جاذبه های گردشگری کوش آداسی

جاذبه های گردشگری کوش آداسی


کوش‌آداسی یا قوش‌‌آداسی که به معنای جزیرهٔ پرنده (قوش) است؛ شهری ساحلی – توریستی است که در نوار ساحلی دریای اژه واقع شده است. این شهر به واسطه معماری قرن هفدهمی سازه‌های خود (مثلا کاروانسرای اوکوز پاشا)، همچنین به دلیل گشت و گذار با کشتی‌های کروز در دریای اژه، نزدیک بودن آن به جزیره یونانی سامسوس، وجود بناهای باستانی چون ویرانه‌های افسوس و معبد آرتمیس، خانه مریم مقدس، کلیسای سنت جان و بسیاری از جاذبه‌های دیگر به یکی از محبوب‌ترین شهرهای توریستی برای تمامی گردشگران از سراسر دنیا تبدیل شده است.
سایر جاهای دیدنی کوش آداسی مانند خرابه‌های پرین، ویرانه‌های میلتوس، معبد تخریب شده آپولو در دیدیما و … همگی نشان از تاریخ غنی این شهر توریستی دارند به طوری‌که با سفر به کوش آداسی هم می‌توانید در منطقه‌ای ساحلی از طبیعت و تفریحات آبی لذت ببرید و هم با بازدید از جاذبه‌ های باستانی و اماکن تاریخی تجربه‌ای منحصربه‌فرد و خارق‌العاده را برای خود ثبت کنید.
اگر قصد سفر به کوش آداسی را داشته باشید بازدید از جاذبه های این شهر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شما در طول سفرتان خواهد بود. برای سهولت بیش‌تر مسافران فهرستی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری کوش آداسی را در زیر لیست کرده‌ایم.
1

پارک آبی آکوا فانتزی

Aqua Fantasy Water Park


پارک آبی آکوا فانتزی یکی دیگر از جاذبه های کوش آداسی است که مناسب انواع سنین از کودکان تا بزرگسالان است. این پارک نیز همانند بسیاری از پارک‌های آبی مطرح در ترکیه و سراسر دنیا دارای مجموعه‌ای از سرسره‌ها و تفریحات آبی متنوع است. سرسره‌های کودکان با عمق کم برای حفاظت از کودکان کاملا مناسب سازی شده‌اند. همچنین پرسنل نجات غریق برای هر حادثه احتمالی و به جهت کمک به ایمنی هر چه بیش‌تر میهمانان این مجموعه در محوطه پارک آبی به حالت آماده باش حاضر هستند.
از سایر امکانات تفریحی – رفاهی این پارک می‌توان به غرفه‌های غذا و کافه و رستوران‌های متنوع آن که تعداد آن‌ها به بیش از ده عدد می‌رسد اشاره کرد. لازم به ذکر است بردن هر گونه خوراکی به محوطه این پارک آبی ممنوع بوده و در صورت نیاز می‌توانید از غرفه‌های اشاره شده، تنقلات و خوراکی تهیه کنید. همچنین لازم است بدانید برای خریداری هر محصولی داخل پارک باید کارت‌های قابل شارژ تهیه کنید چرا که از شما وجه نقد و یا کارت اعتباری قبول نمی‌کنند. به هر میزان که بخواهید می‌توانید کارت شارژ خود را شارژ کرده و اگر هنگام ترک پارک آبی هنوز مقداری شارژ در کارت شما وجود داشته باشد معادل پولی آن به شما عودت داده می‌شود.
پارک آبی آکوا فانتزی کوش آداسی

پارک آبی آکوا فانتزی کوش آداسی

لوکیشن پارک آبی آکوا فانتزی


2

افسوس

Ephesus


شهر افسوس که نه تنها از جاهای دیدنی کوش آداسی بلکه از بهترین جاذبه های گردشگری ازمیر نیز به شمار می‌رود در 9 کیلومتری دریای اژه، در سواحل غربی آناتولی و نزدیک شهر لیدیای باستانی واقع شده و به روایتی توسط قوم آمازون که متشکل از زنانی جنگجو بودند به وجود آمده است.
جالب است بدانید این شهر باستانی زمانی تحت فرمانروایی ایرانی‌ها از کورش کبیر تا داریوش سوم بوده است که در نهایت توسط اسکندر مقدونی تصرف می‌شود.
از دیگر جاذبه های این شهر وجود معبد آرتمیس یکی از عجایب هفتگانه است که به دستور نخستین حکمران افسوس یعنی کرزس ساخته شد.
شهر تاریخی افسوس

شهر تاریخی افِسوس

لوکیشن افسوس


3

معبد آرتمیس

Temple of Artemis

معبد آرتمیس (Artemesium) که به آن معبد دایانا نیز می‌گویند معبدی در شهر باستانی افسوس، در غرب ترکیه است. این معبد در شمال شرق کوش آداسی واقع شده و فاصله زمانی آن با شهر کوش آداسی تنها 22 دقیقه است که به همین علت آن را یکی از بهترین جاذبه های گردشگری کوش آداسی نام می‌برند. این معبد که به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جهان در عهد قدیم بوده است به دستور کرزوس، پادشاه لیدیا، در حدود 550 قبل از میلاد ساخته شد و پس از آنکه توسط فردی به نام هروستراتوس سوزانده شد در سال 356 قبل از میلاد، مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.
گفته می‌شود این آتش‌سوزی درست در شب متولد شدن اسکندر مقدونی اتفاق افتاده است و تاریخ‌نگاران دقیقا این واقعه را دلیل علاقه بی حدوحصر اسکندر مقدونی به معبد آرتمیس می‌دانند به‌طوری‌که اعتقاد دارند دلیل نبرد اسکندر مقدونی با داریوش سوم که در نهایت به تصرف افسوس و معبد آرتمیس ختم شد همین علاقه زیاد اسکندر به معبد آرتمیس بوده است.
معبد آرتمیس

معبد آرتمیس

لوکیشن معبد آرتمیس


4

ویرانه‌های میلتوس

The ruins of Miletus


شهر باستانی میلتوس در نزدیکی شهر دیدیم در استان آیدین ترکیه قرار گرفته و تاریخچه ساخت و احداث آن به زمانی برمی‌گردد که این شهر تحت حکمرانی و تصرف فرمانرویان یونانی قرار داشت. معماری سازه‌های این شهر نیز متعلق به دوران هلنیستی است.
دوران یا عصر  یا تمدن هلنیستی در واقع به دوره‌ای از تاریخ یونان باستان گفته می‌شود که میان درگذشت اسکندر مقدونی در سال ۳۲۳ پیش از میلاد مسیح تا پدید آمدن امپراتوری روم است.
ویرانه‌های میلتوس

ویرانه‌ های میلتوس

لوکیشن ویرانه‌های میلتوس


5

معبد آپولو در دیدیما

Temple of Apollo in Didyma


معبد آپولو در دیدیما که در حدود 18 کیلومتری جنوب شهر بندرگاهی و باستانی میلتوس در ساحل غربی ترکیه امروزی قرار دارد، چهارمین معبد بزرگ در دنیای یونان باستان بود. این معبد که از نظر اهمیت بعد از معبد آرتمیس در افسوس در مرتبه دوم قرار دارد، نقش مهمی در ساختار فرهنگ مذهبی و سیاسی شهر میلتوس و تمدن‌های اطراف دریای مدیترانه در آن زمان ایفا کرد.

جالب است بدانید بسیاری از فرمانروایان، از اسکندر مقدونی (356-323 قبل از میلاد) تا امپراتور روم آن زمان یعنی دیوکلتیان (244-313 پس از میلاد) برای به دست آوردن امدادهای غیبی و جلب لطف آپولو، هدایایی را به این معبد پیشکش می‌کردند.

معبد آپولو در دیدیما

معبد آپولو در دیدیما

لوکیشن معبد آپولو در دیدیما


6

مسجد عیسی بیگ

Issa Bey Mosque


هر چند که مسجد عیسی بیگ (İsa Bey Mosque) که ترک‌ها به آن عیسی بی می‌گویند در شهر ازمیر واقع شده است اما به واسطه نزدیک بودن مسافت این مسجد با شهر کوش آداسی این مسجد را در شمار جاذبه های گردشگری کوش آداسی نیز قرار داده‌ایم.
این مسجد در قرن 14 هجری قمری به دست یکی از متبحرترین معماران آن زمان یعنی معماری اهل شام (روسیه کنونی) به نام علی موشمیش ساخته شد. دو مناره این مسجد در زمان 1653 و 1668 در اثر زلزله تخریب شد که بعدها در سال‌های 1975 و 2005 مورد مرمت و بازسازی قرار گرفتند.
 از سایر ویژگی‌های این مسجد می‌توان به محراب آن که از جنس سنگ مرمر و گنبد آن که منقش به کاشی‌هایی فیروزه‌ای رنگ است اشاره کرد.
مسجد عیسی بی

مسجد تاریخی عیسی بی

لوکیشن مسجد عیسی بیگ


7

غار کاراجا

Karaca Cave


در منطقه تورول گوموشانه، درست در جنوب غربی محله کاراجا، غار کاراجا قرار دارد. این غار که در ارتفاع 1550 متری از سطح دریا و 17 کیلومتری مرکز شهر قرار گرفته است از زیباترین جاهای دیدنی کوش آداسی است که در طول میلیون‌ها سال ساخته شده است. این غار زیبایی‌های منحصربه‌فرد زیر را داراست:
  • استالاگتیت (برآمدگی‌ها روی سقف غار)
  • استالاگمیت (برآمدگی روی سطح زمین در غار)
  • سنگ‌های تراورتن (سنگ‌هایی که از عناصر معدنی مانند منیزیم و آهن تشکیل شده‌اند)
  • حوضچه‌هایی با عمق یک متر که از آبی که از سقف غار می‌چکد پر شده‌اند و …

جالب است بدانید که استالاگتیت‌ها و استالاگمیت‌ها با سرعت یک سانتی متر در سال تشکیل می‌شوند.

غار کاراجا از بهترین جاذبه های کوش آداسی

غار کاراجا

لوکیشن غار کاراجا


8

بازار کوش آداسی


روزهای بازار خیابانی کوش آداسی هر سه شنبه، چهارشنبه و جمعه است درست مانند سه شنبه بازار، چهارشنبه بازار و سایر بازارهای خیابانی خودمان در ایران.
این بازارهای خیابانی به دلیل ارزان‌قیمت بودن محصولاتشان در میان مردم محلی بسیار محبوب هستند و در این بین گردشگران نیز می‌توانند همانند یک جاذبه از غرفه‌های مختلف خرید کرده و در بین غرفه‌های مختلف به گشت‌وگذار بپردازند. بی‌شک دیدن و خرید کردن از بازارهای خیابانی برای گردشگران اروپایی تازگی داشته و بیشتر از گردشگران آسیایی طرفدار دارد.
همچنین توجه داشته باشید که اگر به دنبال خرید مواد غذایی همانند محصولات محلی تازه، ادویه جات، ترشی جات و هر چیز مرتبط با غذا هستید، باید در روزهای سه‌شنبه و جمعه از بازارهای خیابانی کوش آداسی دیدن کنید.
لازم به ذکر است که در بازارهای خیابانی روز چهارشنبه (چهارشنبه بازارها) لباس و منسوجات (پارچه) به فروش می‌رسد.
چهارشنبه بازار در کوش آداسی
سه شنبه بازار در کوش آداسی
9

جزیره کبوتر

 (Pigeon Island) Güvercin Ada


جزیره کبوتر نماد کوش آداسی است. این جزیره در هنگام مهاجرتهای فصلی محل کوچ کبوتران است و به همین دلیل به آن جزیره کبوتر می‌گویند.
از آنجایی که جزیره کبوتر پوشش گیاهی و جانوری منحصربه‌فرد و مخصوص خود را دارد برای عکاسی مخصوصا عکس‌های پانوراما بسیار مناسب است و گردشگران می‌توانند عکس‌های خاطره‌انگیزی از خود در این جزیره ثبت کنند. از جمله گیاهانی که در این جزیره وجود دارد می‌توان به آلیوم کامیوتاتوم (Allium Commutatum) و استرن بریجیا لوته‌آ (Sternbergia Lutea) اشاره کرد. همچنین گونه‌های جانوری نظیر خرگوش، سنجاب و طاووس در این جزیره وجود دارد که شهرداری کوش آداسی وظیفه غذارسانی به آن‌ها را بر عهده دارد.
جزیره کبوتر از جاهای دیدنی کوش آداسی

جزیره کبوتر

لوکیشن جزیره کبوتر


10

قلعه کبوتر

Kusadasi Castle


جزیره کبوتر دارای یک قلعه تاریخی در میان پوشش‌های گیاهی انبوه است که تاریخچه آن به دوران بیزانس باز می‌گردد. این قلعه شکل نهایی خود را در زمان امپراتوری عثمانی به دست آورد به‌طوری که عثمانی‌ها با ایجاد دیواری دور تا دور این قلعه از آن به عنوان دژ دفاعی برای دفاع از خود در برابر حملات اقوام مختلف استفاده می‌کردند.
همچنین می‌توانید از اسکلت نهنگی که در سال 1998 در قلعه پیدا شده است دیدن کنید. این نوع نهنگ به ندرت در سواحل ترکیه دیده می‌شود، بنابراین جای تعجبی ندارد که وجود آن در داخل قلعه باعث جلب توجه گردشگران و افزایش محبوبیت این قلعه به عنوان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری کوش آداسی شود.
قلعه کبوتر از جاهای دیدنی کوش آداسی

قلعه کبوتر یا قلعه کوش آداسی

از امکاناتی که در اطراف قلعه کبوتر یا قلعه کوش آداسی وجود دارد می‌توان به وجود کافه‌ و رستوران‌های متنوع اشاره کرد همچنین می‌توانید در یکی از کافه‌های نزدیک جزیره نوشیدنی و غذا میل کنید و از مناظر لذت ببرید. برای رفتن به قلعه نیز می‌توانید از مرکز شهر با انواع وسایل حمل و نقل عمومی و یا در قالب ترنسفر شهری در قالب تور خودتان را به جزیره کبوتر و در نهایت قلعه کوش آداسی برسانید.
ورودی جزیره کبوتر از ساعت 8 صبح باز می‌شود و در ساعت 9 شب بسته می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفر به جزیره کبوتر از عینک آفتابی، کلاه و کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

لوکیشن قلعه کبوتر


11

شهر تاریخی پرینه

The historical city of Perine


پرینه، شهری در امپراطوری کشور ایونیای سابق بود که در حدود 10 کیلومتری شمال رودخانه مندرس و 16 کیلومتری دریای اژه، در جنوب غربی ترکیه واقع شده بود که هم‌اکنون نیز بقایای آن به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری کوش آداسی مورد توجه گردشگران از سراسر دنیا قرار گرفته است.

شهر تاریخی پرینه از جاذبه های گردشگری کوش آداسی

شهر تاریخی پرینه

لوکیشن شهر تاریخی پرینه


12

ساحل بانوان

Ladies Beach


ساحل بانوان که با نام دریای زنان (Kadınlar Denizi) در ترکیه نیز شناخته شده است ساحلی شنی است که به واسطه آن که در دوران سلاطین عثمانی تنها زنان اجازه استفاده از آن را داشتند با نام ساحل بانوان خوانده می‌شود.
ساحل بانوان از جاذبه های گردشگری کوش آداسی

ساحل بانوان

لوکیشن ساحل بانوان


13

پاموکاله

Pamukkale


پاموکاله منطقه‌ای با ایوان‌ها و حوضچه‌های مملو از آب‌های معدنی غنی از نمک‌های کلیسم کربنات است و در واقع جنس این حوضچه‌ها از کلیسم کربنات چگال شده تشکیل شده است. این منطقه که در زبان ترکی به معنای قلعه پنبه‌ای است (به جهت آنکه حوضچه‌های آن از راه دور شبیه گل کلم است) در جنوب غربی ترکیه و در استان دنیزلی واقع شده است و سالانه میلیون‌ها گردشگر از سراسر دنیا را به خود جذب می‌کند چرا که از بهترین جاذبه های گردشگری کوش آداسی، دنیزلی و سایر شهرهای نزدیک نظیر ازمیر است.
پاموکاله از جاذبه های گردشگری کوش آداسی

پاموکاله

لوکیشن پاموکاله


14

کاروانسرای اوکوز محمت پاشا

Oküz Mehmed Pasha Caravanserai


این کاروانسرا به دستور اوکوز محمت پاشا، که به عنوان یکی از فرمانداران امپراطوری عثمانی در مصر و همچنین در جایگاه وزیر اعظم خدمت می‌کرد بین سال‌های 1615 تا 1618 به عنوان استراحتگاه مسافران و بازرگانان در جاده ابریشم ساخته شد. این کاروانسرا در کالیچی یا شهر قدیمی کوش آداسی واقع شده است.
کاروانسرای اوکوز محمت پاشا از نوع کاروانسراهای سنتی است که معماری و طراحی ساخت آن در خاورمیانه و آسیای مرکزی رایج بوده است. کاروانسرا قسمت‌های مختلفی به صورت زیر داشته است:
  • حیاطی در مرکز ساختمان که با اتاق‌های متعدد احاطه شده است
  • اصطبل حیوانات و
  • انباری
دیواره های سنگی مسافر خانه اوکوز مهمت پاشا
نمای داخلی مسافرخانه اوکوز مهمت پاشا
کاروانسرای اوکوز مهمت پاشا از جاهای دیدنی کوش آداسی
کاروانسرای اوکوز محمت پاشا در قرن شانزدهم ساخته شده است اما با اینحال تا کنون به خوبی حفظ و نگهداری شده است و اثری از تخریب در سازه آن به چشم نمی‌خورد.

این کاروانسرا به عنوان موزه برای بازدید عموم باز است و تاریخ و معماری بنا و زندگی مسافرانی را که زمانی در آنجا اقامت داشته‌اند به نمایش می‌گذارد. همچنین این موزه دارای نمایشگاه‌هایی است که بینشی عمیق در مورد تاریخ و فرهنگ امپراتوری عثمانی و جاده ابریشم به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد.

جالب است بدانید از حیاط این کاروانسرا به عنوان کافی شاپ استفاده می‌شود بنابراین اگر مایل به دیدن این جاذبه گردشگری کوش آداسی هستید می‌توانید بعد از بازدید از کاروانسرا در حیاط و کافی شاپ آن کمی استراحت کرده و نوشیدنی مورد علاقه خود را سفارش دهید.

لوکیشن کاروانسرای اوکوز محمت پاشا


15

خانه مریم مقدس

Holy Mary’s house


خانه مریم مقدس از جمله جاذبه هایی است که به هر دو شهر ازمیر و کوش آداسی نزدیک است بنابراین هم در شمار جاذبه های گردشگری کوش آداسی و هم ازمیر قرار می‌گیرد. این خانه بر اساس رویاهای یک راهبه آلمانی به نام کاترین امریش کشف شد. البته ناگفته نماند که نویسنده‌ای به نام کلمنس برنتانو حرفهای کاترین امریش را نگاشت و آن را در قالب کتابی در سال 1852 به چاپ رساند و او هم سهم بسزایی در شناساندن کاترین امریش و جدی گرفته شدن رویای آن و در نهایت کشف این خانه و نسبت دادن آن به مریم دختر عمرانِ پیامبر داشت.
خانه مریم مقدس از جاذبه های گردشگری کوش آداسی

خانه مریم مقدس

لازم به ذکر است که کشیشان کاتولیک‌ ادعای مطرح شده درباره این بنا را تایید نکرده‌اند به دلیل اینکه از نظر آن‌ها شواهد تاریخی مستندی برای صحه گذاشتن روی این ادعا وجود ندارد. اما با اینحال دو پاپ یعنی پاپ لئو سیزدهم و پاپ پیوس دوازدهم به ترتیب در سال‌های 1896 و 1951 از این بنا دیدن کردند که البته باید گفت بعدها هم پاپ جان بیست و سوم از آن دیدن کرد. به عقیده بسیاری هر چند که نسبت دادن این بنا به مریم دختر عمران نبی اعتباری ندارد اما بازدید سه پاپی که از آن‌ها نام بردیم برای رسمیت دادن ادعاهای نسبت داده شده به این بنا از نظر عوام کافی بوده است به طوری که سالانه میلیون‌ها گردشگر از سراسر دنیا از این بنا دیدن می‌کنند.

لوکیشن خانه مریم مقدس


بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383