کاخ دولما باغچه استانبول

کاخ دولما باغچه

این کاخ در منطقه اروپایی استانبول، در سواحل شرقی آبراه مشهور بُسفُر واقع شده است. تاریخ احداث این کاخ به قرن هجدهم میلادی برمیگردد یعنی زمانی که سلطان عبدالمجید اول به دلیل سبک معماری قدیمی کاخ توپکاپی به فکر تغییر مقر امپراطوری عثمانی افتاد. همان‌طور که می‌دانید تا پیش از تغییر مقر سیاسی و حکومتی، سلاطین عثمانی در کاخ توپکاپی (به زبان ترکی استانبولی توپقاپو) زندگی و فرمانروایی می‌کردند.
کاخ دولما باغچه (محل زندگی سلاطین در آخرین دوره امپراتوری عثمانی)؛ در دوره‌ای محل زندگی مصطفی کمال پاشا معروف به آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه نیز بوده است به طوری که آتاتورک در سال 1938 در آن درگذشت. این کاخ در نزدیکی محله‌های توریست پذیر استانبول نظیر میدان تقسیم بشیکتاش و کاباتاس واقع شده و از شناخته‌شده‌ترین جاذبه های دیدنی استانبول به شمار می‌رود.

[lwptoc]

تاریخچه کاخ دولما باغچه

برای بررسی تاریخچه این کاخ در ابتدا نگاهی به اسم این کاخ و تاریخچه پشت آن می‌اندازیم. دولما باغچه در زبان ترکی به معنای «باغ پر شده» است اما باغ پر شده چه مفهومی را می‌رساند؟
مکان کنونی این کاخ در گذشته خلیجی در کرانه شرقی تنگه بسفر بوده است که به مرور زمان پر شد و از همین رو به آن باغ پُر شده یا دولما باغچه می‌گویند. از آغاز قرن هفدهم، زمانی که محل احداث این کاخ هنوز به صورت خلیج بود؛ دریاسالارهای عثمانی ناوگان دریایی خود را در اینجا لنگر می‌انداختند و همچنین هر ساله جشنی به مناسبت فتح استانبول توسط عثمانی‌ها در این بندر برگزار میشد.
بعد از تبدیل شدن این خلیج به باغ سلاطینی نظیر سلطان احمد یکم و سلطان عثمان دوم، آلاچیق‌ها و باغ‌های متعددی در این محل ساختند و آن را به تفرجگاه تابستانی خود مبدل کردند.
تاریخچه کاخ دولما باغچه
ساخت این کاخ دولما باغچه به دستور سلطان عبدالمجید 13 سال به طول انجامید. هدف سلطان عبدالمجید ساختی بنایی برای نمایش قدرت و غنای سلاطین عثمانی بود که هزینه بسیاری را بر خزانه داری عثمانی تحمیل کرد. و به میزان پنج میلیون پوند طلای عثمانی (معادل 35 تن طلا) هزینه برداشت. این کاخ از زمان فروپاشی امپراتوری عثمانی به مدت 32 سال به طور متناوب خالی بود.

معماری غربی در استانبول

_
در قرن نوزدهم میلادی فرهنگ غربی در استانبول به سرعت گسترش پیدا کرد. در همین حین قسمت اروپایی استانبول و محله پرا (که به بی‌اوغلو نیز معروف است) به دلیل برگزاری فستیوال‌های هنری، جشن‌های باله و … به پاریس شرق معروف شد.
در واقع یکی از دلایل مهم انتقال مقر حکمرانی امپراطوری عثمانی از کاخ توپکاپی به کاخ دولما باغچه، قدیمی بودن طراحی داخلی و معماری کاخ توپکاپی بود. سلطان عبدالمجید قصد داشت که همگام با گسترش فرهنگ و معماری غربی و اروپایی در استانبول، معماری کاخ حکمرانی امپراطوری عثمانی را مدرن کند.
جالب است بدانید که کاخ توپکاپی که با نوع خاص معماری خود که بر پایه‌ معماری اسلامی و معماری قدیمی دوره عثمانی ساخته شده؛ در طول 4 قرن از سال ۱۴۶۵ تا ۱۸۵۳ پذیرای سلاطین عثمانی بوده است.

دکوراسیون داخلی کاخ دولما باغچه

_
در مقایسه معماری داخلی دو کاخ توپکاپی و دولما باغچه به تقابل سنت و مدرنیته می‌رسیم. در معماری داخلی کاخ توپکاپی کاشی‌کاری‌های نفیس ایزنیکی و کنده‌کاری‌های دوران عثمانی فضایی سنتی به کاخ بخشیده، حال آنکه معماری داخلی کاخ دولما باغچه مجذوب کننده‌تر و به نوعی جلوه‌دار تر از کاخ توپکاپی است.
در معماری کاخ دولما باغچه از طلا و کریستال به وفور استفاده شده است. جالب است بدانید در حدود 14 تن طلا برای طلاکاری سقف‌ها و بیش از یک تن طلا برای تزئین کلی کاخ مصرف شده که معادل 6 میلیون دلار آمریکاست.
فرش‌های کاخ دولما باغچه استانبول
بزرگترین لوستر کریستالی بوهمیای جهان در سالن تشریفات این کاخ قرار گرفته است.
شیشه بوهمیا که به آن کریستال بوهمیا نیز گفته می‌شود، شیشه‌ای است که در مناطق بوهمیا و سیلسیا از توابع کشور جمهوری چک ساخته می‌شود و در سراسر دنیا به واسطه کیفیت بالای ساخت، زیبایی و طرح‌های بدیع و زیبا شهرت دارد.
در ابتدا تصور می‌شد که این لوستر هدیه‌ای از جانب ملکه ویکتوریا بوده است اما با پیدا شدن رسید پرداخت آن در سال 2006 مشخص شد که سلطان عبدالمجید هزینه این لوستر را تماما پرداخت کرده است. این لوستر دارای 750 لامپ با وزنی در حدود 4.5 تن است.
لوستر کریستالی بوهمیا
معماری داخلی کاخ دولما باغچه
در این کاخ فرش‌های هرکه به فور به چشم می‌خورد.
فرش هرکه فرش دستباف ترکی است که در شهر ساحلی هرکه در ترکیه تولید شده و از ابریشم ، ترکیبی از پشم و پنبه و گاهی تارهای طلا یا نقره بافته شده است.
علاوه بر فرش‌های هرکه، فرش‌هایی با قدمت 150 ساله از پوست خرس که در اصل توسط تزار نیکلاس اول به عنوان هدیه به سلطان تقدیم شده بود، به چشم می‌خورد .
فرش‌های کاخ دولما باغچه استانبول

سوالات متداول درباره کاخ دولما باغچه

_
در چه روزها و ساعاتی می‌توان از کاخ دولما باغچه دیدن کرد؟

بازدید کنندگان و گردشگران می‌توانند از سه شنبه تا یکشنبه از ساعت 9 صبح تا 4 بعد از ظهر از کاخ دولما باغچه دیدن کنید. کاخ روزهای دوشنبه برای بازدید بسته است.

مبلغ ورودی کاخ دولما باغچه چقدر است؟
بلیت موزه برای افراد بزرگسال 60 لیر، معادل 9 یورو و بلیت برای افراد زیر 18 سال 20 لیر، معادل 3 یورو است.
چگونه به کاخ دولما باغچه برویم؟
مسیر رفت و آمد برای بازدید از کاخ دولما باغچه با وسایل حمل و نقل عمومی آسان است. یکی از بهترین مسیرهای تردد استفاده از تراموای T1 است که تا ایستگاه کاباتاش 5 دقیقه پیاده فاصله دارد.
آیا برای بازدید از کاخ دولما باغچه وجود راهنما ضروری است؟
هیچ اجباری به استفاده از راهنما برای بازدید از کاخ دولما باغچه وجود ندارد. اما برای فهم بهتر وقایع تاریخی و آشنایی با 6 سلطانی که در این کاخ زندگی می‌کردند، به همراه داشتن راهنمای فارسی زبان در تورهای استانبول توصیه می‌شود.
آژآنس گردشگری یگانه گشت با ارائه تورهایی متناسب با سلیقه و خواست شما و مشاوره‌های کاملا رایگان و تخصصی شما را در انتخاب مناسب تورها با قیمت مورد نظر شما راهنمایی می‌کند.
نشانی دقیق کاخ دولما باغچه در استانبول چیست؟
با توجه به اینکه کاخ دولما باغچه در منطقه توریستی و گردشگرپذیر بشیکتاش و بندر کاباتاش در سواحل شرقی تنگه بسفر قرار گرفته، وسایل نقلیه عمومی زیادی اعم از مترو، اتوبوس، تاکسی و حتی تراموا در سطح شهر استانبول به مقصد مسجد خواهید یافت.
از جمله سایر جاذبه‌های گردشگری نزدیک کاخ دولما باغچه استانبول می‌توان به میدان تقسیم (تکسیم)، خیابان استقلال و جاذبه‌های توریسیتی خیابان استقلال نظیر موزه مادام توسو و پاساژ گل (چیچک باساجی) اشاره کرد. لازم به ذکر است که فاصله مکانی دولما باغچه تا میدان تکسیم، حدود ۱٫۲ کیلومتر است.
کاخ دولما باغچه به چه مدتی مرکز حکمرانی سلاطین عثمانی بود؟
کاخ دولما باغچه از سال 1856 تا سال 1924 (زمان فروپاشی امپراطوری عثمانی) مقر اصلی حکمرانی 6 سلطان امپراطوری عثمانی بوده است. جالب است بدانید بین سالهای 1889 تا 1909 کاخ دیگری به نام کاخ ییلدیز، به عنوان مقر اصلی مناسبات اداری و حکمرانی انتخاب شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383