نمای بیرونی از موزه لوور ابوظبی

موزه لوور ابوظبی


در این مطلب قصد داریم که به طور مفصل درباره موزه لوور ابوظبی امارات صحبت کنیم و تمام جزئیات ساخت و انتقادات حول محور اعطای حق امتیاز لوور به این مجموعه و ویژگی‌های آن و … را با هم بررسی کنیم. پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را که حول یکی از بهترین جاذبه های ابوظبی است تا انتها مطالعه کنید.
باستان شناسان در موزه لوور ابوظبی
ساخت و احداث موزه لوور ابوظبی از سال 2013 تا 2017 به طول انجامید. جالب است بدانید قبل از سال 2017 و تکمیل کامل موزه لوور، این موزه موفق به دریافت سه جایزه بین‌المللی شده است که شرح آن‌ها به صورت زیر است:
  1. برنده جایزه “پروژه آینده” که جایزه‌ای برای طراحی هویت در سال 2015 است.
  2. واگنر بیرو، متخصص گنبد لوور ابوظبی برنده جایزه طراحی فولاد اروپا در سال 2017 است.
  3. برنده رده “مشهورترین پروژه امارات متحده عربی” از جایزه طراحی هویت در سال 2017 است.
این موزه با مبلغی معادل 1.15 میلیارد دلار، حق امتیاز برند لوور را به طور موقت اجاره کرده است و بر اساس آن می‌تواند به مدت 30 سال از این نام برجسته استفاده کند و برای یک دهه آثاری از موزه لوور و ده‌ها مؤسسه دولتی دیگر در فرانسه (موزه اورسای، مرکز پمپیدو، کتابخانه ملی و غیره) به امانت بگیرد.

تاریخچه احداث موزه لوور ابوظبی


در سال 2007 میلادی قراردادی بین وزرات فرهنگ فرانسه و وزارت فرهنگ و گردشگری امارات امضا شد که به موجب آن امتیاز برند لوور پاریس به مدت 30 سال به ابوظبی امارات اعطا شد.
هر چند که اعطای این حق امتیاز به ابوظبی باعث انتقادات بسیاری شد. منتقدان بر این باور بودند که این کار نوعی تجاری سازی هنر است اما وزیرِ وقتِ فرهنگِ فرانسه؛ رنو دوندیو دو وابر باور داشت که موزه “لوور ابوظبی” به “شکوهِ” فرهنگِ فرانسه در سراسر جهان کمک خواهد کرد و در راستای جذب گردشگر به کمک موزه لوور پاریس خواهد آمد.
در همین راستا روزنامه فیگارو چاپ پاریس این ادعا را مطرح کرد که اگر پاریس از این فرصت استفاده نمی‌کرد، سنت پترزبورگ، مادرید یا وین با وزیر فرهنگ امارات برای اعطای حق امتیاز موزه‌های خود مذاکره می‌کردند.

ویژگی‌های موزه لوور ابوظبی


1

معماری موزه لوور ابوظبی

معمار موزه لوور ابوظبی معمار ژان نُووِل (Jean Nouvel) است که موزه را به صورت ترکیبی از طراحی سنتی و تکنیک‌های ساخت و ساز مدرن طراحی کرده است. این موزه گنبد نقره‌ای رنگی دارد که در نگاه اول به نظر می‌رسد به صورت شناورگونه‌ای بر فراز موزه قرار گرفته؛ اما در واقع وزنی در حدود 7500 تن دارد (تقریبا وزنی برابر با برج ایفل پاریس)
ساختار هندسی این گنبد نیز در نوع خود بسیار پیچیده است به گونه‌ای که در حدود 7850 ستاره در اندازه‌ها و زوایای مختلف در هشت لایه طراحی شده‌اند.
رقص نور گنبد موزه لوور ابوظبی
ساختارِ پیچیده‌ی طراحیِ گنبدِ لوور ابوظبی و طراحی منحصربه‌فرد ژان نوول در این مرحله به زیبایی جلوگره است به‌گونه‌ای که با عبور نور خورشید از لابه‌لای این منافذ و انتشار آن به محوطه داخلی موزه، جلوه‌ای محسور کننده و نورانی به وجود می‌آید.
این نورپردازی طبیعی که از آن با نام «باران نور» یاد می‌شود الهام گرفته شده از درختان نخل و رقص نور میان برگ‌های مطبق آن است.
معماری موزه لوور ابوظبی
گنبد موزه لوور ابوظبی بسیار وسیع بوده و قطری به اندازه 180 متر دارد. این سازه چشمگیر از دریا، مناطق اطراف و مرکز شهر ابوظبی قابل مشاهده است.
این گنبد که توسط واگنر بیرو (از متخصصان سازه‌های فولادی) طراحی و در هشت لایه مختلف تشکیل شده است: چهار لایه بیرونی با روکش فولاد ضد زنگ و چهار لایه داخلی با روکش آلومینیومی دارد که توسط یک قاب فولادی به ارتفاع پنج متر از هم جدا شده‌اند. جالب است بدانید این قاب از 10000 جزء ساختاری از پیش مونتاژ شده در 85 عنصر بزرگ ساخته شده است که هر کدام به طور متوسط ​​50 تن وزن دارند.
2

فناوری‌های مدرن زیست محیطی در ساخت موزه لوور ابوظبی

از جمله امکانات سرمایشی و گرمایشی موزه لوور ابوظبی در آب‌وهوای گرم و مرطوب این شهر می‌توان به حفاظت گنبد از محوطه درونی و بیرونی موزه در برابر نور خورشید اشاره کرد.
علاوه بر آن خنک بودن ساختمان در طول روز، استفاده از انرژی خورشیدی و کاهش مصرف انرژی‌های تجدید ناپذیر از دیگر امکانات مدرن این مجموعه به شمار می‌روند.
سایر فناوری‌های مدرن زیست‌محیطی عبارتند از: پوشش ساختمان با عایق کاری بالا، سیستم‌های گرمایش و تهویه مطبوع (HVAC)، روشنایی و اتصالات بهداشتی بسیار کارآمد.
سیستم های سرمایشی و بهینه کردن انرژی در موزه لوور ابوظبی

حقایقی درباره موزه لوور ابوظبی


  1. به گزارش وب سایت موزه لوور پاریس، ” لوور ابوظبی اولین موزه جهانی در جهان عرب است .”
  2. این موزه توسط معمار فرانسوی ژان نُووِل طراحی شده است. جالب است بدانید که این معمار مشهور در سال 2008 جایزه پریتزکر را دریافت کرد. جایزه پریتزکر بالاترین افتخار در معماری بوده و تنها یکی از جوایز معتبری است که نوول دریافت کرده است.
  3. امارات ابوظبی 520 میلیون دلار آمریکا (454 میلیون یورو) برای حق امتیاز استفاده از نام لوور پرداخت کرده است.
  4. ابوظبی 747 میلیون دلار اضافی (653 میلیون یورو) برای دریافت وام‌های هنری، نمایشگاه های ویژه و مشاوره مدیریتی در طول قرارداد 30 ساله خود با فرانسه پرداخت کرد.
  5. بنا بر گزارش‌ها، ساخت لوور ابوظبی در مجموع 108 میلیون دلار آمریکا (94 میلیون یورو) هزینه داشته است.

آثار به نمایش گذاشته شده در موزه لوور ابوظبی


در موزه لوور ابوظبی مجموعه‌های هنری بی‌نظیری از بهترین موزه‌های سراسر دنیا به امانت گرفته و به نمایش گذاشته شده که سرآمد آن‌ها موزه لوور پاریس است.
آثار هنرمندانی نظیر لئوناردو داوینچی ، پیکاسو ، ونسان ون گوگ ، پل گوگن ، کلود مونه و جکسون پولاک و …
جورج واشنگتن اثر گیلبرت استوارت، ایالات متحده، 1822
ناپلئون بناپارت اثر خسوس لوئیس دیوید
خانم لوئیس یواخیم گائودیبرت ، فرانسه، 1868
اثری از لئوناردو داوینچی به نام La Belle Ferroniere, 1495-1499
مجسمه ای از پرنسس مصری
پل گوگن 1888

سایر آثار موزه لوور ابوظبی


در موزه لوور ابوظبی علاوه بر فرانسه، از سایر کشورهای جهان نظیر یونان و ژاپن تا چین و هند، مجموعه‌‌های نفیس و ارزشمندی از نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و آثار هنری به امانت گرفته شده است که نمونه‌هایی از آن‌ها را در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید.
مجسمه های موزه لوور ابوظبی 1
تمثال فردی هندی در موزه لوور ابوظبی
مجسمه های موزه لوور ابوظبی 2
قرآن در موزه لوور ابوظبی

نکاتی قبل از بازدید از موزه لوور ابوظبی


این موزه مناسب تمام افراد در تمامی سنین است! هم برای کودکان مناسب است و هم برای بزرگسالان.
برای کودکان، یک موزه مخصوص کودکان با ساختاری تعاملی و همچنین قسمتی با نام آزمایشگاه مانگا که مختص افراد علاقه‌مند به کمیک‌های ژاپنی و انیمیشن است.
در این قسمت که مناسب کودکان و بزرگسالان است می‌توانید روی پانل‌های کمیکِ روی دیوارها را رنگ‌آمیزی کنید.

نکاتی درباره مانگا لب یا آزمایشگاه مانگا


  • مانگا یک فضای اختصاصی برای شناساندن فرهنگ و کمیک‌های ژاپنی است.
  • این قسمت از موزه لوور ابوظبی مناسب نوجوانان است، اما حتی بزرگسالان هم می‌توانند از آن بازدید کنند.
  • به کودکان بالاتر از 8 سال اجازه بازدید داده می‌شود.
  • برای ورود به این قسمت موزه به تهیه بلیت جداگانه‌ای احتیاج ندارید چرا که در بلیت عمومی که در ابتدای ورود به موزه تهیه می‌کنید به شما اجازه ورود به این قسمت از موزه داده شده است.
  • مانگا لب یا آزمایشگاه لب در زیرزمین موزه قرار دارد. پس از اتمام گشت‌و‌گذار در گالری‌های لوور ابوظبی، می‌توانید به آزمایشگاه مانگا Lab Manga و موزه کودکان بروید. ورود به هر دوی این قسمت‌ها حتی برای بزرگسالان مجاز است.
کارگاه مانگا در موزه لوور ابوظبی 1
کارگاه مانگا در موزه لوور ابوظبی 2

سوالات متداول درباره موزه لوور ابوظبی


بازدید از موزه لوور چقدر طول می‌کشد؟

بازدید از همه قسمت‌های این موزه به طور میانگین 2 الی 3 ساعت طول می‌کشد.

برای ورود به موزه مجاز به پوشیدن چه نوع لباس‌هایی هستیم؟
امارات کشوری اسلامی است بنابراین سعی کنید لباس‌های پوشیده به تن داشته باشید، از پوشیدن لباس‌های کوتاه اجتناب کنید اما توصیه ما به شما پوشیدن کفش‌های راحت است چرا که مدت زمان زیادی را باید برای پیاده روی صرف کنید.
آیا عکاسی داخل موزه لوور ابوظبی مجاز است؟
بله، شما می توانید از داخل موزه عکس بگیرید، چه سلفی، چه گروهی و چه عکس از آثار هنری. با این حال، عکاسی با فلاش اکیداً ممنوع است.
قیمت بلیت ورودی موزه لوور ابوظبی چقدر است؟

بلیت‌های ورودی معمولی هر کدام 60 درهم به اضافه 3 درهم مالیات (مجموعاً 63 درهم برای هر بلیت) است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383