کباب ترکی 1

انواع کباب ترکی


اگر فردی علاقه‌مند به سفر باشید می‌دانید که تقریبا در تمام کشورهای دنیا غذایی با طعم کباب پیدا خواهید کرد، آیا تا به حال با خود فکر کرده‌اید که اصلا کباب به چه معناست؟ آیا می‌دانستید کباب ترکی که حتی در کشورمان بسیار پرطرفدار است فقط محدود به یک نوع و طعم نمی‌شود و انواع متفاوتی دارد؟
اگر برای دانستن پاسخ سوالات بالا مشتاق هستید پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را از دست ندهید!
کباب ترکی 1
کباب ترکی 2
در این مطلب که با کوشش شرکت یگانه گشت تهیه شده به صورت کاملا جامع اما به صورت اختصار انواع کباب ترکی از شیش کباب تا اسکندر کباب را معرفی کرده‌ایم!

[lwptoc title=”فهرست مطالب”]

انواع کباب ترکی و ویژگی‌های آن‌ها

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کلمه کباب از زبان‌های ترکی باستان (که تا حدی از عربی اقتباس شده) گرفته شده است و در اصل معنای «گوشت بریان شده» را می‌دهد.
  • 1
    شیش کبابŞiş Kebab
از محبوب‌ترین و رایج‌ترین انوع کباب ترکی، شیش کباب است. این نوع کباب با گوشت بره یا گوشت گوساله روی سیخ‌های خاصی به نام «شیش» درست می‌شود و دقیقا به همین دلیل است که به شیش کباب معروف شده است.
گاهی هنگام درست کردن این نوع کباب سبزیجات نیز پخته می‌شود، سبزیجاتی مانند بادمجان، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، پیاز و حتی قارچ.
جالب است بدانید بسیاری از مردم محلی ترکیه شیش کباب را همراه با ترشی می‌خورند.
شیش کباب ترکی
شیش کباب ترکی با سیخ چوبی
  • 2
    چوپ شیش کباب یا شیش کباب چوبی Çöp Şiş Kebab
شیش کباب چوبی در واقع همان شیش کباب معمولی است با این تفاوت که با سیخ‌های چوبی کبابی شده است و تمام طعم‌دهنده‌ها، نوع گوشت و سبزیجات دقیقا همانی است که در شیش کباب معمولی مورد استفاده قرار گرفته است.
این نوع کباب معمولاً با برش‌های کوچک‌تر گوشت و سبزیجات کمتری پخت می‌شود که مردم محلی ترکیه به شوخی به آن «شیش آشغال» می‌گویند که البته بدیهی است که این اسم را فقط به خاطر ظاهر و نه طعم! به آن داده‌اند.
در این نوع کباب ترکی، تکه‌های کوچک‌تر گوشت معمولاً چرب بوده که با گوجه‌فرنگی و سیر کوبیده می‌شوند و سپس در مجموعه‌ای از ادویه‌ها طعم‌دار می‌شوند. چون برش ها کوچک هستند نسبت به سایر کباب‌ها پس از پخت تردتر خواهند بود.
شیش کباب چوبی از جمله انواع کباب ترکی است که حتی به عنوان پیش غذا برای یک وعده کباب بزرگتر در سفره‌های ترکی سرو می‌شود.
  • 3
    کباب آدانا و کباب اورفاAdana Kebab and Urfa Kebab
اورفا و آدانا که در واقع دو شهر مهم در جنوب شرقی ترکیه هستند و به تبع کباب‌های منحصر به فرد خود را دارند حتی در رستوران‌ها و کبابخانه معمولا کباب آدانا و کباب اورفا به صورت مجزا در منوی غذایی ذکر می‌شوند درحالی‌که یک نوع کباب هستند با این تفاوت که کباب ترکی آدانا تندتر از کباب ترکی اورفا تهیه می‌شود.
هر دو کباب مخلوطی از گوشت چرخ کرده و یا گوشت گوسفند هستند که با پیاز، سیر و ادویه‌های محلی ورز داده می‌شوند و قبل از بسته‌بندی با دست روی سیخ‌هایی به نام شیش به سیخ کشیده می‌شوند.
کباب آدانا
تنوع در ادویه‌های استفاده شده در طعم‌دار کردن گوشت علت اصلی تفاوت بین کباب اورفا و آدانا است. اگر بخواهیم به صورت دقیق این تفاوت را بیان کنیم باید بگوییم در طعم‌دار کردن کباب ترکی آدانا از تکه‌های فلفل قرمز استفاده می‌شود؛ در حالی‌که در طعم‌دار کردن کباب ترکی اورفا، از پاپریکا و سایر ادویه‌های ملایم‌تر (مانند پونه کوهی و زیره) بدون اینکه خیلی تند باشند؛ استفاده می‌کنیم.
جالب است بدانید در هنگام کباب کردن گوشت، چربی از سیخ‌ها چکیده می‌شود که باعث بیشتر شدن انسجام و چسبندگی گوشت چرخ‌کرده شده و مانع از ریزش گوشت از روی سیخ هنگام کباب کردن می‌شود.
اسکندر کباب
  • 4
    اسکندر کبابIskender Kebab
اسکندر کباب یکی از شناخته شده‌ترین انواع کباب ترکی در شمال غربی از جمله استانبول و بورسا است. این غذا، نام خود را از مخترعش، اسکندر افندی که به استاد اسکندر مشهور بود و در اواخر قرن نوزدهم در زمان امپراتوری عثمانی، در بورسا زندگی می‌کرد، گرفته‌است.
اسکندر کباب با برش دادن تکه‌های دونر کباب روی نان پیده که به صورت مربع‌های کوچک بریده شده است درست می‌شود. سپس روی آن کره آب شده و سس گوجه فرنگی تند می‌ریزند و همراه با ماست خامه‌ای سرو می‌کنند.
اغلب اوقات نیز فلفل و گوجه برشته شده با این نوع از کباب ترکی  سرو می شود. این کباب یکی از سیر کننده‌ترین انواع کباب ترکی است و چشیدن آن به همراه تمام طعم‌هایی که در بالا به آن اشاره شد واقعاً لذت‌بخش خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383