راهنمای حمل ‌و نقل عمومی در تایلند

حمل و نقل عمومی در تایلند

راهنمای حمل ‌و نقل عمومی در تایلند

آیا قصد سفر به تایلند و گشت و گذار در فضای شهری، بازدید از موزه‌ها و جاذبه های گردشگری را دارید؟ آیا اطلاعات کافی در مورد استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در تایلند را ندارید؟ در این مطلب که به کوشش مشاوران شرکت گردشگری یگانه گشت تهیه شده است به صورت جامع و در عین اختصار شما را راهنمایی خواهیم کرد.
در هنگام سفر به تایلند متوجه تفاوت و تنوعی که در جاذبه‌های طبیعی و اماکن گردشگری وجود دارید خواهید شد. برای استفاده حداکثری از مدت‌زمان اقامت خود در این کشور علاوه بر برنامه‌ریزی در بازدید از جاذبه‌های توریستی، قویاً توصیه می‌کنیم که در مورد حمل‌ونقل عمومی و نحوه استفاده از آن اطلاعات کسب کنید. اگر با تور تایلند به سفر می‌روید که حمل‌ونقل و اماکن گردشگری مورد بازدید از قبل مشخص شده است اما شاید دوست داشته باشید خارج از برنامه تور به بازدید از این جاذبه‌ها بپردازید. در این صورت توصیه می‌کنیم که این مطلب را تا انتها بخوانید.

[lwptoc]

انواع وسایل حمل و نقل عمومی در تایلند

  • 1
    توک توک
توک توک یکی از محبوب‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی در تایلند است. این وسیله کاملاً بومی و مختص به تایلند بوده و از این نظر می‌توان سوار شدن به توک توک را حتی یکی از جاذبه‌های‌ گردشگری تایلند به شمار آورد.
این وسیله سه‌چرخ داشته و ظرفیت جابه‌جایی تا حداکثر 3 مسافر را دارد. از این وسیله برای جابه‌جایی مسافر در داخل شهر استفاده می‌شود و برای مسافت‌های بین‌شهری مناسب نیست.
بیش از 35000 توک توک در خیابان‌های شهرهای تایلند (عمدتاً بانکوک) تردد می‌کنند و کرایه آنها از حدود 80 تا 150 بت متغیر است. ازآنجایی‌که توک‌توک‌ها مانند اکثر تاکسی‌ها و موتورها مجهز به تاکسی‌متر نیستند باید مراقب باشید رانندگان آنها مبلغ اضافه و گران‌تری از شما دریافت نکنند. بهتر است از ابتدا مبلغ را با آنها مشخص کنید (به اصطلاح طی کنید).
توک توک در تایلند

نکاتی که هنگام سوارشدن به توک توک باید مدنظر قرار دهید

  • مراقب وسایل و کیف خود باشید. در سطح شهرهای تایلند همانند بسیاری از مناطق دنیا؛ کیف‌قاپان در سطح شهر پرسه می‌زنند. پس هنگام سوارشدن به هر گونه وسیله حمل و نقل عمومی در تایلند مراقب کیف و وسایل شخصی خود باشید.
  • گاهی اوقات رانندگان توک توک از توریست بودن و عدم آگاهی شما سو استفاده می‌کنند. این وسایل نقلیه که به ابزاری برای سنجش میزان کرایه دسترسی ندارند گاه کرایه‌های زیاد از شما دریافت می‌کنند. پس توصیه می‌شود قبل از سوارشدن میزان کرایه را مشخص کنید و به‌اصطلاح با آنها طی کنید.
  • 2
    تاکسی
تاکسی‌ها در تایلند عموما به دو صورت خودروی سواری یا موتور بوده و از پر استفاده‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی در تایلند به شمار می‌روند. مردم محلی تایلند در ساعات پیک ترافیک تاکسی‌های موتوری را به تاکسی‌های سواری ترجیح می‌دهند چرا که از بین خودروها حرکت کرده و مسافران را سریعتر به مقصد می‌رساند.
اما تاکسی‌ها هم همچنان مزیت و برتری خود بین وسایل حمل و نقل عمومی تایلند حفظ کرده‌اند. از جمله آنکه تاکسی‌ها از راحت‌ترین و درعین‌حال ارزان‌ترین وسایل حمل‌ و نقل عمومی در تایلند برای مسافت‌های کوتاه داخل شهری به شمار می‌روند. اگر می‌خواهید از گرمای سوزان بانکوک استراحت کنید و تجربه سفر با تهویه مطبوع و مقرون‌به‌صرفه داشته باشید، حتماً از تاکسی استفاده کنید.

نکاتی که هنگام استفاده از تاکسی‌ها در تایلند باید به‌خاطر بسپارید

  • بعضی تاکسی‌ها در تایلند همانند توک توک‌ها از سیستم تاکسی‌متر استفاده نمی‌کنند و به همین دلیل احتمال این وجود دارد که رانندگان از شما مبالغ بیشتری دریافت کنند. پس حتماً قبل از سوارشدن از وجود سیستم تاکسی‌متر اطمینان حاصل کنید.
  • شماره پشتیبانی تاکسی‌ها در تایلند 116 است پس در صورت بروز هرگونه تخلف از جانب راننده با این شماره تماس برقرار کنید.

کرایه تاکسی‌ها در تایلند

حضور اولیه شما در تاکسی بدون طی مسافت 35 بت خواهد بود در هر کیلومتر مسافت، 5 بت به آن اضافه می‌شود. اما در هنگام توقف مثل زمانی که پشت چراغ قرمز یا در ترافیک هستید این نرخ به 2 بت در هر دقیقه کاهش پیدا می‌کند.
  • 3
    تاکسی موتوری
اگر شرایط آب‌وهوایی مساعد باشد و بارانی نباشد، درصورتی‌که بار و چمدان با خود نداشته باشید، تاکسی موتوری بهترین گزینه حمل‌ و نقل عمومی در تایلند است. شرایط استفاده از آن به‌گونه‌ای است که در هر نقطه‌ای از تایلند که باشید (به‌استثنای برخی مناطق روستایی) می‌توانید روی آن حساب باز کنید.

نکاتی که باید هنگام استفاده از تاکسی موتوری به‌خاطر بسپارید

ازآنجایی‌که این تاکسی‌ها برای پیمودن مسافت‌های کوتاه استفاده می‌شوند، بنابراین کرایه‌های آنها بین 20 تا 100 بت تخمین زده می‌شود. گاه حتی با بیشتر از دو مسافر سوار می‌کنند و برای این افزایش سرنشین مبلغ ناچیزی به کرایه اضافه می‌کنند ولی درهرصورت ما سوارشدن بیش از یک مسافر روی موتور را پیشنهاد نمی‌کنیم.
  • 4
    سانگ تائو
سانگ تائو Songthaew خودروهای 4 چرخ هستند و همانند توک توک‌ها جزو وسایل نقلیه محلی و از پر استفاده‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی در تایلند محسوب می‌شوند. سانگ تائوها شبیه کامیون بوده و مسافران زیادی را در خود جا می‌دهند. به نظر می‌رسد که از ابتدا کامیون بوده‌اند و بعدها با اصلاح قسمت بار به این شکل تغییر پیدا کرده‌اند.
اگر به دنبال یک روش حمل ‌و نقل عمومی ارزان در تایلند هستید استفاده از سانگ تائو (Songthaew) می‌تواند بهترین گزینه باشد. این وسایل نقلیه کامیون مانند دو ردیف صندلی دارند که در پشت هر صندلی نیز فضای ایستادن وجود دارد تا در زمان پرشدن تمام صندلی‌ها مسافران بتوانند در این فضاهای خالی بایستند.
سانگ تائو در تایلند

نکاتی که هنگام سوارشدن به یک سانگ تائودر تایلند باید در نظر داشته باشید

  • با فشار دادن زنگ‌هایی که روی سقف این وسایل نقلیه تعبیه شده می‌توانید راننده را مطلع کرده که به مقصد رسیدید
  • کرایه‌ها هنگام سفر در مسافت‌های بین‌شهری فقط با 10 بت شروع می‌شوند و گاه با همین مبلغ به پایان می‌رسند.
  • باتوجه‌به سرعت پایین سانگ تائو Songthaew اگر برای رسیدن به مقصد عجله دارید این وسیله را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم.
  • 5
    قطار هوایی BTS در بانکوک
شبکه حمل نقل ریلی داخل شهری از محبوب‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی در تایلند هستند که هم‌اکنون تنها در بانکوک راه‌اندازی شده‌اند. این شبکه به دو صورت است: قطارهای MRT و BTS
  • قطارهای هوایی و قطارهای زمینی MRT
  • قطارهای هوایی و قطارهای زمینی BTS

قطار هوایی بانکوک دو خط دارد:

  • خطوط هوایی سوخومویت
  • خط هوایی سیلوم
خطوط قطارهای هوایی در میدان سیام تقاطع دارند و به شبکه قایق‌های مسافربری رودخانه در Saphan Thaksin متصل می‌شوند.
شبکه ریلی زمینی بانکوک (مترو) تنها شامل یک خط است و در دو منطقه آسوک Asok و سالا دانگ Sala Daeng به شبکه قطارهای هوایی BTS متصل می‌شود.
این دو شبکه ریلی مستقل از هم کار می‌کنند به این معنی که نمی‌توانید با همان نوع بلیطی که در قطارهای هوایی استفاده می‌کنید برای سوارشدن به مترو هم استفاده هم استفاده کنید. گردشگران از قطارهای هوایی بیشتر از مترو استفاده می‌کنند چرا که قطارهای هوایی BTS Skytrain مناطق مرکزی سوخومویت، سیلوم و ساتورن و میدان سیام را پوشش می‌دهد.
نکاتی که هنگام سوار شدن به قطار هوایی در بانکوک BTS Skytrain باید در نظر داشته باشید
  • این قطارها از ساعت 5 صبح شروع به کار می‌کنند و 32 ایستگاه دارند.
  • شبکه ریلی هوایی بانکوک همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم دو خط دارد.
  1. خط سوخومویت:
    که از شمال به جنوب می‌رود یعنی از مو چیت شروع شده و به سامرونگ ختم می‌شود. این خط از مناطق مهمی مانند Victory Monument، Siam (که در مرکزیت شهر واقع شده) همچنین Nana، Asok و سایر ایستگاه‌های دیگر در خیابان Sukhumvit عبور می‌کند.
  2. خط سیلوم:
    ایستگاه‌های پایانی این خط در استادیوم ملی و بنگ وا در تونبوری هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383