بهترین غذاهای گرجی

بهترین غذاهای گرجستان


با توجه به همسایه بودن گرجستان با روسیه و نزدیکی فرهنگ این دو کشور ممکن است در وهله‌ی اول اینطور به نظر برسد که غذاهای گرجی نیز مانند غذاهای روسی پرکالری و سنگین باشند اما فرهنگ غذایی دو کشور در کنار این شباهت‌ها، تفاوت‌هایی نیز با هم دارد به‌طوری‌که غذاهای گیاهی و سالم بخش عمده‌ای از فرهنگ غذایی مردم گرجستان را تشکیل می‌دهند.
بهترین غذاهای گرجی 3
بهترین غذاهای گرجی 2
بهترین غذاهای گرجی 1
در واقع غذاهای مناطق بالکانیزه شده شوروی سابق همانند گرجستان از نظر فرهنگ غذایی بسیار با روسیه شباهت دارد. برخی از شباهت‌هایی که بین دو فرهنگ غذایی به وفور به چشم می‌خورد عبارتند از: استفاده زیاد از کربوهیدرات‌، لبنیات و گوشت قرمز
همچنین مردم گرجستان در طول سال آداب و رسوم مذهبی زیادی دارند که در آن مقید به صرف غذاهای گیاهی و بدون گوشت هستند به همین دلیل مسافران گیاه‌خواری که عازم گرجستان اعم از تفلیس یا باتومی هستند از این نظر نگرانی نداشته باشند.
همچنین در دستور پخت غذاهای گرجی استفاده از ادویه و سبزیجات معطر، استفاده از فلفل به میزان دلخواه (به لطف تداخل فرهنگ غذایی با همسایگان فارس و ترک در جنوب) و همچنین استفاده از سبزی تازه و محصولات محلی به چشم می‌خورد.
بهترین غذاهای گرجستان
در واقع غذاهای گرجی با معرفی فرهنگ غذایی سالم و خاص و نوشیدنی‌های متنوع و با جشن‌ها و رسم و رسومات ملی مانند آیین سوپرا (ضیافت گرجستانی) در کنار جاذبه های گردشگری به پر رونق شدن گردشگری در ارمنستان کمک ویژه‌ای کرده است. توصیه می‌کنیم برای اطلاع از جاذبه های گردشگری گرجستان مطالب بهترین جاذبه های تفلیس و همچنین بهترین جاذبه های باتومی را مطالعه کنید.
همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیش‌تر در مورد رستوران های گرجستان از جمله بهترین رستوران های تفلیس روی لینک‌ زیر کلیک کنید.

[lwptoc title=”فهرست مطالب”]

معرفی بهترین غذاهای گرجستان 


1

خینکالی

khinkali


خینکالی یکی از معروف‌ترین، محبوبترین و بهترین غذاهای گرجستان است. این غذا از لحاظ ظاهری و مزه ترکیبی از پلمنی روسی، راویولی و کوفته‌های سوپ چینی است. در مرحله اول از درست کردن خینکالی به صورت آب‌پز (همان‌طور که در تصویر مشخص است) خمیر ساده را با آب و آرد درست کرده و سپس با انواع فیلینگ (پرکننده‌ها) اعم از گوشتی و غیر گوشتی پر می‌کنیم.
خینکالی از بهترین غذاهای گرجستان
در میان مردم محلی گرجستان استقاده از فیلینگ یا پرکننده‌هایی نظیر گوشت گوساله و گوشت خوک به همراه سیب زمینی و پنیر به شدت محبوب است. در واقع این نوع دستور پخت در گرجستان به دستور پخت کوهستانی معروف است.
خینکالی 1
خینکالی 2
خینکالی 3

توصیه به مسافران:

اینکه کدام رستوران گرجستان اعم از شهر تفلیس یا باتومی بهترین خینکالی را درست می‌کند همیشه مورد بحث بوده است اما رستورانی محلی به نام زاخار زاخارچ در گرجستان وجود دارد که خینکالی در آن هنوز هم با دست درست می‌شود.
طرز تهیه خینکالی
2

بدریجانی نیگوزیت

Badrijani Nigvzit


بدریجانی نیگوزیت از بهترین غذاهای گرجستان
غذای بدریجانی نیگوزیت یا به عبارتی بادیجانی نیگوزیت از بهترین غذاهای گرجستان است که به طرز خارق‌العاده‌ای میان گردشگران نیز محبوبیت دارد. این غذا که در میان توریست‌ها با نام انگلیسی خود یعنی بادمجان با گردو (eggplant with walnut) شناخته می‌شود با برش‌های نازک از بادمجان کبابی و سپس اضافه کردن گردو و شنبلیله، سرکه ترخون و گل همیشه بهارِ خشک شده سرو می‌شود.
هر چند که این غذا برای اروپایی‌ها طعمی ناآشنا است اما برای ایرانیان به دلیل وفور بادمجان در غذاهای ایرانی بسیار ملموس و خوشایند است. از جمله بهترین رستوران های تفلیس که بادیجانی نیگوزیت را سرو می‌کنند می‌توان به رستوران خانه راچا، نزدیک به موزه قوم نگاری تفلیس اشاره کرد. در اینجا، بادمجان به شکل گل سرخ‌های زیبا تزئیین و دانه‌های انار همچون دانه‌های یاقوت روی آن ریخته می‌شود.
بدریجانی نیگوزیت 1
بدریجانی نیگوزیت 2
بدریجانی نیگوزیت 3
3

خاچاپوری

Khachapuri


خاچاپوری که در زبان گرجی به معنای نان و پنیر است یکی از بهترین غذاهای سنتی و بسیار محبوب گرجستان به شمار می‌رود. این غذا از نان و پنیری که مخصوص کشور گرجستان است تهیه شده و به کمک مخمر پف می‌کند. جالب است بدانید خاچاپوری به طرق متفاوتی طبخ می‌شود که در متداول‌ترین شکل آن که تصویر آن را مشاهده میکنید یعنی (خاچاپوری آجاری)، نان که در زبان گرجی (پوری) خوانده می‌شود از وسط شکاف داده شده و داخل آن را با پنیر، تخم‌مرغ و مواد دیگری پر می‌کنند.
خاچاپوری از بهترین غذاهای گرجستان
نان که در زبان گرجی پوری خوانده می‌شود در فرهنگ غذایی مردم محلی گرجستان مقدس شمرده می‌شود، برای مثال آن‌ها نان را همراه با سایر موادغذایی دور ریز به سطل زباله نمی‌اندازند و به دلیل حرمتی که برای این ماده غذایی قائلند آن را به صورت جداگانه بسته‌بندی می‌کنند. همانند این فرهنگ در میان مردم کشور خودمان ایران نیز مرسوم است.

انواع خاچاپوری


انواع خاچاپوری
خاچاپوری اوستیایی

Ossetian khachapuri


این نوع خاچاپوری که خاستگاه آن به اوستیای گرجستان باز می‌گردد از محبوب‌ترین و بهترین غذاهای گرجستان به شمار می‌رود. از ویژگی‌های طعم آن می‌توان گفت که شبیه به خاچاپوری ایمرولی است با این تفاوت که خاچاپوری اوستیایی با سیب زمینی آب‌پز و پنیر درست می‌شود که بین دو لایه خمیر تا می‌شود. مردم محلی گرجستان این نوع خاچاپوری را بیش‌تر از خاچاپوری ایمرولی دوست دارند چرا که پنیر آن از پنیر موجود در خاچاپوری ایمرولی خامه‌ای‌تر و کم‌نمک‌تر است.
خاچاپوری اوستیایی از بهترین غذاهای گرجستان
خاچاپوری سوانیایی

Svanetian khachapuri


خاستگاه خاچاپوری سوانیایی به منطقه سوانتی گرجستان باز می‌گردد که به همین دلیل سوانیایی نامیده شده است. خمیر آن همان خمیری است که در تهیه انواع دیگر خاچاپوری مورد استفاده قرار می‌گیرد. داخل این نوع خاچاپوری از ترکیب پنیر پرچرب، تخم مرغ و پیاز سبز پر شده است که در نهایت خمیر را دور این فیلینگ می‌پیچند و سپس قبل از پخت به شکل دایره‌ای در می‌آورند و سپس داخل فر یا تنور می‌گذارند تا قهوه‌ای متمایل به طلایی‌رنگ شود.
خاچاپوری سوانیایی از بهترین غذاهای گرجستان
خاچاپوری گوری

Gurian khachapuri


خاستگاه این نوع خاچاپوری از استان گوریا در غرب گرجستان است. برخلاف سایر پای های (Pie) خاچاپوری، این پای (پوری) هلالی شکل بوده و برای مراسم کریسمس توسط مسحیان ارتدکس مورد استفاده قرار می‌گیرد و به همین دلیل از بهترین غذاهای تفلیس به شمار می‌رود. در مراحل پخت خاچاپوری گوری، خمیر را با ترکیبی از پنیر رنده شده و تخم مرغ آب‌پزِ سفت پر می‌کنند و سپس آن را داخل فر ( یا تنور) قرار داده و به محض اینکه رنگ قهوه‌ای – طلایی به دست آمد آن را سرو می‌کنند.
خاچاپوری گوری از بهترین غذاهای گرجستان 2
خاچاپوری گوری از بهترین غذاهای گرجستان 1
شکل هلالی خاچاپوری گوری برای گوریان باستان بار معنایی خاصی دارد. در واقع شکل هلالی این پوری گرفته شده از شکل هلالی ماه و نماد قدرت در میان گوریان بوده است. طبق آداب و رسوم کهن این خطه، هر کدام از اعضای خانواده باید در شب سال نو خاچاپوری گوری بخورد.
خاچاپوری پنوانی

Penovani khachapuri


خاچاپوری پنوانی از دیگر انواع متعدد خاچاپوری و از بهترین غذاهای گرجستان است. منشا و خاستگاه این پوری به شهر سامتسکه-جاواختی باز می‌گردد.
دستور پخت آن نیز به این شکل است که پنیر ایمرولی و سولگونی را رنده کرده و با زرده تخم مرغ ترکیب می‌کنند و سپس همراه با شیر ورز داده و سپس مخلوط را روی یک تکه خمیر پفدار که به صورت مثلث یا مربع تا شده است قرار می‌دهند.
این پای‌های کوچک خوش‌طعم بعد از پف کردن در فر و طلایی‌شدن آماده مصرف هستند. این نوع خاچاپوری ساده‌ترین، سریع‌ترین و از محبوبترین انواع خاچاپوری و لذیذترین غذاهای گرجی است.
خاچاپوری پنوانی از بهترین غذاهای گرجستان
خاچاپوری مینگرلی

Mingrelian khachapuri


خاچاپوری مینگرلیان یا خاچاپوری مینگرِلی از دیگر انواع خاچاپوری گرجی است که منشا آن شهر سامگرلو است. اگرچه این خاچاپوری از لحاظ طعم و پخت کاملاً شبیه خاچاپوری امریتی است، اما تفاوت آن با امریتی گرد و مملو از پنیر بودن آن است.
لازم به ذکر است که خاچاپوری مینگرلی معمولا با پنیر ایمرتی (chkinti-kveli) تهیه می‌شود.
در دستور پخت این نوع خاچاپوری آمده است که خمیر را با آرد، آب، مایه خمیر، شکر و نمک تهیه کرده و پس از ور آمدن، روی خمیر را با ترکیبی از تخم مرغ و پنیر می‌پوشانند، سپس همانند پخت انواع خاچاپوری آن را داخل فر یا تنور قرار می‌دهند تا قهوه‌ای – طلایی رنگ شود.
قبل از سرو، در صورت تمایل می‌توانید روی این نوع خاچاپوری، کره بمالید.
خاچاپوری مینگرلی از بهترین غذاهای گرجستان
خاچاپوری آجری

Adjarian khachapuri


همان‌طور که از تصویر این نوع خاص از خاچاپوری مشخص است این نوع پوری نه تنها یکی از پرطرفدارترین انواع خاچاپوری است بلکه از بهترین غذاهای گرجستان نیز به شمار می‌رود. خاچاپوری آجاریان یا آجاری یا آجَری با ترکیبی از پنیر و تخم مرغ پر شده و در نهایت خمیر به شکل مستطیلی در آمده و به طور سنتی با پنیر سولگونی یا ایمرتی یا ترکیبی از هر دو پر می‌شود.
این نوع پوری را تا زمانی که تخم مرغ روی آن سفت شود و در اصطلاح قوام پذیرد در فر نگه می‌داریم. جالب است بدانید خاستگاه خاچاپوری آجاری منطقه ساحلی آجاریا است که به همین دلیل نیز خاچاپوری آجاری نامیده می‌شود. خاچاپوری آجاری معمولا با یک تکه کره در قسمت بالایی پوری سرو می‌شود.
خاچاپوری آجری از بهترین غذاهای گرجستان
خاچاپوری ایمرولی

Imeruli khachapuri


خاچاپوری ایمرولی یک نان سنتی گرجی است که با پنیر آب شده پر می‌شود. بر خلاف خاچاپوری‌های سنتی، نوع ایمرولی شکل دایره‌ای بوده و در دستور پخت آن خمیر از آرد، نمک، شکر، مخمر، آب و گاهی ماست تشکیل می‌شود.

توصیه می‌شود خاچاپوری ایمرولی را به محض خارج شدن از فر با کره لعاب دهید و در حالی که هنوز داغ است سرو کنید.

خاچاپوری ایمرولی از بهترین غذاهای گرجستان
4

شمرولی

Shkmeruli


شمرولی از بهترین غذاهای گرجستان
شمِرولی یکی دیگر از معروفترین و بهترین غذاهای گرجستان بوده که با ترکیبی از سس شیر و سیر طبخ می‌شود. مردم گرجستان این غذا را در قابلمه‌های سفالی کم‌عمق درست می‌کنند، البته گاه دیده شده که از قابلمه‌های چدنی نیز استفاده کرده‌اند.
می‌توانید این غذا را با بلغور، نان یا سیب‌زمینی و حتی برنج سرو کنید، اگر از سس کمی باقی مانده است، آن را دور نریزید. سعی کنید سبزیجات سرخ کردنی یا میگو را در آن بپزید و روز بعد روی برنج سرو کنید.
دستور پخت این غذا به این صورت است که در ابتدا مرغ را شسته و خشک کرده و بعد با نمک و فلفل مزه دار می‌کنند و سپس در تابه‌ای با روغن زیتون تفت داده تا طلایی رنگ شوند، سپس آن را به مدت نیم ساعت داخل فر با دمای 200 درجه می‌گذارند و دوباره داخل تابه با سیر رنده شده به همراه کره تفت می‌دهند و سپس شیر را اضافه می‌کنند.
شمرولی از بهترین غذاهای گرجستان 2
شمرولی از بهترین غذاهای گرجستان 1
5

اوستری

Ostry


اوستری که نام دیگر آن «سالیانکا» است یکی از بهترین غذاهای گرجستان و از جمله غذاهای سنتی گرجی در شهر تفلیس است. نام آن از یک غذای روسی به نامсорнa солнка گرفته شده است که در زبان فارسی به معنای درهم و برهم است. بین اوستری و نمونه روسی آن به جز گوشت گاو، هیچ شباهتی دیده نمی‌شود. جالب است بدانید که دستور تهیه این غذا به بیف استروگانف شباهت دارد.
اوستری
دستور پخت اوستری به این صورت است که گوشت گاو را به صورت مکعبی خرد کنید، قطعات گوشت را در قابلمه ریخته و با روغن تفت دهید. در یک تابه جداگانه، کمی کره آب کنید و پیاز نگینی شده و فلفل سبز را با هم تفت دهید. وقتی مخلوط شروع به قهوه‌ای شدن کرد، به طور مداوم آب گوشت را اضافه کنید. سپس رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و بگذارید چند دقیقه بماند و سپس گشنیز خرد شده را اضافه کنید.
جعفری، کرفس، نمک، فلفل، چاشنی اتسخو و سیر له شده را با هم ترکیب کنید. وقتی گوشت کاملا پخت، آن را از روی حرارت بردارید و گشنیز خشک را روی آن بریزید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383