فرودگاه های شهر رم

فرودگاه های رم و انواع ترنسفر فرودگاهی

فرودگاه های شهر رم و انواع ترنسفر فرودگاهی


اگر این مطلب را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید به احتمال زیاد در حال برنامه ریزی برای سفر به رم هستید و می‌خواهید درباره فرودگاه های شهر رم ، انواع ترنسفر فرودگاهی این شهر و فاصله فرودگاه رم تا مرکز شهر و یا حتی کد یاتا فرودگاه رم اطلاعات به دست بیاورید.
برای اینکه جواب سوال شما در این زمینه را بدهیم باید بگوییم رم دو فرودگاه اصلی دارد:
  • فرودگاه لئوناردو داوینچی یا همان فیومیچینو (Leonardo da Vinci Airport – Fiumicino)
  • فرودگاه چمپینو (Ciampino)

[lwptoc title=”آنچه در این مطلب می‌خوانید”]

از فرودگاه تا مرکز شهر رم


برای رسیدن از فرودگاه به مرکز رم چندین گزینه پیش رو دارید. از میان فرودگاه های شهر رم ایتالیا، فرودگاه فیومیچینو یا همان فرودگاه لئوناردو داوینچی بزرگ‌ترین و پرترددترین فرودگاه است که فاصله این فرودگاه رم از مرکز شهر به بیش از 34 کیلومتر می‌رسد.
فرودگاه دیگر همان‌طور که پیش از این اشاره کرده بودیم فرودگاه چمپینو (Ciampino) است که در 16 کیلومتری جنوب شرقی مرکز رم قرار دارد. از نکات قابل توجه درباره فرودگاه چمپینو آن است که عمدتا توسط خطوط هوایی ارزان قیمت استفاده می‌شود.

فرودگاه لئوناردو داوینچی – فیومیچینو

(Leonardo da Vinci Airport – Fiumicino)


فرودگاه بین‌المللی رم – فیومیچینو که با نام دیگر فرودگاه لئوناردو داوینچی شناخته می‌شود؛ فرودگاهی بین‌المللی در پایتخت ایتالیا و در شهر کوچک فیومیچینو (از شهرهای کوچکِ حومه رم) است. این فرودگاه بین‌المللی شلوغ‌ترین فرودگاه ایتالیا، دهمین فرودگاه شلوغ اروپا و چهل و نهمین فرودگاه شلوغ جهان است که تنها در سال 2022 پذیرای بیش از 29 میلیون مسافر بوده است. کد یاتای این فرودگاه (FCO) است.
اگرچه فرودگاه لئوناردو داوینچی نسبت به دیگر فرودگاه رم یعنی فرودگاه چمپینو (Ciampino) در فاصله دورتری از مرکز شهر قرار گرفته اما با این‌حال ترانسفرهای فرودگاهی متنوعی از فرودگاه وجود دارد که می‌توانید از خدمات آن‌ها استفاده کرده و به راحتی خود را به مرکز شهر رم برسانید. جالب است بدانید فاصله فرودگاه فیومیچینو از مرکز شهر در حدود 34 کیلومتر است.
نقشه فرودگاه لئوناردو داوینچی

نقشه فرودگاه لئوناردو داوینچی

1

ترانسفر با اتوبوس از فرودگاه فیومیچینو


 اگر می خواهید با استفاده از اتوبوس فاصله فرودگاه رم تا مرکز شهر را طی کنید باید بدانید که چندین شرکت اتوبوس‌رانی خدمات ترانسفر را به شما ارائه می‌دهند. قاعدتا استفاده از اتوبوس بسیار ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از اجاره ماشین یا اجاره تاکسی است.
چک کردن بلیت مسافر برای ترنسفر با اتوبوس از فرودگاه لئوناردو داوینچی

ترنسفر از فرودگاه لئوناردو داوینچی با اتوبوس

 

در زیر دو مورد از شرکت‌هایی را که خدمات ترانسفر را از فرودگاه فیومیچینو تا مرکز شهر و ایستگاه راه آهن تریمینی ارائه می‌دهند معرفی کرده‌ایم. اتوبوس‌ها ظرف مدت 50 دقیقه به ایستگاه راه‌آهن تریمینی خواهند رسید و تقریبا هر ساعت یکبار حرکت می‌کنند.
قیمت بلیت یک طرفه این اتوبوس‌ها 7 یورو و قیمت بلیت برگشتی 13 یورو است.

خطوط اتوبوسرانی شرکت SIT BuShuttle


شرکت اتوبوس‌رانی سیت بوشاتل (SIT BuShuttle) از پرتقاضاترین شرکت‌های اتوبوسرانی است که در طی حرکت در مسیر خود توقف کوتاهی در شهر واتیکان نیز خواهد داشت.
ترانسفر از فرودگاه لئوناردو داوینچی با اتوبوس های SIT BuShuttle

ترنسفر از فرودگاه لئوناردو داوینچی با اتوبوس SIT BuShuttle

خطوط اتوبوسرانی شرکت Terravision


این اتوبوس‌ها مستقیماً به ایستگاه راه آهن ترمینی می‌روند. توصیه می‌کنیم از قبل بلیت خود را رزرو کنید.
ترانسفر فرودگاهی از فرودگاه رم با اتوبوس‌های Terravision

ترنسفر از فرودگاه لئوناردو داوینچی با اتوبوس Terravision

2

ترانسفر با قطار لئوناردو اکسپرس


اگر به دنبال حمل و نقل سریع، کارآمد و مطمئن بین فرودگاه فیومیچینو و ایستگاه قطار ترمینی در مرکز شهر هستید، قطار سریع السیر لئوناردو یا همان لئوناردو اکسپرس (Leonardo Express) را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
شاید از خود بپرسید لئوناردو اکسپرس چیست؟ لئوناردو اکسپرس یک خط قطار مستقیم و بدون توقف به مقصد ایستگاه راه آهن مرکزی رم یعنی روما ترمینی در مرکز شهر رم است که فرودگاه بین‌المللی فیومیچینو «لئوناردو داوینچی» رم را به ایستگاه قطار روما ترمینی (Roma Termini( متصل می‌کند. 
قطار لئوناردو اکسپرس

نمای بیرونی فطار لئوناردو اکسپرس

داخل قطار لئوناردو اکسپرس

داخل فطار لئوناردو اکسپرس

در واقع لئوناردو اکسپرس از ایستگاه قطار فرودگاه فیومیچینو، شما را در عرض 32 دقیقه به ایستگاه ترمینی می‌برد. این قطار هر 15 دقیقه یکبار حرکت می‌کند و فقط 17.90 یورو هزینه دارد.
مسیر حرکت قطار سریع السیر لئوناردو یا همان لئوناردو اکسپرس کجاست؟
لئوناردو اکسپرس تنها یک مسیر را طی می‌کند و آن هم مسیری است که حد فاصل بین ایستگاه قطار فرودگاه و ایستگاه راه‌آهن تریمینی در مرکز شهر قرار دارد. همان‌‌طور که پیش از این هم گفتیم مجددا تاکید می‌کنیم که لئوناردو اکسپرس این مسیر را به صورت مستقیم و بدون هیچ‌گونه توقف طی می‌کند.
هزینه بلیت لئوناردو اکسپرس چقدر است؟

بلیت‌های یک طرفه لئوناردو اکسپرس ۱۴ یورو است. برای کودکان زیر 4 سال این هزینه به صورت رایگان خواهد بود.

آیا محدودیت بار در لئوناردو اکسپرس وجود دارد؟
محدودیتی بابت تعداد چمدان‌ها و وزن هر کدام در قطار لئوناردو اکسپرس وجود ندارد و شما می‌توانید به هر اندازه که نیاز داشته باشید به قطار سریع‌السیر لئوناردو چمدان بیاورید.
لازم است این مورد را اضافه کنیم که فضای زیادی برای چمدان و سایر وسایل در سرتاسر قطار وجود دارد.
ساعات کاری لئوناردو اکسپرس به چه صورت است؟
قطارهای سریع السیر و بدون توقف لئوناردو اکسپرس از ساعت 5:35 صبح از ایستگاه متروی روما ترمینی (Roma Termini) حرکت می‌کنند و تا ساعت 22:35 دقیقه به جابه‌جایی مسافران ادامه می‌دهند.
آیا امکان اتصال به وای فای در قطار وجود دارد؟

خیر، لئوناردو اکسپرس دارای وای فای داخلی نیست. البته داخل قطار پریزهای برق وجود دارد تا بتوانید هنگام سوار شدن دستگاه خود را شارژ کنید.

3

ترانسفر با تاکسی از فرودگاه فیومیچینو


مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک تاکسی مسافران را از فرودگاه فیومیچینو تا مرکز رم برساند تقریباً 40 دقیقه طول می‌کشد. فاصله فرودگاه تا مرکز رم 34 کیلومتر است و تاکسی‌ها برای این مسافت تقریبا 50 یورو دریافت می‌کنند. اگر عصرها از تاکسی استفاده کنید یا چمدان های زیادی برای حمل و نقل داشته باشید، قیمت گران تر خواهد بود.
ترانسفر با تاکسی

ترنسفر با تاکسی از فرودگاه لئوناردو داوینچی 

4

ترنسفر با مترو


در این مورد باید بگوییم در شهر رم خطوط مترویی وجود ندارد که مستقیماً به فرودگاه متصل باشد، بنابراین اگر نیاز به دسترسی به سیستم مترو دارید، باید از فرودگاه با اتوبوس یا یا قطار (لئوناردو اکسپرس) به ایستگاه راه‌آهن ترمینی بروید. در آنجا می توانید به شبکه کامل مترو دسترسی داشته باشید.

ترمینال (پایانه‌های) فرودگاه لئوناردو داوینچی


فرودگاه لئوناردو داوینچی – فیومیچینو که معمولاً به عنوان فرودگاه رم شناخته می‌شود، مجموعه‌ای عظیم از ترمینال‌ها و سالن‌ها و ساختمان‌‌هاست که سالانه ده‌ها میلیون مسافر ایتالیایی و غیر ایتالیایی از این فرودگاه برای مسافرت‌های هوایی خود استفاده می‌کنند.
این فرودگاه در سال 1961 افتتاح شد و به واسطه قرار گیری در شهر کوچک فیومیچینو که شهری در حومه رم است نام فیومیچینو به آن داده شد. همچنین بعدها به نام هنرمند و نقاش معروف لئوناردو داوینچی شناخته شد.
فرودگاه لئوناردو داوینچی در ابتدای افتتاح خود دارای تنها دو باند بود اما رفته رفته به دلیل افزایش محبوبیت و بیشتر شدن تعداد پروازها و مسافران، امکانات و تاسیسات آن گسترش پیدا کرد به طوری که در حال حاضر چهار باند داشته و بسیاری از پروازهای داخلی و بین‌المللی در آن انجام می‌شود.
ترمینال‌ های فرودگاه لئوناردو داوینچی
نقشه ترمینال‌های فرودگاه لئوناردو داوینچی در یک نگاه
(ترمینال ها از T1 تا T5 مشخص شده‌اند)
از میان 5 ترمینال فرودگاه فیومیچینو، سالانه حداقل نیمی از این ترمینال‌ها طول سال به دلایل متفاوت مثل بازسازی و تعمیر زیرساخت‌ها بسته شده و پس از بازسازی مجددا افتتاح می‌شوند.
ترمینال‌های 1، ترمینال 2 و ترمینال 3 ارتباط مستقیمی با هم دارند به طوری که می‌توانید در این ترمینال‌ها پیاده‌روی کرده و به راحتی از یک ترمینال به ترمینال دیگری بروید.

البته باید توجه داشته باشید که ترمینال 2 برای همیشه بسته شده است و بنابراین هیچ پروازی از آن صورت نمی‌گیرد.

ترمینال 1


در ترمینال 1 فرودگاه لئوناردو داوینچی رم پروازهای داخلی و پروازهایی به کشورهای حوزه شنگن صورت می‌گیرد. در این ترمینال همانند بسیاری از فرودگاه‌های اروپا کنترل پاسپورت برای سفر به کشورهای هم مرز حذف شده است.
یعنی کشورهایی نظیر: اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن اشتاین، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی. ، اسپانیا، سوئد و سوئیس.
یعنی اگر پرواز شما در داخل هر کدام از این کشورها شروع شود و داخل خاک کشوری دیگر از حوزه شنگن به پایان برسد، نیازی به ویزا یا سایر مدارک اضافی نخواهید داشت.
ترمینال 1 فرودگاه لئوناردو داوینچی
ترمینال 1 فرودگاه لئوناردو داوینچی
امکانات ترمینال 1

ترمینال 1 خدمات و امکانات رفاهی متعددی را برای مسافران فراهم کرده است، از جمله زمین بازی کودکان، غرفه‌های خرید غذا و نوشیدنی، چرخ دستی برای حمل چمدان، بخش کمک های اولیه و داروخانه، وای فای رایگان در سراسر سالن، میز اطلاعات برای راهنمایی مسافران، دستگاه‌های خودپرداز، قسمتی مخصوص سیگار کشیدن، غرفه اداره پست، سرویس بهداشتی و حتی چندین دوش برای استحمام و …
درست بیرون از سالن فرودگاه یعنی درست روبروی ترمینال 1 سالن استراحت هلو اسکای (HelloSky)  وجود دارد که مکانی مقرون‌به‌صرفه برای استراحت، مطالعه کردن، تماشای تلویزیون و … قبل از پرواز است.
از دیگر امکانات رفاهی می‌توان به اجاره اتاق‌های خصوصی با حمام اختصاصی با نرخ ساعتی اشاره کرد که در واقع به شما این امکان را می‌دهد که قبل از ورود به پرواز خود استحمام کنید و حتی بخوابید.

ترمینال 2


در زمانی که ترمینال 2 مورد استفاده قرار می‌گرفت و هنوز بسته نشده بود، پایگاهی برای پروازهای چندین شرکت هواپیمایی ارزان قیمت از جمله
  • بلو ایر
  • یورووینگز – ژرمنوینگز
  • خطوط هوایی پگاسوس
  • رایان ایر
  • و ویزایر بود
ترمینال 2 در نهایت بسته شد تا امکان گسترش ترمینال 1 فراهم شود. خطوط هوایی که از ترمینال 2 استفاده می‌کردند هم اکنون از ترمینال 3 پروازهای خود را انجام می‌دهند.

ترمینال 3


ترمینال 3 بسیار بزرگ است و تمام پروازهایی که دیگر تحت پوشش ترمینال 1 نیستند، در این ترمینال صورت می‌گیرند. یعنی پروازهایی به غیر از پروازهای داخلی و منطقه شنگن در این ترمینال انجام می‌شود.
لازم به ذکر است که طبقه اول ترمینال 3 دارای سالن خروج، چندین میز پذیرش و همچنین کیوسک اطلاعات گردشگری، دستگاه‌های خودپرداز و غیره است.
یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های ترمینال 3، مرکز خرید «Made In Italy» است که در سال 2016 راه‌اندازی شد و دارای تقریبا 50 فروشگاه مختلف و حداقل 10 نوع رستوران وغرفه‌های متنوع فروش غذا و نوشیدنی است. تمام فروشگاههای مرکز خرید مید این ایتالی «Made in Italy» محصولاتی از مهم‌ترین صنایع ایتالیا از جمله جواهرات، مد، کتاب، هنر و البته پاستا و نوشیدنی‌های باکیفیت که ایتالیا به آن‌ها معروف است را می‌فروشند.
این ترمینال تمام آنچه را که از یک فرودگاه بین‌المللی بزرگ انتظار دارید را بر آورده می‌کند. از جمله قسمتی برای چمدان‌ها، داروخانه و بخش کمک‌های اولیه، وای فای رایگان، دفاتر مبادله ارز، فری شاپ های معاف از مالیات، محلی برای عبادت برای تمام ادیان از جمله مسلمانان و …

ترمینال 5


این ترمینال هم از آن دسته ترمینال‌هایی است که به تازگی مورد بازسازی قرار گرفته و برای مدتی بسته بوده است.

برای سهولت رفت‌و‌آمد مسافران جهت رساندن خود از ترمینال 3 و 1 به ترمینال 5 اتوبوس‌های شاتل توسط خود فرودگاه و به صورت رایگان در نظر گرفته شده است.

تمام پروازهای مستقیم به مقصد امریکا و اسرائیل از این ترمینال صورت می‌گیرد.

غذا و نوشیدنی در ترمینال 1 و ترمینال 3


در ترمینال‌ 1 و ترمینال 3 فرودگاه بین‌المللی فیومیچینو غرفه‌های غذا و نوشیدنی‌های بسیاری وجود دارد که در ادامه تصویر آن‌ها را خواهید دید.

غذا و نوشیدنی در ترمینال 1 


غرفه‌های غذا و نوشیدنی که در فودکورت این ترمینال‌ها وجود دارد در حقیقت برای مسافرانی است که کمی زودتر از تایم پروازشان می‌رسند و یا تمایل دارند قبل از رفتن به سفر با دوستان خود نوشیدنی و خوراکی بخورند.

کافه روما

Cafe Roma


این یک کافه، اسنک بار، و رستورانی است که ناهار سبک ارائه می‌دهد. در این رستوران غذاهای سنتی ایتالیایی سرو شده و برای تهیه این غذاها از مواد غذایی با کیفیت و مرغوب استفاده می‌شود. این رستوران که به برند معروفی در حوزه رستوران‌داری تبدیل شده با همکاری دیگر رستوران فودکورت فرودگاه یعنی رستوران مای شِف (MyChef) و شهرداری رم تاسیس شده است.
کافه روما در ترمینال 1 فرودگاه لئوناردو داوینچی

کافه روما

اسکای لانژ

Sky Lounge 


اسکای لانژ در فرودگاه فیومیچینو

اسکای لانژ

اسکای لانژ به محلی برای سرو انواع کوکتل، قهوه و انواع سرگرمی در فرودگاه فیومیچینو یا همان فردوگاه لئوناردو داوینچی تبدیل شده است و تمامی این نوشیدنی‌ها را در محیطی راحت، شیک و مدرن به مسافران ارائه می‌دهد.

مک دونالد

Macdonald’s


رستوران‌های فست فود برند مک دونالد نیز بسیار شناخته شده هستند و در ترمینال 1 فرودگاه لئوناردو داوینچی شعبه دارند. این غرفه علاوه بر سرو انواع فست فود؛ از ساعت 7:30 تا 10 نیز صبحانه سرو می‌کند.
غرفه مک دونالد در فرودگاه فیومیچینو

غرفه مک دونالد در فرودگاه فیومیچینو

رستوران گریل فیش اند استیک

Grill Fish and Steak


غرفه غذایی گریل فیش اند استیک در فرودگاه فیومیچینوی رم

غرفه غذایی گریل فیش اند استیک در فرودگاه فیومیچینو

گریل فیش و استیک نیز از دیگر غرفه‌های غذایی است که داخل فود کورت ترمینال 1 فرودگاه بین‌المللی فیومیچینو (لئوناردو داوینچی) گنجانده شده است. این غرفه نیز مانند سایر غرفه‌ها برند مطرحی است که غذاهای خود را با مواد اولیه با کیفیت درست می‌کند. مسافران فرودگاه می‌توانند از میان غذاهای سرد موجود در یخچال بنا به سلیقه و ذائقه خود غذا بخرند.

سایر غرفه‌های غذایی موجود در فودکورت ترمینال 1


غرفه pastasciutta در فرودگاه فیومیچینو

pastasciutta

foglie

(فولیه) foglie

غرفه کولوسئوم Colessum در فودکورت فرودگاه فیومیچینو رم

Colessum

غرفه رستوران پیتزا شف در فرودگاه لئوناردو داوینچی رم

Pizza Chef

سان کریسپینو ژلاتریا

San Crispino Gelateria

غرفه غذایی Delice Maison در فرودگاه لئوناردو داوینچی رم

Delice Maison

غذا و نوشیدنی در ترمینال 3  


غرفه رستوران Natoo در ترمینال 3 فرودگاه فیومیچینو رم

Natoo

غرفه شکلات ونچی در فرودگاه فیومیچینو رم

Venchi

غرفه غذای فراری در ترمینال 3 فرودگاه لئوناردو داوینچی رم

Ferrari

فرودگاه چمپینو

Ciampino


فرودگاه چمپینو فرودگاهی است که عمدتاً توسط خطوط هوایی ارزان قیمت استفاده می‌شود. از آنجایی که این فرودگاه کوچک‌تر از فرودگاه لئوناردو داوینچی است، دو گزینه برای رفتن از فرودگاه چمپینو (Ciampino) به مرکز رم دارید، یعنی با اتوبوس یا با تاکسی.
نقشه فرودگاه چیامپینو

نقشه فرودگاه چمپینو

 

1

ترنسفر با اتوبوس 


بدون تردید ارزان‌ترین گزینه سفر برای رفتن از فرودگاه چمپینو به مرکز شهر و مشخصا ایستگاه راه‌آهن ترمینی اتوبوس‌های شاتل هستند. همان‌طور که پیش از این گفتیم ایستگاه راه‌آهن ترمینی به دو خط مترو متصل می‌شود. فاصله فرودگاه چمپینو از مرکز شهر 40 دقیقه است و اتوبوس‌ها به طور کلی در روز 13 بار این مسیر را طی می‌کنند.
هزینه بلیت یک طرفه این اتوبوس‌ها از 7 یورو شروع می‌شود.
2

ترنسفر با تاکسی


یکی دیگر از گزینه‌های ترانسفر از فرودگاه چمپینو تا مرکز شهر رم، ترانسفر با تاکسی‌های فرودگاه است. مدت زمانی که طول می‌کشد تا با تاکسی‌های فرودگاه مسافت 16 کیلومتری از فرودگاه چمپینو تا مرکز رم را طی کنید 25 دقیقه است. هزینه نیز 35 یورو است.
همانند تاکسی‌های فرودگاه فیومیچینو، تاکسی‌های فرودگاه چمپینو نیز در بعضی ساعات روز همانند ساعات عصر هزینه‌ای بیشتر از مسافران خود دریافت می‌کنند و تعداد چمدان‌ها نیز در گران‌شدن این هزینه نیز تاثیرگذار است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383