بهترین غذاهای ارمنستان

بهترین غذاهای ارمنستان


اگر عازم ارمنستان باشید علاوه بر بازدید از بهترین جاذبه‌ های ایروان، در پی تست کردن بهترین غذاهای ارمنستان خواهید بود. در این بین دانستن مزه و طعم هر کدام از غذاها و سازگاری آن‌ها با مذاق شما در هر چه لذت بخش‌تر شدن و خاطره انگیزتر شدن سفرتان بسیار تعیین کننده است. در مطلب زیر سعی کرده‌ایم تمامی غذاهای پرطرفدار و سنتی ارمنستان را به صورت کامل لیست کنیم. از شما دعوت می‌کنیم تا انتها ما را همراهی کنید.
از جمله ویژگی‌های غذاهای ارمنی استفاده از تازه ترین مواد اولیه به خصوص سبزیجات تازه در آماده‌سازی این غذاهاست. از دیگر مواد اولیه برای طبخ این غذاها می‌توان به گوشت و ماهی تازه نیز اشاره کرد.
جالب است بدانید غذا خوردن دسته جمعی در کنار بستگان و خانواده (همانند ایران) بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ و زندگی در ارمنستان است. مردم ارمنستان ترجیح می‌دهند در آخر هفته‌ها بهانه‌ای برای مهمانی و غذاخوردن در کنار یکدیگر پیدا کنند. بنابراین تعجب نکنید که به عنوان مهمان برای صرف شام و یا نهار از شما دعوت شود.
در این مطلب بهترین و محبوب‌ترین غذاهای ارمنی را مانند تابوله، دلمه و کباب، به شما معرفی می‌کنیم این غذاها در نگاه اول بسیار شبیه به برخی از غذاهای ملی ما ایرانی‌ها هستند اما با دستور پخت متفاوتی تهیه و طبخ می‌شوند.

خورواتس

Khorovats


خورواتس نام نوع خاصی از کباب ارمنی و از بهترین غذاهای ارمنستان است که در میان مردم ارمنستان بسیار محبوب بوده و بخشی اجتناب ناپذیر از سفره‌ و فرهنگ غذایی مردم این کشور است.
برای تهیه کباب خورواتس برش‌هایی از گوشت خوک، گوشت بره و گوشت گاو بدون اضافه کردن چاشنی برای طعم دار کردن آن استفاده می‌شود. ارمنی‌ها معتقدند چاشنی‌ها طعم طبیعی گوشت را از بین می‌برد. از دیگر نکات جالب توجه در طبخ و سرو این کباب به کباب کردن فلفل و پیاز روی سیخ‌های مجزا و یا روی این سیخ می‌توان اشاره کرد.
این غذا هم با برنج و هم با نان سنتی لواش سرو می‌شود که البته خوردن آن با نان لواش متداول‌تر است. از دورچین‌های این غذا می‌توان به سبزی خوردن، بادمجان، فلفل و پیاز اشاره کرد. 
خورواتس از بهترین غذاهای ارمنستان

کیفته

Kyufta


کیفته یا به زبان فارسی خودمان کوفته از جمله غذاهای محبوب در خاورمیانه و نواحی اطراف آن است که البته هر کشور دستور پخت مخصوص به خود را برای آن دارد. کیفته یا کوفته ارمنی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و جزو بهترین غذاهای ارمنستان به شمار می‌رود.
طریقه پخت کوفته ارمنی یا کیفته به این شکل است که گوشت چرخ کرده با ادویه، گندم و پیاز مخلوط شده و سپس به شکل گرد و توپی در آب مرغ پخته می‌شود.
در آب مرغ نیز کمی عصاره انار و شکر قهوه‌ای می‌ریزند و بعد از آماده شدن روی آن لیمو ریخته و میل می‌کنند.
کیفته از بهترین غذاهای ارمنستان

دلمه

Dolma


دولما که در ایران به دلمه برگ مو مشهور بوده در میان مردم ارمنستان «تولما» تلفظ می‌شود و از بهترین غذاهای ارمنستان است که با ترکیبی از گوشت چرخ کرده، پیاز، برنج و ادویه‌های مختلف که همگی در یک برگ درخت انگور پیچیده شده‌اند طبخ می‌شود. دلمه از جمله غذاهایی است که در میان مردمان خاورمیانه و مدیترانه شرقی بسیار پرطرفدار است. اما دلمه ارمنستان (تولما) در طرز تهیه و مواد اولیه بسیار متفاوت است.
دلمه از آن دسته غذاهایی است که هر بانوی خانه‌دار یا مادربزرگ ارمنی آن را مطابق با سلیقه خود درست می‌کند اما جالب است بدانید نکته اصلی در تهیه تولما یا دلمه ارمنستانی آن است که به محض تغییر رنگ برگ‌های مو آن‌ را از آب جوش خارج می‌کنند. ارمنی‌ها همچنین مواد اولیه خاص‌تری نظیر عدس، گوجه‌فرنگی، کدو سبز، بادمجان، نعناع، فلفل قرمز، گشنیز، پیاز و همچنین برنج را در تهیه دلمه خود استفاده می‌کنند.
دلمه
طرز تهیه دلمه در عید پاک در ارمنستان بسیار متفاوت‌تر از دستور پخت دلمه در مواقع عادی است به طوری که مواد اولیه تا حد زیادی یکسان است، اما برگ های انگور (مو) با برگ‌های کلم جایگزین می‌شوند.

ایشخان

Ishkhan


ایشخان از بهترین غذاهای ارمنستان
با اینکه ارمنستان کشوری محصور در خشکی است اما با این‌حال غذاهای دریایی سهم قابل توجهی در سفره مردم ارمنستان دارند. از میان خوش‌خوراک‌ترین غذاهای دریایی ارمنی می‌توان ایشخان را نام برد که با نوع خاصی از ماهی قزل آلای صید شده از دریاچه سوان طبخ می‌شود.
ماهی‌های قزل آلای دریاچه سوان به گوشت‌دار (گوشتی) بودن معروف هستند و به همین جهت بسیار محبوب بوده به‌طوری‌که از اوایل قرن پانزدهم به سراسر منطقه صادر می شدند.
ایشخان را می‌توان با روش‌های زیادی از جمله به‌صورت آب‌پز شده به صورت تنها و یا آب‌پز شده با بادام و یا سرخ شده طبخ کرد. از محبوب‌ترین شیوه‌های طبخ این غذای دریایی زمانی است که ماهی را با نوع خاصی از نوشیدنی مزه دار و سپس به همراه ریحان، ترخون، پیازچه و فلفل سرو می‌کنند.
از دیگر شیوه‌های پخت این وعده غذایی، شکم‌پر کردن ماهی با فندق محلی یا زردآلو است.
محبوبیت ماهی قزل آلای سوان در میان مردم محلی به حدی است که برای تهیه و خوردن آن از ایروان رانندگی می‌کنند و در رستوران های خانوادگی مشرف به دریاچه غذا می خورند.

مانتی

Manti


مانتی در واقع کوفته‌هایی است که در سراسر قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی رایج هستند و از بهترین غذاهای ارمنستان به شمار می‌روند. مانتی‌ها در فرهنگ‌های مختلف از جمله توسط ارامنه و ترک‌ها طبخ و سرو می‌شوند.

در واقع دو نوع مانتی ارمنی وجود دارد. سینی مانتی و نوع دیگری که همانند سوپ یا آبگوشت با آب طبخ می‌شود.

در مدل سوپ مانتی، کوفته‌های مانتی به جای پخته شدن در فر، ماهی‌ها آب‌پز می‌شوند. در مانتی سینی نیز کوفته‌های مانتی تا زمانی که ترد شوند، سرخ شده و سپس با سس ماست و سیر و سماق و ادویه تارت خاورمیانه‌ای، پخته می‌شوند.
مانتی از بهترین غذاهای ارمنستان

قاپاما

Ghapama


در زبان ارمنی کلمه قاپاما به معنای پخته شده در قابلمه سرپوشیده است. از نظر دستور العمل، قاپاما یک کدو حلوایی پخته شده و پر شده از برنج و میوه‌های خشک و ادویه است که به طور سنتی بین سال نو و کریسمس ارمنی (6 ژانویه) سرو می شود.
قاپاما به حدی در ارمنستان محبوب است که یکی از مشهورترین خوانندگان ارمنی به نام هاروت پامبوکچیاندر آهنگی محلی و فولکلور با مصرع‌های «هی جان قاپاما، هموف هودوف قاپاما» در مورد آن خوانده که معنی آن به فارسی اینگونه ترجمه می‌شود «قاپاما عزیز، قاپاما خوش طعم و معطر». 

مردم محلی ارمنستان هنگام سرو قاپاما این آهنگ را پخش می‌‌کنند. در واقع این آهنگ طنز معمولاً در میانه جشن یا نزدیک به پایان آن پخش می‌شود، یعنی دقیقا زمانی که مهمانان وعده اصلی را میل کرده و سیر شده‌اند و منتظر دسر (قاپاما) هستند.

قاپاما در واقع یک دسر است و طرز پخت مختلفی دارد. در زمان‌های قدیم کدو تنبل را با بلغور، گوشت و میوه تازه پر می‌کردند. با این حال، معروف‌ترین دستور پخت قاپاما مختص به کدو تنبل پر شده با برنج، میوه‌های خشک، آجیل و عسل است.
قاپاما از بهترین غذاهای ارمنستان

در فرهنگ مردم ارمنستان، کدو تنبل نشان دهنده جهان است، برنج نمادی ز انسانیت و میوه‌های خشک و آجیل نمادی از ملیت‌ها هستند.

گاتا

Gata


گاتا یکی از محبوب‌ترین دسرهای ارمنی است. این شیرینی از نظر طعم و طرز پخت شباهت‌هایی به کروسان و روگلاخ دارد. دستور پخت‌های زیادی برای درست کردن گاتا در ارمنستان وجود دارد که بسیاری از آن‌ها به تاریخچه و سنت‌های خانوادگی خاص مرتبط هستند.
برای مثال گاتا در میان ارامنه ایرانی ساکن در ارمنستان که آن را نازوک می‌نامند دستور پخت ویژه‌ای دارد که از جمله ویژگی‌های آن می‌توان به پر از گردو بودن آن اشاره کرد. در واقع گاتای ایرانی – ارمنی یا همان نازوک (نازک) از درون حالتی ورقه ورقه داشته که با وانیل پر شده است.
گاتا

بورک پنیری

Dabgadz Banir Boerag


بورک پنیری جزء جدایی ناپذیر در سفره و فرهنگ غذایی هر خانواده ارمنی است. اگر به ارمنستان سفری داشته باشید هیچ ارمنی را نخواهید دید که بورک پنیری دابگاز را دوست نداشته باشد. از جمله مواد اولیه تهیه بورک پنیری که نام کامل‌تر آن بورک پنیری دابگاز است می‌توان به خمیر پفکی، پنیر فتا و جعفری اشاره کرد. شایان ذکر است که در تهیه بورک علاوه بر پنیر پفکی می‌توان از سایر خمیرها نیز استفاده کرد اما خمیر پفکی متداول‌تر است. 
بورک پنیری از بهترین غذاهای ارمنستان
در واقع بورکِ پنیریِ دابگاز از محبوب‌ترین دسرها و جزو بهترین غذاهای ارمنستان است که حتی گرجی‌ها (مردم گرجستان) نیز در خصوص این دسر دستور پخت مخصوص به خود را دارند که به آن خاچاپوری می‌گویند.
چنانچه دوست دارید در مورد بهترین غذاهای گرجستان بیشتر بدانید از شما دعوت می‌کنیم روی لینک زیر کلیک کنید.

توپیک

Topik


توپیک یا تاپیک یکی از بهترین غذاهای ارمنستان است که در واقع یک کوفته گیاهی است که از خمیر نخودی تشکیل شده است. این کوفته که معمولاً با سیب زمینی یا آرد به همراه پیاز، آجیل و مویز پر می‌شود به صورت سنتی با ترشیجات خورده می‌شود.
توپیک از بهترین غذاهای گرجستان

لوش کباب

Losh Kebab (Lamb Burger)


لوش کباب یک همبرگر بزرگ است که با پنجاه درصد گوشت بره و پنجاه درصد گوشت گاو درست می‌شود. این وعده غذایی که از لذیذترین و بهترین غذاهای ارمنستان است با سبزیجاتی چون پیاز و جعفری خرد شده ورز داده شده و سپس روی اجاق یا منقل کبابی می‌شود. دورچین این کباب خوش‌خوراک ترشیجات و پیاز خرد شده است که باعث اشتها آور شدن هر چه بیشتر این کباب همبرگری می‌شود. لوش کباب را بنا بر سلیقه خود می‌توانید آبدار یا برشته کبابی کنید.
لوش کباب از بهترین غذاهای ارمنستان

لحم عجین

Lahmacun

لاهماجون یا له ماجون غذایی بین‌المللی است به‌طوری که علاوه بر ارمنستان در ترکیه و حتی برخی کشورهای عربی بسیار محبوب است. لاه ماجون در واقع از عربی مشتق شده است و اگر بخواهیم نام آن را صحیح‌تر بنویسیم باید از واژه‌هایی چون لحم بعجین، لحم عاجین و یا لحم بی‌آجین استفاده کنیم. همان‌طور که می‌دانید واژه لحم در عربی به معنای گوشت و واژه عجین به معنای خمیر است.
در واقع این غذا در کشورهای مختلف ناحیه قفقاز با اسامی متفاوتی معروف است که در تمامی این اسامی ویژگی ماده تشکیل دهنده آن (گوشت و خمیر) در آن گنجانده شده است. لاهماجون به واسطه ظاهری همچون پیتزا در عربی سفیه رامانیه نیز نامیده می‌شود که به معنای نان تخت ارمنی است.
لحم عجین از بهترین غذاهای ارمنستان 1
لحم عجین از بهترین غذاهای ارمنستان 2
خوردن لحم‌عجین به واسطه‌ی حضور مهاجران اهل ترکیه در کشورهای اروپایی نظیر هلند نیز رایج شد که در آنجا نیز تحت عنوان پیتزای ترکی فروخته می‌شود. این خوراک در ارمنستان و مناطق ارمنی‌نشین تحت عنوان پیزای ارمنی شناخته می‌شود.
نان‌های تخت در خاورمیانه هزاران سال است که در تنور و یا در برخی از کشورها حتی داخل تابه‌های فلزی پخته می‌شوند.
این نان‌ها علاوه بر کاربرد سنتی خود در صرف غذا، گاه به عنوان متریالی برای تهیه سایر غذاها استفاده می‌شوند به گونه‌ای که گوشت، سبزیجات و … داخل آن‌ها قرار می‌گیرد (تقریبا نقشی مانند برگ مو در تهیه دلمه).
با این حال، این نوع استفاده از نان تا بعد از گذشت قرون وسطی در اروپا، آنچنان مرسوم نبود و غذاها و نان همزمان با هم در اجاق‌های سنگی طبخ می‌شد. اما با گذشت زمان این نوع خاص از غذاها مانند سفیه و ماناکیش در کشورهایی که روزگاری بخشی از امپراطوری عثمانی بودند مانند ترکیه، ارمنستان، سوریه، لبنان و عراق و … رواج یافت.
لحم بعجین (تغییر یافته به لهماجین) که از یک نان صاف نازک که دور تا دور گوشت چرخ کرده‌ی ادویه دار شده کشیده می‌شد از آن دسته است.
منبع: 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383