موزه باستان شناسی زیر آب بدروم

موزه باستان شناسی زیر آب بدروم

موزه باستان شناسی زیر آب بدروم


موزه باستان شناسی زیر آب بدروم که در قلعه بدروم واقع شده از جمله جاذبه‌های منحصر به فرد بدروم محسوب می‌شود این بنای چشمگیر و اختصاصی نقش مهمی در کاوش‌ها و اکتشافات آثار باستانی دفن شده در زیر دریا، به‌ویژه آثار باستانی متعلق به عصر برنز داشته است.

کارشناسان این موزه تمام تلاش خود را برای کاوش در زندگی ملوانان و مسافران کشتی‌های غرق شده که متأسفانه آخرین مقصد خود بر  بستر دریا را داشتند، متمرکز می‌کنند. جالب است بدانید که این موزه در سال 1995 به عنوان موزه سال اروپا انتخاب و معرفی شد.

موزه باستان شناسی زیر آب بدروم
عصر برنز دوره‌ای در تاریخ پیشرفت بشری است که در آن انسان‌ها به فلزکاری پرداختند و از شیوه‌هایی برای گداختن مس و قلع و فرایند آلیاژسازی آن و قالب‌ریزی برنز بهره بردند. عصر برنز بخشی از تقسیم‌بندی سه‌گانه اعصار است که در سال ۱۸۳۶ توسط کریستین یورگنسن تومسن برای طبقه‌بندی و مطالعه جوامع باستانی و تاریخ پیشنهاد شد. (منبع : ویکی پدیا)
با دیدن این موزه باستان شناسی زیر آب بدروم متوجه می‌شویم که دنیای دیگری در زیر آب‌های درخشان دریای اژه وجود داشته، دنیای دیگری از کشتی‌های غرق شده در بستر دریا.
با دیدن اشیای باستانی که زمانی در اعماق اقیانوس‌ها دفن شده بودند و همچنین تکه‌های شکسته شده از کشتی‌های غرق شده، بینش متفاوتی نسبت به تمدن‌های گذشته به دست می‌آورید.
در این موزه آثار و گنجینه‌های باستانی که این روزها مانند آن‌ها ساخته نمی‌شود، نگهداری می‌شود. در واقع هدف این موزه یادآوری داستان‌های مربوط به این کشتی‌ها و تمدن‌های مرتبط با آن‌هاست.

[lwptoc title=”فهرست مطالب”]

ویژگی‌های موزه باستان شناسی زیر آب بدروم‌

در موزه باستان شناسی زیر آب بدروم یافته‌های چشمگیر از عصر برنز، دوران روم، سلسله عثمانی، دوره بیزانس و دوره هلنیستی را خواهید دید.
از جمله اشیای باستانی کشف شده در اعماق اقیانوس‌ها که هم‌اینک در این موزه قرار دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • دو کشتی پیدا شده در بندر مارماریس-سرس ، که قدمت آن به قرن یازدهم پس از میلاد و قرن سوم پیش از میلاد برمی‌گردد.
  • سه کشتی در منطقه بدروم – یاسیادا پیدا شد که قدمت اشیای کشف شده از آن‌ها به قرن‌های چهارم، هفتم و شانزدهم پس از میلاد باز می‌گردد. این اشیای باستانی و عتیقه شامل سکه و حدود 900 آمفور بود که رومی‌ها از آن استفاده می‌کردند.آمفور کوزه یا گلدانی بزرگ با بدنه بیضی شکل و دو عدد دسته است که یونانیان باستان از آن استفاده می‌کرند
  • کشتی فینیکه گلیدونیا (Finike-Gelidonya) که در قرن 12 قبل از میلاد غرق شده بود. در واقع کشف بقایا و همچنین آثار باستانی کشف شده‌ی متعلق به همین کشتی از اعماق اقیانوس؛ جزو اولین اکتشافات زیر آب در سواحل ترکیه است. این کشف از جهت به دست‌آوردن اشیای باستانی و آثار مهم عصر برنز بسیار مهم و البته لذت‌بخش قلمداد می‌شود.
موزه باستان شناسی زیر آب بدروم 1

کشتی غرق شده اولوبرون

 در سال 1982، در سواحل جنوب غربی ترکیه، یک غواص یک کشتی غرق شده را کشف کرد که قدمت آن به قرن 14 قبل از میلاد باز می گردد. او متوجه نشد که یکی از بزرگترین گنج‌های دوران برنز را کشف کرده است. در واقع او بقایای کشتی غرق شده‌ی اولوبرون را پیدا کرده بود.
محموله کشتی حاوی اقلامی از نه فرهنگ مختلف بود. این کشف شامل ده تن اقلام مسی خام، کوزه‌های نگهداری مواد غذایی، شمش‌های شیشه‌ای، جواهرات پیچیده مصری، عاج فیل، پوسته تخم شترمرغ، ظروف سفالی و چراغ‌های نفتی و همچنین سر پیکان سلاح و سر نیزه بود.
کشتی غرق شده اولوبرون 1
کشتی غرق شده اولوبرون 2
خبر کشف کشتی غرق شده اولوبرون نه تنها در ترکیه بلکه در سراسر دنیا به گوش کارشناسان تاریخی رسید به‌طوری‌که بسیاری از آن‌ها برای مشاهده این اثار باستانی خارق‌العاده از عصر برنز راهی موزه باستان شناسی زیر آب بدروم شدند.
سایر آثار موجود در موزه باستان شناسی زیر آب بدروم
این موزه که از سال 1962 افتتاح شده مجموعه‌ای چشمگیر از آثار باستانی تاریخ را در خود جای داده است که این آثار در مجموع این 60 سال شامل موارد زیر هستند:
  • گلدان‌ها و آمفوراها از قرن 14-12 قبل از میلاد
  • آثار باستانی عصر مفرغ مربوط به 2500 سال قبل از میلاد
  • سکه‌ها و جواهرات از اعصار گوناگون از جمله دوران سلطنت نفرتیتی کلئوپاترای مصر
  • مقبره و دارایی یک شاهزاده خانم کارایی مربوط به 325 سال قبل از میلاد
  • مجموعه‌ای از اشیاء شیشه‌ای که یکی از چهار مجموعه‌ی بزرگ در جهان است
  • دو کشتی شکسته بازسازی شده مربوط به 935 سال پیش و کشتی غرق شده قرن چهاردهم اولوبرون.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383