مون پلیه گردی

_

درباره مون پلیه

مون پلیه یکی دیگر از دیدنی‌ترین شهرهای فرانسه می‌باشد که البته جز قدیمی‌ترین‌ها نیز محسوب می‌شود که در گذشته‌های بسیار دور زیر سلطه فرانسه نبوده و بعدها به این کشور اضافه شده است.
مون پلیه از لحاظ وسعت هشتمین شهر بزرگ فرانسه می‌باشد و در قسمت جنوب این کشور و در منطقه اکسیتانیا واقع شده است. وسعت این شهر حدود 2400 کیلومتر مربع می‌باشد.
جمعیت این شهر طبق آخرین سرشماری‌های صورت گرفته در سال 2023 حدود 400 هزار نفر تخمین زده شده است، البته باید این نکته را نیز اضافه کنیم که حدود یک پنجم این جمعیت را دانشجویان تشکیل میدهند.
فاصله مون پلیه تا پاریس حدود 748 کیلومتر، تا لیون 298 کیلومتر، تا تولوز 241 کیلومتر و تا مارسی 172 کیلومتر می‌باشد.
مون پلیه فرانسه با شهرهای مختلفی در دنیا عقد خواهرخواندگی بسته، شهرهایی مثل :
بارسلونا اسپانیا، ریو دو ژانیرو برزیل و هایدلبرگ آلمان
جشنواره کن که از مهمترین جشنواره‌های فیلم در دنیا شناخته می‌شود در شهر کن برگزار می شود، اما دومین فستیوال بزرگ فیلم فرانسه در شهر مون پلیه و به نام این شهر برگزار می‌شود.
مون پلیه گردی

آب و هوای مون پلیه

مون پلیه نیز مانند بسیاری دیگر از شهرهای فرانسه دارای آب و هوای مدیترانه‌ای و معتدل است که بیشتر روزهای سال نیز به همین شکل می‌باشد.
بالاترین دمای ثبت شده در مون پلیه متعلق به ماه جون در سال 2019 بوده که درجه حرارت به 43 درجه سانتی‌گراد نیز رسیده است.
اما سردترین دمای ثبت شده در مونت پلیه متعلق به فوریه می‌باشد که در سال 1963 رخ داده و درجه حرارت به زیر صفر و منفی 17 درجه رسیده است.
اما بهترین زمان سفر به مون پلیه، بین ماه‌های مارس تا اکتبر است که شرایط آب و هوایی در بهترین شرایط خود می‌باشد.
اوج سفر به این شهر نیز تابستان است چرا که جشنواره‌ها و فستیوال‌های زیادی در مون پلیه برگزار می‌شود.

تاریخچه مون پلیه

مون پلیه شهری جوان نسبت به سایر شهرهای فرانسه شناخته می‌شود چرا که قدیمی‌ترین سندی که درباره این شهر وجود دارد مربوط به سال 985 می‌باشد که در آن زمان تنها دو دهکده بوده.
در قرن 12 شهر به نقطه بسیار خوبی از رشد اقتصادی رسیده بود و البته به عنوان شهری مستقل شناخته می‌شد اما در سال 1351 بود که شهر مون پلیه به فرانسه فروخته شد و جز شهرهای این کشور شد.
از همان زمان، شهر روز به روز دچار رکود شد و نتوانست تا سال‌ها خود را احیا کند.
این شهر دارای فراز و فرودهایی شد و حتی زمانی دومین شهر پر اهمیت فرانسه نیز شناخته می‌شد اما همانطور که گفته شد نتوانست این پیشروی را ادامه دهد و جایگاه خود را از دست داد.
شهر مون پلیه شهری پروتستانی شناخته می‌شد و به یکی از پایگاه‌های اصلی مذهب پروتستان تبدیل شده بود.
امروزه مون پلیه از مهمترین شهرهای فرانسه به شمار می‌رود.

جاذبه‌های مون پلیه

مون پلیه در زمینه گردشگری و جهانگردی نیز حرفهایی برای گفتن دارد مخصوصا زمانی که جشنواره‌هایی مثل جشنواره فیلم کن برگزار می‌شود.
درست است که این جشنواره در شهر کن برگزار می‌شود اما خیل عظیم مسافران و گردشگرانی که در این جشنواره شرکت میکنند، به سمت شهر همسایه کن، یعنی مون پلیه سرازیر می‌شوند. البته فقط محدود به این جشنواره نیست چرا که در طول سال جشنواره‌ها و فستیوال‌های زیادی نیز در این شهر تاریخی برگزار می شود.
مون پلیه شهری زیبا و منحصر به فرد است که در ساحل جنوبی فرانسه قرار گرفته و دارای جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و همینطور مراکز خرید بسیاری است.
جاذبه‌هایی که هر کدام در نوع خود بسیار جالب و دیدنی هستند به عنوان مثال میتوان از میدان پقو، مجسمه لوئی چهاردهم، کلیسای جامع مون پلیه و … نام ببریم.
البته مطالب بسیاری درباره جاذبه‌های مون پلیه در سایت یگانه گشت آپلود خواهد شد.

غذاهای مون پلیه

همانطور که میدانید، فرانسه پر است از غذاهایی که هر کدام طعم‌ها و مزه‌های بی‌نظیری دارند.
مون پلیه نیز از شهرهایی است که هم غذاهای محلی و بومی دارد و هم میتوانید غذاهای بین‌المللی را در آن نیز یافت کنید که به بهترین شکل ممکن طبخ می‌شوند.
یکی از اصلی‌ترین غذاهایی که در مون پلیه میتوانید پیدا کنید، غذاهای دریایی است چرا که مون پلیه شهری بندری و ساحلی است و همین موضوع باعث شده است که غذاهای دریایی جز محبوبترین غذاهای مون پلیه شود.
از جمله غذاهایی که میتوانید در مون پلیه نوش جان کنید میتوان به :
کَسولِه، ساگارولت (نوعی غذا با حلزون)، سیتوازه (نوعی از پای با گوشت ماهی مرکب) و … اشاره کرد.
در آینده‌ای نزدیک بیشتر شما را با بهترین غذاهای مون پلیه آشنا خواهیم کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383