جاذبه های مارسی


مارسی یکی از بهترین و دیدنی‌ترین شهرهای کشور فرانسه می‌باشد که سالانه حدود 4 میلیون گردشگر از آن بازدید میکنند و در این شهر تاریخی قدم زده و از بودن در مارسی زیبا و دیدنی لذت میبرند.
هر شهر و کشور برای خود جاذبه‌هایی دارد، از جاذبه‌های فرهنگی گرفته تا جاذبه‌های تاریخی و مدرن که هر کدام معرف آن شهر در دنیا هستند و بالطبع مارسی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
همانطور که میدانید مارسی قدیمی‌ترین شهر فرانسه بوده که تاریخ آن به حدود 600 قبل از میلاد مسیح برمیگردد، یک بندر منحصر به فرد که در طول سالیان مورد توجه بسیاری از حاکمین و تجار جهان بوده.
در ادامه شما را با 9 تا از بهترین جاذبه‌های مارسی آشنا میکنیم، پس با یگانه گشت همراه باشید.
1

کلیسای نتردام دُ لا گارده (گاقده)

Basilique Notre-Dame de la Garde
کلیسای نتردام دُ لا گارده (گاقده) - Basilique Notre-Dame de la Garde
در هر نقطه‌ای از شهر که قرار داشته باشید ، این کلیسا و عظمت آن را مشاهده خواهید کرد، کلیسایی که تاریخچه آن به قرن 12 برمیگردد. در گذشته کلیسای کوچکی در این محل قرار داشته که مورد توجه مردم و ملوانان بوده. ملوانان برای اینکه به یک سفر طولانی بروند و یا حتی سفر جنگی داشته باشند، قبل از عظیمت به این کلیسا آمده و برای خود دعا میکردند.
بعدها این کلیسا تخریب و یک قلعه جای آن را گرفت که البته در قرن 16 بود که این ساخت و ساز انجام گرفت.
اما ساختمان کلیسای فعلی تاریخ ساختش به سال 1853 برمیگردد که قلعه دچار تخریب شده و میخواستند که کلیسای بزرگی را روی این تپه جای آن بسازند. معمار و مهندس این سازه یکی از بهترین معماران آن زمان یعنی هنری ژاک بود که این کلیسا را به سبک رومی بیزانسی ساخت.
ساخت کلیسا چندین سال زمان برد که سرانجام در سال 1897  ساخت آن به پایان رسید اما کلیسای نتردام دُ لا گارده در سال 1864 تقدیس شده بود.
کلیسا دارای یک برج ناقوس و یک گنبد می‌باشد که روی برج ناقوس نیز مجسمه‌ای از مریم مقدس یا مریم باکره وجود دارد که به باور مردم محلی از شهر در مقابل بلایا محافظت میکند. مجسمه مریم حدود 11 متر ارتفاع دارد.
فضای بیرونی کلیسا منحصر به فرد و دیدنی است چرا که منظره پانورامای فوق العاده‌ای از شهر به شما نشان میدهد حتی تلسکوپ‌هایی وجود دارد که میتوانید شهر را با جزئیات بهتری مشاهده کنید. البته اگر خوش شانس باشید میتوانید آتش‌بازی‌هایی که در روز ملی فرانسه یا روز باستیل انجام می‌شود را از نزدیک مشاهده کنید.
از سال 2001 تا 2008 نیز بازسازی‌هایی روی این بنا صورت گرفت و نهایتا در سال 2013 موزه‌ای در کلیسا نتردام دُ لا گارده برپا شد که 8 قرن تاریخچه کلیسا را نشان میدهد.
2

صومعه سنت ویکتور

Abbaye Saint-Victor
یکی دیگر از بهترین جاذبه‌های مارسی صومعه سنت ویکتور می‌باشد که تاریخ ساخت آن به قرن 5 برمیگردد، البته این طور نیست که از آن زمان دست نخورده باقی مانده باشد چون طی سالیان طولانی این صومعه هم دچار تخریباتی شده و هم بازسازی‌هایی روی آن صورت گرفته است تا شکل امروزی خود را به دست آورده.
معمار این بنا ژان کاسیه (کاسین) بوده که در سال 416 میلادی از مصر به مارسی آورده شد تا بتواند یک صومعه را برای مردم مارسی بسازد. البته همانطور که در پاراگراف قبلی گفته شد، این صومعه دچار ناملایماتی شده است که میتوانیم به غارت آن در سال 838 و ویران شدن آن توسط دزدان دریایی در سال 848 اشاره کنیم.
بعد از مدتی این صومعه شکل و شمایل قلعه را به خود گرفت چرا که به دلیل جایگاه و موقعیتی که دارد، باید میتوانست از شهر در مقابل دشمنان محافظت میکرد، یعنی علاوه بر عملکرد دینی و معنوی که داشت، وظیفه محافظت از شهر را نیز بر عهده داشت.
در طاعون 1720 نیز درهای صومعه به روی مردم بسته شد و راهبان داخل صومعه از آن بیماری مهلک در امان ماندند.
این صومعه زمانی دارای یک کتابخانه غنی از کتب دینی بود که به صورت نسخه خطی بودند اما در سال 1796، آثار صومعه به آتش کشیده شد و از طلا و نقره‌هایی که داخل صومعه بود برای تهیه سکه پادشاه استفاده شد و حتی زمانی به انبار کاه و یونجه و حتی مدتی نیز به عنوان زندان فعالیت میکرد.
در دوران انقلاب فرانسه بخش‌هایی از آن تخریب شد و سازه‌های جدیدی به بنا افزوده شد. البته هم اکنون که در حال خواندن این مطلب هستید بخش‌هایی از صومعه سنت ویکتور مارسی در حال بازسازی است. وروردی این صومعه نیز در قسمت شمالی ساختمان وجود دارد.
نام این صومعه از یک سرباز برداشته شده که از قربانی کردن برای بت‌ها خودداری کرد و این فرمان را اجرایی نکرد.
3

کلیسای جامع مارسی

La Cathédrale de La Major
کلیسای جامع مارسی - La Cathédrale de La Major
یکی دیگر از کلیساهای پر بازدید مارسی همین کلیسای جامع مارسی می‌باشد که البته مردم بومی مارسی آن را کلیسای لاماژور نیز خطاب میکنند. این کلیسا جز کلیساهای خیلی قدیمی نیست و تاریخ ساخت آن به سال 1852 برمیگردد و جالب‌تر آنکه سنگ بنای آن را ناپلئون گذاشته است. اما ساخت آن زمان نسبتا طولانی برد.
حدود 40 سال زمان برد تا کلیسا به شکل امروزی‌اش برسد و سال 1893 ساخت آن به پایان رسید و نهایتا در سال 1897 کلیسا تقدیس شد. مانند دو کلیسایی که تا الان درباره‌شان توضیح دادیم، این کلیسا نیز روی کلیسای تخریب شده‌ای در گذشته بنا شده است.
معماری کلیسا سبک رومی-بیزانسی است و نمای بیرون راه راه می‌باشد و منظره فوق‌العاده از بندر مارسی را نمایان میکند. جالب است بدانید که در مدت 40 سال ساخت کلیسای لاماژور یا جامع مارسی، سه معمار و مهندس روی این سازه کار کردند اما به دلیل مرگشان کار به معمار بعدی رسیده است.
مصالح به کار رفته شده در ساخت این کلیسا عبارتند از : سنگ سبز فلورانس، سنگ مرمر سفید، موزائیک های ساخته شده در ونیز و …
فضای داخلی کلیسا نیز منحصر به فرد است، موزائیک‌های ونیزی سرتاسر کلیسا را فراگرفته‌اند از سقف گرفته تا کف بنا، هر کدام به شکلی ماهرانه روی بنا کار گذاشته شده‌اند. مجسمه‌های زیبا، ستون‌های عظیم و باشکوه، طاق‌های بی‌نظیر و بلند مرتبه از المان‌های زیبایی بخش کلیسا می‌باشند.
این کلیسا حدود 3000 نفر گنجایش دارد و در سال 1906 نیز، جز آثار تاریخی ملی فرانسه به ثبت رسیده است.
4

شاتودیف (قلعه ایف)

Château d’If
شاتو دیف (قلعه ایف) - Château d'If
از جمله دیدنی‌ترین جاذبه‌ های مارسی، قلعه ایف یا شتو دیف می‌باشد که روی جزیره‌ای در بندر مارسی قرار دارد. قلعه‌ای با شکوه که زمانی جز استحکامات دفاعی و دیده‌بانی مارسی به شمار می‌رفته و هم وظیفه دفاع از شهر و هم اطلاع رسانی به بندر را داشته است.
این قلعه از آنجا شهرت بیشتری پیدا میکند که الکساندر دوما نویسنده مشهور فرانسوی در کتاب معروف خود کونت مونت کریستو از آن نام برده و شخصیت اصلی داستانش در این قلعه به مدت 14 سال زندانی بوده که نهایتا از این قلعه و زندان آن موفق به فرار می‌شود.
تاریخ ساخت این قلعه به سال 1524 برمیگردد و مدت 6 سال زمان برد تا ساخت این قلعه باشکوه به پایان برسد. شتودیف دارای 3 برج در اطراف خود می‌باشد که یکی از آنها از دو برج دیگر بلندتر است.
ناگفته نماند که این قلعه به مدت 350 سال، زندان بوده مانند زندان آلکاتراز سانفرانسیسکو. آخرین زندانیانی که در این قلعه زندانی شده بودند، سربازان آلمانی جنگ جهانی اول بودند.  اما در جنگ جهانی دوم روی برج‌های این قلعه ضد‌هوایی‌هایی قرار داده بودند تا بتوانند هواپیماهای آلمانی را هدف بگیرند.
حدود 96 کتیبه از زندانیان قلعه ایف که متعلق به سال 1848 می‌باشد در قلعه وجود دارد که میتوانید مشاهده کنید، البته زمانی که به این قلعه جهت بازدید رفتید میتوانید به مشاهده ویدیو تاریخ قلعه بنشینید و از گذشته این قلعه اطلاعات بیشتری کسب کنید.
حتما به بالای برج‌ها رفته و از منظره بی‌نظیر بندر لذت ببرید.
قلعه ایف در سال 1926 در آثار تاریخی فرانسه به ثبت رسید.
5

قلعه سن ژان

Fort Saint-Jean
قلعه سن ژان مارسی - Fort Saint-Jean
فورت سن ژان یا قلعه سن ژان در سال 1660 به دست لوئی چهاردهم در ورودی بندر ساخته شد. دقیقا در کنار قلعه موزه‌ای وجود دارد که تاریخ قلعه را به معرض نمایش گذاشته است، هم به صورت اسناد متنی هم به صورت عکس و فیلم .
جالب است بدانید که در جنگ جهانی دوم، آلمان‌ها از این قلعه به عنوان محلی برای تجمع مهمات خود استفاده میکردند اما همین کار باعث شد که در سال 1944 بر اثر انفجار مهمات داخل قلعه سن ژان، بخشی از قلعه تخریب شود.
نام این قلعه به افتخار یک فرمانده بوده که در اورشلیم اسرائیل، مقام و منصبی داشته و رئیس مرکز فرماندهی این شهر بوده که سازمان‌هایی مثل بیمارستان، کاخ سلطنتی و کلیساهای این شهر زیر نظر او اداره می‌شدند.
این قلعه قبل از انقلاب افرانسه کاربری زندان داشته مثل قلعه ایف.
قلعه سن ژان یا سنت جان، در سال 1964 جز آثار ملی فرانسه شد.
6

خیریه قدیمی مارسی

Centre de la Vieille Charité
خیریه قدیمی مارسی - La Vieille Charite
و اما یک جای دیدنی دیگر از بهترین جاذبه های مارسی …
خیریه قدیمی مارسی که الحق یکی از مهمترین بناهای تاریخی مارسی می‌باشد. این خیریه اولین بار در سال 1671 توسط معمار آن پیر پوژه، معمار مشهور فرانسوی زده شد، اما متاسفانه عمر او اجازه نداد تا اتمام ساخت خیریه را ببیند و در سال 1694 از دنیا رفت.
ساختمان اصلی خیریه و کلیسای خیریه‌ای که در حیاط مرکزی خیریه وجود دارد، در سال 1745 به پایان رسید، این مدت زمان طولانی ساخت دلایل متعددی از جمله کمبود بودجه ساخت داشت.
برای این ساختمان در طول سالیان رویدادهای بدی اتفاق افتاده که به عنوان مثال میتوان به اثرات ناشی از جنگ جهانی دوم اشاره داشته باشیم، اما در سال 1961 و چندین سال بعد از پایان جنگ جهانی دوم، خیریه برای بازسازی بسته شد و بازسازی این بنا و کلیسای آن حدود 20 سال زمان برد.
البته این خیریه در سال 1951 به عنوان یک اثر تاریخی، در فهرست آثار ملی فرانسه ثبت شد.
امروزه در طبقه اول خیریه موزه باستان‌شناسی مدیترانه وجود دارد که آثاری را از دوران باستان مصر، تمدن روم و یونان و خاورمیانه باستان نشان میدهد و در طبقه دوم آن، موزه هنرهای آفریقایی، اقیانوسی و آمریکایی وجود دارد.
سر در کلیسا سنگبری‌های بی‌نظیری نقش بسته‌اند که با طرح‌های گوناگونی جلوه‌ی فوق‌العاده‌ای به بنای کلیسا داده‌اند، این ستون‌ها در ابتدا روی کلیسا ساخته نشده بودند بلکه در سال 1861 به بنا اضافه شده‌اند.
7

موزه تمدن های اروپایی و مدیترانه ای

Museum of Civilizations of Europe and the Mediterranean
موزه تمدن های اروپایی و مدیترانه ای - Museum of European and Mediterranean Civilizations
موزه‌ای که بازگوکننده تاریخ تمدن اروپا و مدیترانه است، موزه‌ای که برای سرگذشت اروپا و مدیترانه برنامه دارد و اسناد معتبری از قبلی اسناد متنی و حتی عکس و فیلم را به معرض نمایش گذاشته تا بازدید کنندگان بتوانند به راحتی با تاریخ این ناحیه آشنا شوند.
این موزه در سال 2013 و درست همان زمانی افتتاح شد که مارسی به عنوان پایتخت فرهنگی اروپا انتخاب شده بود. موزه تمدن‌های اروپایی و مدیترانه‌ای، یک نمایشگاه دائمی دارد اما در طول سال نمایشگاه‌های موقت و متنوعی در آن برگزار می‌شود.
موزه تاریخ تمدن اروپا و مدیترانه، برای تمامی اقشار برنامه دارد، تورهای آموزشی دانش‌آموزی و دانشجویی، تورهای مخصوص خانواده‌ها و حتی تورهای کارکنان و کارمندان سازمان‌های دولتی و خصوصی نیز برگزار می‌کند و نقشه راه خوبی برای انتقال اطلاعات تاریخی به این گروه‌ها دارد. حتی موزه دوره‌های آموزشی مختلفی را نیز برپا میکند.
بین سال های 2013 تا 2016 حدود 8.5 میلیون نفر از این موزه بازدید کرده‌اند.
جالب است بدانید که این موزه در سال 2015، برنده جایزه شورای اروپا شد.
8

موزه تاریخ مارسی

Marseille History Museum
موزه تاریخ مارسی - Marseille History Museum
موزه بعدی که میخواهیم در این مطلب به آن اشاره‌ای داشته باشیم، موزه تاریخ مارسی است.
همانطور که میدانید و هم در این مطلب و هم در مطلب مارسی‌گردی به آن اشاره کرده‌ایم، مارسی قدیمی‌ترین شهر فرانسه می‌باشد.
این موزه در سال 1983 افتتاح شد و مدت 26 قرن تاریخ مارسی را روایت میکند که در نوع خود بسیار جالب است. این موزه هم نمایشگاه دائمی دارد و هم نمایشگاه‌های موقتی را در طول سال برپا میکند.
یکی از نکات برجسته این موزه، نمایش اشیا داخل موزه با استفاده از واقعیت افزوده (AR) است، البته این موضوع فقط درباره اشیاء گرانبهای داخل موزه نیست بلکه تاریخ این شهر نیز به صورت واقعیت مجازی نشان داده می‌شود و با این امکان میتوانید به دل تاریخ شهر مارسی سفر کنید.
این موزه چندین سال تعطیل بوده و همزمان با افتتاح موزه تمدن‌های اروپایی و مدیترانه‌ای در سال 2013، بازگشایی شده است.
برخی از المان‌های تاریخی را نمیتوانستند در محیط داخلی نمایشگاه به نمایش بگذارند، به همین منظور برخی از این اشیاء و سنگ‌های تاریخی در فضای پشت موزه به معرض نمایش در‌آمده است.
9

کاخ لانگ چمپ (لونشان)

Palais Longchamp
کاخ لانگ چمپ (لونشان) - Palais Longchamp
اما شاید در بین جاذبه های مارسی، خاص‌ترین و زیباترین جای دیدنی این شهر، کاخ لانگ چمپ (تلفظ انگلیسی) یا لونشان (تلفظ فرانسوی) است.
ماجرای ساخت این بنا هم بسیار جالب است و موضوع به سال 1839 برمیگردد. خشکسالی شهر را فراگرفته بود و بزرگان شهر باید برایش چاره‌ای می‌اندیشیدند. در خارج از شهر و در نزدیکی کوه‌های آلپ حدود 18 قنات وجود داشت که میخواستند آب قنات‌ها را به شهر برسانند و باید کانالی به طول 80 کیلومتر تعبیه میکردند تا بتوانند آب را به مارسی برسانند.
سرانجام این اتفاق افتاد و توانستند آب را از آلپ به مارسی برسانند اما باید برای این حرکت بزرگ، شاهکاری را نیز خلق میکردند و برای اینکار نیاز به یک معمار توانا و حرفه‌ای داشتند و چه کسی بهتر از هنری ژاک که نتردام دُ لا گارده و کلیسای جامع را طراحی کرده بود و سرانجام این سازه به عنوان یکی از زیباترین جاذبه های اروپا شناخته شد.
پشت این کاخ، قصر یا عمارت، پارک بزرگی وجود دارد که در گذشته باغ وحش بوده اما در سال 1980 تعطیل می‌شود و حیوانات آن به مکان دیگری منتقل می‌شوند. البته هنوز برخی قفس‌ها با ماکت حیوانات داخل پارک وجود دارند. به غیر از این موارد مجسمه‌ها و تمثیل‌های زیادی در این پارک وجود دارد که هر کدام در نوع خود بسیار جالب هستند.
دو حوض جلوی بنا وجود دارند که هم جلوه‌ی منحصر به فردی به بنا داده، هم صدای آب اتمسفر بسیار روح‌نوازی را به وجود می‌آورد. آبی که در این حوض‌ها میچرخد، بازیافت شده و باز به چرخه آبی حوض برمیگردد.
در بالای عمارت مجسمه‌ای را می‌بینید که چهار گاو در حال کشیدن ارابه‌ای هستند که 3 زن یا 3 الهه روی آن ایستاده‌اند.
حیف است که به مارسی سفر کنید و از این فضای بسیار زیبا بازدید نداشته باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383