بردن حیوان خانگی به ترکیه

بردن حیوان خانگی به ترکیه

بردن حیوان خانگی به ترکیه


ممکن است این سوال در ذهنتان باشد که چگونه به صورت قانونی حیوان خانگی خود را به ترکیه آورده و در خاک ترکیه با آن عبور و مرور کرده، به پیاده روی رفته و یا حتی سوار تاکسی و اتوبوس و سایر وسایل نقلیه عمومی شوید.
اگر قصد بردن حیوان خانگی به ترکیه را دارید موارد بسیار زیادی وجود دارد که قبل از سفر خود می‌بایست برای آن‌ها برنامه‌‌ریزی کنید؛ توصیه می‌کنیم حداقل یک ماه قبل از سفرتان نسبت برنامه‌‌ریزی سفر برطبق قوانین و مقررات ترکیه اقدام کنید.
 این برنامه‌ریزی شامل چک کردن سلامت حیوان خانگی و مدارک شناسایی و تست سلامت آن نظیر شناسنامه، کارت واکسن، میکروچیپ و … از چندین هفته (حدود 4 هفته) قبل از سفرتان است.
سگ پودل
گربه
موش خرما
جالب است بدانید در شرایطی که تمایل به بردن حیوان خانگی به ترکیه همراه با خود داشته باشید جمعا به دو حیوان (سگ، گربه و یا پرنده و …) و یا 10 عدد ماهی زینتی اجاره ورود داده می‌شود و بیش از این تعداد باعث ممانعت از ورود آنها به ترکیه خواهد شد.

[lwptoc title=”فهرست مطالب”]

حیوانات خانگی به غیر از سگ و گربه و موش خرما

اگر پرنده دارید و درصدد بردن آن به ترکیه هستید باید مجوز وارد کردن پرنده را دریافت کنید. علاوه بر این بسیاری از حیوانات خانگی نیاز به واکسن هاری ندارند اما شما به احتمال زیاد برای بردن این حیوانات به ترکیه به گواهی سلامت نیاز خواهید داشت؛ این حیوانات شامل موارد زیر هستند:
  • دوزیستان
  • جوندگان مانند خرگوش
  • خزندگان
  • ماهی‌های استوایی
  • بی مهره‌گان
خرچنگ
حلزون
ماهی استوایی
خرگوش

مدارک مورد نیاز برای بردن حیوان خانگی به ترکیه

  • پاسپورت حیوان خانگی
  • گواهی سلامت دامپزشکی
  • کارت واکسیناسیون اولیه یا مدرک به روز بودن واکسیناسیون قبلی و کرم زدایی (که معمولاً در گذرنامه ذکر شده است)
  • آزمایش خون (مانند FAVN)، گواهی واکسیناسیون ضد هاری
  • مجوز واردات حیوانات خانگی
  • ریزتراشه یا میکروچیپ برای سگ و گربه و حلقه‌های شماره دار برای پرندگان
*اگر هدف شما از بردن حیوان خانگی به ترکیه برای مقاصد تجاری نیست، نیازی به دریافت گواهی ترخیص واردات یا مجوز از دولت ترکیه ندارید*

الزامات و استاندارهای میکروچیپ‌ها

اگر به مقررات واردات حیوانات خانگی برای هر کشور اتحادیه اروپا نگاه کنید؛ خواهید دید که در صورتی به حیوان خانگی شما اجازه ورود می‌دهند که حیوان شما با یک دستگاه سازگار با ISO (سازمان استاندارد بین المللی) میکروچیپ دار شود.
ترکیه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بردن حیوان خانگی به ترکیه مستلزم آن است که حیوان خانگی شما مجهز به میکروچیپ یا ریزتراشه باشد. این میکروچیپ‌ها باید مجهز به کد ISO11785 یا ISO11784 باشند.

میکروچیپ چیست؟

میکروچیپ یک تراشه کوچک الکترونیکی است که در یک شیشه استوانه‌ای محصور شده است. در واقع میکروچیپ یک فرستنده شناسایی فرکانس رادیویی است که دارای یک شماره شناسایی منحصربه‌فرد است و تقریباً به اندازه یک دانه برنج است.
هنگامی که ریزتراشه توسط دامپزشک یا پناهگاه اسکن می‌شود، شماره شناسه و اطلاعات صاحب حیوان خانگی به دست می‌آید، از این رو برای پیدا کردن حیوانات گمشده بسیار مفید است.
ریزتراشه‌ها به دلیل قرارگیری در زیر پوست حیوان تقریبا دائمی هستند.
پاسپورت حیوان خانگی چیست و شامل چه مدارکی می‌شود؟
پاسپورت حیوان خانگی یک دفترچه یا مجموعه‌ای از مدارک است که شامل گواهی سلامت حیوانات، سوابق واکسیناسیون ضد هاری، ریزتراشه حیوانات خانگی، مجوزهای واردات، درمان‌های انگلی و نتایج آزمایش FAVN و بسیاری موارد دیگر است. به همراه داشتن این شناسنامه برای همراه بردن حیوان خانگی به ترکیه و یا سایر سفرهای بین‌المللی به نوعی یک الزام محسوب می‌شود.

اطلاعات پزشکی و واکسن

  • گواهی سلامت برای خطوط هوایی (APHIS 7001) که در  پاسپورت حیوانات خانگی گنجانده می‌شود؛ باید 10 روز قبل از حرکت پر شود.
  • طبق مقررات بردن حیوان خانگی به ترکیه، سگ‌های خانگی 4 هفته قبل از سفر باید واکسن‌هایی نظیر واکسن پاراآنفلوآنزا، لپتوسپیروز، پاروویروس، بوردتلا، هاری، هپاتیت و دیستمپر را تزریق کنند.
  • گربه‌ها نیز باید حداقل 4 هفته قبل از سفر واکسن‌هایی نظیر کالیسی ویروس، پانلوکوپنی، رینوتراکتیت ویروسی گربه و هاری را تزریق کنند.
برای اطمینان از معتبر بودن گواهی واکسن‌های تزریق شده، حداقل دو هفته قبل سفر نسبت به معتبر بودن آن‌ها مطمئن شوید.
اخذ گواهی سلامت برای بردن حیوان خانگی به ترکیه
اگر از ایالات متحده یا کانادا به ترکیه سفر می‌کنید، باید یک گواهی دامپزشکی که گواهی سلامت حیوان خانگی شما را تایید کرده باشد به همراه داشته باشید.
دامپزشکی که این گواهی را تکمیل می‌کند باید گواهی CFIA یا گواهی که توسط سازمان USDA صادر می‌شود را داشته باشد. اخذ این گواهی باید 10 روز قبل از پرواز شما به ترکیه صورت پذیرد.
برای افرادی که خارج از ایالات متحده و کانادا نیز به ترکیه سفر می‌کنند مطب دامپزشکی (که فرم‌های مربوطه را پر می‌کند) باید توسط دولت به رسمیت شناخته شده باشد.
حیوانات خانگی که ورودشان به ترکیه ممنوع است
بردن حیوان خانگی به ترکیه معمولا بدون مشکل است مگر آنکه قصد بردن نوع یا نژاد خاصی از حیوانات را داشته باشید. در زیر فهرستی از سگ‌هایی که ورودشان به ترکیه ممنوع است را لیست کرده‌ایم:
  • روتوایلرها
  • پیت بول تریر آمریکایی
  • بول تریر
  • استافوردشایر آمریکایی
  • توسا ژاپنی
  • ماستیف نئوپولیتین
  • ماستیف اسپانیایی
  • دوگ دِ بوردو
  • سگ مبارز رومی
  • باندگ توسا اینو
  • ماستیف تبتی
  • و تمام نژادهای میکس از نژادهای بالا
سگ های ممنوعه به ترکیه-1
سگ های ممنوعه به ترکیه-2
سگ های ممنوعه به ترکیه3
سگ های ممنوعه به ترکیه-4
پیشنهاد می‌کنیم در صورت هر گونه پرسش در مورد نژاد سگ و استعلام از بلامانع بودن ورود سگ خود به ترکیه؛ با گمرک ترکیه تماس بگیرید
لاک پشت‌ها و طوطی‌ها
همان‌طور که می‌دانید بعضی از گونه‌های لاک‌پشت و یا طوطی در خطر انقراض هستند به همین منظور بعضی از گونه‌های جانوری یا گیاهی تحت حمایت کنوانسیون تجارت بین‌الملل در گونه‌های در حال انقراض جانوران و گیاهان وحشی یا CITES قرار گرفتند که در بیش از 180 کشور دنیا به رسمیت شناخته می‌شود.
مهم است بررسی کنید که آیا حیوان خانگی شما تحت قوانین محافظتی CITES است یا خیر. و اگر حیوان خانگی شما از گونه‌های کمیاب و در خطر انقراضی است که مشمول حفاظت بر طبق آئین نامه‌های این قانون می‌شود، باید بررسی کنید تا ببینید چه مجوزهای اضافی مورد نیاز است.
طوطی
لاک پشت
بچه گربه یا توله سگ زیر سه ماه
در صورتی که حیوان خانگی شما یک بچه گربه یا توله سگ زیر 3 ماه باشد باید یک دامپزشک واجد شرایط نسبت به صدور یک اظهارنامه‌‌ی بهداشتی اقدام کند. از جمله مواردی که می‌بایست در این اظهار نامه عنوان شود آن است که مشخصا تاکید شود که حیوان خانگی شما با هیچ حیوان وحشی تماس نداشته است.

لازم به ذکر است که شهر مبدا مسافرت شما به مقصد ترکیه باید عاری از شیوع هاری باشد

سایر الزامات ورود توله سگ یا بچه گربه به خاک ترکیه به شرح زیراست:
  • حیوان خانگی شما نباید انگل داخلی یا خارجی داشته باشد
  • حیوان خانگی شما باید در سلامت کامل باشد
  • هیچ گونه بیماری قابل انتقال به انسان نداشته باشد
آیا حیوان خانگی من در ترکیه قرنطینه خواهد شد؟
اگر آزمایش تیتر (آزمایش FAVN) حیوان خانگی شما درست سه ماه قبل از سفر به ترکیه با موففیت همراه باشد، حیوان خانگی شما در بدو ورود به ترکیه قرنطینه نخواهد شد.
 باید توجه داشته باشید که اگر حیوان خانگی شما 3 ماه قبل آزمایش تیتر انجام ندهد، پس از آن به مدت 4 ماه در خانه قرنطینه خواهد شد. 
انواع مختلف سفر برای بردن حیوان خانگی به ترکیه

    مسافرت زمینی

    شما به عنوان مالک حیوان خانگی باید هنگام تحویل گرفتن سگ خود در محلِ گمرک حضور داشته و یا اینکه نماینده قانونی برای رسیدگی به امور داشته باشید. همچنین باید پاسپورت خود و کپی محضری آن را همراه داشته یا مدرکی داشته باشید که بیان کند که شما ظرف 30 روز پس از ورود حیوان خانگی خود؛ وارد ترکیه خواهید شد.
    مسافرت زمینی با سگ

      مسافرت هوایی

      برای مسافرت‌های هوایی هنگام رزرو بلیط خود، حتماً با نماینده ایرلاین مربوطه یا پرسنل خدمات مشتریان صحبت کنید تا از قوانین آنها در مورد ورود حیوانات خانگی مطلع شده و اطمینان حاصل کنید که آیا حیوان خانگی شما در پرواز پذیرفته می‌شود یا خیر. حتما از یک شرکت هواپیمایی تایید شده برای بردن حیوان خانگی به ترکیه خدمات دریافت کنید.
      فراموش نکنید که در مورد گزینه‌های انتقال حیوان به داخل خود هواپیما و یا در قسمت بار پرس‌و‌جو کنید. توجه داشته باشید که اگر حیوان خانگی شما به تنهایی و در غیاب شما به کشور مقصد فرستاده می‌شود، باید با بخش باربری شرکت هواپیمایی تماس بگیرید.
      مسافرت هوایی با سگ 1
      مسافرت هوایی با سگ 2
      وقتی حیوان خانگی شما با مسافرت هوایی و با هواپیما به ترکیه می‌رسد، در ابتدا توسط دامپزشک در فرودگاه معاینه می‌شود در این‌حال باید عاری از هر گونه بیماری قابل انتقال به انسان باشد؛ توجه داشته باشید در صورتی که حیوان شما از لحاظ سلامت در وضعیت مطلوبی نباشد مورد مداوا قرار خواهد گرفت و شما به عنوان صاحب حیوان؛ ملزم به پرداخت تمامی هزینه‌های درمانی خواهید بود.
      توجه داشته باشید برای اینکه بدون هزینه اضافی حیوان خانگی خود را تحویل بگیرید حیوان شما باید قبل از ساعت 11:30 صبح برسد، حیوانات خانگی که بعد از ساعت 3 بعد از ظهر می‌رسند مشمول هزینه‌های اضافی خواهند بود.
      علاوه‌ بر این باید در پاسپورت شما مشخصا قید شده باشد که شما حداکثر بعد از گذشت یکماه از رسیدن حیوان خانگی خود به ترکیه؛ حیوان خود را تحویل خواهید گرفت.

        مسافرت حیوانات خانگی در داخل هواپیما یا در قسمت بار

        اگر حیوان خانگی شما کمتر از 8 کیلوگرم وزن داشته باشد، مجاز خواهید بود تا آن را همراه با خود به داخل هواپیما ببرید. اما در بیشتر مواقع حیوان وزن بیشتری دارد و می‌بایست به قسمت حمل بار هواپیما منتقل شود.
        در این صورت باید یک جعبه مسافرتی حمل‌ونقل حیوان خانگی که توسط آئین نامه انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA) تایید شده باشد خریداری کنید. فراموش نکنید که اطلاعات خود را که شامل ذکر نام، تلفن و ایمیل است را روی باکس حیوان بچسبانید.
        در صورت نیاز علاوه بر موارد ذکر شده یک کپی از پاسپورت حیوان خانگی خود یا دستورالعمل‌های مخصوص حمل‌و‌نقل باکس را هم روی باکس حیوان خود بچسبانید.
        سگ در قسمت بار هواپیما
        سگ در داخل هواپیما

        بدون دیدگاه

        دیدگاهتان را بنویسید

        نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

          تماس با ما: 02188537383