فرودگاه عدنان مندرس ازمیر

فرودگاه عدنان مندرس ازمیر

فرودگاه عدنان مندرس ازمیر


فرودگاه عدنان مندرس ازمیر در فاصله 18 کیلومتری نسبت به مرکز شهر و در منطقه گازایمیر (Gaziemir) قرار گرفته و تا شهر سلچوک و استان آیدین ادامه پیدا می‌کند. این فرودگاه که در زبان ترکی با نام کامل ایزمیر آدنان مندِرس هاوالیمانی (İzmir Adnan Menderes Havalimanı) مشهور است یک فرودگاه بین‌المللی است که به مسافران مقصد ازمیر و شهرهای اطراف آن خدمات ارائه می‌دهد.
اگر از گردشگران همیشگی ترکیه هستید شاید بخواهید به کوش آداسی بروید و از خود بپرسید آیا کوش آداسی فرودگاه دارد؟
در واقع هیچ فرودگاهی با نام فرودگاه کوش آداسی وجود ندارد و دلیل آن نزدیک بودن شهر کوش آداسی به فرودگاه ازمیر است به‌طوری‌که کوش آداسی با جنوب شهر ازمیر (یعنی جایی که فرودگاه واقع شده) 95 کیلومتر فاصله دارد بنابراین نزدیکترین فرودگاه به کوش آداسی فرودگاه عدنان مندرس ازمیر است. لازم به ذکر است که نام عدنان مندرس، برای بزرگداشت نخست وزیر سابق ترکیه روی این فرودگاه گذاشته شده است.
این فرودگاه علاوه بر ترمینال بین‌المللی (International Terminal)  ترمینال داخلی (Domestic Terminal)  هم دارد که ترمینال بین‌المللی توسط شرکت معماری یاکوب هازان (Yakup Hazan) طراحی و در سال 2006 افتتاح شد. ترمینال داخلی هم در ماه مارس سال 2014 افتتاح شد. جالب است بدانید تا قبل از افتتاح ترمینال داخلی فرودگاه ازمیر در سال 2014، کلیه پروازهای داخلی در فرودگاه نظامی جیگلی (Çiğli) صورت می‌گرفتند که بعد از افتتاح این ترمینال، فرودگاه جیگلی تنها به عنوان یک پایگاه نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
فرودگاه ازمیر که با نام فرودگاه عدنان مِندِرِس ازمیر (ADB) نیز شناخته می شود. سالانه پذیرای حدود 12.8 میلیون مسافر از سراسر دنیاست که به همین علت پنجمین فرودگاه شلوغ ترکیه نیز به شمار می‌رود.

خدمات و امکانات رفاهی فرودگاه عدنان مندرس ازمیر


 

امکانات رفاهی فرودگاه کوش آداسی

امکانات فرودگاه عدنان مندرس ازمیر

 

بانک‌ها و صرافی‌ها


 

دستگاه‌های خودپرداز بانک و صرافی‌ها در 5 منطقه مجزا در داخل ترمینال قرار دارند. لطفا برای دیدن این مکان‌ها اینجا را کلیک کنید .
همچنین این صرافی‌ها در ترمینال‌های بین‌المللی به صورت غرفه‌هایی در سالن‌های فرودگاه به مسافران خدمات رسانی می‌کنند. از جمله این صرافی‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

دفاتر صرافی و بانک در ترمینال‌ بین المللی فرودگاه

BANKS & CURRENCY EXCHANGE OFFICES


 

  • صرافی تراولکس آنکارا دو ویز تیجارِتی (Travelex Ankara Döviz Ticareti A.Ş)
  • بانک دنیز (Denizbank)
تراولکس در فرودگاه ازمیر

صرافی تراولکس

 

دفتر چمدان‌های گمشده


 

دفتر چمدان‌های گمشده همان‌طور که از نام آن مشخص است دفتری داخل فرودگاه است که در آن اموالی که توسط مسافران در داخل فرودگاه و پارکینگ طبقاتی گم شده است، با دقت نگهداری شده و در نهایت به صاحبان آن تحویل داده می‌شود.
شما بین ساعات 08:00 صبح تا 08:00 شب می‌توانید با مراجعه به این دفتر که در ترمینال داخلی فرودگاه عدنان مندرس ازمیر قرار دارد چمدان و یا وسایل گمشده خود را تحویل بگیرید. اما باید بدانید این لطف فرودگاه به شما بی هزینه نیست و شما در قبال نگهداری که از چمدان شما صورت گرفته باید هزینه‌ای را پرداخت کنید. این هزینه بسته به اینکه چمدان شما بزرگ یا کوچک باشد و یا اینکه چند روز از چمدان شما نگهداری شده است متفاوت خواهد بود.
اگر در مدت زمان کمتر از 24 ساعت از چمدان شما نگهداری و در نهایت چمدان شما تحویلتان داده شود از شما هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. هزینه‌ها از روز دوم به بعد نرخ گزاری شده‌اند.
همچنین بابت وسایل کوچکی همچون عینک آفتابی، ساعت، موبایل، کیف پول و … از شما هزینه‌ای گرفته نمی‌شود.
قسمت وسایل گمشده در فرودگاه عندنان مندرس ازمیر 2
قسمت وسایل گمشده در فرودگاه عندنان مندرس ازمیر 3
قسمت وسایل گمشده در فرودگاه عندنان مندرس ازمیر 1

اینترنت وای فای رایگان


 

خدمات اینترنت وای فای به صورت رایگان در تمام نقاط هم در سالن‌های موجود در ترمینال بین‌المللی (International Terminal) و هم داخل سالن‌های ترمینال داخلی (Domestic Terminals) فرودگاه عدنان مندرس ازمیر در دسترس است.

سالن های‌ انتظار


 

سالن‌های انتظار و استراحت در موارد زیر کاربرد دارند:
  • فرض کنید پرواز شما دچار تاخیر شده
  • و یا قصد دارید ساعات یا دقایق قبل از سفر خود را در محلی دنج با دوستان و سایر بستگان بگذرانید
  • و یا پرواز غیر مستقیم (Non Direct) که اصطلاحا پروازهای کانکشن هم نامیده می‌شوند (پروازهای کانکشن به پروازهایی گفته می‌شود که از مبدا به مقصد، پرواز مستقیم در دسترس نباشد یا به دلیل دور بودن مسیر در فرودگاه ترانزیت نیاز به توقف وجود داشته باشد.)

سالن انتظار در ترمینال داخلی


 

سالن انتظار پرایم کلاس «primeclass» در ترمینال پروازهای داخلی فرودگاه عدنان مندرس ازمیر، امکاناتی مانند تلویزیون، روزنامه، مجله، دسترسی به اینترنت وای فای، پلی استیشن، رایانه، تبلت و غرفه‌هایی برای خرید مواد غذایی را قبل از پرواز به مسافران ارائه می‌دهد. از سایر خدمات می‌توان به وجود دوش در سالن و اتاق بازی کودکان نیز اشاره کرد.
  • مبلغ: 35 یورو (شامل مالیات بر ارزش افزوده)
  • سن ورود رایگان: کودکان زیر 7 سال.
  • حداکثر زمان استفاده از سالن:  3 ساعت
سالن انتظار در ترمینال داخلی فرودگاه عدنان مندرس ازمیر

سالن انتظار در فرودگاه عدنان مندرس ازمیر

 

سالن انتظار در ترمینال بین‌المللی


 

تمام مواردی که در مورد سالن انتظار ترمینال داخلی گفته شد برای ترمینال بین‌المللی هم وجود دارد با این تفاوت که هزینه استفاده از امکانات این سالن انتظار به ازای هر 3 ساعت 40 یورو (شامل مالیات بر ارزش افزوده) خواهد بود.

ترنسفر فرودگاهی در فرودگاه عدنان مندرس ازمیر


 

احتمالا یکی از سوالات مهم شما برای سفر به کوش آداسی این سوال باشد که چگونه از ازمیر به کوش آداسی برویم؟ برای رفتن از فرودگاه ازمیر به کوش آداسی یا به عبارتی ترانسفر ازمیر تا کوش آداسی 4 انتخاب دارید:
تاکسی، اتوبوس، قطار و کرایه کردن خودرو
  • بدون شک استفاده از تاکسی از فرودگاه ازمیر تا کوش آداسی سریع‌ترین و راحت‌ترین راه است چرا که تنها 60 دقیقه طول می‌کشد.
  • استفاده از اتوبوس نیز مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه است. شرکت اتوبوس‌رانی هاواس (Havas) ترانسفر مسافران از فرودگاه ازمیر به شهر کوش آداسی را بر عهده دارد که بلیت یک طرفه آن 43 یورو هزینه دارد. (به دلیل نوسانات لیر ترکیه هزینه‌ها را به صورت یورو نوشته‌ایم). مدت زمان سفر با اتوبوس از فرودگاه ازمیر تا شهر کوش آداسی نیز 1 ساعت و 30 دقیقه است.
  • گزینه‌ دیگر استفاده از قطار است که کل زمان سفر با قطار از فرودگاه ازمیر تا کوش آداسی در حدود 2 ساعت و 25 دقیقه و هزینه آن 6 یورو است. استفاده از قطار به طور قطع طولانی‌تر و خسته‌کننده‌تر از سایر روش‌هاست.
  • روش دیگر کرایه کردن خودرو از شرکت‌های مختلف است که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم.
1

ترانسفر با تاکسی


از لحظه ای که هواپیمای شما در فرودگاه ازمیر که به صورت اختصار به آن (ADB) می‌گوییم به زمین مینشیند، راننده شما، درست بیرون درهای خروجی سالن ورودی، با در دست داشتن تابلویی با نام شما روی آن، منتظر شما خواهد بود. پس از یک احوالپرسی دوستانه، راننده در حمل چمدان‌هایتان به شما کمک کرده و شما را به سمت خودرو راهنمایی می‌کند و چمدان‌ها را داخل خودرو می‌گذارد. اگر زمان پرواز شما ناگهان تغییر کرد، جای نگرانی نیست، زیرا تمام رانندگان به صورت آنلاین در مورد زمان فرود هواپیمای شما مطلع خواهند شد.
راننده‌های تاکسی‌های فرودگاهی غالبا خوش‌رفتار هستند و شما می‌توانید در طول ترنسفر خود با تاکسی از فرودگاه ازمیر تا هتل محل اقامتتان در شهر کوش آداسی از راننده در مورد شهر سوال کنید و راننده‌ها معمولا تمام نکته‌هایی که برای اقامتتان در کوش‌آداسی نیاز است را به شما خیلی دوستانه گوشزد می‌کنند.
ترنسفر با تاکسی از فرودگاه عدنان مندرس ازمیر به کوش آداسی

ترنسفر با تاکسی در فرودگاه عدنان مندرس ازمیر

 

ناوگان تاکسی‌رانی فرودگاه ازمیر


گاهی اوقات ممکن است با خانواده یا گروه دوستان خود سفر کنید و تعدادتان از 4 نفر بیش‌تر باشد در این صورت نگران نباشید چرا که این امکان وجود دارد که بر اساس تعدادتان تاکسی بگیرید. مثلا برای تعداد بالای 8 نفر می‌توانید مینی ون سفارش دهید.

قیمت تاکسی (ترنسفر با تاکسی) از فرودگاه عدنان مندرس ازمیر چقدر است؟


رانندگان تاکسی فرودگاه ازمیر برای محاسبه هزینه سفر به مرکز شهر، کرایه مشخصی ارائه نمی‌دهند یا از تاکسی متر استفاده نمی‌کنند. در عوض، قیمت به صلاحدید راننده تعیین می‌شود. البته قیمت‌های ارائه شده قابل مذاکره است. اما به طور میانگین قیمت ترانسفر فرودگاهی ازمیر تا کوش آداسی با تاکسی در حدود 26 یورو است.

از کجا سوار تاکسی‌های فرودگاه ازمیر شوم؟


در فرودگاه ازمیر، به دنبال ایستگاه‌ تاکسی‌های فرودگاهی بگردید. ایستگاه‌ها معمولا در خارج از ترمینال‌های داخلی و بین‌المللی قرار دارند.

مزایای ترانسفر با تاکسی


استفاده از تاکسی فرودگاه ازمیر راحت‌ترین گزینه‌ ترانسفر فرودگاهی در میان سایر ترانسفرهاست چرا که به صورت مستقیم و در کم‌ترین زمان ممکن (یعنی تنها 60 دقیقه) شما را به درب هتل خود در کوش آداسی می‌رساند.
  • هزینه تاکسی در ترکیه در مقایسه با سایر کشورهای جهان نسبتا ارزان است.
  • در فرودگاه عدنان مندرس ازمیر اساس تعیین نرخ برای تاکسی‌های فرودگاهی 3 سرنشین است.
  • حتما قبل از سوار شدن به تاکسی در مورد هزینه با راننده به توافق برسید.
  • اگر ترافیک مسیر به کوش آداسی سنگین باشد ممکن است کمی دیرتر به هتل محل اقامت خود برسید.
2

ترانسفر با اتوبوس


اگر به دنبال سفری کم‌هزینه هستید و ترجیح می‌دهید از تاکسی استفاده نکنید؛ پیشنهاد ما به شما استفاده از اتوبوس‌های فرودگاه (شاتل) و ترانسفر فرودگاهی با اتوبوس است. همان‌طور که پیش از این اشاره کرده بودیم. اتوبوس‌های فرودگاه عندنان مندرس متعلق به شرکت اتوبوس‌رانی هاواس (HAVAS) هستند و شما را تا مرکز شهر کوش آداسی می‌رسانند. هزینه اتوبوس از ازمیر به کوش آداسی یا به عبارتی قیمت بلیت این اتوبوس‌ها 4 یورو بوده و در مدت 1 ساعت و 30 دقیقه به کوش آداسی می‌رسند. جالب است بدانید هاواس (HAVAS) در زبان ترکی به معنای «آب و هوا» است. برای اطلاع از قیمت ترانسفر با اتوبوس‌های شرکت هاواس به سایر شهرها می‌توانید به آدرس وبسایت این شرکت اتوبوس‌رانی به نشانی havas.net مراجعه کنید.
ترنسفر با اتوبوس از فرودگاه ازمیر تا کوش آداسی

ترانسفر با اتوبوس از فرودگاه ازمیر تا کوش آداسی

 

از کدام قسمت فرودگاه ازمیر سوار اتوبوس‌های هاواس (HAVAS) شویم؟


شما می توانید ایستگاه اتوبوس را درست خارج از دفتر اصلی فرودگاه پیدا کنید. برای راحتی بیش‌تر تابلوهای ترنسپورت «Transport» را دنبال کنید. در این صورت پس از رسیدن به دفتر اصلی فرودگاه و خروج از درهای خروجی، ایستگاه اتوبوس‌های فرودگاه درست در مقابل چشمان شما خواهد بود.

مزایا و معایب استفاده از اتوبوس‌های فرودگاهی


اگر چه اتوبوس‌های ترنسفر فرودگاهی ازمیر در بیش‌تر اوقات در فرودگاه هستند و از نظر هزینه بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند اما گاهی ممکن است تا حتی 3 ساعت برای سوار شدن به اتوبوس منتظر بمانید. همچنین این اتوبوس‌ها در طول مسیر بسیار توقف می‌کنند که با توجه به ایستگاه‌های زیادی که در طول مسیر وجود دارد ممکن است زمان رسیدن شما به کوش آداسی کمی بیش‌تر از 1 ساعت و 30 دقیقه‌ای که عنوان کردیم بشود. علاوه بر این، نباید توقع داشته باشید اتوبوس‌ها شما را درست مقابل درب هتل محل اقامتتان پیاده کنند یعنی بعد از پیاده شدن از اتوبوس باید به دنبال وسیله‌ای دیگری باشید تا شما را به هتل محل اقامتتان برساند.
اگر چه ترنسفر فرودگاهی از ازمیر تا کوش آداسی با اتوبوس ارزان است اما اگر بودجه سفرتان کافی است می‌توانید با گرفتن تاکسی زمان رسیدن خود به هتل‌ را کم کرده و از خستگی ناشی از ترانسفر با اتوبوس جلوگیری کنید.

نکاتی برای سوار شدن به اتوبوس


  • در قسمتی درست زیر اتوبوس فضایی برای جا دادن چمدان‌های شما وجود دارد.
  • حتما قبل از سوار شدن به اتوبوس بلیت خود را خریداری کرده و تحویل راننده دهید.
  • حداقل 10 دقیقه قبل از راه افتادن اتوبوس سوار اتوبوس شوید.
3

ترانسفر با قطار


هیچ خط قطار مستقیمی از فرودگاه ازمیر به کوش آداسی وجود ندارد. ابتدا باید با قطار راه آهن ترکیه به سمت سلجوک بروید، 10 دقیقه تا ایستگاه اتوبوس پیاده روی کنید و سپس با اتوبوس‌های شرکت اتوبوس‌رانی فیکس باکس (Fixbus) وارد کوش آداسی شوید. کل زمان سفر 2 ساعت و 25 دقیقه خواهد بود.
ترنسفر با قطار از فرودگاه عدنان مندرس ازمیر

ترانسفر با اتوبوس از فرودگاه ازمیر تا کوش آداسی

هزینه استفاده از قطار چقدر است؟


هزینه قطار از فرودگاه ازمیر به سلجوک 2 یورو است و سپس اتوبوس از سلجوک به کوش آداسی 4 یورو خواهد بود. این بدان معناست که هزینه کل این سفر از فرودگاه ازمیر به کوش آداسی برای شما 6 یورو تمام خواهد شد.

ایستگاه قطار در کدام قسمت از فرودگاه عدنان مندرس وجود دارد؟


می توانید ایستگاه قطار را در خارج از ترمینال پروازهای داخلی در فرودگاه ازمیر پیدا کنید. اما اگر پروازی بین‌المللی داشتید و هواپیمای شما در ترمینال پروازهای بین‌المللی فرود آمد، برای رسیدن به قطار ابتدا باید 10 دقیقه پیاده‌روی سریع تا ترمینال داخلی داشته باشید.

معایب استفاده از ترانسفر فرودگاهی با قطار


انتخاب قطار راه آهن ترکیه برای ترانسفر از فرودگاه ازمیر به کوش آداسی کندترین و سخت‌ترین گزینه در میان سایر گزینه‌های ترنسفر فرودگاهی است. هیچ خط قطاری وجود ندارد که بتواند شما را «مستقیما» از فرودگاه عندنان مندرس به شهر کوش آداسی برساند، بنابراین اگر به استفاده از ترانسفر با قطار اصرار دارید باید با قطار تا ایستگاه سلچوک (Selcuk) رفته و سپس برای طی کردن باقی مسیر سوار اتوبوس شوید. این نوع ترانسفر با توجه به غیر مستقیم بودن آن نه تنها زمان زیادی را به سفر شما اضافه می‌کند، بلکه امنیت وسایل شخصی شما را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد.

اگر  به دنبال گزینه ترانسفر مقرون به صرفه هستید، پیشنهاد میکنیم به جای قطار از اتوبوس استفاده کنید زیرا بسیار سریع‌تر، راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر است.

 

نکاتی در مورد ترنسفر با قطار


  • برای رفتن از فرودگاه ازمیر به سلجوک می‌توانید از خط B31 یا B36 استفاده کنید.
  • انبار چمدان محدودی در قطار وجود دارد.
  • شما باید از قطار خارج شده و سوار اتوبوس‌های شرکت اتوبوس‌رانی فیکس باس (Fixbus) در ایستگاه اتوبوس شهر سلچوک (Selcuk) شوید.
4

اجاره خودرو


اجاره ماشین در ازمیر برای رفتن از فرودگاه ازمیر به شهر کوش آداسی ایده جالبی است به خصوص اگر قصد دارید در شهر گشت و گذار کنید و یا حتی به شهرهای اطراف بروید. برای کرایه خودرو باید نسبت به رزرو خودرو از چند روز قبل اقدام کنید و به محض رسیدن به فرودگاه با مراجعه به دفتر کرایه خودروی مربوطه در فرودگاه، خودروی خود را تحویل بگیرید.
خودرو در تمام مدت سفر در اختیار شما خواهد بود که آن را هنگام بازگشت در فرودگاه ازمیر تحویل می‌دهید، یعنی درست چند ساعت قبل از پرواز برگشت می‌توانید خودرو را به دفتر اجاره فرودگاه برگردانید.
از جمله شرکت‌های اجاره خودرو در ترمینال داخلی فرودگاه می‌توان به Sixt ، Europcar ، Hertz ، Cizgi Rent a Car  Avec ، Garenta ، Duray Rent a Car ، Erboy Rent a Car ، اشاره کرد.Central Rent a Car , Windy , Rent Go Rent a Car , Avis , Budget , Papillon , Enterprise , Zeplin , Goldcar و Dokay Rent a Car اشاره کرد.

سوالات متداول درباره فرودگاه عدنان مندرس ازمیر


فاصله فرودگاه ازمیر تا کوش آداسی چقدر است؟
فرودگاه ازمیر در 67 کیلومتری کوش آداسی قرار دارد. استفاده از تاکسی‌های فرودگاه ازمیر یا ماشین شخصی سریعترین نوع ترانسفر فرودگاهی از فرودگاه ازمیر تا کوش آداسی است که تنها 60 دقیقه زمان می‌برد. گزینه ترنسفر دیگر اتوبوس‌های شرکت اتوبوس‌رانی هاواس (Havas) هستند که در مدت زمان 1 ساعت و 30 دقیقه شما را به کوش آداسی می‌رسانند.
در نهایت می‌توانید با قطار راه‌آهن ترکیه که کندترین و سخت‌ترین نوع ترنسفر فرودگاهی در میان سایر گزینه‌هاست، به صورت غیر مستقیم با زمان 2 ساعت و 25 دقیقه به کوش آداسی برسید.
فاصله فرودگاه عدنان مندرس تا بدروم چقدر است؟

فاصله بین فرودگاه عدنان مندرس ازمیر تا بدروم 141 کیلومتر است.

فاصله بین دو ترمینال داخلی و بین‌المللی در فرودگاه عدنان مندرس چقدر است؟

برای طی کردن فاصله بین ترمینال داخلی و ترمینال بین‌المللی و بالعکس تنها 5 دقیقه پیاده‌روی نیاز است.

قوانین و رویکردهای گمرکی در فرودگاه عدنان مندرس ازمیر چگونه است؟
برای کسب اطلاعات دقیق در مورد رویه‌های گمرکی می‌توانید به وبسایت www.gumruk.gov.tr ​​مراجعه کنید یا با شماره 00 00 455 232 90+/ داخلی: 1930 تماس بگیرید.

فرودگاه عدنان مندرس کجاست؟


فرودگاه عدنان مندرس ازمیر در جنوب شهر ازمیر واقع در منطقه گازیمیر (Gaziemir) در استان ازمیر واقع شده است و از طریق بزرگراه Otoyol 30 (O-30) و Otoyol 31 (O-31) قابل دسترسی است. در زیر لوکیشن آن را مشاهده می‌کنید.
منبع:
سایت فرودگاه عدنان مندرس ازمیر به نشانی adnanmenderesairport.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383