بهترین غذاهای مارسی

بهترین غذاهای مارسی


یکی از ارکان اصلی سفر به گردشگری، غذا و خوراکی‌های و نوشیدنی‌های مختلف است. این موضوع آنقدر مهم است که یک دسته‌بندی در انواع گردشگری به خود اختصاص داده یعنی گردشگری غذا. این نوع گردشگری تاکید بیشتری روی مواد اولیه غذا و روش طبخ و چگونگی سرو غذا دارد تا جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی مقصد مورد نظر.
مارسی نیز از جمله غنی‌ترین شهرهای فرانسه در موضوع طبخ غذا و تعداد خوراکی می‌باشد. این شهر دارای کافه رستوران‌های زیادی است که انواع غذاهای محلی و بین‌المللی را طبخ میکنند، اما هدف اصلی ما در این مطلب شناساندن برخی از غذاهای محبوب و محلی مارسی فرانسه می‌باشد.
ما در این مطلب قصد داریم شما را با برخی از بهترین غذاهای مارسی آشنا کنیم، پس با یگانه گشت همراه باشید.
البته اگر میخواهید به مطالب بیشتری از مارسی دسترسی داشته باشید، میتوانید به مطلب مارسی گردی مراجعه کنید.
1

بویابِس

Bouillabaisse
بهترین غذاهای مارسی
این غذا یک مدل سوپ است که هم به صورت پیش غذا سرو می‌شود هم به صورت غذای اصلی که فقط و فقط متعلق به مارسی می‌باشد و اولین بار در مارسی این غذا تهیه شده است.
داستان جالبی دارد چگونگی تهیه این غذا برای اولین بار؛
ماهیگیران در گذشته نوعی ماهی را صید میکردند که در میان صخره‌ها گیر میکردند، آنها این ماهی را که نوعی از ماهی‌های استخوانی بود را به بندر آورده و میخواستند بفروشند اما خب مردم ماهی را خریداری نمیکردند، بنابراین تصمیم گرفتند خود با این نوع ماهیان غذایی را درست کنند که شد بویابِس و بعدها محبوب دل مردم مارسی شد.
امروزه این غذا در بیشتر رستوران‌های مارسی سرو می‌شود حتی رستوران‌هایی که ستاره میشلن دارند.
این سوپ ترکیبی است از صدف‌ها، سبزیجات و انواع ماهی‌های سفید مانند میگو به علاوه سبزیجات و ادویه‌جات مخصوص که یک شوری خوشمزه‌ای را به غذا میدهد. معمولا این سوپ با تکه‌هایی از نان سرو می‌شود.
در کل بویابِس از نوع غذاهای ارزان قیمت بوده و در دسترس همگان است اما برخی رستوران‌ها هستند که با اضافه کردن مواد بخصوصی، قیمت آن را افزایش میدهند.
2

تاپناده

Tapenade
یکی دیگر از بهترین غذاهای مارسی، تاپناده است که در واقع یک پیش غذاست که قبل از غذای اصلی سرو می‌شود …
تاریخ تهیه اولین تاپناده به سال 1880 برمیگردد و دو سرآشپز این پیش غذا رو به مردم مارسی معرفی کردند، سرآشپز ژان باپتیست ربول و چارلز جولیارد.
این پیش غذا نه تنها در بین مردم مارسی بلکه در میان شهرهای جنوبی فرانسه غذایی محبوب و خوشمزه شناخته می‌شود و در کافه‌ها و رستوران‌های مختلف، این پیش غذا را سرو میکنند.
این پیش غذا از ترکیباتی چون زیتون سیاه، گیاه کَبَر (که تاریخ استفاده از آن به حدود 18 هزار سال قبل برمیگردد) و نوعی ماهی به نام آنچوی و ادویه‌جات و سبزیجات خوش عطر و طعم تهیه می‌شود.
این پیش غذا را حتی میتوان به عنوان سس روی سالاد نیز استفاده کنید.
3

ناوت

Navettes
ناوت یا به تعبیر دیگر بیسکوئیت شکوفه پرتقال
این خوراکی را هم بیسکوئیت میدانند و هم شیرینی و هم نوعی نان که به شکل قایق تهیه می‌شود و فقط مخصوص مارسی می‌باشد، ممکن است آن را در شهرهای دیگر فرانسه هم مشاهده کنید اما زادگاه اصلی این نوع بیسکوئیت، مارسی است.
این بیسکوئیت یا نان در سال 1781 توسط موسیو آویرو تهیه شد و از ترکیباتی اعم از آرد گندم، شکر، تخم مرغ و آب شکوفه پرتقال تهیه می‌شود. البته در گذشته و حتی امروز در بسیاری از فروشگاه‌ها هنوز با طعم پرتقال تولید می‌شود، اما هستند فروشگاه‌هایی که آن را با طعم‌های شکلاتی، وانیلی، دارچینی و … عرضه میکنند.
روایات جالبی از نحوه به وجود آمدن و تهیه شدن این نوع بیسکوئیت وجود دارد که دانستنش خالی از لطف نیست؛
یکی از روایات که بیشتر شبیه به افسانه است میگوید، به این دلیل شکل این بیسکوئیت‌ها شبیه به قایق است چرا که در گذشته‌های دور قایقی به مارسی آمد که سه الهه درون خود داشت و به همین دلیل شکل بیسکوئیت به دلیل احترام به این سه الهه به شکل قایق درآمد و قایق برای آنها محترم شد.
روایت دیگر اما به شکل دیگری بیان می‌شود و آن این است که در گذشته مجسمه‌ای از مریم باکره را در ساحل مارسی پیدا کردند و طبیعتا ساحل پر است از قایق، به همین منظور شکل این بیسکوئیت‌ها شبیه به قایق ساخته شد.
4

گرند آیولی

Grand Aioli
گرند آیولی کی دیگر از بهترین غذاهای مارسی می‌باشد که طرفداران بسیاری دارد هم در بین افراد گوشت خوار و هم در بین کسانی که به اصطلاح وگن هستند و گوشت نمیخورند.
گرند آیولی ترکیبات جالبی دارد همانطوری که در تصویر بالا نیز مشاهده میکنید، موارد مختلفی درون این غذا پیش بینی شده است که از جمله آنها میتوان به تخم مرغ، خیار، هویج، لوبیا سبز، کاهو، گوجه و … اشاره کرد.
البته در برخی رستوران‌های مارسی ممکن است این موارد کم یا زیاد شود و حتی مواد پروتئینی مانند میگو یا ماهی به آن اضافه شود. این غذا با سس مخصوصی سرو می‌شود که با ترکیباتی از قبیل روغن زیتون، زرده تخم مرغ و آب لیمو تهیه می‌شود.
این سینی رنگارنگ و خوشمزه، یکی از محبوبترین وعده های غذایی در مارسی شناخته می‌شود.
5

شیشی فرجی

Chichi Fregi
شیشی فرجی یک نوع دونات است که از سال 1907 در بین مردم مارسی شناخته شده و تا امروز هم سلایق متفاوت را به خود جلب کرده.
شیشی فرجی که یکی از خوراکی‌های محبوب مردم است اولین بار توسط الکسیس گوگلیمی در تولون معرفی شد و توانست فروش خوبی هم داشته باشد.
این خوراکی هم با پودر قند، هم بدون پودر قند و هم با خامه سرو میکنند که همه اینها بینهایت لذیذ و خوشمزه هستند. این خوراکی خوشمزه در واقع یک نوع غذای خیابانی به حساب می‌آید که از ترکیباتی مثل آرد گندم آرد نخود، روغن زیتون و شکوفه پرتقال تهیه می‌شود.
خود کلمی شیشی (به تلفظ انگلیسی میشود چی چی) به معنای تکه کوچک است و فرگی نیز به معنای سرخ شده، که با هم می شود تکه کوچک سرخ شده. این خوراکی به شکل‌های گوناگونی تهیه می‌شود هم بلند هم کوتاه و برخی اوقات هم گرد.
نام این کلمه احتمالا از کلمه ششی برداشته شده که به معنی آرد نخود است چرا که یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده آن آرد نخود می‌باشد.
این دونات کمی شبیه به بامیه‌های ایرانی است که در بین مردم ایران نیز محبوبیت بسیار دارد، که البته در ایران با شهر سرو می‌شود.
6

پانیسا

Panisse
و اما یکی از خوش خوراک‌ترین خوراکی‌ها و از بهترین غذاهای مارسی همین پانیسا می‌باشد…
در نگاه اول شبیه به سیب‌زمینی سرخ‌کرده می‌ماند اما این طور نیست و از مواد دیگری از قبیل نخود تشکیل شده است.
ریشه پانیسا به کلمه پانیس برمیگردد که نوعی ارزن خاص است که در گذشته‌های دور مردم فقیر ایتالیا از آن استفاده میکردند البته بعدها توسط کارگران ایتالیایی که در مارسی کار میکردند به این شهر آورده شد و تبدیل به یکی از دوست‌داشتنی‌ترین غذاهای مارسی شد.
این غذا که هم خالی سرو می‌شود هم با چاشنی‌ها و سس مخصوص، تقیربا طعمی شبیه به فلافل دارد اما کمی نرم‌تر و طلایی‌تر.
از پانیسا هم به عنوان پیش غذا استفاده میکنند و هم به عنوان میان وعده، کودکان آن را با شکر و بزرگسالان آن را با نمک و فلفل میل میکنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383