جاذبه های مون پلیه


مون پلیه شهری که قدمت آن به قرن 10 میلادی برمیگردد و از لحاظ گردشگری یکی از دیدنی‌ترین شهرهای فرانسه لقب گرفته است.
مون پلیه جز یکی از شهرهای مورد علاقه پادشاه فرانسه، لوئی چهاردهم بوده و آثار تاریخی بسیاری در زمان وی در اینجا ساخته شده است که هر کدام از آنها که باقی ماندند، امروز به عنوان یکی سازه منحصر به فرد ارزشمنده بوده و دارای بازدید کنندگان بسیاری است.
در این مطلب سعی کردیم که مهمترین و بهترین جاذبه‌ها و دیدنی‌‎های مون پلیه را به شما معرفی کنیم در زمان سفر به این شهر با برنامه بتوانید از تمام این جاذبه‌ها دیدن کنید.
در ادامه شما را با 8 تا از بهترین جاذبه‌های مون پلیه آشنا میکنیم، پس با یگانه گشت همراه باشید.
1

قنات سن کلمنت مون پلیه

The Saint Clément Aqueduct
یکی از مهمترین جاذبه‌های مون پلیه همین قنات می‌باشد، قناتی به نام سن کلمنت.
این قنات اولین سنگ بنایش در سال 1753 زده شد و تقریبا 13 سال طول کشید تا عملیات ساخات این قنات به پایان برسد. مهندس معمار این قنات، هنری پیتو یکی از برترین معماران لانگدوک بوده است.
هدف از ساخت این قنات، رساندن آب به دیگر قسمت‌های شهر مون پلیه بوده. امروزه حدود 100 فواره در شهر وجود دارد که در گذشته‌های نه چندان دور، آب این فواره‌ها از این قنات تامین میشده.
این قنات همراه با پل آن ساخته شده که حدود 800 متر طول و 53 طاق دارد، به همین دلیل است که به این منطقه از شهر نیز آقسو گفته می‌شود، چرا که این کلمه در زبان فرانسوی به معنی طاق می‌باشد.
آب این قنات در کانال‌های متعددی وجود داشته که یکی از آنها عایق بندی بوده که در زمان زمستان آب داخل آن یخ نزند تا بتوان به سهولت از آن استفاده کرد.
2

میدان پِقو مون پلیه

Promenade du Peyrou Montpellier
یک میدان بزرگ با فضای باز و سه حوض یا آبگیر کوچک و برج 6 ضلعی که روی قنات سن کلمنت قرار گرفته و همینطور یک مجسمه منحصر به فرد از لوئی چهاردهم، اجزای تشکیل دهنده این میدان هستند.
این فضا حدود 290 متر طول و 160 متر عرض دارد و برای ورود به فضای آن 4 درب یا ورودی در نظر گرفته شده است که سه ورودی در قسمت شرقی میدان و طاق پیروزی و یک درب آن نیز از سمت خیابان آقسو و قنات.
وسعت این میدان حدود 4.5 هکتار تخمین زده شده است.
نکته جالب این میدان آن است که در سال 1954، تمامی اجزای آن یعنی مجسمه لوئی چهاردهم، طاق پیروزی، قنات و خود میدان در لیست آثار تاریخی فرانسه به ثبت رسیده اند.
آخرین بازسازی صورت گرفته روی این بنا در سال 1980 بوده.
این میدان در واقع بلندترین نقطه شهر مون پلیه می‌باشد و سالانه جشنواره‌ها و فستیوال‌های زیادی در این نقطه از شهر برگزار می‌شود.
3

مجسمه سوارکاری لوئی چهاردهم

Statue of Louis XIV in Montpellier
مجسمه لوئی چهاردهم نیز یکی از جاذبه‌های مون پلیه و میدان پقو می‌باشد.
این مجسمه به هدف احترام به پادشاه آن زمان فرانسه یعنی لوئی چهاردهم ساخته شد، البته در آن زمان این میدان تبدیل به تفرجگاه شاه شده بود و مراسم زیادی هم در زمان رونمایی از مجسمه و هم بعد از آن در این میدان برگزار شد.
این مجسمه اولین بار در سال 1685 در این میدان کار گذاشته شد اما در سال 1838 به دلیل فرسوده شدن مجسمه، آن را برداشته و مجسمه فعلی را جایگزین آن کردند.
مجسمه اول توسط پیر مازلین و همکارش ساخته شده بود و مجسمه بعدی توسط ژان باپتیتست دیبای و آگوست کاربونو ساخته شده است.
4

کاخ عدالت مون پلیه

La cour d’appel de Montpellier
یکی از زیباترین سازه‌های شهر به همین کاخ عدالت تعلق دارد. معماری این کاخ به مانند پانتئون و معماری یونانی و رومی است.
در ابتدا این کاخ در سال 1629 ساخته شد اما چندین بار مورد بازسازی قرار گرفت که یک بار آن در سال 1789 بود، اما بعد از چند سال باز دچار تخریب شد و چیزی که امروزه در خیابان فوش و در نزدیکی طاق پیروزی و مجسمه لوئی چهاردهم قرار دارد متعلق به سالهای 1846 تا 1853 می‌باشد که توسط چارلز آبریک ساخته شده است.
از جمله ویژگی‌های جذاب و منحصر به فرد این عمارت، نمای بیرونی آن می‌باشد به خصوص وجود مجسمه‌ها، سنگبری‌ها و کتیبه‌هایی که سرتاسر سردر و ورودی به کار رفته است.
این ساختمان نیز در لیست آثار تاریخی فرانسه به ثبت رسیده و امروزه دادگاه عالی شهر مون پلیه فرانسه در اینجا دایر است.
5

کلیسای جامع مون پلیه

Montpellier Cathedral
یکی از بهترین و دیدنی‌ترین جاذبه های مون پلیه، همین کلیسای جامع است.
این کلیسا، یک کلیسای جامع کاتولیک است که در نزدیکی طاق پیروزی و قنات آقسو می‌باشد. این بنا توسط پاپ اوربان پنجم در سال 1364 تاسیس شد و در سال 1536 به کلیسای جامع تبدیل شد.
این کلیسا در گذشته، قلعه بوده که به نام قلعه سنت پیتر خوانده میشده و دارای برج و بارویی بود که تنها دو برج آن باقی مانده که قطری برابر 4.5 متر دارند. دیگر برج‌های کلیسا در جنگهای مذهبی بین کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها از بین رفتند. البته که این کلیسا در قرن 17 و بعد از این جنگها مورد بازسازی قرار گرفت.
روی دیوارها و بخش‌هایی از کلیسا میتوانید مجسمه‌های گارگویل را مشاهده کنید.
داخل کلیسا اما جذاب‌تر، دیدنی‌تر و روحانی‌تر است چرا که دیوار به دیوار کلیسا پر شده از تابلوهای نقاشی منحصر به فرد از نقاشان بزرگ. به عنوان مثال میتوان به تابلو سقوط سایمون اثر سباستین بوردن اشاره کرد.
شیشه‌های رنگی طرح‌دار، طاق‌های بلند، مجسمه‌های دیدنی و ظریف‌کاری شده، شمعدان‌های مختلف که بیشتر به رنگ طلایی هستند، سنگ‌بری‌های بی‌نظیر همه از دیگر جزئیات زیبا و دیدنی این کلیسا هستند.
این کلیسا از صبح تا عصر پذیرای بازدیدکنندگان بوده و ورودی آن رایگان می‌باشد.
کلیسای جامع مون پلیه، در سال 1906 در لیست آثار تاریخ فرانسه به ثبت رسید.
6

طاق پیروزی مون پلیه

Arc de Triomphe Montpellier
طاقی زیبا و دیدنی که با الهام از دروازه سنت مارتین پاریس ساخته شده است.
سال ساخت این بنای با شکوه به 1691 برمیگردد که توسط آگوستین چارلز معمار مطرح فرانسوی بنا شده است. از درون این دروازه مجسمه لوئی چهاردهم دیده می‌شود که شکوه این پادشاه فرانسه را بیشتر نشان میدهد.
این طاق 15 ارتفاع، 18 متر عرض و ارتفاع دهانه داخلی آن 7 متر است.
روی طاق کتیبه‌ای وجود دارد که روی آن نوشته:
“لوئی کبیر همان که سلطنتش 72 سال به طول انجامید و روی زمین و دریا صلح به ارمغان آورد و در مدت 40 سال جنگ، خود را متحد مردم میدانست.”
به لوئی چهاردهم لقب پادشاه خورشید نیز داده بودند.
در زیر طاق راهرو پلکانی وجود دارد که شما را به بالای طاق میرساند و از بالای طاق میتوانید منظره فوق العاده‌ای از شهر را به نظاره بنشینید.
8

محله اکوسو مون پلیه

L’Écusson Montpellier
مون پلیه در ابتدا اکوسو بوده و بعدها شاخ و برگ گرفته و تبدیل به مون پلیه شده، یعنی در ابتدا بافت تاریخی شهر مون پلیه همین اکوسو امروزی بوده .
اکوسو قلب تاریخی مون پلیه است و تقریبا تمام جاذبه‌های اصلی شهر در همین منطقه قرار دارد، جاذبه‌هایی مثل کلیسای جامع، طاق پیروزی، مجسمه لوئی چهاردهم و میدان کمدی که در قسمت پایین به آن خواهیم پرداخت.
در قرن 13 بود که شهر به شکل قابل توجهی گسترش یافت اما جنگ‌های متعدد بخش‌های زیادی از شهر را از بین برده بود اما در قرن 17 شهر مون پلیه شروع به احیا خود کرد و مسیر پیشرفت را آغاز کرد.
اکوسو یکی از پویاترین مناطق مون پلیه می‌باشد که شب و روز ندارد یعنی هم در شب دیدنی و زیباست و هم در روز، هم صدای غذا فواره‌ها می‌آید و هم صدای موسیقی، هم بوی غذا به مشامتان میخورد هم بوی مطبوع قهوه دلچسب فرانسوی.
در کل اکوسو جز مناطقی است که طرفداران بسیار دارد و رفت و آمد بیشتری در این قسمت از مون پلیه برقرار است.
7

میدان کمدی مون پلیه

Place de la Comédie Montpellier
این میدان در قلب شهر و در قسمت تاریخی مون پلیه قرار دارد و از سمت شرق به ارگ مون پلیه که بخشی از آن هنوز باقی مانده و پارک و میدان شارل دو گل.
این میدان حدود 230 متر طول و 50 متر عرض دارد. نام این میدان از ساختمان تئاتر شهرداری که در قسمت غربی میدان قرار دارد برداشته شده که البته نام آن اپرا کمدی است.
تاریخچه اصلی این میدان به 1881 برمیگردد. درون میدان یک مجسمه و فواره وجود دارد که تاریخ ساخت آن به 1790 میلادی بازمیگردد که البته چندین بار جابه‌جا شده و یک بار به موزه فابر و یک بار هم به داخل سالن اپرا کمدی انتقال داده شده.
این مجسمه روی حوض آن قرار دارد و سه اسطوره یونانی را نشان میدهد که روی تپه‌ای که توسط فرشتگان احاطه شده است، قرار گرفته‌اند.
میدان کمدی نقطه آغازی است برای شروع یک گشت دیدنی و جذاب و کشف مون پلیه تاریخی.
دور میدان پر شده از کافه‌ها و رستوران‌هایی که صندلی‌هایی بیرون چیده‌اند و خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های خوشمزه و باب طبعی را سرو میکنند.
از بالا که به این میدان نگاهی بی‌اندازید، شبیه به تخم مرغ است و به همین دلیل این میدان را، میدان تخم مرغ نیز میگویند.
اما در غرب میدان همانطور که قبلا اشاره شد، ساختمان اپرا کمدی قرار دارد، ساختمانی باشکوه که از لحاظ معماری بی‌نظیر است، یادتان نرود که حتما از این ساختمان نیز بازدید داشته باشید. فستیوال‌ها و جشنواره‌ها و همینطور تئاتر‌های زیادی هم در این ساختمان و هم در خود میدان برگزار میشود که اگر خوش شانس باشید میتوانید در آنها شرکت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383