موزه های تولوز


و اما تولوز …
تولوز شهری است از کشور زیبای فرانسه که در جنوب غربی این کشور قرار گرفته و تاریخی کهن پشت خود دارد. این شهر نیز مانند سایر شهرهای دنیا دارای فرهنگ، تاریخ و آداب و رسومی است که هر کدام از آنها را میتوان ساعت‌ها در موردشان به بحث پرداخت.
جاذبه‌های تولوز از منحصر‌به‌فردترین جاذبه‌های فرانسه می‌باشند که از زیبایی آنها هر چه بگوئیم باز حق مطلب را ادا نکرده‌ایم. یکی از جاذبه های تولوز موزه‌های مربوط به این شهر است که دارای آثار ارزشمندی در خود هستند.
ما در این مطلب قصد داریم که شما را با 8 تا از بهترین موزه های تولوز آشنا کنیم و شما را به دل تاریخ این شهر کهن ببریم، پس در ادامه با یگانه گشت همراه باشید.
البته اگر میخواهید به مطالب بیشتری از تولوز فرانسه دسترسی داشته باشید، میتوانید به مطلب تولوز گردی مراجعه کنید.
1

موزه تولوز قدیم

Musée du Vieux Toulouse
موزه تولوز قدیم - Musée du Vieux Toulouse
موزه‌ای که تاریخ پر جنب و جوش و پر فراز و نشیب تولوز را روایت میکند و دوران باستان تولوز را به معرض نمایش گذاشته است. در واقع با وارد شدن به این موزه، پا به تاریخ تولوز گذاشته و در دنیای کهن تولوز، این شهر تاریخی غرق خواهید شد.
موزه تولوز یکی از بهترین موزه های تولوز می‌باشد که در سال 1907 توسط انجمن تولوز در هتل دومای که ساختمانی است به جا مانده از دوران رنسانس که در نزدیکی میدان کاپیتول قرار دارد، دایر شده است.
هر کدام از بخش‌های موزه روایت‌گر موضوع خاصی هستند، از ساختمان‌های قدیمی و تخریب شده شهر گرفته تا هنرمندان این شهر تاریخی، هر کدام در این موزه فضایی را به خود اختصاص داده‌اند.
ظروف سفالی و چینی، نقاشی‌های منحصر به فرد، البسه مردم قدیم، مجسمه‌های کم نظیر از جمله مواردی هستند که میتوانید در این موزه با آنها آشنا شوید.
البته بعد از بازدید از موزه میتوانید به فروشگاه‌ها و بوتیک‌های اطراف موزه رفته و خرید دلچسبی را تجربه کنید.
هزینه ورودی
بزرگسال – 5 یورو
دانش آموزان و کودکان 10 تا 18 سال – 3 یورو
کودکان زیر 10 سال – رایگان

ساعات کاری: همه روزه / 14:00 الی 18:00

2

موزه سن ریموند تولوز

Toulouse Musée Saint-Raymond
موزه سن ریموند تولوز - Toulouse Musée Saint-Raymond
و اما یکی دیگر از موزه های تولوز که واقعا دیدنی است و سرگذشت جالبی نیز دارد …
آثاری که در این موزه به نمایش گذاشته شده است به دوران پیش از تاریخ و عصر برنز برمی‌گردد. در محل فعلی موزه سن ریموند تولوز که در قرن 19 افتتاح شده است، دانشگاه، بیمارستان، ندامتگاه، گورستان و چند کاربری دیگر وجود داشته که در نهایت تبدیل به موزه شده است.
تاریخ دقیق افتتاح آن به عنوان موزه به سال 1892 برمی‌گردد، اما باز تغییراتی در ساختمان و کاربری آن داده شد. این موزه در سال 1836 توسط شهرداری تولوز خریداری شد و به عنوان اصطبل و پادگان مورد استفاده قرار گرفت.
بعد از همه این دست به دست شدن‌ها و بازسازی که توسط اوژن ویوله له دوک معمار شهیر فرانسوی روی ساختمان صورت گرفت، در سال 1892 توسط شهرداری افتتاح شد.
در این موزه اشیاء گرانبها و عتیقه‌های منحصر به فردی از مجسمه‌های زیبا و خاص گرفته تا سکه‌های ضرب شده در تاریخ تولوز به نمایش در آمده‌اند.
علاوه بر نمایشگاه دائمی که در این موزه برپا شده است، نمایشگاه‌های موقت بسیاری نیز در این مکان برگزار شده‌اند که از جمله آنها میتوان به :
نمایشگاه گلادیاتور‌ها در سال 1987 – تولوز و آثار باستانی قرن 18 در سال 1989 – حافظه یونانی در سال 2003 – راه روم بین مدیترانه و اقیانوس اطلس در سال 2009. آخرین نمایشگاهی که در این مکان برپا شد در سال 2023 و مربوط به بازگشایی مومیایی بود.
جمله جذابی در مورد این موزه وجود دارد که میگوید؛ زمانی که به طبقه اول موزه میروید، مشخص نیست که شما به سردیس‌های امپراطوران گذشته نگاه میکنید یا آنها به شما خیره شده‌اند.
هزینه ورودی
بزرگسال – 5 یورو
دانش آموزان و کودکان زیر 19 سال – رایگان
اولین یکشنبه هر ماه – رایگان

ساعات کاری: سه شنبه تا یک شنبه / 10:00 الی 18:00

3

موزه لس آباتواق تولوز

Toulouse Les Abattoirs
موزه لس آباتواق تولوز - Toulouse Les Abattoirs
از دیگر موزه های تولوز که بی‌نهایت ارزش بازدید دارد، موزه لس آباتواق است که در سال 2000 در یک ساختمان به جا مانده از قرن 19 افتتاح و دایر شده است.
امروزه آثاری از هنرهای مدرن و معاصر در این موزه به نمایش درآمده‌اند. البته باید این نکته را نیز اشاره کنیم که در گذشته و تا سال 1988 این مکان متعلق به یک کشتارگاه بود و امروزه جای خود را به موزه آباتواق داده است. آباتواق در زبان فرانسه به معنای کشتارگاه می‌باشد.
حدود 3816 اثر در این موزه نگهداری می‌شوند که یکی از آنها اثری است از پیکاسو نقاش مشهور اسپانیایی.
کتابخانه‌ای در این موزه وجود دارد که در وسعتی به اندازه 3000 متر مربع، 3000 اثر که مربوط به هنر در قرن‌های 20 و 21 می‌باشد را در خود حفظ کرده است.
از آن 3800 اثر که در داخل فضای موزه وجود 16 اثر هنری نیز در فضای بیرونی موزه وجود دارند که نمایانگر هنر دستان هنرمندان فرانسوی است.
جالب است بدانید که این موزه از ادغام موزه هنرهای مدرن و معاصر و صندوق منطقه‌ای هنر معاصر به وجود آمده است.
اگر خوش‌شانس باشید میتوانید در یکی از ایونت‌ها و رویدادهایی که در طول سال در این موزه برگزار می‌شود، شرکت کنید.
هزینه ورودی
بزرگسال – 8 یورو
کودکان زیر 13 سال، افراد معلول، روزنامه نگاران رایگان
اولین یکشنبه هر ماه – رایگان

ساعات کاری: چهار شنبه تا یک شنبه / 12:00 الی 18:00

4

موزه ژرژ لبی تولوز

Toulouse Musée Georges Labit
یکی از دیدنی‌ترین موزه های تولوز است که تا چند وقت پیش برای بازسازی، تعطیل بود.
موزه ژرژ لبی، یک موزه باستان‌شناسی است که در آن آثار به جا مانده از سفرهای ژرژ لبی، تاجر و جهانگرد فرانسوی به آفریقای شمالی و آسیا نگهداری می‌شود.
فرانسه به لطف ژرژ لبی دارای یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های هنر آسیایی می‌باشد که در خود آثاری از هند، کامبوج، تایلند، اندونزی، نپال، چین، تبت و مصر بزرگ را به معرض نمایش گذاشته است.
معماری این ساختمان برخلاف دیگر موزه‌ها، هیچ شباهتی به معماری اروپایی نداشته و بیشتر شبیه به معماری مصری است.
تاریخ بازگشایی و افتتاح این موزه به سال 1912 برمیگردد.
جالب است بدانید که در این موزه، کارگاه‌های آموزشی برای کودکان و بزرگسالان برگزار میشود که برخی از آنها عبارتند از مدلینگ، غذاهای ژاپنی، خوشنویسی، اوریگامی و …
هزینه ورودی
بزرگسال – 5 یورو
گروه های 15 نفره – 3 یورو
اولین یکشنبه هر ماه / کودکان و نوجوانان زیر 18 سال – رایگان

ساعات کاری: چهارشنبه تا دوشنبه / 10:00 الی 18:00

5

موزه بنیاد ژرژ بمبرگ تولوز

Toulouse Fondation Georges Bemberg
موزه بنیاد ژرژ بمبرگ تولوز - Toulouse Fondation Georges Bemberg
این موزه مانند موزه ژرژ لبی از جمله موزه‌های شخصی تولوز است که آثار یک شخص را به نمایش گذاشته است.
در این موزه شما با آثار کلکسیونر معروف آرژانتینی، ژرژ بمبرگ و آثاری که گردآوری کرده آشنا می‌شوید، آثاری از قرن 19 و 20، البته هستند تابلوهای نقاشی که متعلق به قرن 16 می‌باشند.
در این موزه آثار بزرگانی چون پابلو پیکاسو، فراسنوا کلوته و یوجین بودن به نمایش درآمده است. جالب است بدانید که این موزه در ساختمانی دایر شده است که قبل‌تر کاربری هتل داشته، البته امروزه نیز بخشی از ساختمان به صورت هتل باقی مانده و ارائه خدمت میکند.
ظروف چینی و مسی، سردیس‌های منحصر به فرد و زیبا، تابلوهای شگفت انگیز، مبلمان دیدنی و اشیاء عتیقه، مجسمه‌های خاص همه و همه آثاری هستند که در این موزه به معرض نمایش گذاشته شده است.
محیط بیرونی و فضای محوطه آن برای عکاسی عالی است، میتوانید در وسط این فضا ایستاده و از معماری بینظیر اطرافتان لذت ببرید.
حدود 1100 اثر در این موزه وجود داشته و از آنها نگهداری می‌شود.
هزینه ورودی
بزرگسال – 11 یورو
کودکان 10 تا 18 سال – 6.5 یورو

ساعات کاری: از آگوست تا آپریل سه شنبه تا یک شنبه / 10:00 الی 18:00

از می تا جولای همه روزه / 10:00 الی 18:00

6

موزه آئروسکوپیا تولوز

Toulouse Aeroscopia Museum
موزه آئروسکوپیا تولوز - Toulouse Aeroscopia Museum
اگر میخواهید با هواپیماهای غول پیکر از شرکت‌های هواپیمایی بزرگ دنیا آشنا شوید، این موزه بهترین انتخاب است.
یک موزه هوانوردی بی‌ظیر که در شمال مرکز تولوز قرار گرفته و تقریبا فاصله‌ای 20 کیلومتری با مرکز شهر دارد. اینجا بهترین جایی است که میتوانید فعالیت‌هایی را از قبیل شرکت در عملیات ساخت هواپیما و یا یک پرواز را چه به صورت مستقل و چه با هدایت خلبان انجام دهید.
این موزه در سوله‌ای به مساحت 8000 هزار متر مربع دایر شده است و نمادین‌ترین هواپیماهای تاریخ را در خود نگهداری میکند که از جمله آنها میتوان به کنکورد افسانه‌ای و ایرباس A380 اشاره کرد و به نظر خیلی جذاب میرسد که سوار کنکورد رویایی شوید.
موزه آئروسکوپیا دارای 6 بخش اصلی است که عبارتند از : سفر در پشت صحنه، صنایع هوایی، مجموعه هواپیما، مکانیک پرواز، ارتش هوا؛ تسلط بر آسمان و باستان‌شناسی هوایی.
اولین سنگ بنای این موزه در سال 2011 زده شد، در سال 2006 نام آن به تایید رسید و در سال 2015 رسما افتتاح شد.
هواپیماهای دیگری نیز در این موزه وجود دارد که عبارتند از فلکون، میراژ و میگ
زمان سفرتان به این شهر هیجان‌انگیز، حتما از این موزه دیدنی نیز بازدید کنید.
هزینه ورودی
بزرگسال – 15 یورو
کودکان زیر 6 سال – رایگان

ساعات کاری: همه روزه / 9:30 الی 18:00

آخرین امکان ورودی راس ساعت 5 (درست یک ساعت قبل از بسته شدن دربهای موزه)

7

موزه تولوز

Muséum de Toulouse
موزه تولوز - Muséum de Toulouse
یکی دیگر از دیدنی‌ترین و خاص‌ترین موزه های تولوز، موزه اصلی شهر یعنی موزه تولوز است که نام شهر را یدک میکشد.
این موزه حدود 2.5 میلیون آیتم را در خود نگهداری میکند و حدود 3000 متر مربع وسعت دارد، البته از قدمت 230 ساله آن نیز نباید به راحتی بگذریم.
موزه تولوز اولین بار توسط طبیعت شناس مشهور فرانسوی، فیلیپ د لاپیروس تاسیس شد و بعدها در سال 2008 مورد بازسازی قرار گرفت.
این موزه که از بهترین و ارزشمندترین موزه های تولوز می‌باشد، دارای 5 بخش است که عبارتند از : 1- ماهیت منظومه‌شمسی و شکل‌گیری آن 2- ماهیت حیات و تنوع زیستی 3- تاریخ زمین 4- موجودات زنده و تولید مثل و 5- اکوسیستم و منابع طبیعی.
همانطور که از این 5 بخش برمی آید، این موزه یک موزه تاریخ طبیعی است که به سرگذشت زمین و عناصر آن می‌پردازد.
از فسیل حیوانات گرفته تا موجودات تاکسی درمی شده و موارد هیجان‌انگیز دیگری که در این موزه گردآوری شده‌اند.
یک فروشگاه مجسمه و صنایع‌دستی نیز در داخل فضای موزه وجود دارد که میتوانید از اجناسی که به آنها علاقه پیدا کردید، خریداری کنید.
هزینه ورودی
بزرگسال – 12 یورو
کودکان زیر 6 سال – رایگان

ساعات کاری: همه روزه / 10:00 الی 18:00

8

موزه آگوستین تولوز

Toulouse Musée des Augustins
موزه آگوستین تولوز - Toulouse Musée des Augustins
و اما آخرین موزه‌ای که قرار است معرفی کنیم، موزه آگوستین تولوز است.
این موزه در گذشته صومعه بوده و بعدها به موزه تبدیل شده است، قدمت آن به قرن 13 برمیگردد و مجموعه‌ای از نقاشی‌های حیرت‌انگیز و مجسمه‌های دیدنی را از قرون وسطی تا قرن 20 را در خود جای داده است.
این صومعه در سال 1790 به موزه بدل شد اما قبل از آن اتفاقات ناراحت‌کننده‌ی بسیاری را از چشم خود گذارنیده بود که به عنوان مثال میتوان به آتش‌سوزی بزرگ 1463 اشاره کرد که توسط یک نانوا صورت گرفت یا غارت صومعه و دزدی آثار گرانقیمت که در 1542 رخ داد و یا صاعقه‌ای که باعث تخریب برج ناقوس صومعه شد به سال 1550.
طبقه همکف موزه یک باغ بزرگ دارد که با سردیس‌ها و گالری رومی احاطه شده است و طبقه فوقانی نیز پر شده از نقاشی‌های بی‌نظیر و منحصر به فرد که هر کدام را باید چندین ساعت به نظاره نشست.

متاسفانه این موزه به دلیل بازسازی، تا سال 2025 بازگشایی نخواهد بود

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383