جاذبه های دیدنی استانبول


استانبول که بخشی از آن در اروپا و بخش دیگر آن در آسیا قرار گرفته است، یکی از کلان‌شهرهای بزرگ جهان است.
این شهر که در زمان دو امپراطوری بزرگ بیزانس و عثمانی با نام قسطنطنیه پایتخت ترکیه بوده، بعد از گذشت هزاران سال، جایگاه باشکوه خود را در ترکیه حفظ کرده است.
قسطنطنیه پس از استقرار جمهوری ترکیه به استانبول تغییر نام پیدا کرد. جاذبه‌ های دیدنی استانبول به حدی مجذوب‌کننده و متعدد است حتی بی‌حوصله‌ترین توریست‌ها و گردشگران را به وجد می‌آورد. شما می‌توانید تور استانبول و ترکیه را متناسب با بودجه و سلیقه خود از دفتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری یگانه گشت تهیه کنید.
مطرح‌ترین جاهای دیدنی استانبول شامل مسجد ایاصوفیه، کاخ توپکاپی، مسجد آبی و بازار بزرگ است؛ اما ما به معرفی سایر اماکن گردشگری استانبول نیز پرداخته‌ایم.

[lwptoc title=”آنچه در این مطلب می‌خوانید”]

بهترین جاذبه های دیدنی استانبول


1

مسجد ایاصوفیه

Hagia sophia mosque


مسجد ایا صوفیه به طور قطع محبوب‌ترین جاذبه دیدنی استانبول ترکیه است که سالانه بیش از 3.7 میلیون بازدیدکننده را به خود جذب می‌کند. این مکان مذهبی در طول تاریخ به‌عنوان کلیسای جامع مسیحی ارتدوکس، کلیسای جامع کاتولیک رومی، مسجد عثمانی و یک موزه استفاده شده است. ایا صوفیه در مدت‌زمان بسیار کوتاهی یعنی در حدود شش سال ساخته شده است و در سال 537 میلادی تکمیل شد. این نماد مذهبی در سال 1453 به یک مسجد و در سال 1934 به دستور آتاتورک به موزه تبدیل شد و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. از ژوئیه سال ۲۰۲۰ نیز بنا به دستور رئیس‌جمهور ترکیه، اردوغان؛ دوباره به‌عنوان مسجد فعالیت می‌کند.
مسجد ایا صوفیا در استانبول

لوکیشن و آدرس وبسایت و ساعات بازدید از مسجد ایاصوفیه


  • لوکیشن: برای دیدن لوکیشن مسجد ایاصوفیه اینجا را کلیک کنید.
  • ساعات بازدید: از ساعت 10 صبح تا غروب آفتاب (به جز ساعات اقامه نماز)
  • آدرس وبسایت: ayasofyacamii.gov.tr
  • هزینه بلیت ورودی: بازدید از مسجد ایاصوفیه و ورود به آن کاملا رایگان است.
برای ورود به مسجد ایاصوفیه پوشش باید چگونه باشد؟
بعد از تغییر کاربری موزه ایاصوفیه به مسجد، بانوان برای بازدید از مسجد باید حتما حجاب اسلامی داشته باشند؛ یعنی به سر داشتن روسری الزامی است همچنین باید لباس‌های گشاد اسلامی مانند دامن و شلوارهای بلند، پوشیده باشند.
آقایان نیز باید حتما شلوارهای بلند به پا داشته باشند، شلوراک و یا شلورهای کوتاه مانع از ورود شما به محوطه مسجد خواهد شد. البته گردشگرانی که لباس مناسب به تن ندارند می‌توانند در ورودی مسجد لباس مناسب تهیه کنند.
2

مسجد سلطان احمد

Sultan Ahmed Mosque


مسجد سلطان احمد بین سال‌های 1609 تا 1617 ساخته شده که به جهت کاشی‌های آبی‌رنگ دیوارهای داخلی خود، به مسجد آبی نیز معروف است. این بنا که به سفارش سلطان احمد اول ساخته شد از شناخته شده‌ترین جاذبه های دیدنی استانبول است. ساخت این مسجد به دلیل عدم موفقیت سلطان احمد در زمینه جنگ بود. همان طور که می‌دانید پیروزی در جنگ باعث کم شدن منزلت سلاطین نزد مردم می‌شد پس سلطان احمد به این فکر افتاد که مسجدی عظیم بسازد که از نظر اندازه و زیبایی از ایاصوفیه (در آن زمان معتبرترین مسجد) پیشی بگیرد تا به خیال خود خداوند را آرام کند.
بنابراین، به تصمیم او مسجد سلطان احمد در مقابل ایاصوفیه و در کنار هیپودروم، دقیقاً در همان نقطه‌ای که کاخ بزرگ امپراتوران بیزانس قرار داشت، ساخته شد.
نمای بیرونی مسجد سلطان احمد در کنار رودخانه

لوکیشن و آدرس وبسایت و ساعات بازدید از مسجد سلطان احمد


  • لوکیشن: برای دیدن لوکیشن مسجد سلطان احمد اینجا را کلیک کنید.
  • ساعات بازدید:از ساعت 08:30 صبح تا یک ساعت قبل از غروب نماز، در ساعات برگزاری نماز مسجد تنها به روی نمازگزاران گشوده خواهد شد.
  • آدرس وبسایت: ندارد
  • هزینه بلیت ورودی: رایگان است
برای ورود به مسجد سلطان احمد چه پوششی داشته باشیم؟
لازم است که هم خانم‌ها و هم آقایان لباس‌های پوشیده به تن داشته باشند. هر چند که حجاب سر در این مسجد الزامی نیست اما توصیه می‌شود خانم‌ها روسری همراه خود داشته باشند تا در صورت تذکر و یا برخوردهای سلیقه‌ای، موهای خود را بپوشانند.
3

آب انبار باسیلیکا

Basilica Cistern


آب‌ انبار باسیلیکا در استانبول یک مخزن آب باستانی است. این آب‌ انبار بزرگ‌ترین آب‌ انبار در میان تقریباً دویست آب‌انبار دوره بیزانس بود که در زیر شهر استانبول که قبلاً قسطنطنیه نامیده می‌شد، قرار دارد.
در طول تاریخ و در جنگ‌های متعدد، استانبول از جمله شهرهایی بوده که تحت محاصره آب قرار می‌گرفته است و بنابراین در طول اعصار به منبع دائمی آب شیرین نیاز داشته است. در دوره حکومت امپراتوران بیزانس، آب‌انبارهای روباز و آب‌انبارهای زیرزمینی زیادی در استانبول ساخته شد که قنات‌ها آب را از فواصل دور به این آب‌انبارها می‌بردند.
(قنات یا کاریز راه‌آب یا کانالی است که در زیرزمین حفر شده، تا آب در آن برای رسیدن به سطح زمین جریان یابد. در واقع کارکرد قنات در عمق زمین برای ارتباط دادنِ رشته چاه‌ها به هم است.)
آب انبار تاریخی باسیلیکا در استانبول

لوکیشن و آدرس وبسایت و ساعات بازدید از آب انبار باسیلیکا


  • لوکیشن: برای دیدن لوکیشن آب انبار باسیلیکا اینجا را کلیک کنید.
  • ساعات بازدید: از ساعت 9 صبح تا 7 شب
  • آدرس وبسایت: yerebatansarnici.com
  • هزینه بلیت ورودی: هزینه ورودی آب انبار باسیلیکا برای بازدیدکنندگان محلی 15 لیر، برای دانش آموزان و معلمان 5 لیر و برای بازدیدکنندگان خارجی 30 لیر در نظر گرفته شده است.
4

برج گالاتا

Galata Tower


برج گالاتا یکی مهم‌ترین جاذبه‌ های دیدنی استانبول است که در کوچه‌‌پس‌کوچه‌های خیابان استقلال استانبول روی تپه‌ای واقع شده است. از روی این تپه می‌توانید کل جزیره استانبول را از چشم‌اندازی زیبا نظاره‌گر باشید. برج گالاتا استوانه‌ای‌شکل است که از سنگ ساخته شده است و طول آن تقریباً ۶۷ متر است.
تاریخچه ساخت برج گالاتا به قرن پنجم میلادی بازمی‌گردد، زمانی که بیزانسی‌ها برای کنترل شهر قسطنطنیه و استانبول امروزی، برجی چوبی به نام ماگالوس پیرگوس (برج بزرگ) ساختند. هرچند که این برج چوبی به دلیل آتش‌سوزی‌ها، زلزله‌ها و غارت قسطنطنیه توسط صلیبیون چهارم در سال 1204، به ویرانه تبدیل شد. در سال 1348، جامعه ژنوایی ساکن در ناحیه پرا (گالاتا) برج گالاتا امروزی را ساختند و آن را کریستیا توریس (برج مسیح) نامیدند.
برج نورانی گالاتا

لوکیشن و آدرس وبسایت و ساعات بازدید از برج گالاتا


  • لوکیشن: برای دیدن لوکیشن برج گالاتا اینجا را کلیک کنید.
  • ساعات بازدید: از ساعت 8:30 صبح تا 11 شب
  • آدرس وبسایت: muze.gov.tr
  • هزینه بلیت ورودی: 100 لیر
5

بازار بزرگ استانبول

Istanbul Grand Bazaar


بازار بزرگ استانبول یکی از بزرگ‌ترین جاذبه‌ های دیدنی استانبول با وسعت 30700 مترمربع، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده در کل جهان است. این بازار در سال 1461 در طول حکومت عثمانیان با اضافه‌شدن زمین‌های اطراف به طور پیوسته گسترش یافت.
بازار بزرگ متشکل از 64 خیابان و کوچه‌پس‌کوچه، خانه‌های مسکونی، اداره پست، رستوران، بانک و همچنین 4000 مغازه است که آن را به شهری کوچک در قلب شهر استانبول تبدیل کرده است.
بازار بزرگ استانبول

لوکیشن و آدرس وبسایت و ساعات بازدید از بازار بزرگ استانبول


  • لوکیشن: برای دیدن لوکیشن بازار بزرگ استانبول اینجا را کلیک کنید.
  • ساعات بازدید: از ساعت 9 صبح تا 7 شب (بازار بزرگ یکشنبه‌ها تعطیل است)
  • آدرس وبسایت: www.grandturkishbazaar.com
  • هزینه بلیت ورودی: ندارد
6

مسجد رستم پاشا

Rustem Pasha Mosque


مسجد رستم پاشا در سال 1561 توسط معمار بزرگ سنان به سفارش وزیر اعظم، رستم پاشا ساخته شد. وزیر اعظم از معمار سنان خواسته بود بنای مسجد را در بخشی پر رفت‌وآمد و شلوغ مانند بازار بسازد. سنان نیز بازار ادویه را انتخاب کرد.
داخل مسجد با کاشی‌های زیبای ایزنیک (ایزنیک شهری در ترکیه است که به دلیل ساخت کاشی‌های دست‌ساز و مرغوب و زیبا شهرت دارد) در طیفی از رنگ‌ها و نقش‌های آبی طراحی شده است که هر بازدیدکننده‌ای را به وجد می‌آورد.
مسجد رستم پاشا در استانبول

لوکیشن و آدرس وبسایت و ساعات بازدید از مسجد رستم پاشا


  • لوکیشن: برای دیدن لوکیشن مسجد رستم پاشا اینجا را کلیک کنید.
  • ساعات بازدید: از ساعت 9 صبح تا 7 شب
  • آدرس وبسایت: ندارد
  • هزینه بلیت ورودی: ندارد
7

موزه هنر مدرن استانبول

Istanbul Museum of Modern Art


استانبول مدرن یا موزه هنر مدرن استانبول، اولین موزه خصوصی ترکیه است که میزبان نمایشگاه‌های هنر مدرن و معاصر است. این موزه اخیراً به محبوب‌ترین و برجسته‌ترین موزه هنر مدرن ترکیه و از پربازدیدترین جاذبه های دیدنی استانبول در نزد اهالی هنر تبدیل شده است.
از جمله فعالیت‌هایی که در این موزه انجام می‌شود می‌توان به:
  • برگزاری نمایشگاه‌های دائمی و موقت از اوایل قرن بیستم تا امروز
  • گالری عکاسی
  • برگزاری برای برنامه‌های آموزشی و اجتماعی اشاره کرد.

در مورد گالری عکاسی خوب است بدانید که این گالری‌ها به طور موقت در ساختمان تاریخی بی اوغلو برگزار می‌شوند؛ اما محل دائمی و جدید موزه هنر در محله کارکوی به‌زودی افتتاح خواهد.

موزه هنر مدرن استانبول

لوکیشن و آدرس وبسایت و ساعات بازدید از موزه هنر استانبول


  • لوکیشن: برای دیدن لوکیشن موزه هنر مدرن استانبول اینجا را کلیک کنید.
  • ساعات بازدید: از ساعت 9 صبح تا 7 شب
  • آدرس وبسایت: www.istanbulmodern.org
  • هزینه بلیت ورودی: هزینه ورودی موزه هنر مدرن استانبول برای هر نفر 72 لیر است که برای دانشجویان و همچنین افراد بالای 65 سال با تخفیف 54 لیر فروخته می‌شود.
8

خیابان استقلال

Esteghlal St


در خیابان استقلال استانبول اماکن زیادی اعم از کافه‌ها، رستوران‌ها، سینماها، غذاهای خیابانی و بسیاری موارد دیگر را تجربه خواهید کرد شاید وجود همین مراکز این خیابان را به قطب گردشگری و از مهمترین جاذبه های دیدنی استانبول تبدیل کرده است.
جالب است بدانید خیابان استقلال استانبول به‌اندازه خیابان آکسفورد در لندن شهرت دارد. ساختمان‌ها و بناهای تاریخی مربوط به دوران عثمانی، کل منطقه خیابان استقلال را احاطه کرده‌اند. طول خیابان استقلال حدود 1.5 کیلومتر بوده که یک معبر مختص افراد عابر پیاده را نیز پوشش می‌دهد.
از جمله اماکن گردشگری که در این خیابان واقع شده است می‌توان به تراموای قرمز قدیمی، موزه مادام توسو و حمام گالاتاسرای اشاره کرد.
تراموای قرمز در خیابان استقلال ترکیه

لوکیشن و آدرس وبسایت و ساعات بازدید از خیابان استقلال


  • لوکیشن: برای دیدن لوکیشن خیابان استقلال اینجا را کلیک کنید.
  • ساعات بازدید: 24 ساعته
  • آدرس وبسایت: ندارد
  • هزینه بلیت ورودی: ندارد
9

میدان تقسیم

Taksim Square


میدان تقسیم استانبول (Taksim Square) که در امتداد خیابان مشهور استقلال (Istiklal) و در محله بی اوغلو یعنی بخش اروپایی استانبول واقع شده همانند خیابان استقلال از مهمترین جاذبه‌ های دیدنی استانبول به شمار می‌رود. این میدان یک منطقه توریستی و تفریحی مهم بوده که به واسطه رستوران‌ها، مغازه‌ها و هتل‌هایش معروف است.
کلمه تقسیم در زبان عربی به معنای توزیع است. میدان تقسیم در اصل نقطه‌ای بود که خطوط اصلی آب از شمال استانبول در آن جمع‌آوری و سپس به سایر نقاط شهر منشعب می‌شد این کاربری برای این منطقه توسط سلطان محمود اول ایجاد شد. جالب است بدانید این میدان نام خود را از آب‌انبار سنگی دوران عثمانی گرفته است که در امتداد یک طرف از میدان قرار دارد.
میدان تقسیم

لوکیشن و آدرس وبسایت و ساعات بازدید از میدان تقسیم


  • لوکیشن: برای دیدن لوکیشن میدان تقسیم اینجا را کلیک کنید.
  • ساعات بازدید: 24 ساعته
  • آدرس وبسایت: ندارد
  • هزینه بلیت ورودی: ندارد
10

تنگه بُسفُر

Bosphorus Strait


تنگه بُسفُر که نام دیگر آن (Bosphorus) بوده و با نام تنگه استانبول نیز شناخته می‌شود دریای سیاه و دریای مرمره را به هم متصل کرده و بخش‌هایی از ترکیه آسیایی (آناتولی) را از ترکیه اروپایی جدا می‌کند پس می‌توان گفت به نوعی جدا کننده دو قاره اروپا و آسیا از هم به شمار می‌رود.
از سایر ویژگی‌های برجسته این تنگه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • باریک‌ترین تنگه دنیا
  • امکان تور تفریحی با کشتی کروز در این تنگه
تنگه بسفر

لوکیشن و آدرس وبسایت و ساعات بازدید از تنگه بسفر


  • لوکیشن: برای دیدن لوکیشن تنگه بسفر اینجا را کلیک کنید.
  • ساعات بازدید: 24 ساعته
  • آدرس وبسایت: ندارد
  • هزینه بلیت ورودی: ندارد
11

موزه باستان شناسی استانبول

Istanbul Archaeological Museum


مجموعه موزه‌های باستان‌شناسی از سه موزه تشکیل شده است: موزه باستان‌شناسی، موزه شرق باستان، و موزه هنر اسلامی (که با نام موزه کیوسک کاشی نیز شناخته می‌شود).
موزه باستان‌شناسی استانبول به‌عنوان اولین موزه ترکیه دارای حدود یک میلیون اثر از فرهنگ‌ها و کشورهای مختلف است.
این مجموعه موزه‌ها در قرن نوزدهم به دستور سلطان عبدالعزیز، برای ساخت موزه‌ای هم‌تراز با موزه‌های اروپا در استانبول، تأسیس شد. آثار باستانی موجود در این موزه که قدمت آنها گاه به هزاران سال نیز می‌رسد از کشورهای بسیاری از جمله مصر، سوریه و یونان به استانبول آورده شده است.
از سال 2021، قیمت ورودی موزه باستان‌شناسی استانبول 75 لیر ترکیه است. برای کودکان زیر هشت سال، پذیرش رایگان است.
موزه باستان شناسی ترکیه

لوکیشن و آدرس وبسایت و ساعات بازدید از موزه باستان شناسی استانبول


  • لوکیشن: برای دیدن لوکیشن موزه باستان شناسی استانبول اینجا را کلیک کنید.
  • ساعات بازدید: 9 صبح تا 7 بعد از ظهر
  • آدرس وبسایت: istanbularkeoloji.muzeler.gov.tr
  • هزینه بلیت ورودی: 60 لیر اما برای دارندگان کارت موزه رایگان است.
12

برج دوشیزه

maiden tower


 

برج دوشیزه یا برج دختر که با نام برج لئاندر نیز شناخته می‌شود، یکی از معروف‌ترین جاذبه های دیدنی استانبول بوده که بر روی یک جزیره کوچک واقع در ورودی جنوبی تنگه بُسفُر قرار دارد.
نام برج دوشیزه (که ترجمه تحت الفظی Kız Kulesi آن به ترکی است) از افسانه‌ای گرفته شده است که در آن امپراتوری دخترش را در این برج زندانی کرد تا مانع از تحقق پیشگویی شود. طبق پیشگویی شاهدخت جوان در سن 18 سالگی از دنیا خواهد رفت.
برج دوشیزه

لوکیشن و آدرس وبسایت و ساعات بازدید از برج دوشیزه


  • لوکیشن: برای دیدن لوکیشن برج دوشیزه اینجا را کلیک کنید.
  • ساعات بازدید: به دلیل مرمت بسته است.
  • آدرس وبسایت: kizkulesi.com
  • هزینه بلیت ورودی: با احتساب کرایه قایق از اسکله هزینه بلیت ورودی به برج دوشیزه یا برج دختر 30 لیر است.
13

حمام خرم سلطان؛ ملکه عثمانی

Hürrem Sultan Hamam; Ottoman Queen


حمام خرم سلطان ایاصوفیه در استانبول توسط معمار سنان، معمار ارشد عثمانی طراحی و ساخته شده است. این بنا به‌ درخواست خرم سلطان (رکسلانا) همسر سلطان سلیمان در قرن شانزدهم (1556-1557 میلادی) ساخته شد. جالب است بدانید رستم پاشا داماد خرم سلطان و سلطان سلیمان و همچنین وزیر اعظم امپراطوری عثمانی در آن زمان بوده است که به واسطه نفوذ مادر همسر خود در دوره عهده دار سمت وزارت اعظم بوده است و به همین سبب حمام خرم سلطان و مسجد رستم پاشا از مهمترین جاذبه های دیدنی استانبول به شمار می‌روند.
موقعیت جغرافیایی این حمام به‌گونه‌ای است که به همراه سایر حمام‌‌ها نظیر حمام‌های عمومی باستانی زئوسیپوس (100-200 پس از میلاد) در بین مسجد آبی و مسجد ایاصوفیه قرار داشته است. این منطقه به‌عنوان مکانی که زمانی معبد زئوس در آن قرار داشت، بسیار حائز اهمیت است.
حمام خرم سلطان

لوکیشن و آدرس وبسایت و ساعات بازدید از حمام خرم سلطان


  • لوکیشن: برای دیدن لوکیشن حمام خرم سلطان اینجا را کلیک کنید.
  • ساعات بازدید: 8 صبح تا 10 شب
  • آدرس وبسایت: www.hurremsultanhamami.com
  • هزینه بلیت ورودی: ارزان‌ترین خدمات در حمام خرم سلطان از 50 یورو شروع می‌شود. این حمام خدمات متنوعی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد که در مطلبی با عنوان حمام خرم سلطان تمامی این خدمات و هزینه هر پکیج را نوشته‌ایم.
14

مسجد اورتاکوی

Ortakoy Mosque


با دستور سلطان عبدالمجید از سلاطین امپراطوری عثمانی، مسجد اورتاکوی در سال 1584 در ساحل اورتاکوی (یکی از محبوب‌ترین و زیباترین جاذبه های دیدنی استانبول) ساخته شد.
گفته می‌شود که معماران آن پدر و پسر ارمنی به نام‌های Garabet Amira Balyan و Nigoğayos Balyan بوده‌اند و دو سال طول کشید تا ساخت این بنای قابل‌توجه را قبل از طراحی کاخ و مسجد دولما باغچه به پایان برسانند. این مسجد خاص برای شهر اهمیت زیادی دارد؛ زیرا اولین و معروف‌ترین ساختمان معماری باروک در استانبول است.
مسجد اورتاکوی در استانبول

لوکیشن و آدرس وبسایت و ساعات بازدید از مسجد اورتاکوی


  • لوکیشن: برای دیدن لوکیشن مسجد اورتاکوی اینجا را کلیک کنید.
  • ساعات بازدید: 4 صبح تا 10 شب
  • آدرس وبسایت: ندارد
  • هزینه بلیت ورودی: رایگان است
15

مسجد ایاصوفیه کوچک

Little Hagia Sophia


مسجد ایاصوفیه کوچک که بین مناطق Cankurtaran و Kadırga واقع شده است، در ابتدا به‌عنوان یک کلیسا توسط امپراتور بیزانس، ژوستینیانوس ساخته شد و یکی از مهم‌ترین بناهای اوایل دوره بیزانس و از مشهورترین جاذبه های دیدنی استانبول است.
به لطف این مدل نیمه گنبدی که برای اولین‌بار در معماری ترکیه مورداستفاده قرار گرفت، مساحت بیشتری به فضای داخلی مساجد اختصاص پیدا کرد و انتقال وزن گنبدهای بزرگ به نیمه گنبدهای کناری راه را برای ساخت گنبدهای اصلی بزرگ‌تر هموار کرد. از این نظر، ایاصوفیه کوچک را می‌توان به‌عنوان نمونه آزمایشی در مقیاس کوچک برای ساخت ایاصوفیه “بزرگ” که چند سال بعد ساخته شد در نظر گرفت.
مسجد ایا صوفیای کوچک

لوکیشن و آدرس وبسایت و ساعات بازدید از مسجد ایاصوفیه کوچک


  • لوکیشن: برای دیدن لوکیشن مسجد ایاصوفیه کوچک اینجا را کلیک کنید.
  • ساعات بازدید: 8 صبح تا 11:30 شب (به جز ساعات برگزاری نمازهای یومیه)
  • آدرس وبسایت: istanbul.diyanet.gov.tr
  • هزینه بلیت ورودی: رایگان است
16

موزه مادام توسو

Madame Tussauds Museum


اولین موزه موم مادام توسو توسط ماری توسو، در استراسبورگ فرانسه تأسیس شد. او نحوه مجسمه‌سازی را از کارفرمای مادرش، دکتر فیلیپ کورتیوس که یک پزشک ماهر در هنر مدل‌سازی با موم بود آموخت.
موزه مادام توسو از جمله جاذبه های دیدنی استانبول بوده که به واسطه شعب متعدد خود در سراسر دنیا شهرتی بین‌المللی دارد. این شعبه  همانند سایر 21 شعبه آن در سراسر دنیا یک موزه مومی و مرکز سرگرمی در استانبول بوده که در مکانی به مساحت 2000 مترمربع در ساختمان Grand Pera در خیابان استقلال واقع شده است. در این موزه مجسمه‌هایی مومی از شخصیت‌های برجسته و مشهور، سلبریتی‌ها، نمادهای فرهنگی، علمی و سایر مشاهیر در زمینه‌های متفاوت وجود دارد.
موزه مادام توسو

لوکیشن و آدرس وبسایت و ساعات بازدید از موزه مادام توسو


  • لوکیشن: برای دیدن لوکیشن موزه مادام توسو در استانبول اینجا را کلیک کنید.
  • ساعات بازدید: 11 صبح تا 8 بعد از ظهر
  • آدرس وبسایت: www.madametussauds.com/istanbul
  • هزینه بلیت ورودی: قیمت بلیت موزه مادام توسو در استانبول از سال 2022 در حدود 145 لیر ترکیه است. دو نوع بلیت در هنگام ورود به این موزه وجود دارد که با ارائه امکانات و خدمات متفاوت قیمت‌های متفاوتی نیز دارند اولین بلیت، بلیتی است با نام اسکیپ دِ لاین (Skip The Line) که قیمت آن همان 145 لیری است که در ابتدا گفتیم و بلیت دوم یک بلیت ترکیبی با نام سی لایف (Sea Life) است بهای آن 225 لیر ترکیه است.
17

کاخ موزه توپکاپی

Topkapi Palace Museum


موزه کاخ توپکاپی یکی از با شکوه‌ترین جاذبه های دیدنی استانبول، کاخی مجلل و بازمانده از زمان امپراتوری عثمانی است که به‌عنوان مرکز اداری و اقامتگاه دربار امپراتوری عثمانی از حدود سال 1478 تا 1856 فعالیت می‌کرد.
حدود 30 پادشاه در طول سلطنت ۶۰۰ساله امپراتوری عثمانی که با محمد دوم آغاز شد، در کاخ توپکاپی حکومت کردند.
در این کاخ که از سال 1924 یعنی یک سال پس از استقرار جمهوری ترکیه به‌عنوان موزه فعالیت می‌کند مجموعه گسترده‌ای از کتاب‌ها و نسخه‌های خطی وجود دارد. موزه کاخ توپکاپی نه‌تنها به‌خاطر معماری و مجموعه‌هایش، بلکه به‌خاطر تاریخ و فرهنگ امپراتوری عثمانی نیز قابل‌توجه است.
موزه توپکاپی

لوکیشن و آدرس وبسایت و ساعات بازدید از کاخ موزه توپکاپی


  • لوکیشن: برای دیدن لوکیشن کاخ توپکاپی اینجا را کلیک کنید.
  • ساعات بازدید: 10 صبح تا 4 بعد از ظهر
  • آدرس وبسایت: www.millisaraylar.gov.tr
  • هزینه بلیت ورودی: هزینه ورودی کاخ توپکاپی برای هر نفر 200 لیر ترکیه است که برای بازدید از حرمسرا به ازای هر نفر 100 لیر ترکیه اضافه می‌شود. ورود به محوطه کاخ برای کودکان زیر 12 سال و همچنین ورود به حرمسرا برای افراد زیر 6 سال رایگان است.
18

کاخ دولما باغچه

Dolma Baghche Palace


کاخ دولما باغچه بعد از کاخ توپکاپی به عنوان مقر فرامانروایی و محل زندگی سلاطین عثمانی توسط سلطان عبدالمجید در سال 1843 ساخته شد.
این کاخ در واقع اولین کاخ به سبک اروپایی عثمانی بود که برای انکار افول نظامی و مالی امپراتوری عثمانی و به‌صورت بسیار مجلل و بزرگ ساخته و با طلا و کریستال پر شد. در واقع یکی از دلایل ساخت این کاخ، معماری سنتی و قدیمی کاخ توپکاپی بود. سلطان عبدالمجید که به واسطه گسترش فرهنگ و معماری غربی در استانبول ترکیه به دنبال زندگی و فرمانروایی در کاخی با معماری و طراحی مدرن بود، دستور ساخت دولما باغچه را صادر کرد.
این کاخ محل زندگی ۶ امپراتور عثمانی بود و آتاتورک، بنیان‌گذار و اولین رئیس‌جمهوری ترکیه در یکی از اتاق‌های آن درگذشت. همین امر واقعه دولما باغچه را به یکی از جاذبه های دیدنی استانبول مبدل کرده، چرا که بازدید از مکان درگذشت آتاتورک بسیار برای توریست‌ها جالب است.
کاخ دولما باغچه

لوکیشن و آدرس وبسایت و ساعات بازدید از کاخ دولما باغچه


  • لوکیشن: برای دیدن لوکیشن دولما باغچه اینجا را کلیک کنید.
  • ساعات بازدید: 9 صبح تا 4 بعد از ظهر
  • آدرس وبسایت: www.dolmabahcepalace.com
  • هزینه بلیت ورودی: دو نوع بلیت وجود دارد: بلیت بخش رسمی کاخ دولما باغچه که قیمت آن 120 لیر است و بلیت ورود به حرمسرا که برای بازدید آن باید 90 لیر دیگر به صورت مجزا پرداخت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383