حمام خرم سلطان استانبول

حمام خرم سلطان از بهترین جاهای دیدنی استانبول

حمام خرم سلطان


حمام خرم سلطان حمامی ترکی با قدمت چند صد ساله (متعلق به قرن 16 میلادی) است که توسط سلطان سلیمان به همسرش خرم سلطان معروف به رکسلانا هدیه داده شد. همان‌طور که می‌دانید حمام‌های ترکی جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ مردم ترکیه دارند. چنانچه به اطلاعات بیشتری درباره این حمام ها نیاز دارید مطلبی که با عنوان حمام ترکی برای مسافرین و کاربران یگانه گشت تهیه شده را مطالعه کنید.
سلطان سلیمان علاوه بر دستور ساخت این حمام، دستور ساخت بناهای باشکوه دیگری مانند مسجد سلیمانیه را صادر کرده که همگی از بهترین جاذبه های دیدنی استانبول به شمار می‌روند.
معمار سازنده این بنای منحصر به فرد معمار مشهور عثمانی، معمار سینان است که بنای فعلی را در سال 1556 در محل حمام‌های باستانی زئوکسیپوس در نقطه ممتازی بین ایاصوفیه و مسجد سلطان احمد طراحی کرده و ساخته است.
نمای بیرونی حمام ایاصوفیه خرم سلطان
معماری چوبی حمام خرم سلطان
عثمانی‌ها پس از فتح استانبول، به تاسی از فرهنگ پاکیزگی و حمام‌های شکیل در فرهنگ رومیان، دستور ساخت صدها حمام ترکیِ خصوصی و عمومی را در جای جای محله‌های استانبول صادر کردند. از میان خیل عظیم حمام‌های ساخته شده در آن زمان تنها حدود 70 مورد از این حمام‌ها تا کنون باقی مانده که اکثر آنها کارکردی به عنوان موزه دارند و بخش کوچکی از آن‌ها (حدود 20 عدد) به عنوان حمام کار می‌کنند.

[lwptoc title=”آنچه در این مطلب می‌خوانید”]

حمام خرم سلطان از جمله شناخته‌شده‌ترین جاذبه های دیدنی استانبول است که درست در قلب شهر استانبول یعنی میدان ایاصوفیه در منطقه فاتح قرار گرفته و به همین دلیل گاها حمام ایاصوفیه خرم سلطان خوانده می‌شود.
این منطقه از مراکز شلوغ مرکز شهر است و از این نظر برای دسترسی به آن می‌توانید از وسایل حمل و نقل عمومی که به وفور در این مسیر قرار دارند استفاده کنید.
معماری زیبای حمام خرم سلطان
جذابیت این حمام فقط به جنبه‌های تاریخی آن خلاصه نمی‌شود، شما علاوه بر بازدید از یکی از باستانی‌ترین اماکن گردشگری ترکیه، می‌توانید از خدمات ماساژ به سبک ترکی بهره‌مند شوید. از سایر خدمات رفاهی گردشگری این مجموعه، رستوران آن است که مجموعه‌ای از بهترین غذاهای ترکی را به شما ارائه می‌دهد.

حمام خرم سلطان در گذشته چه کابردهایی داشته است؟


همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم ساخت حمام ایاصوفیه خرم سلطان در سال 1556 میلادی آغاز شد و در همان سال درهای آن به روی عموم گشوده شد. اگرچه ساخت حمام به ابتدای امپراتوری عثمانی برمی گردد و به سبک سنتی این دوره ساخته شده است، اما با این وجود معماری آن بسیار خلاقانه است.
این حمام تا ابتدای قرن بیستم به عنوان حمام فعالیت می‌کرد اما بعدها تعطیل شد و مدتی هم به دلیل پر بودن زندان سلطان احمد به محلی برای نگهداری موقت زندانیان اضافی زندان سلطان احمد تبدیل شد. همچنین بعدها به انبار روغن و فلفل تغییر کاربری داد و اکنون نیز به عنوان حمام و سالن ماساژ آماده ارائه خدمات به مشتریان است.

خدماتی که در حمام خرم سلطان ارائه می‌شود


در حمام سنتی خرم سلطان، خدمات و بسته‌های مختلفی برای ارائه به مشتریان وجود دارد که با توجه به نوع و مدت زمان این خدمات قیمت آنها متفاوت است.
برای استفاده از خدمات این حمام سنتی لازم نیست وسایل حمام را با خود به همراه داشته باشید. هر آنچه که برای حمام نیاز دارید اعم از لیف، شامپو، لوسیون بدن، دمپایی و … توسط پرسنل حمام در اختیار شما قرار خواهد گرفت. صابون‌هایی که در اختیار مشتریان قرار داده می‌شود 100% گیاهی و وگان بوده و از روغن زیتون ساخته شده است.
نمای داخلی حمام خرم سلطان
معماری داخلی حمام خرم سلطان
از سایر خدمات و وسایلی که در این حمام سنتی و سلطنتی در اختیار شما قرار داده می‌شود می‌توان به میوه، نوشیدنی و چای اشاره کرد. در این حمام شما نیازی به تجهیزات خاصی نخواهید داشت و این مجموعه سنتی تمام نیازهای شما را اعم از دستکش، شامپو، نرم کننده مو، لوسیون بدن، صابون 100% گیاهی با روغن زیتون، دمپایی، دوش و در نهایت یک نوشیدنی محلی در اختیارتان قرار می‌دهد.
هر چند که این مطلب به حمام خرم سلطان و یا به عبارتی حمام ایاصوفیه خرم سلطان اختصاص دارد اما قصد داریم به طور مختصر به رستم پاشا وزیر اعظم وقت و فرمانده سپاه دربار عثمانی در آن دوره که از قضا داماد ملکه خرم سلطان و همسرش سلطان سلیمان بود بپردازیم.
رستم پاشا تمام نفوذ، قدرت، ثروت و 12 سال از وزارت و همچنین فرماندهی سپاه را مدیون مادر همسرش خرم سلطان است که نفوذ وصف ناپذیری روی سلطان سلیمان و سایر وزرای دربار عثمانی داشت.
در استانبول مسجدی با نام مسجد رستم پاشا وجود دارد که به صورت کامل در مطلبی مجزا به آن پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم  این مطلب را  حتما مطالعه کنید. برای مطالعه این مطلب روی دکمه زیر کلیک کنید.

پکیج‌های ارائه شده در این حمام


همان طور که گفتیم خدمات در این حمام به صورت پکیج یا بسته به مشتریان ارائه می‌شود. پکیج‌ها بر اساس نوع و مدت زمان خدمات در 5 دسته‌بندی کلی جای می‌گیرند. دسته‌بندی پکیج خدمات به صورت زیر است:
1
پکیج اصلی حمام

The Master Bathroom Package


اولین و کم هزینه‌ترین پکیجی که در اختیار شما قرار می‌گیرد همین پکیج است که شامل شستن بدن و سرو نوشیدنی‌های سرد و سنتی است که به مدت 30 دقیقه طول می‌کشد.

2
پکیج حمام سفید برفی

Snow White Package


این پکیج شامل خدماتی نظیر استفاده از حمام سنتی، ماساژ سر و گردن و استفاده از بادکش برای مشتریان است که نهایتا 45 دقیقه زمان برده و در انتها با نوشیدنی سنتی ترکیه از مشتریان پذیرایی خواهد شد.
3
پکیج لذت از حمام

 Enjoy Bathing Package


این پکیج شامل مواردی مانند کیسه کشیدن بدن، استراحت دادن به بدن به روش سنتی، استحمام روی زمین، خدمات بادکش توسط پرسنل آموزش دیده حمام و همچنین ماساژهای رایحه درمانی در اتاق خصوصی سلطان است. و در نهایت در اتاق استراحت یک نوشیدنی سرد فوق‌العاده برایتان سرو می‌شود. این خدمات نهایتا یک ساعت طول می‌کشد.

4
پکیج لذت پاکیزگی

The Taste Of Hygiene Package


در این پکیج شما حق انتخاب از بین کیسه بدن یا اسکراب با روغن بنفشه را دارید. خدمات دیگری مانند ماسک گل با روغن بنفشه، استراحتگاه سنتی، حمام روی زمین، بادکش سنتی و ماساژ با عطر در اتاق خصوصی پادشاه برای شما در دسترس است. در نهایت پس از گذراندن حدود یک ساعت و نیم در حمام، با نوشیدنی مخصوص حمام ایاصوفیه خرم سلطان از شما پذیرایی می‌شود.
5
پکیج آب حیات

Water Of Life Package


این پکیج شامل خدماتی نظیر استفاده از حمام سنتی، ماساژ سر و گردن و استفاده از بادکش برای مشتریان است.
می‌توان گفت در این پکیج بهترین و اختصاصی‌ترین خدمات را از حمام ایاصوفیه حرم سلطان دریافت خواهید کرد. خدماتی که در این پکیج ارائه می‌شود شامل موارد زیر است:
  • پاکسازی کامل بدن در بالکن
  • ماسک گِلی با روغن بنفشه
  • راحتی و حمام سنتی روی زمین و حباب
  • ماساژ سر و گردن
  • ماساژ آروماتراپی (رایحه درمانی)
  • ماسک صورت به همراه ماساژ صورت و ماساژ پا در اتاق خصوصی سلطان
خوراکی و نوشیدنی پکیج های خدماتی حمام خرم سلطان
در نهایت می‌توانید با نوشیدنی‌های سرد و سنتی، چای ترکی و شیرینی‌های استانبولی و میوه تازه نیز از مشتریان پذیرایی می‌شود.
خدمات این پکیج 110 دقیقه طول می‌کشد.

سوالات متداول درباره حمام خرم سلطان


کدام اماکن گردشگری در نزدیکی حمام خرم سلطان واقع شده‌اند؟

 مسجد ایاصوفیه، مسجد آبی یا مسجد سلطان احمد، آب‌انبار باسیلیکا، موزه باستان شناسی و کاخ توپکاپی از معروف‌ترین جاذبه های دیدنی استانبول هستند که در مجاورت حمام خرم سلطان واقع شده‌اند.

چرا حمام خرم سلطان بین دو مسجد ایا صوفیه و مسجد سلطان احمد ساخته شد؟
در ایام قدیم این دو مسجد قطب مذهبی شهر بودند و اکثر مردم برای انجام فرائض دینی و مذهبی به این دو مسجد می‌رفتند. معمار سینان با این انتخاب اهداف مختلفی را دنبال می‌کرد. از جمله این دلایل دسترسی آسان مردم به حمام و استفاده هر چه بیش‌تر از حمام بود.
خرم سلطان که بود؟

خرم سلطان شاید قدرتمندترین زنی بود که سلسله عثمانی در طول امپراطوری خود دیده باشد. او پس از آنکه در اوکراین امروزی اسیر و به عنوان برده به دربار عثمانی فروخته شد به عنوان یک صیغه در حرم امپراتوری عثمانی درجات حرمسرا را طی کرد و به اولین برده‌ای تبدیل شد که به طور قانونی با یکی از سلاطین عثمانی ازدواج کرد.

چه ساعاتی از روز می‌توان از حمام خرم سلطان بازدید کرد؟

این حمام همه روزه از ساعت 8 صبح تا 10 شب پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان است.

آدرس و شماره تماس حمام ایاصوفیه خرم سلطان چیست؟
  • شماره تماس: ۳۵۳۵ ۵۱۷ ۲۱۲ ۹۰+
  • نشانی: ترکیه، استانبول، منطقه فاتح، محله جانکورتاران، میدان ایاصوفیه، حمام ایاصوفیه خرم سلطان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383