حمل و نقل عمومی در رم

حمل و نقل عمومی در رم

راهنمای حمل و نقل عمومی در رم؛ گشت و گذار در پایتخت ایتالیا


سیستم حمل و نقل عمومی در رم بسیار گسترده و وسیع است و بیشتر مناطق شهری را پوشش داده و به بهترین جاذبه های گردشگری رم راه دارد.
این سیستم حمل و نقل عمومی در ایتالیا که با نام اختصاری آتاک (ATAC) شناخته می‌شود متشکل از مترو، اتوبوس، تراموا و سه خط راه آهن حومه‌ای است که به اختصار به آن (FS) گفته می‌شود. این راه آهن سالانه میلیون‌ها مسافر و توریست را در سرتاسر رم جابه‌جا می‌کند.

چگونه از وسایل حمل و نقل عمومی در رم استفاده کنیم؟


سیستم حمل و نقل عمومی در رم به دارندگانِ گذرنامه درصورتی که بلیت تهیه کرده باشند اجازه می‌دهد با تمام وسایل نقلیه عمومی در سطح شهر تردد کنند.
اگر برای رسیدن به مقصد عجله دارید پیشنهاد می‌کنیم از تراموا استفاده کنید چرا که امکان گیر کردن تاکسی و اتوبوس در ترافیک شهری وجود دارد. با این وجود اکثر ترامواها به قسمت‌های توریستی شهر نمی‌روند و این یکی از معایب تراموا در سیسستم حمل و نقل شهری است.
مترو رم نیز دارای سه خط بوده و از جمله مقرون‌به‌صرفه‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی در رم است.
جالب است بدانید به سیستم حمل و نقل ریلی زیر زمینی در رم یا همان مترو در ایتالیا متروپولیتنا گفته می‌شود. متروپولیتانا از سه خط A (نارنجی)، B (آبی) و C (سبز) تشکیل شده است.
سیستم مترو رم (متروپولیتنا) در مسیری که بیش از 60 کیلومتر است 73 ایستگاه داشته و در واقع سیستم مدرنی از قطارها است که به صورت زیرزمینی مسافران را به مقصد می‌رسانند.
نقشه مترو رم

نقشه مترو رم

هزینه حمل و نقل در ایتالیا


قیمت بلیت‌های وسایل حمل و نقل عمومی در ایتالیا بنا بر مدت زمانی که برای استفاده به مسافران ارائه می‌دهند متفاوت است. در زیر این قیمت‌ها را مشاهده می‌کنید. در واقع هزینه حمل و نقل در تمامی شهرهای ایتالیا تقریبا یکسان است و تفاوت زیادی با هم ندارد.
  • بلیط 100 دقیقه = 1.5 یورو
  • بلیط 24 ساعته = 7 یورو
  • بلیط 48 ساعته = 12.5 یورو
  • بلیط 72 ساعت = 18 یورو و در نهایت
  • بلیط 7 روز تقویم = 24 یورو
.

بلیت وسایل حمل و نقل عمومی در رم ایتالیا


بلیت‌های وسایل حمل و نقل عمومی در رم به چند صورت فروخته می‌شوند. مثلا یک نوع بلیت تک سفره وجود دارد درست مانند همان‌هایی که در ایستگاه‌های مترو در ایران نیز مشابه آن را دیده‌اید اما تفاوتی که با بلیت‌های ایرانی دارد آن است که این بلیت مدت‌دار است و از زمان خریداری تا  100 دقیقه کار می‌کند. بلیت‌های مدت‌دار دیگری نیز وجود دارد این بلیت‌ها انواع متفاوتی دارند مثلا 24 ساعته، 48 ساعته، 72 ساعته و حتی 7 روزه!
بلیت مترو و اتوبوس در رم

نمونه‌ای از بلیت 24 ساعته مترو و اتوبوس در رم

خرید بلیت مترو و اتوبوس از دستگاه مخصوص در رم

خرید بلیت مترو و اتوبوس از دستگاه مخصوص در رم

مزیت استفاده از بلیت‌های مدت‌دار چیست؟


مدت‌دار بودن این بلیت‌ها که به مدت 100 دقیقه اعتبار دارد به شما این امکان را می‌دهد که در صورت عدم وجود سرویس مستقیم به مقصدتان با چندین خط اتوبوس، مترو و حتی تراموا به صورت ترکیبی خود را در مدت زمان 100 دقیقه به مقصد برسانید. از خط ایستگاه ریلی شهری ترمینی نیز می‌توانید از هر سه خط مترو استفاده کنید.
خرید بلیت‌های مدت دار مترو و اتوبوس در رم

خرید انواع بلیت مترو و اتوبوس در رم

بلیت 100 دقیقه‌ای


بلیط 100 دقیقه‌ای که قیمت آن 1.5 یورو است به شما این امکان را می‌دهد که در یک بازه زمانی 100 دقیقه ای سوار اتوبوس، مترو، واگن برقی و قطار شوید.
اگر برای رسیدن به مقصد خود نیاز به استفاده از وسایل حمل و نقل مختلف دارید، این نوع بلیط همان چیزی است که می خواهید، به شرطی که سفر شما بیش از 100 دقیقه نباشد.
طریقه استفاده از این بلیت‌ها به این صورت است که آن را روی دستگاه می‌گذارید و سپس اجازه ورود شما به محوطه اصلی مترو داده می‌شود. اگر جابه‌جایی شما با مترو بیش از 100 دقیقه طول نکشد می‌توانید از آن در سایر وسایل حمل و نقل عمومی نیز استفاده کنید.
همچنین هیچ الزامی وجود ندارد که در ابتدا سوار مترو شوید. بسته به موقعیت سفر شهری خود می‌توانید در ابتدا از سایر وسایل حمل و نقل عمومی در رم مانند تراموا یا اتوبوس استفاده کنید و بعد سوار مترو شوید. تنها چیزی که در رابطه با این بلیت وجود دارد اعتبار 100 دقیقه‌ای آن است.

نکته مهم در مورد بلیت 100 دقیقه‌ای:

توجه داشته باشید که با این بلیت تنها یکبار می‌توانید از مترو استفاده کنید اما در مورد استفاده از اتوبوس یا تراموا این محدودیت وجود ندارد و به هر اندازه که بخواهید می‌توانید از بلیت خود استفاده کنید به شرط آن‌که مدت زمان سفرتان از 100 دقیقه بیش‌تر نشود.

بلیت وسایل حمل و نقل عمومی در رم را از کجا بخریم؟


شما می‌توانید بلیت‌های وسایل حمل و نقل عمومی در رم مانند مترو، اتوبوس و تراموا را به چند طریق تهیه کنید.
  • از دکه‌های روزنامه فروشی
  • از فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • از دستگاه‌های مخصوص در ایستگاه‌های مترو (که در بالا عکس آن را قرار داده‌ایم)

حقایقی در مورد سیستم حمل و نقل عمومی در رم


  1. برای کودکان زیر  10 سال با فرض همراهی یک بزرگسال با آن‌ها، نیازی به خریداری بلیت نیست.
  2. تاخیر در حرکت و رسیدن وسایل نقلیه عمومی یعنی اتوبوس، مترو و تراموا و همچنین اعتصاب پرسنل گاه اتفاق می‌افتد. به هر حال، در مورد سیستم حمل و نقل شهری در یک کشور دموکرات مانند ایتالیا صحبت می‌کنیم. در سرزمین «لا بلا ویتا» (لا بلا ویتا در زبان ایتالیایی به معنای زندگی خوب است) قوانین منعطف هستند و همیشه اعمال نمی‌شوند.
  3. در شهر رم می‌توانید با دانلود اپلیکشن‌های متفاوت و نصب آن‌ها در گوشی خود زمان رسیدن اتوبوس‌ها و مدت زمان انتظار خود را تخمین بزنید. این برنامه‌ها عبارتند از:
  4. مترو از سه خط اصلی  (خط A، B و C) ساخته شده است، اما صادقانه بگوییم تنها دو خط اصلی (A و B) بیش‌تر مورد استفاده گردشگران قرار می‌گیرند، زیرا خط C عمدتاً حومه شهر را به مرکز شهر متصل می‌کند و گذشته از آن خط  C هنوز در حال ساخت بوده و هنوز به طور کامل تکمیل نشده است. همچنین تمام این سه خط در ایستگاه متروی ترمینی با یکدیگر طلاقی داشته و مسافران می‌توانند در ایستگاه متروی ترمینی خط سیر خود را عوض کنند.

انواع وسایل حمل و نقل عمومی در رم


مترو رم


متروی رم تنها سه خط دارد و در حال حاضر کوچکترین سیستم متروی اروپا است. با این وجود، به مهم ترین جاذبه های گردشگری شهر راه دارد. مترو رم که ایتالیایی‌ها به آن متروپولیتنا می‌گویند در سال 1955 افتتاح شد و به دلیل محبوبیت و افزایش اقبال عمومی گسترش یافت. در حال حاضر مترو رم حدود 60 کیلومتر خط ریلی دارد.
همان‌طور که گفتیم این 60 کیلومتر خط ریلی در مقایسه با سایر کلان شهرهای اروپایی بسیار کم است و به مناطق محدودی از شهر ختم می‌شود، اما همین مناطق غالبا در نزدیکی جاذبه های توریستی گردشگری رم قرار گرفته‌اند.
موزه‌های واتیکان، میدان سنت پیتر و کولوسئوم از جمله جاذبه هایی هستند که در نزدیکی آن‌ها ایستگاه مترو قرار دارد.
مترو رم معروف به متروپولیتنا

مترو رم (متروپولیتنا)

رم دارای سه خط مترو (A تا C) است. در طول تعطیلات شهری خود، احتمالاً فقط از خطوط مترو A و B استفاده خواهید کرد چرا که خط C هنوز به طور کامل تکمیل نشده است.
برای خرید بلیت چند گزینه پیش روی شماست. جالب است بدانید که بلیت تمامی وسایل حمل و نقل عمومی در رم از جمله مترو، تراموا، اتوبوس (به استثنای اتوبوس‎‎های توریستی) و حتی تعدادی از قطارهای شهری از جمله قطارهای خطوط رم – لیدو (Roma-Lido) و خط رم – جیاردینی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند.
هیچ کدام از این وسایل نقلیه تا فرودگاه رم نمی‌روند. پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که به کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرودگاه های شهر رم علاقه‌مند هستنید مطلب فرودگاه های شهر رم یگانه گشت را از دست ندهید. در این مطلب به معرفی دو فرودگاه رم (فرودگاه لئوناردو داوینچی و فرودگاه چمپینو) پرداخته‌ایم و در مورد انواع ترانسفر فرودگاهی از هر کدام از این فرودگاه‌ها توضیحاتی ارائه داده‌ایم.
داخل متروی رم

مترو رم (متروپولیتنا)

اتوبوس در رم


همان‌طور که گفتیم در رم ایتالیا و حتی سایر شهرهای ایتالیا سیستم خطوط ریلی شهری که در ایتالیا به آن متروپولیتنا می‌گویند و ما در کشور خودمان آن را با نام مترو می‌شناسیم زیاد گسترده نیست و تنها مناطق محدودی از شهر را پوشش می‌دهد. شما به عنوان توریست نیاز دارید برای سفر خود از وسایل نقلیه استفاده کنید و حال که مترو رم همیشه پاسخگوی این نیاز گردشگران نیست، سیستم حمل و نقل عمومی در رم برای رفع این نیاز اتوبوس‌های گردشگری به نام (Hop-on-hop-off buses) را برای سهولت بازدید از جاذبه های گردشگری در اختیار توریست‌ها قرار داده است.
همچنین به غیر از اتوبوس‌های گردشگری، می‌توانید از اتوبوس‌های شهری معمولی نیز استفاده کنید که برای استفاده از آن ملزم به تهیه بلیت هستید. مثلا می‌توانید بلیت‌های 100 دقیقه‌ای خریداری کنید و بخشی از مسیر را با مترو و بخش دیگر را با اتوبوس طی کنید.

اتوبوس های هوپ آن – هوپ آف

Hop-on-hop-off buses


 

قیمت بلیت اتوبوس‌های گردشگری (Hop on / Hop Out) در سطح شهر رم:
  • قیمت بلیط 24 ساعته: برای بزرگسالان 30 یورو و برای کودکان و نوجوانان 6 تا 17 سال 15 یورو
  • قیمت بلیط 48 ساعته: برای بزرگسالان 34 یورو و برای کودکان و نوجوانان 6 تا 17 سال 17 یورو
  • قیمت بلیط 72 ساعته: برای بزرگسالان 38 یورو و برای کودکان و نوجوانان 6 تا 17 سال 19 یورو
اتوبوس های گردشگری در رم

اتوبوس‌های گردشگری (Hop on/Hop off) در رم

تراموا در رم


ترامواهای رم از دیگر وسایل حمل و نقل عمومی در رم هستند که دارای 6 خط بوده و بیش‌تر نقاط شهر را پوشش می‌دهند و از این نظر نسبت به مترو رم برتری دارند. همچنین از اتوبوس‌های شهری و عمومی تمیزتر بوده و از این نظر نیز بهتر از اتوبو‌س‌ها هستند.
اگر کارت گردشگری رم یا رُما پاس (Roma Pass) را داشته باشید می‌توانید به صورت کاملا رایگان از تراموا استفاده کنید. در غیر این صورت ملزم به خرید بلیت هستید که با توجه به یک پارچه شدن سیستم حمل و نقل شهری در ایتالیا از این بلیت می‌توانید برای سوار شدن به مترو و اتوبوس نیز استفاده کنید.
تراموا در رم

تراموا در رم

نکته: خط اصلی تراموا که بیش‌تر از سایر خطوط مورد استفاده گردشگران قرار می‌گیرد خط شماره 3 است. خط شماره 3 از شرق به غرب در انتهای جنوبی مرکز شهر امتداد دارد و در نزدیکی جاذبه هایی مانند کولوسئوم و سیرک ماکسیموس توقف می‌کند.
همچنین تراموای شماره 19 شما را مستقیم به واتیکان می‌رساند

 

تاکسی در رم


استفاده از تاکسی در یک کشور خارجی به خصوص زمانی که به زبان آن کشور مسلط نیستید می‌تواند ترسناک باشد و حتی چالش‌برانگیزتر از آن زمانی است که بدانید با تکان دادن حرکت دست و اشاره به تاکسی و یا گفتن کلمه تاکسی (همانند فیلم‌ها) تاکسی‌ها جلوی پای شما توقف نمی‌کنند.

تاکسی‌های اینترنتی مانند اوبر (Uber) و لیفت (Lyft) هم در سطح شهر بسیار محدود بوده و همیشه در دسترس مسافران نیستند. سایر تاکسی‌های مجوز دار مانند تاکسی‌های تلفنی که با نام رادیو سیتی در میان مردم شناخته شده هستند و همچنین تاکسی‌های خطی که با نام رنک تاکسی معروفند و ایستگاه مخصوص به خود را دارند دو شرکت مهم تاکسی‌رانی در ایتالیا هستند که امنیت بیشتری نسبت به تاکسی‌های اینترنتی دارند و مورد تایید سیستم تاکسی‌رانی در ایتالیا هستند.

تاکسی های سفید رنگ در رم ایتالیا

تاکسی های سفید رنگ در رم ایتالیا

استفاده از تاکسی در مقایسه با سایر وسایل نقلیه عمومی گران‌تر است. اما تاکسی گرفتن مزیت‌هایی دارد که باعث می‌شود تا گاهی اوقات آن را به سایر وسایل نقلیه ترجیح دهیم از جمله آن‌که:
  • به راحتی می‌توانند شما را از فرودگاه به هتل محل اقامتتان برسانند.
  • از نظر ایمنی برای تردد در شب فوق‌العاده هستند.
  • برای افرادی که کودک خردسال دارند و یا حتی افرادی که مشکلات حرکتی دارند مناسب هستند.
تاکسی‌های سفید رنگ در رم

تاکسی های سفید رنگ در رم ایتالیا

نحوه تاکسی گرفتن در رم


همان‌طور که پیش‌تر از این گفتیم تاکسی گرفتن در رم همیشه اینگونه نیست که دست خود را بالا بیاورید و بگویید تاکسی و ناگهان یک تاکسی جلوی پای شما متوقف شود. اول آنکه در ابتدا باید بدانید تاکسی‌های رم معمولا سفید رنگ هستند و تابلوی تاکسی در بالای سقف خودرو نصب شده است.
آنها همچنین نماد شورای شهر رم را بر روی درهای ورودی به شکل یک برچسب بزرگ با نرخ تاکسی در پس زمینه قرمز تیره و پلاک و شماره رسمی در پشت دارند.

توجه به مواردی که مطرح کردیم بسیار مهم است چرا که:
الف) تنها به رانندگان تایید شده چنین امکاناتی تعلق می‌گیرد و در صورتی که یک خودرو برچسب روی درهای تاکسی، تابلوی تاکسی روی سقف، لیبل قرمز رنگ نرخ تاکسی و … را نداشته باشد این بدان معناست که تاکسی مورد تایید شورای شهر رم نیست و توصیه می‎‌کنیم از سوار شدن به خودروهایی که تائیدیه نداشته و به صورت قانونی فعالیت نمی‌کنند اجتناب کنید.
ب) قانونی بودن تاکسی به شما این امکان را می‌دهد که در صورتی که در داخل خودرو چیزی را جا گذاشتید بتوانید با خیال راحت آن را پس بگیرید.

انواع تاکسی در رم


در ایتالیا به ندرت می‌توانید تاکسی‌های گذری که مملو از مسافر باشند پیدا کنید. دو نوع از مدل تاکسی‌های مورد تایید در رم عبارتند از تاکسی‌های تلفنی که با نام رادیو سیتی در ایتالیا شناخته می‌شوند و تاکسی‌های اینترنتی مانند اوبر (Uber) و همچنین تاکسی رنک‌ها که عملکردی مشابه با تاکسی‌های خطی در ایران خودمان دارند. در ادامه درباره هر کدام به صورت مختصر توضیح داده‌ایم.

تاکسی تلفنی


تاکسی‌های تلفنی رم که با نام رادیو تاکسی شناخته شده‌اند روی درب مسافر برچسبی دارند که شماره 3570 روی آن چسبانده شده است. این شماره سامانه تاکسی‌های تلفنی در رم است و شما می‌توانید برای گرفتن تاکسی با این شماره تماس بگیرید.
تمامی تاکسی‌های تلفنی در شهر رم مجهز به تاکسی متر هستند و نرخ کرایه را بر حسب مسافتی که پیموده‌اید نشان می‌دهند.
در قسمتِ پشتِ صندلی‌های جلو، معمولاً پانل‌هایی با جزئیات قوانین درباره حداکثر و حداقل کرایه، نرخ تاکسی در عصر و شب، قوانین در مورد تعداد چمدان‌ها و نرخ حمل چمدان، نرخ کرایه برای سفرهای خاص و … ذکر شده است

تاکسی اینترنتی


همانند سایر کشورهای دنیا در ایتالیا نیز تاکسی اینترنتی اوبر وجود دارد. ✅ در نهایت، اوبر تنها در 2 شهر بزرگ ایتالیا در دسترس است: رم و میلان. 
بخشی از دلایل کم بودن اوبر در ایتالیا مربوط به مسائل حقوقی اوبر در مقابل دولت ایتالیا و شرکت‌های تاکسیرانی و بخشی از آن نیز به هزینه بالای دریافت گواهینامه رانندگی قانونی افراد با ماشین شخصی مربوط می‌شود.
تاکسی اینترنتی اوبر (Uber ) در ایتالیا کمی گران‌تر از استفاده از تاکسی‌های معمولی است. نرخ مشخصی برای هر کیلومتر وجود ندارد. نرخ‌ها مرتباً تغییر می‌کنند و به عواملی از جمله زمان، مسافت، عوارض و … وابسته هستند.

تاکسی‌های خطی

Taxi Rank


ایستگاه تاکسی رنک‌ها (taxi rank) یا همان ایستگاه تاکسی‌های خطی نیز از جمله جاهایی هستند که می‌توانید به راحتی تاکسی سوار شوید.
ایستگاه تاکسی رنک یا تاکسی های خطی سفید رنگ در رم

ایستگاه تاکسی خطی در رم

نکاتی در مورد تاکسی‌های رم


  • توصیه ما این است که تنها از تاکسی‌های رسمی شهر رم یعنی تاکسی‌های تلفنی و تاکسی‌های خطی (Taxi Rank) ها استفاده کنید.
  • به محض سوار شدن حتما چک کنید که تاکسی متر صفر باشد، در هنگام خروج نیز نرخ اعلام شده روی مانیتور تاکسی متر را چک کنید تا از شما مبلغ اضافه گرفته نشود.
  • قبل از سوار شدن در مورد گزینه‌های پرداخت از راننده سوال کنید. بسیاری از راننده‌ها پرداخت با کارت‌های اعتباری را به کل قبول نمی‌کنند و فرقی نمی‌کند شما ویزا کارت داشته باشید یا آمِکس (Amex). پس لازم است قبل از سوار شدن به صورت واضح با آن‌ها در مورد نحوه پرداخت به توافق برسید.
  • ترجیحا پول خرد همراه خود داشته باشید تا تسویه حساب با راننده برای شما راحت‌تر شود. اگر اسکناس درشت به راننده بدهید ممکن است راننده به اندازه کافی پول خرد نداشته باشد تا باقی پولتان را پس دهد.
  • پیشنهاد می‌کنیم بعد از پرداخت کرایه تاکسی از راننده رسید دریافت کنید. اگر خود راننده برای دادن رسید پیش‌قدم نشد خودتان از او درخواست رسید کنید و بابت این درخواست خجالت نکشید چرا که این کاملا حق شماست که در قبال پرداخت هزینه تاکسی رسید داشته باشید. این رسید شامل اطلاعاتی در مورد مسیر طی شده، شماره گواهینامه راننده و مبلغ پرداخت شده است که با امضای راننده به انتهای رسید، اعتبار پیدا می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383