برج ساعت ازمیر

برج ساعت ازمیر


برج ساعت ازمیر از شناخته شده‌ترین جاذبه های دیدنی ازمیر و به نوعی نماد این شهر محسوب می‌شود. این برج که در میدان کوناک واقع شده است، تنها چند قدم تا دریای اژه فاصله دارد.
از جمله جاذبه های دیدنی اطراف برج ساعت ازمیر می‌توان به بازار کمرالتی، اسکله کوناک، موزه آگورا و موزه باستان شناسی و قوم شناسی ازمیر اشاره کرد.

تاریخچه برج ساعت ازمیر

در زمان حکم‌رانی سلطان عبدالحمید دوم فرماندار وقت منطقه آیدین یعنی کمیل پاشا، در اول آگوست سال 1900 میلادی به منظور بزرگداشت بیست و پنجمین سالگرد سلطنت سلطان عبدالمحمید دوم با افراد برجسته ازمیر دیدار کرد.
تصمیم بر این شد که یک برج ساعت به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد به سلطنت رسیدن عبدالحمید دوم ساخته شود. برج ساعت ازمیر توسط معماری فرانسوی – شامی به نام ریموند شارل پره طراحی و مراسم کلنگ زنی این برج در اول سپتامبر سال 1900 میلادی برگزار شد.
در نهایت این برج ساعت در اول آگوست 1901 تکمیل و رسماً در اول سپتامبر 1901 مقارن با بیست و پنجمین سالگرد به سلطنت رسیدن سلطان، افتتاح شد.
در جشنی که به مناسبت بزرگداشت سلطنت سلطان عبدالحمید برگزار شده بود؛ امپراطور وقت آلمان یعنی ویلهلم دوم حضور داشت که هدایایی از جمله ساعت‌های بسیار نفیسی را به سلطان تقدیم کرد. این ساعت‌ها در نمای بیرونی بسیاری از برج‌های آن زمان از جمله برج ساعت آنتالیا و برج ساعت ازمیر قرار گرفتند.
تاریخچه برج ساعت ازمیر-1
تاریخچه برج ساعت ازمیر-2

حقایقی درباره برج ساعت ازمیر

  • در زمان سلطنت سلطان عبدالحمید دوم ساخت برج‌های ساعت در سراسر ترکیه رونق یافت.
  • این برج در پشت اسکناس‌های 500 لیری ترکیه در سال‌های 1983 تا 1989 به تصویر کشیده شده بود.
  • پیش‌تر گفتیم ساخت برج‌های ساعت در زمان حکم‌رانی سلاطین عثمانی در قلمرو عثمانیان بسیار رونق یافت؛ جالب است بدانید امروزه در مناطق بالکانیزه شده که زمانی تحت حکومت امپراطوری عثمانی قرار داشتند به ویژه در شهرهای کنونی صربستان، بوسنی و مونته‌گرو و شهرهایی نظیر بلگراد، پریپولجه، سارایوو، بانیا لوکا. برج‌های ساعتی با سبک معماری زمان عثمانیان وجود دارد.
برج ساعت ازمیر علاوه بر بزرگسالان برای کودکان نیز مفرح و سرگرم کننده است، کنار این برج همیشه مملو از کبوتر است و از این حیث برای کودکان نیز مناسب است. کودکان از غذا دادن به کبوترها با گندم‌هایی که در نزدیکی برج ساعت فروخته می شود لذت خواهند برد. همچنین در نزدیکی برج ساعت بازار بزرگ ازمیر واقع شده که در صورت تمایل به خرید سوغاتی یا یادگاری می‌توانید کالاهای صنایع دستی نظیر حوله و صابون و نقره و … را خریداری کنید.
کبوترها بر فراز برج ساعت ازمیر

ویرانی‌ها و بازسازی‌های برج ساعت ازمیر

قسمت بالایی برج در زلزله 6.4 ریشتری در سی و یکم مارس 1928 و سپس در زلزله 5.2 ریشتری در اول فوریه 1974 ویران شد. در جریان اعتراضات به کودتای 2016 ترکیه، ساعت برج به سرقت رفت. این برج در سال 2019 تحت بازسازی قرار گرفت.

معماری و ویژگی‌ها

  • این برج که دارای اسکلت آهنی و سربی است، 25 متر (82 فوت) ارتفاع دارد و دارای چهار گنبد کوچک است.
  • مساحت زمین برج 81 متر مربع (870 فوت مربع) است
  • دارای پلان هشت ضلعی و چهار طبقه است و از سنگ مرمر ساخته شده است.
  • از جمله ویژگی‌های مهم این برج 4 ساعت به قطر 75 سانتی متر است.
  • در طبقه چهارم ناقوسی وجود دارد که توسط دوازده ستون نگه داشته می‌شود.
  • در چهار طرف برج نشان‌های عثمانی وجود داشت که پس از جمهوری ترکیه، چندین ستاره و هلال ماه جایگزین آنها شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383