خانه عامری های کاشان

خانه عامری های کاشان، اقامتگاهی دلربا


خانه‌ای به یادگار از خاندان عامری ، به یادگار از ابراهیم خان کلانتر خائن که باب قتل بزرگ مرد تاریخ لطفعلی خان زند را فراهم کرد، خانه‌ای به یادگار از دوران زندیه. بله درست حدس زدید قرار است درباره خانه عامری ها یا سرای عامری ها صحبت کنیم.
خانه‌ای که قدم به قدم آن بوی تاریخ می‌دهد و معماری منحصر به فرد آن شما را شیفته و دلباخته خود میکند. این خانه که اکنون به اقامتگاه سنتی سرای عامری ها تبدیل شده دارای 38 اتاق می‌باشد که هر کدام از آنها …
اگر دوست دارید یک شب را در این سرای دوست داشتنی به سر کنید با یگانه گشت و ادامه این متن همراه باشید.

مختصری درباره خانه عامری های کاشان

داستان خانه عامری های کاشان از اینجا شروع می‌شود که در زمان لطفعلی خان زند و آقا محمد خان قاجار که دو رقیب یکدیگر بودند فردی در میان این دو قرار داشته به نام حاج ابراهیم کلانتر که به ارباب خود لطفعلی خان زند خیانت کرده و باعث به دام افتادن او میشود. اما در زمان فتحعلی شاه به سزای عملش رسید و کشته شد .
خانه عامری ها سپس در زمان آقا محمد خان قاجار به دست یکی از حکام منطقه به نام سهام السلطنه رسید و توسعه پیدا کرد و بزرگتر شد. بعد از مرگ سهام السلطنه این خانه به پسرش ابرهیم خلیل خان عامری رسید که دستی به سر و روی خانه کشید و باز هم خانه را بزرگتر کرد.
به غیر از ابراهیم خان باقی ساکنین خونه از اقوام وی بودند که در خانه عامری زندگی میکردند. این خانه دارای 7 حیاط می‌باشد که حیاط اصلی متعلق به صاحب خانه و سه حیاط دیگر برای بستگان وی بود.
راستی یه چیزی رو میدونستید! خانه عامری های کاشان که به عنوان یکی از خانه های تاریخی کاشان شناخته می شود در زلزله سال 1192 و در زمان سلسله زندیه تخریب شد و بقایایی که از آن به جا مانده در دوره قاجاریه توسط سهام السلطنه مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت.
بعد از بازسازی های زیادی که روی خانه عامری های کاشان انجام گرفت، در سال 1393 افتتاح و به اقامتگاه سنتی تبدیل شد.

معماری خانه عامری های کاشان

این خانه در محله سلطان امیر احمد و در خیابان علوی قد علم کرده و دلبری میکند. خانه عامری از زمانی که به اقامتگاه تبدیل شده به سرای عامری ها نیز شناخته می شود.
پس هر موقع هوس سفر به شهر سهراب سپهری، کاشان دوست داشتنی کردید حتما در گزینه های انتخابی خود به عنوان اقامتگاه داشته باشید و مطمئنا نه تنها پشیمان نخواهید شد بلکه برای سفرهای بعدیتان نیز سرای عامری ها را رزرو میکنید.
با توجه به کویری بودن شهر کاشان اکثر خانه های بزرگ کاشان به سبک گودال باغچه ساخته شدند تا هوای خنک در سرتاسر خانه جریان داشته باشد که این موضوع نشان از اوج هنر معماری اساتید کاشی می باشد.
بعد از ورود به خانه و پس از گذر از هشتی خانه به حیاط اصلی خانه میرسیم که به نام صاحب خانه، ابرهیم خلیل خان عامری نامگذاری می شود. در ابتدای ورودتان به این حیاط، شکوه و معماری این خانه شما را حیرت زده میکند و دلتان میخواهد روزها در این خانه اقامت داشته باشید.
این خانه شامل اندرونی، بیرونی، شاه نشین و 7 حیاط می باشد. خانه عامری های کاشان تنها خانه ای در کاشان است که دو حمام جداگانه دارد یکی برای آقایان و یکی برای بانوان.از دیگر ویژگی های مهم خانه عامری ها میتوان به مقرنس کاری، منبت کاری، یزدی بندی، رسمی بندی، نقاشی روی گچ اشاره کرد.
راستی یه چیز دیگه رو میدونستید! بزرگترین بادگیر شهر کاشان در خانه عامری ها قرار دارد. یکی از ویژگی های مثبت بادگیر ها این است که هوای گرم بیرون را دریافت میکند و بعد به هوای خنک تبدیل کرده و به زیر زمین انتقال میدهد.
ویژگی های مثبت این خانه تمامی ندارد و اگر بخواهیم به یک نمونه دیگر اشاره کنیم باید بگوئیم که اولین کاغذ دیواری که وارد ایران شد از فرانسه آمده بود و آن ژمان از کاغذ دیواری در این خانه استفاده کردند که هنوز بخش هایی از آن روی دیوارها به جا مانده.
فضاهای داخلی خانه عامری های کاشان بسیار متنوع هستند که عبارتند از تالار آیینه، سراب سرای قهوه، حوض خانه، صبحانه خوری، تالار همایش، نگار خانه ملک الشعرای بهار و سهراب سپهری، غرفه های تجاری و همانطوری که در بالا اشاره کردیم شاه نشین.
لازم به ذکر است که از تالار آیینه به عنوان رستوران استفاده می شود که ظرفیتی بالغ بر 90 نفر را پوشش می دهد.

آدرس و ساعات بازدید و قیمت ورودی خانه عامری های کاشان

آدرس و ساعات بازدید : این خانه در محله سلطان امیر احمد و در خیابان علوی قرار دارد که میتوانید از ساعت 11:00 صبح تا 13:00 ظهر و  18:00 عصر تا 20:00 شب برای بازدید خود اقدام کنید.
هزینه ورودی : قیمت ورودی برای اتباع ایرانی  و خارجی در سال 1401 معادل 40.000 تومن می‌باشد.
مدت زمان مورد نیاز برای بازدید : حداکثر زمانی که برای بازدید کل این خانه نیاز دارید 1 ساعت است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383