نمایشگاه اکسپو دبی

نمایشگاه اکسپو دبی

میتوان به این نکته در همین ابتدای کار اشاره کرد که تشکیل نمایشگاه در سراسر جهان به دوران کهن برمیگردد یعنی تاریخچه ای بس قوی پشت این موضوع می باشد همچنان که میتوانیم به فنیقیها در بین النهرین اشاره کنیم که جز پایه گذاران و اولین کسانی بودند که نمایشگاه را نه به شکل امروزی پیاده سازی کردند.
اما کلا نمایشگاه ها به شکل امروزی آن از اواسط قرن 19 پایه گذاری شد. نمایشگاه اکسپو نیز یکی از این بی نهایت نمایشگاه هایی است که تا کنون برگزار شده .
نمایشگاه اکسپو جزو مهمترین و پر خرج ترین نمایشگاه های دنیا به حساب می آید . اهمیت این نمایشگاه به حدی است که آن را پس از مسابقات جام جهانی فوتبال و المپیک سومین رویدادی میدانند که هم ارزشمند بوده و هم باعث جمع شدن فرهنگ های مختلفی دور یکدیگر می شود که حتی نامی هم برای آن برگزیده اند و نمایشگاه اکسپو را “المپیک فرهنگ ملل” خوانده اند. این را نیز باید اشاره کنیم که تا کنون 60 اکسپو در 24 کشور دنیا برگزار شده است که خود نشان از عظمت و اهمیت این نمایشگاه دارد.

تاریخچه اکسپو

اگر بخواهیم به تاریخچه اکسپو نگاهی بیندازیم باید به سال 1851 سفری در زمان داشته باشیم و به لندن محل اولین اکسپوی دنیا حرکت کنیم. این اکسپو یک شعار هم داشت و آن “صنعت برای همه ملل” بود. نکته بسیار جالب  این است که به دستور امیر کبیر، کشور ما نیز در این نمایشگاه شرکت داشت اما مشخص نیست فقط به عنوان بازدید کننده به این نمایشگاه رفتند یا به عنوان کشور برگزار کننده و دارای پاویون.
قبل از انقلاب نیز ایران در چندین اکسپو شرکت کرده است که مهمترین پاویون ایران در قبل از انقلاب ، توسط فردی به نام فرمانفرمایان طراحی و ساخته شد برای اکسپو 1967 مونترال کانادا . و بعد از انقلاب نیز مهمترین پاویون ایران در سال 2015 میلان بود که از نظر طراحی مقام دوم را کسب کرد.
پاویون ایران اکسپو 1967
پاویون ایران اکسپو 2015
تاریخچه تمام اکسپوهای اجرا شده

اکسپو 2020 دبی

اینکه چرا دبی به عنوان برگزارکننده اکسپوی 2020 انتخاب شد داستان های زیادی دارد اما فقط میتوان دو کلمه برای این انتخاب در نظر گرفت، برنامه ریزی و آینده نگری . شعار اکسپو 2020 “پیوند افکار، ساخت آینده” لقب گرفت و این برای اولین بار بود که این رویداد بزرگ در خاورمیانه انجام می شود و اگر با هم تعارف نداشته باشیم تنها کشوری که میتوانست این نمایشگاه را به خوبی اداره و برگزار کنند امارات متحده بود . دبی قبل از این نمایشگاه نیز در بین مردم دنیا و ثروتمندان بسیار شناخته شده بود اما اکسپو باعث می شد که دبی هم شناخته شده تر شود و هم از لحاظ سرمایه گذاری پیشرفت زیادی را تجربه کند.
بعد از انتخاب دبی به عنوان میزبان این دوره اطراف برج خلیفه که بلندترین برج دنیا می باشد نورافشانی های زیبایی صورت گرفت که نشان از شادی گسترده مردم دبی و امارات بود. حتی امیر دبی نیز پس از انتخاب شهر خود به عنوان میزبان اکسپو گفت: دنیا را متحیر میکنیم، و اگر خوب نگاه کنید این اتفاق افتاده است . طبق برآورد انجام شده توسط مسئولین ذیربط امارات متحده، کل هزینه ای که برای برگزاری اکسپو دبی باید خرج شود 8/4 میلیارد دلار است.
اکسپو دبی

چه شد که دبی انتخاب شد؟

همانطور که میدانید برای انتخاب این گونه میزبانان رقابتی بزرگ شکل میگیرد که باعث انتخاب یکی از دیگری می شود . درباره اکسپو نیز همین اتفاق صورت گرفت . حال به داستان انتخاب دبی به عنوان میزبان اکسپو 2020 می پردازیم، برای خرید تور دبی با ما تماس بگیرید.
سه دور رای گیری با حضور نمایندگان 168 کشور در شهر پاریس در مقر دفتر جهانی نمایشگاه ها صورت گرفت که تایلند قبل از برگزاری مراسم رای گیری انصراف داد .
  • دور اول رای گیری این رقابت ها بین 4 شهر از 4 کشور برگزار شد ، شهر ازمیر ترکیه، سائوپائولو برزیل، یکاترینبورگ روسیه و دبی امارات. در دور اول سائوپائولو با 13 رای از جمع 4 میزبان خارج شد ، رای گیری به دور دوم رفت …
  • در دور دوم ازمیر با 36 رای که بدست آورده بود از دور 3 میزبان خارج شد، در این دور دبی 87 رای و یکاترینبورگ 41 رای کسب کرده بودند
  • و در نهایت در دور پایانی رای گیری دبی با کسب 116 رای در مقابل 47 رای یکاترینبورگ به عنوان میزبان اکسپو 2020 انتخاب و معرفی شد
شاید یکی از مهمترین دلایل و عوامل انتخاب دبی، بازدید 51 میلیون نفر از 220 نقطه مختلف دنیا در سال گذشته از این شهر بود که بسیار ویژگی مهم و قابل توجهی است.
اکسپو دبی 2020

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383