باغ گیاه شناسی باتومی

باغ گیاه شناسی باتومی


باغ گیاه شناسی باتومی، در کیپ سبز، در ساحل دریای سیاه، در زمینی به مساحت 111 هکتار ساخته شده است. این باغ یکی از بزرگترین باغ‌های گیاه‌شناسی در اتحاد جماهیر شوروی سابق بوده است.
باغ گیاه شناسی توسط استاد دانشگاه خارکف، آندری کراسنوف تاسیس شد، او در 3 نوامبر 1912، سازماندهی این باغ را آغاز کرد.
در این مطلب هر آنچه که برای برنامه‌ریزی بازدید خود از باغ گیاه شناسی باتومی نیاز دارید – از جمله نحوه رسیدن از باتومی به باغ، بهترین مسیرهای پیاده روی، و جاذبه ها و جاهای دیدنی آن و همچنین تفریحات داخل باغ گیاه شناسی را به شما معرفی کرده‌ایم.
طبیعت باغ گیاه شناسی باتومی 1
طبیعت باغ گیاه شناسی باتومی 2
این مطلب که به کوشش دفتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری یگانه گشت تهیه و تنظیم شده است به عنوان راهنمایی جامع شما را در بازدید از باغ گیاه شناسی باتومی کمک می‌کند.
پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب ما را همراهی بفرمائید.

[lwptoc title=”فهرست مطالب”]

تاریخچه باغ گیاه شناسی باتومی


تاریخچه باغ گیاه شناسی باتومی به سال 1890 برمی‌گردد، یعنی زمانی که یک گیاه شناس محلی به نام پاول تاتاریف، قطعه زمینی را (که در حال حاضر به پارک بالا و پایین باتومی تبدیل شده است) برای ساخت خانه روستایی خود خریداری کرد. در آن زمان، این منطقه پوشیده از پوشش گیاه جنگل‌های بومی کلخیس بود، یعنی دقیقا شبیه آنچه امروز در پارک ملی ماچاخلا در جنوب شرقی باتومی وجود دارد.
از 2037 گونه گیاهان موجود در باغ، 104 نوع آن به گونه‌های بومی قفقازی و 1540 نوع آن به سایر گونه‌های گیاهی تعلق دارد. این گیاهان بر اساس خاستگاهشان در 9 بخش جغرافیایی گیاهی شامل استرالیا، نیوزلند، آسیای شرقی، هیمالیا، آمریکای شمالی، مکزیک، آمریکای جنوبی، بخش نیمه گرمسیری مدیترانه و قفقاز دسته‌بندی می‌شوند.
باغ گیاه شناسی باتومی در میان لیست بین المللی حفاظت از باغ های گیاه شناسی (BGCI) است. همچنین با بیش از 140 باغ گیاه شناسی از سراسر جهان و همچنین دانشگاه‌های گیاه شناسی و مراکز تحقیقاتی مرتبط است. 
گونه های گیاهی در باغ گیاه شناسی باتومی 1
گونه های گیاهی در باغ گیاه شناسی باتومی 2

راهنمای گشت و گذار در باغ گیاه شناسی باتومی


هنگام خرید بلیط، نقشه کاغذی برای شما صادر می شود. در این نقشه راهنمای مسیر، راهنمای جاذبه های باغ و … درج شده است.
این منطقه به 3 باغ و 9 بخش جغرافیایی تقسیم می شود: آسیای شرقی، هیمالیا، استرالیا، نیوزیلند، آمریکای شمالی، مکزیک ، آمریکای جنوبی، اروپا و ماوراء قفقاز. برای رسیدن به هر کدام از این بخش‌ها مسیرهای متفاوتی وجود دارد از مسیرهای سنگ‌فرش شده تا مسیرهای مخصوص پیاده روی
نقشه راهنمای باغ گیاه شناسی باتومی
مسیر پیاده روی A

مسیر پیاده روی A یکی از مسیرهای اصلی است که باغ را از جنوب به شمال به دو نیم میکند. اگر مسیر A را از باجه بلیط تا نقطه پایانی آن در چاکوی دنبال کنید، چشم انداز زیبایی از باغ گیاه شناسی باتومی را در طول مسیر خواهید دید.
مسیر A روی نقشه با رنگ قرمز مشخص شده است و کل مسافت آن 2.7 کیلومتر است که به یک کافه کوچک منتهی می‌شود.
چشم انداز دریای سیاه در باغ گیاه شناسی باتومی
مسیر A از قسمت بالایی پارک شروع می‌شود. از زیبایی‌های مسیر آن می‌توان به گیاهان آراسته شده، گل‌های رنگارنگ، فواره و مجسمه‌هایی به سبک مجسمه‌های اروپایی اشاره کرد.
همچنین در قسمت غربی مسیر A چشم‌انداز خیره‌کننده‌ای از دریای سیاه،  آلاچیق‌ها و استراحتگاه‌های کوچکی که به فاصله 100 متر از هم قرار گرفته‌اند به چشم می‌خورد. نکته برجسته این مسیر عبور از بخش‌ گونه‌های گیاهی استرالیا و نیوزلند است که از منحصربه‌فردترین قسمت‌های باغ به شمار می‌روند.
پل لیریودندرون

یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های باغ گیاه شناسی باتومی ، پل طبیعی لیریودندرون است.داستان درست شدن این پل طبیعی به این صورت است که در سال 1913، 20 درخت لیریودندرون (لاله) به باغ آورده شدند.
دو درخت از این گونه در سال 1985 بر اثر یک طوفان در حالی که قدمت آن‌ها 72 سال برآورد شده بود، سقوط کردند و به این صورت یک «پل زنده» را بر روی یک جریان کم عمق تشکیل شد.
می‌توانید پل لیریودندرون را در بخش آمریکای شمالی در انتهای باغ در مسیر A پیدا کنید.
پل طبیعی لیریودندرون در باغ گیاه شناسی باتومی
زنبورستان در باغ گیاه شناسی باتومی

در اواخر مسیر A، دو مسیر دیگر با نام‌های مسیر K و مسیر J وجود دارد. شیب این مسیرها ملایم بوده و سرسبزی و سایه سار درختان کهنسال آن در طول مسیر به جاذبه ها و زیبایی‌های این مسیر می‌افزاید.
در انتهای مسیر K و مسیر J ، زنبورستان باغ قرار دارد.
زنبورستان باغ گیاه شناسی باتومی 1
زنبورستان باغ گیاه شناسی باتومی 2
هر سال در ماه آگوست، جشنواره عسل در باتومی برگزار می‌شود که در آن می‌توانید شیشه‌های عسل باغ‌ها را خریداری کنید. این عسل‌ها به دلیل مرغوبیت و کیفیت بالایی که دارند در داخل شهر باتومی نیز فروخته می‌شوند.
منبع:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383