میدان ساعت یزد، یادگار دوران قاجار


در زمان‌های قدیم برای اینکه زمان روز را متوجه شوند اقدام به ساخت سازه‌هایی میکردند تا بتواند شاخص باشد و زمان را به مردم نشان دهد، این برج ساعت یزد از این دست سازه‌ها بوده .
البته این کار با ساختن سازه‌های بزرگ زیاد رایج نبوده و بیشتر به ساختن شاخص‌هایی در روی یک استوانه و بیشتر در مساجد این کار رواج داشته و این اولین بار بوده که در ایران ساختمانی به عنوان ساعت و یا اوقات روز ساخته می‌شده اما…
اگر دلتان میخواهد که بیشتر درباره این برج ساعت بدانید با یگانه گشت و ادامه این مطلب همراه ما باشید.

مختصری درباره میدان ساعت یزد

میدان ساعت یزد که نام دیگر آن میدان وقت الساعة هم می‌باشد در خیابان امام شهر یزد قرار گرفته و از طریق یک بلوار زیبا که در اطراف آن مغازه‌ها و فروشگاه‌هایی برای پرسه زدن و خرید کردن وجود دارند به مسجد جامع یزد متصل می‌شود.
ساخت این سازه به سال 725 هجری قمری می‌رسد، البته اگر در جایی خواندید که میدان ساعت یزد در زمان قاجار ساخته شده است پر بیراه نیست، یعنی میدان ساعت در آن سال ساخته شده اما بعد‌ها و در زمان قاجار کامل‌تر شده و چهار ساعت در  چهار طرف آن قرار گرفته.
این ساعت توسط فردی به نام ابوبکر که پیشه ساعت‌سازی داشته ساخته شده به همین دلیل در گذشته به آن ساعت ابوبکر نیز میگفتند.
میدان ساعت یزد در سال 1378 با شماره 2656 در لیست آثار ملی ثبت شده است.

میدان ساعت یزد

میدان ساعت یزد یکی از مهمترین جاذبه‌های یزد به شمار می‌رود چون قدیمی‌ترین و اولین ساعت شهری در ایران محسوب می‌شود البته از این دست ساعت‌ها در دنیا کم نیست و میتوانیم به ساعت بیگ بن در لندن انگلستان اشاره کنیم.
میدان ساعت یزد یک مکعب چهار ظلعی می‌باشد که همه ظلع‌های آن دارای یک شکل متحد می‌باشند و نکته جالب دیگر این است که یک طاق بزرگ زیر ساعت و سه طاق کوچک بالای ساعت در چهار طرف برج وجود دارند که باعث میشوند برج بلند‌تر نشان داده شود.
دیگر ویژگی این جاذبه و برج آن کاشی‌کاری‌های منقوش به آیات قرآن می‌باشد که به زیبایی برج اضافه کرده است. شهر یزد به خودی خود بسیار برای گردشگران جذاب می‌باشد حالا فرض کنید جاذبه‌هایی هم در این شهر وجود داشته باشند که به شهرت جهانی رسیده باشند و گردشگران زیادتری را به خود جذب کرده باشند.
راستی میدونستید ! توریست‌هایی که به ایران وارد می‌شوند امکان ندارد که از یزد بگذرند و این شهر را بازدید نکنند حتی برخی از آنها درخواست میکنند اگر امکان داشته باشد تعداد روزهای اقامت خود را در این شهر اضافه کنند و این به دلیل داشتن همین جاذبه‌های دیدنی مانند میدان ساعت یزد می‌باشد.

آدرس و ساعات بازدید و قیمت ورودی میدان ساعت یزد

آدرس و ساعات بازدید : میدان ساعت یزد در خیابان امام و ما بین محله فهادان و میدان امیر چخماق قرار دارد. در تمام طول روز می‌توانید از این برج بازدید داشته باشید حتی در شب جلوه زیبایی‌تری هم دارد.
هزینه ورودی : این جاذبه ورودی نداشته و بازدید از آن رایگان می‌باشد
مدت زمان مورد نیاز برای بازدید : زمان زیادی را برای بازدید از این برج نیاز ندارید و 5 تا 15 دقیقه کفایت میکند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383