برج ساعت آنتالیا

برج ساعت آنتالیا

آیا قصد سفر به منطقه‌ای باستانی و آرام در آنتالیا را دارید؟ آیا از جمله افرادی هستنید که به آثار باستانی علاقه‌مندید؟ اگر برای پیدا کردن محلی با ویژگی‌های ذکر شده دچار سردرگمی شده‌اید ما در یگانه گشت بازدید از منطقه کالیچی و مشخصا برج ساعت آنتالیا را به شما پیشنهاد می‌دهیم.
در این مطلب بدون حاشیه نویسی تنها به نکات پراهمیت پرداخته‌ایم. تا پایان مطلب همراه ما باشید.
برج ساعت آنتالیا-1
برج ساعت آنتالیا-2
برج ساعت آنتالیا-3

تاریخچه برج ساعت آنتالیا

برج ساعت در خیابان جمهوری آنتالیا و در میدانی با نام کاله کاپیسی Kalekapysy قرار گرفته است. این برج در مسیر ورودی به منطقه کالیچی آنتالیا قرار دارد و از باارزش‌ترین اماکن تاریخی و شناخته‌شده‌ترین جاذبه‌ های دیدنی آنتالیا به شمار می‌رود.
در گذشته‌های دور دقیقا در زمان حکمرانی امپراطوری‌های بیزانس و روم شرقی شهری به نام کالیچی در ترکیه‌ی آن زمان و ناحیه آناتولی وجود داشت که اطراف آن با دیوارهای مستحکم احاطه شده بود. این شهر که امروزه به منطقه‌ای در مرکزیت آنتالیا مبدل شده؛ جاذبه ‌های دیدنی بسیاری دارد. یکی از این جاذبه‌های باستانی و دیدنی برج ساعت آنتالیا است که بازمانده‌ای از 80 برجی است که زمانی در شهر کالیچی قرار داشته است.
این برج که به لحاظ تاریخی و باستان شناسی بسیار ارزشمند است در ابتدای مسیر ورودی به منطقه‌ی کالیچی واقع شده و به نوعی در حکم راهنما برای افرادی است که راه خود را به منطقه کالیچی گم کرده‌اند.
برج ساعت آنتالیا-5

حقایقی در مورد برج ساعت آنتالیا

  • 1
    قدمت برج ساعت آنتالیا
همان‌طور که پیش از این گفتیم در بسیاری از نقاط شهر قدیمی کالیچی و منطقه کنونی کالیچی آنتالیا، دیوارها و برج‌هایِ مستحکمِ کالیچی به دوران روم باستان برمی‌گردد، اما برج ساعت آنتالیا قدمتی کمتر دارد به‌طوری‌که سنگ‌بنایِ آن در سال 1901 ساخته شد. در واقع در همان‌ سالها بود که قیصر ویلهلم دوم آلمانی، در بیست و پنجمین سالگرد سلطنت سلطان وقتِ ترکیه، مجموعه‌ای نفیس از ساعت‌های دیواری به سلطان ترکیه هدیه داد. این ساعت‌ها بعدها بر روی نمای بیرونی بسیاری از برج‌های ترکیه از جمله برج ساعت آنتالیا و برج ساعت ازمیر به کار رفتند.
  • 2
    برج ساعت عثمانیان یا فانوس دریایی رومیان؟!
قسمتی از دیواره‌های شمالی و بیرونی برج ساعت تخریب شده است. جالب است بدانید این بنا در قرن 19 میلادی به صورت برج ساعت درآمد. در واقع قرن‌ها قبل از سده‌ی 19 میلادی، یعنی در دوره امپراطوری بیزانس در قرن نهم میلادی؛ بنای این برج برای اولین بار شکل گرفت!
در آن روزگاران این برج در یک پلان مربع شکل بر روی سنگ‌بنایی پنج‌ضلعی ساخته شد.
در حقیقت برجی که در دوره‌ی امپراطوری بیزانس به عنوان فانوس دریایی ساخته و استفاده می‌شد حدود ده قرن بعد در زمان امپراطوری عثمانی مورد بازسازی قرار گرفت و تحت عنوان برج ساعت آنتالیا تا کنون پابرجا باقی مانده است.
برج ساعت آنتالیا-4
اگرچه دقیقاً مشخص نیست که این برج در قرن نوزدهم میلادی توسط چه کسی به برج ساعت تبدیل شد اما اعتقاد عمومی بر این است که این برج در سال 1901، در زمان سلطنت سلطان عبدالحمید دوم از سلاطین عثمانی ساخته شد، چرا‌که ساخت برج‌های ساعت در آناتولی در زمان سلطنت سلطان عبدالحمید دوم رایج شد.
بر اساس اطلاعات موجود که در آرشیو روزنامه آنتالیا آنادولو وجود دارد؛ ساخت برج ساعت در سال 1921 در بحبوحه‌ی مبارزات ملی ترکیه به پایان رسید.
  • 3
    معماری برج ساعت آنتالیا
  • ارتفاع این برج به طور کلی 14 متر است.
  • این برج مزین به قرنیزهایی منقش به طرح‌های برجسته از برگ و گل است.
  • قسمت فوقانی قرنیز از سنگ تراش خورده ساخته شده است.
  • برج ساعت تا سال 1942 با گنبد پوشیده شده بود اما در طوفانی که در همین سال رخ داد آسیب دید و در سال 1945 قسمتی که شبیه سنگر است به جای گنبد قرار گرفت.
  • چهار ساعت در چهار طرف برج و یک زنگ در بالای برج قرار گرفته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383