جاذبه های دیدنی ترابزون 1

جاذبه های دیدنی ترابزون


ترابزون یکی از بهترین مقاصد گردشگری در شبه جزیره ترکیه با جاذبه های دیدنی و فرهنگ غذایی منحصربه‌فرد است، اقتصاد این شهر نیز به واسطه سرمایه‌گذاری تجار و ثروتمندان عرب بسیار پویا بوده که در نهایت باعث رونق هر چه بیش‌تر این شهر شده به طوری‌که با اصلاح زیرساخت‌های توریستی با سرمایه‌های کلان، سالانه نزدیک به 2 میلیون گردشگر  از سراسر دنیا (بر اساس گزارش سایت توریست اِکسپی) از جاذبه های دیدنی ترابزون بازدید می‌کنند.
غذاهای خوش‌خوراک ترابزون نیز از دیگر عوامل جذب توریست به این شهر به شمار می‌روند به گونه‌ای که غذای هَمسی تاوا یا آنچُو ویِ تابه‌ای (که در مقاله‌ی غذاهای دریایی ترکیه به تفصیل درباره آن توضیح داده‌ایم) یکی از عوامل شهرت ترابزون در اذهان گردشگران و بازدید کنندگان و انتخاب اول آن‌ها برای آشنایی با فرهنگ غذاییِ غنی شبه جزیزه ترکیه است.
جاذبه های دیدنی ترابزون 1
جاذبه های دیدنی ترابزون 2
ترابزون همانند سایر شهرهای توریستی ترکیه طبیعتی محصور کننده و سرسبز و هوایی پاک دارد و جای تعجب نیست که مورد علاقه و سرمایه‌گذاری بسیاری از ثروتمندان عرب قرار گرفته است. از جمله این مناطق می‌توان به دریاچه اوزون گُل اشاره کرد که در ادامه به صورت اجمالی به آن پرداخته‌ایم.

اطلاعات کلی در مورد ترابزون ترکیه


ترابزون در شمال شرقی ترکیه در مسیر جاده تاریخی ابریشم واقع شده است.
از این شهرِ مشرِف به دریایِ سیاه، روزگاری به عنوان دروازه تجاری ایران و قفقاز استفاده می‌شد. مساحت استان ترابزون حدود 4685 کیلومتر مربع است که 22.4 درصد مساحت آن را تپه‌های پوشیده از درختان و گونه‌های گیاهی سرسبز تشکیل می‌دهد.
ترابزون در گذشته و در نبود تکنولوژی؛ نقطه عطفی در پیدا کردن مسیر هنگامِ شرایطِ نامساعدِ آب‌وهوایی برای دریانوردانِ دریایِ سیاه بود.

تاریخ غنی ترابزون


تاریخ ترابزون به قرن هشتم قبل از میلاد برمی‌گردد. خرابه‌های این شهر حکایت از تمدن‌هایی دارد که زمانی بر این شهر حکم‌رانی می‌کردند؛ تمدن‌های بزرگی چون یونانیان، رومیان و سپس مسلمانان عثمانی
تاریخچه شهر ترابزون

آب و هوای ترابزون


معمولا شدت بارندگی در ترابزون مخصوصا در فصول سرد سال زیاد است. آب و هوای این شهر در تابستان گرم و مرطوب و میانگین دمای آن در اواسط تابستان به حدود 26.7 درجه سانتیگراد و در زمستان و در حوالی دی‌ماه دمای هوای این شهر به طور میانگین 5 درجه سانتیگراد است.
در ترابزون معمولا بین ماه‌های دسامبر تا مارس شاهد بارش برف هستیم این بارش‌ها که معمولا در ابتدا بسیار سنگین هستند؛ گاه یک الی دو هفته به طول می‌انجامند.

بهترین جاذبه های دیدنی ترابزون


1. مسجد ایاصوفیه ترابزون


مسجد ایاصوفیه ترابزون که در منطقه اورتاحصار روی تپه‌ای مشرف به دریا واقع شده در سال 1461 ساخته شد و در واقع نماد شهر ترابزون به شمار می‌رود.
این مسجد در سال 1961 به طور رسمی تغییر کاربری داد و به موزه تبدیل شد و به همین سبب از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌ های دیدنی ترابزون یاد می‌شود. این مسجد که دیوارهایی منقش به تصاویر و تزئینات تاریخی دارد؛ سالانه میزبان هزاران گردشگر از سراسر دنیاست.
جالب است بدانید در استانبول نیز مسجدی با همین نام وجود دارد؛ در صورت تمایل برای مطالعه بیشتر درباره مسجد ایاصوفیه استانبول به مقاله ما با همین نام مراجعه کنید.
مسجد ایاصوفیه ترابزون

2. کاخ سفید – عمارت اختصاصی آتاتورک


کاخ سفید که در 5 کیلومتری مرکز ترابزون قرار دارد از مهم‌ترین جاذبه های دیدنی ترابزون به شمار می‌رود. جالب است بدانید که معمار این کاخ، شخصی یونانی به نام کنستانتین کاپاجیاندی بود که در سال 1903 کاخ سفید را به سبکی شبیه به ساختمان‌های مجاور دریای سیاه در ساحل کریمه ساخت.
این بنا در سه طبقه، بر روی تپه‌ای در ترابزون ساخته شد. این‌گونه نقل شده که در زمان بازدید آتاتورک در سال 1937 از شهر، خانواده سلطنتی وقت این عمارت را به او واگذار کردند. از ویژگی‌های جالب توجه عمارت آتاتورک می‌توان به متن سخنرانی و عکس‌های او با رضا شاه، که به دیوار داخلی عمارت آویزان شده اشاره کرد.
این کاخ که هم‌اکنون به عنوان موزه فعالیت می‌کند از ساعت 9 صبح تا 7 بعد از ظهر پذیرای گردشگران است و هزینه ورودی آن نیز 8 لیر است.
عمارت آتاتورک در کاخ سفید

3. قلعه تاریخی ترابزون


قلعه ترابزون که مردم محلی ترکیه به آن ترابزون کالسی می‌گویند از دیگر جاذبه های دیدنی ترابزون است که از مجموعه‌ای از دیوارهای مستحکم تشکیل شده و با نام دیوارهای ترابزون نیز شناخته می‌شود.
البته نام درست این بنا همان دیوارهای ترابزون است چرا که این دیوارها کاربردی به عنوان قلعه نداشتند. لازم به ذکر است که قدمت این قلعه به زمان امپراطوری بیزانس برمی‌گردد.
قلعه ترابزون

4. دریاچه سرا در ترابزون


دریاچه سرا که تنها 12 کیلومتر از مرکز شهر فاصله داشته و در میان مجموعه‌ای از کوه‌های سبز متراکم قرار گرفته از مهم‌ترین و زیباترین جاذبه‌ های دیدنی ترابزون به شمار می‌رود. از نکات مثبت این دریاچه که آن را به مکانی پرگردشگر در ترابزون تبدیل کرده می‌توان به نزدیکی آن به مرکز شهر و در نتیجه سهولت رفت‌وآمد برای عموم به خصوص در آخر هفته‌ها و روزهای تعطیل اشاره کرد.
جالب است بدانید در تمام فصول می‌توانید از این دریاچه دیدن کرده و از جذابیت‌های آن لذت ببرید، اما بیشتر گردشگران ترجیح می‌دهند در تابستان به بازدید بروند. به گفته مردم محلی، این دریاچه از بارندگی‌های زمستانی تشکیل شده است.
دریاچه سرا

5. دریاچه اوزون گل


دریاچه اوزون گُل در قسمت جنوب شرقی ترابزون در دامنه کوه‌های سوگانلی در ناحیه چایکارا و مشرف به دریای سیاه واقع شده است. اوزون گل همراه مسجد ایاصوفیه ترابزون به عنوان مشهورترین جاذبه های دیدنی ترابزون به شمار می‌رود.
دریاچه اوزون گل که نام خود را از روستایی در ساحل دریاچه گرفته در طول سالیان متمادی محبوبیت زیادی به دست آورده و گردشگران زیادی را از سراسر جهان به خود جذب کرده است.
این دریاچه که از مرکز شهر ترابزون 99 کیلومتر و تا مرکز چایکارا حدود 19 کیلومتر فاصله دارد در حدود پنج قرن پیش زمانی که جریان رودخانه هالدینیز توسط سدی به نام هلن مسدود شده بود؛ به وجود آمد.
دریاچه اوزون گل

6. صومعه سوملا


صومعه سوملا صومعه‌ای متعلق به ارتدوکس‌های یونانی است که در دل کوهی به نام ملا با چشم‌اندازی محسور کننده به پارک طبیعی آلتین‌دره ساخته شده است.
این صومعه که در 45 کیلومتری (28 مایلی) شهر ترابزون در ساحل دریای سیاه قرار دارد از منحصربه‌فردترین و استثنایی‌ترین جاذبه های دیدنی ترابزون و حتی ترکیه محسوب می‌شود. برای پی‌بردن به شکوه و زیبایی این صومعه کافی است به عکس‌های آن که نشان از بنایی در دل کوه‌های سنگی دارد نگاه بیندازید.
این صومعه با بیش از هزار سال قدمت، یکی از قدیمی‌ترین صومعه‌های جهان مسیحیت است.
سوملا در پنج طبقه ساخته شده و 72 اتاق دارد. هر کدام از این اتاق‌ها به قسمتی اختصاص داده شده است؛ این قسمت‌های مختلف شامل کلیساها، آشپزخانه‌ها، اتاق‌های مطالعه، اقامتگاه مهمان، کتابخانه و چشم مقدس برای ارتدوکس‌های یونانی هستند.
صومعه سوملا

7. پارک طبیعی گُلچُوک


پارک طبیعی گلچوک Gölcük یکی از مراکز مهم گردشگری طبیعت در ترکیه و از زیباترین جاذبه های دیدنی ترابزون است که در روستایی با نام گلچوک در استان ترابزون قرار دارد.
این پارک همانند سایر پارک‌های طبیعی قسمت‌های متنوعی برای تفریح دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  1. منطقه پیک نیک
  2. خانه دریاچه گلچوک
  3. مسیرهای مناسب‌سازی شده برای پیاده روی
  4. اسکله
  5. رستوران و کافه گلچوک
  6. فروشگاهی برای خریداری سوغاتی و یادگاری
  7. خانه های ییلاقی و کمپینگ
پارک طبیعت گولچِک 1
پارک طبیعت گولچِک 2

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383