خانه مریم مقدس در ازمیر

خانه مریم مقدس در ازمیر

خانه مریم مقدس در ازمیر


خانه مریم مقدس در ازمیر ترکیه که در میان مردم محلی ترکیه با نام‌های (Meryemana Evi و خانه مادر مریم Meryem Ana Evi) مشهور است زیارتگاهی برای افراد کاتولیک و حتی مسلمانان است.
این خانه که در کوه کوریسوس که به کوه بلبل (Bülbüldağı) نیز شهرت دارد قرار گرفته در فاصله 7 کیلومتری شهر تاریخی افسوس واقع شده و از شناخته شده‌ترین و پر بازدیدترین جاذبه های دیدنی ازمیر به شمار می‌رود. اساس کشف این خانه که اکنون زیارتگاه پر بازدیدی است؛ رویاهای راهبه آلمانی؛ کاترین امریش است.
گرچه در روایات از این بنا به عنوان «خانه مریم مقدس» یاد شده است، اما به هیچ وجه جزئیاتی از زندگی مریم دختر عمران و اینکه او در چه سالی به این بنا وارد شده و چه مدت زمانی در این خانه ساکن بوده را بازگو نمی‌کند.

 

تاریخچه خانه مریم مقدس در ازمیر


[lwptoc title=”فهرست مطالب”]

جالب است بدانید که این بنا که به خانه مریم مقدس در ازمیر شهرت دارد در قرن نوزدهم به تاسی از رویای راهبه‌ای آلمانی تبار به نام کاترین امریش (1774-1824) کشف شد. در واقع رویای کاترین امریش پس از مرگش توسط شخصی به نام کلمنس برنتانو منتشر شد. بعد از انتشار این کتاب کوشش‌هایی برای کشف و احیای خانه مریم مقدس صورت گرفت. هر چند که کلیسای کاتولیک در مورد صحت این موضوع هیچ نظری نداده است اما این بنای باستانی به شکلی که امروزه وجود دارد مورد توجه و بازدید گردشگران بسیاری از سراسر جهان شده است.
خانه مریم مقدس-1
داستان از این قرار است که در آغاز قرن نوزدهم، آن کاترین امریش که راهبه‌ای کاتولیک بود برای مدت مدیدی بیمار شد. این راهبه که ادعا می‌کرد در رویاهای خود عیسی مسیح و مادرش مریم مقدس (مریم دختر عمران) را دیده و حتی با آنها صحبت کرده؛ رویاهای خود را که شامل جزئیات زندگی عیسی مسیح و مریم مقدس از جمله محل زندگی مریم مقدس بود را برای افرادی که به ملاقات او می‌آمدند بازگو می‌کرد.
یکی از بازدیدکنندگان امریش، نویسنده‌ای به نام کلمنس برنتانو بود که پس از اولین دیدارش با این راهبه به مدت پنج سال در دولمن ماند تا هر روز امریش را ببیند و از رؤیاهایی که تعریف می‌کند یادداشت برداری کند. پس از مرگ امریش، برنتانو کتابی را بر اساس این رویاها در 1852 در شهر مونیخ آلمان منتشر کرد.
جالب است بدانید بعد از مرگ برنتانو نیز جلد دومی از این کتاب نیز که همانند جلد اول بر اساس رویاهای امریش بوده منتشر شده است. به این صورت که محققان بعد از مرگ این نویسنده به یادداشت‌های شخصی او در منزلش دسترسی داشته و جلد دوم را بر اساس همین یادداشت‌های او منتشر کردند.
 بر همین اساس کارشناسان بسیاری از آلمان شروع به تجزیه و تحلیل‌ یادداشت‌های برنتانو کردند که سرانجام جلد دوم در سال 1892 به واتیکان ارائه داده شد.
مجسمه مریم مقدس در ازمیر
در 18 اکتبر 1881، کشیشی فرانسوی به نام ابه ژولین گویه، با تکیه بر توضیحات کتاب برنتانو که بر اساس گفتگوی او با راهبه امریش نگاشته شده بود؛ ساختمان سنگی کوچکی را بر روی کوهی مشرف به دریای اژه و ویرانه‌های شهر باستانی افسوس در ترکیه کشف کرد. او معتقد بود که این خانه همان خانه‌ی توصیف شده توسط راهبه امریش است که مریم مقدس آخرین سال‌های زندگی خود را در آن سپری کرده است.

معماری خانه مریم مقدس در ازمیر


خانه مریم مقدس در ازمیر که اکنون به عنوان یک مکان مذهبی کوچک مورد توجه گردشگران و زوار قرار گرفته بنایی سنگی است به طوری‌که به گواه باستان شناسان قدمت سنگ‌های آن به چند هزار سال پیش باز می‌گردد. هر چند که بخشی از نمای بیرونی این جاذبه دیدنی ازمیر مانند مجسمه مریم مقدس و باغ و باغچه‌های اطراف آن به تازگی ایجاد شده است.
در سمت راست این بنای سنگی، یک اتاق کوچکتر قرار دارد که بر اساس روایاتی که نسل به نسل در میان مردم منتقل شده اتاقی است که مریم در آن استراحت می‌کرده، همچنین چشمه‌ای کوچک در این اتاق وجود داشته که به چشمه‌ فواره مانند بیرون از ساختمان منتهی می‌شده است.
معماری خانه مریم مقدس در ازمیر

ویژگی‌های خانه مریم مقدس در ازمیر


1

محراب منزل


هنگام ورود به خانه مریم مقدس در ازمیر با یک اتاق بزرگ که در انتهای آن محراب و مجسمه‌ای از مریم مقدس وجود دارد مواجه می‌شوید.
محراب خانه مریم مقدس در ازمیر
2

طراحی داخل خانه


خانه مریم مقدس در ازمیر نمونه جالبی از سبک معماری در زمان حکم‌رانی امپراطوران رومی است. در این خانه که تماماً از سنگ ساخته شده در قرن چهارم میلادی کلیسایی ساخته شد. قسمت اصلی این خانه به محلی برای روشن کردن شمع‌ها، محل اقامت مریم مقدس و محل عبادت او که محراب در همین قسمت قرار گرفته؛ تبدیل شده است.
جالب است بدانید اتاق دیگر به محلی برای زوار مسلمان اختصاص داده شده است. امروزه فقط قسمت مرکزی و اتاق سمت راست محراب به روی بازدیدکنندگان باز است. به همین دلیل می‌توان گفت که این ساختمان بیشتر شبیه یک کلیسا است تا یک خانه.
فضای داخلی خانه مریم مقدس در ازمیر
3

حوضچه‌ای برای غسل تعمید


در راه رسیدن به خانه مریم مقدس در امیر که هم‌اکنون به یک زیارتگاه تبدیل شده است حوضچه‌ای خواهید دید که برای انجام مراسم مذهبی غسل تعمید مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در واقع زوار یا بازدیدکنندگان در راه رسیدن به این زیارتگاه باید از این حوضچه عبور کنند.
با این تفاسیر نظر باستان شناسان بر این است که جامعه اولیه مسیحیان در اینجا زندگی می‌کرده‌اند.
استخری برای غسل تعمید در خانه مریم مقدس
4

چشمه مریم


یکی دیگر از مکان‌های جالب که پیش از این معرفی کرده بودیم چشمه‌ای به نام چشمه مریم است که بخشی از آن در داخل خود بنا و بخشی دیگر در محوطه خارج از بنا واقع شده است و هر دوی این چشمه ها به هم مرتبط هستند.
در واقع این چشمه خاصیت معدنی داشته و افراد زیادی بر این باورند که این آب قدرت شفابخشی دارد.

چشمه خانه مریم مقدس در ازمیر
5

دیوار آرزوها


دیواری موسوم به دیوار آرزوها در محوطه بیرونی این زیارتگاه یا خانه مریم مقدس در ازمیر واقع شده که زائران، گردشگران یا بازدیدکنندگان امید دارند با بستن پارچه روی این دیوار به آرزوها و یا حاجات خود برسند.
محوطه‌ای که در حوالی این دیوار قرار گرفته مزین به انواع گوناگونی از گل وگیاه است. همچین چشمه‌ مریم که پیش‌تر به آن اشاره کرده بودیم در نزدیکی این دیوار قرار دارد که همان‌طور که گفتیم برخی از زائران معتقدند که دارای قدرت معجزه آسایی در شفا یا باروری است.
دیوار آرزوها در خانه مریم مقدس در ازمیر
6
جایگاه خانه مریم مقدس در نظر پاپ‌های واتیکان

کاتولیک‌ها هرگز ادعای مطرح شده درباره این بنا را تایید نکرده‌اند چرا که از نظر آنها شواهد تاریخی مستندی مبنی بر صحت آن وجود ندارد؛ با اینحال پاپ لئو سیزدهم در سال 1896 و پاپ پیوس دوازدهم در سال 1951 از این بنا بازدید کرده‌اند. بعدها با بازدید پاپ جان بیست و سوم جایگاه این بنا در مسیحیت ارتقا بخشیده شد.
لازم به ذکر است که این بنا توسط مسلمانان و مسیحیان مورد بازدید و احترام قرار می‌گیرد.
پاپ در خانه مریم مقدس در ازمیر
انجام مناسک مذهبی در خانه مریم مقدس

در حال حاضر، خانه مریم مقدس در ازمیر به عنوان زیارتگاه و همچنین یکی از جاذبه های توریستی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به تبع آن مناسک و رسوم مذهبی آئین دین مسحیت نیز در آن برگزار می‌شود.
هر ساله در 15 اوت، مراسم عشای ربانی برای جشن عروج مریم در آنجا برگزار می‌شود.
مراسم عبادت مقدس نیز هر روز، از دوشنبه تا شنبه در ساعت 5:15 بعد از ظهر (نوامبر تا مارس) یا 6:15 بعد از ظهر (آوریل تا اکتبر) برگزار می‌شود.
نماز یکشنبه در ساعت 10:30 صبح (به زبان انگلیسی) و در ساعت 5:15 بعد از ظهر (نوامبر تا مارس) یا 6:15 بعد از ظهر (آوریل تا اکتبر) برگزار می‌شود.
به طور معمول، کلیسای کوچک مملو از تعداد زیادی گردشگر است که از خانه مریم مقدس بازدید می‌کنند.
گردشگران عمدتا از شهر باستانی افسوس باز می‌گردند یا در حال رفتن به شهر افسوس هستند.

عشای رَبّانی یا شام خداوند یا آیین سپاسگزاری یکی از هفت‌آیین مقدس (هفت‌راز) در آئین در دین مسیحیت است که تقریباً در تمام فرقه‌های مسیحیت انجام می‌شود. همچنین به آن تقسیم مقدس (Holy Communion)، راز محراب (the Sacrament of the Altar)، راز خجسته (Blessed Sacrament) هم می‌گویند.

اطلاعات بازدید از خانه مریم مقدس


هزینه ورودی خانه مریم مقدس 35 لیر است. ورود با ماشین و استقاده از پارکینگ مستلزم پرداخت هزینه‌های اضافی است. در فصول گرم سال نظیر بهار و تابستان هر روز از ساعت 8 صبح تا 18 اما در فصول سرد سال تا ساعت 17 می‌توانید از این زیارتگاه بازدید کنید.

چگونه به خانه مریم مقدس در ازمیر برویم؟


هیچ گزینه حمل و نقل عمومی برای رفتن به زیارتگاه یا خانه مریم مقدس وجود ندارد. اگر به طور مستقل سفر می‌کنید، باید ماشین کرایه کنید، تاکسی بگیرید یا فاصله 7 کیلومتری از دروازه شمالی افسوس یا 5.5 کیلومتری از دروازه جنوبی آن را تا رسیدن به این زیارتگاه پیاده روی کنید.
اما اگر با تور ازمیر قصد بازدید از این خانه باستانی را دارید تور مسئول رفت و آمد شما به این جاذبه دیدنی ازمیر خواهد بود. لازم به ذکر است دفتر خدمات مسافرتی هوایی و گردشگری یگانه گشت با ارائه تورهای ازمیر متناسب با سلیقه و بودجه شما، شما را در سپری کردن سفری خاطره انگیز یاری می‌رساند. مشاوران ما به صورت تخصصی و کاملا رایگان آماده راهنمایی مسافران و مراجعین گرامی در این زمینه هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383