیستم تا به امروز را در خود جای‌داده است، هنرمندانی نظیر:
آونی آرباش، تانر جیلان، عدنان چوکر، تونی کرگ، عثمان دینچ، اولافور الیسون، تایفون اردوغموش، مصطفی هوراسان، اکرم است. یالچینداغم، یوکو اونو، احمد اوران، ویلیام کنتریج، توماس ساراسینو، گولای سمرچی اوغلو، فاتما تولین و بیل ویول

سوالات متداول درباره موزه هنر مدرن استانبول

_
چگونه به موزه هنر مدرن استانبول برویم؟

موزه هنرهای مدرن استانبول در ساختمانی به مساحت 8000 مترمربع در کاراکوی در سواحل بسفر واقع شده و به مدت 14 سال میزبان نمایشگاه‌ها، فستیوال‌ها و ایونت‌ها بود. این موزه از سال 2018 میلادی تا زمان حال به‌صورت موقت به ساختمانی در محله بی اوغلو منتقل شده است تا ساختمان جدید آن که در حال ساخت است به مرحله بهره‌برداری برسد.

در این موزه به‌صورت کلی چه فعالیت‌هایی انجام می‌شود؟

این موزه انواع فعالیت‌های فرهنگی را در سالن‌های نمایشگاه دائمی و موقت، گالری‌های عکاسی، فضاهایی برای برگزاری برنامه‌های آموزشی و اجتماعی، کتابخانه، سینما، کافه و فروشگاه ارائه می‌دهد.

تا کنون چند نمایشگاه در این موزه برگزار شده‌اند؟

از زمان تأسیس موزه هنرهای مدرن استانبول یعنی از سال 2004 تا کنون در حدود 7 نمایشگاه در این موزه برگزار شده است.

هدف از برگزاری نمایشگاه‌های محلی و بین‌المللی در این موزه چیست؟

برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی به‌صورت متناوب باعث تسریع سیر تحول و دگرگونی هنر مدرن و معاصر در ترکیه می‌شود آنها همچنین به دنبال نمایش ماهیت مشترک هنر بودند که مقوله‌ای فراتر از مرزها است. همچنین برگزاری نمایشگاه‌های محلی باعث گرد هم آوری آثار گذشته و معاصر در یک نگاه شده و علاقه‌مندان به هنر مدرن را با جنبه‌های سنتی و قدیمی‌تر هنر در ترکیه آشنا می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383