فرهنگ انعام دادن

فرهنگ انعام دادن (Tipping) 

رسم انعام دادن یا تیپ دادن (Tipping) اغلب موجب سردرگمی گردشگران می شود. به چه کسی؟ کی؟ و چقدر انعام بدهیم؟ کی انعام ندهیم؟

در بعضی کشورها، انعام دادن یک رسم پذیرفته شده در جامعه است مانند آمریکا و کانادا و در بعضی از کشورها مانند فرانسه بین حق سرویس و انعام تفاوت وجود دارد و جداگانه محاسبه و پرداخت می شود. حال آنکه در مقابل در بعضی جوامع مانند ژاپن انعام دادن یک امر توهین آمیز محسوب می شود. در اغلب هتلها و رستورانها نظام پرداخت حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران تعریف شده است و جایی برای انعام در نظر گرفته نشده است و انعام دادن حتی ممنوع است مانند ژاپن و استرالیا که این امر به نوعی اهانت به افراد تلقی می گردد.
We Hoped You Enjoyed Our Services, Please Remember to Tip your Server

روند رو به تغییر جوامع و حضور گردشگران با ملیت ها و به تبع آن فرهنگهای مختلف در جامعه میزبان از یک سو و سفرهای توریستی افراد این گونه جوامع به سایر کشورها از دیگر سو سبب شده است که فرهنگ انعام دادن جامعیت و رسمیت بیشتری در اقصی نقاط دنیا پیدا کند و حتی در کشورهایی که انعام دادن را تا پیش از این امری ناپسند می دانستند نیز امروزه امری پسندیده با رویکرد مثبت قلمداد می گردد. برای آشنایی بیشتر با آداب و رسوم انعام دادن در فرهنگ ملل مختلف دنیا به ذکر چند مثال می پردازیم:

در استرالیا

گردشگران حدود 10% به قیمت نهایی صورتحساب خدمات دریافتی در رستوران های لوکس اضافه نموده و به پیشخدمتها پرداخت می کنند. در بارها، رستورانهای معمولی و تاکسی ها گردشگران عمدتا الباقی پول پرداختی خود را بعنوان انعام در نظر گرفته و اصطلاحا راندآپ می کنند و از طرف مقابل پس نمی گیرند. اما هنوز در هتلها انعام دادن مرسوم نیست.

در اروپا

کشورهایی مانند انگلستان، اتریش، بلژیک، فرانسه، یونان، اسپانیا، جمهوری چک، مجارستان، ایرلند، پرتغال، و ایتالیا بدلیل اینکه در رستورانها عمدتا به رقم کل صورتحساب مبلغی به عنوان حق سرویس توسط رستوران دارها اضافه می شود، گردشگران عمدتا مبلغ کل را راندآپ می کنند که ممکن است کمتر یا بیشتر از 10% باشد.
در رستورانهای ایتالیا ممکن است با واژه “corperto” در صورتحساب مواجه شویم که به معنی حق سرویس است. اما ممکن است از آن مبلغ چیزی عاید پیشخدمت ها نشود. پس بهتر است در جهت حمایت از خدمتگزاران صنعت گردشگری مبلغی را بعنوان انعام بصورت نقدی به خود پیشخدمت ها پرداخت نمود. در اکثر مواقع پرداخت 10-5% اضافه بعنوان انعام امری مرسوم است. اگر کرایه تاکسی مثلا 5.5€ شده باشد، 6€ پرداخت می کنند و یا در هتل به مسئول حمل چمدان ها (porters & carriers) به ازای حمل هر چمدان 1-2€ و به ازای هر شب اقامت در هتل به خانه دار (housekeeping) حدود 2-5€ پرداخت می کنند. در این کشورها به تورلیدر روزانه حدود 25-40€ و به راننده حدود 10-15€ پرداخت می گردد. که این مقدار در کشورهای اروپای شرقی و منطقه بالکان کمتر است.
در کشورهای اسکاندیناوی و ایسلند قیمت وعده های غذایی در رستورانها گران تر است و نیازی به انعام دادن نیست و راندآپ کردن کافی به نظر می رسد. در هتلها هم نیازی به پرداخت انعام نیست و به تورلیدر و راننده هم عمدتا انعام پرداخت نمی شود ولی می توان به میزان 10% از بهای گشت را به آنها انعام داد و یا حتی آنها را به نهار دعوت کرد.
در آلمان رستورانها مبلغی بعنوان tax به مبلغ صورتحساب اضافه می کنند که مرسوم است گردشگران صورتحساب را راندآپ کرده و معمولا بهتر است در صورت رضایت از خدمات 15-10% بعنوان انعام به پیشخدمتها پرداخت کنند. در هتل به مسئول حمل چمدان ها به ازای حمل هر چمدان 1-3€ و به ازای هر شب اقامت در هتل 3-5€ پرداخت می کنند.
در سوئیس، در پایان اقامت در هتل، پرداخت حدود 10-5 فرانک می تواند نشانه رضایت و قدردانی از خدمات خانه دار و کارکنان هتل باشد. و برای رانندگان تاکسی راندآپ کردن کافی است.

در روسیه و ترکیه

در روسیه، به ازای حمل هر چمدان در هتل 250-200 روبل و به خانه دار 200-100 روبل پرداخت می شود. وعموما به تورلیدر روزانه 3000 روبل و به راننده 2000 روبل انعام داده می شود.

در ترکیه، راننده ماشینهای اختصاصی (private) حدود 300-200 لیر، تورلیدرهای گشتهای گروهی 100-60 لیر و تورلیدرهای اختصاصی 450 لیر انعام دریافت می کنند.

در هندوستان

در هندوستان، معمولا 10% به صورتحساب رستورانها تحت عنوان حق سرویس اضافه می شود ولی مرسوم است که بعنوان انعام در رستورانهای معمولی حدود 100 روپیه و در رستورانهای لوکس و 5 ستاره تا 300 روپیه به پیشخدمتها پرداخت شود. همچنین در هتلها به ازای حمل هر چمدان 100-50 روپیه انعام پرداخت می شود. برای رانندگان تاکسی گرفتن پول بیشتر از بهای معین مسیر طی شده غیر قانونی است اما راندآپ کردن امری مرسوم است.

در ژاپن، چین،

آمریکا و کانادا

در ژاپن، انعام دادن پسندیده نیست و جامعه ژاپن معتقدند که ارائه سرویس خوب یک استاندارد است پس نیازی نیست به راننده تاکسی، تورلیدر، پیشخدمت رستوران و هتل انعام بدهیم.

در چین، انعام دادن می تواند یک رفتار برخورنده قلمداد شود مگر در هتلها و ریزورتهای لوکس با خدمات ویژه که انعام دادن مرسوم است.

در آمریکا و کانادا، حدود 20-15%  اضافه بر مبلغ صورتحساب رستوران ها بعنوان انعام پرداخت می شود. در مکزیک، نیکاراگوئه، آرژانتین، پرو، و برزیل، بین 15-10% در رستورانها انعام پرداخت می شود. در رستورانهای شیلی واژه “cubierto”  در صورتحساب به معنی حق سرویس می باشد که خود در حدود 10% از مبلغ کل است. ولی پرداخت 5% اضافه تر بعنوان انعام مرسوم است.

مثالهای بالا قانون کلی نیستند ولی عمومیت دارند. بهتر است قبل از سفر به هر مقصد گردشگری، در مورد آداب و رسوم و فرهنگ جامعه میزبان اندکی مطالعه داشته باشیم تا از پیش با جامعه مقصد آشنا شویم و با توجه به اینکه قانون مشخص و ثابتی برای پرداخت کردن یا نکردن انعام وجود ندارد، اما با توجه به روند رو به تغییر جوامع، به طور کلی بهتر است فرهنگ انعام دادن را در خود تقویت کنیم. در بعضی جاها مانند کافه ها، بارها، پاب ها، بیسترو ها و تاکسی ها، با راندآپ کردن مبلغ، در رستورانها با پرداخت 15-10% از مبلغ کل صورتحساب بعنوان انعام، و در هتلها با پرداخت چند یورو، چند دلار، یا مقدار مناسبی از پول رایج کشور مقصد، میزان رضایت خود از خدمات دریافت شده و قدردانی خود را به زنجیره خدمتگزاران صنعت گردشگری دنیا نشان دهیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383