هنر خیابانی در باتومی

هنر خیابانی در باتومی


در این مطلب قصد داریم به یکی از بهترین جاذبه های باتومی یعنی نقاشی‌های دیواری و خیابانی و یا به اصطلاح هنر خیابانی در باتومی بپردازیم.
بیشتر گردشگران باتومی را صرفاً یک تفرجگاه در کرانه دریای سیاه می‌دانند. اما زیبایی ها و جاذبه های باتومی فراتر از ساحل، آفتاب گرفتن و حتی تفریحات آبی است. هنرهای خیابانی در باتومی به طور خلاقانه‌ای به سرعت در حال افزایش است.
هنر خیابانی در باتومی
تقریباً مانند تفلیس، دیوارهای محله‌های متعددی از شهرِ باتومیِ گرجستان در سال‌های اخیر به بوم نقاشان خوش ذوقِ این شهر تبدیل شده است. پروژه‌های بازآفرینی شهری و جشنواره‌های هنر خیابانی از نظر زیبایی شناسی، فرهنگی و گردشگری تاثیر خارق‌العاده‌ای بر باتومی گذاشته‌اند به‌طوری‌که شهر باتومی را (به خصوص مرکز این شهر را) به یک گالری زنده از نقاشی‌های دیواری هنرمندان محلی و بین‌المللی تبدیل کرده‌اند. دفتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری یگانه گشت شما را به مطالعه این مطلب دعوت می‌کند

[lwptoc title=”فهرست مطالب”]

فرهنگ هنر خیابانی در باتومی


قبل از اینکه نقاشی‌های دیواری محبوب در شهر باتومی را به شما نشان دهیم، ابتدا می‌خواهیم کمی در مورد فرهنگ هنر خیابانی در گرجستان برای مخاطبان یگانه گشت توضیح دهیم.

هنر خیابانی در باتومی 1
هنرمندان گرجستان بسیار خلاق‌اند به‌طوری‌که ابتکارات مختلفی برای زیباسازی شهرهای مختلف گرجستان از جمله تفلیس و باتومی انجام داده‌اند؛ حمایت از هنرمندان خلاق همیشه در دستور کار دولت‌های مستقر در گرجستان بوده است که رونق و گسترش هنر خیابانی در باتومی تنها یکی از جلوه‌های آن است.
هنر خیابانی در باتومی 3
هنر خیابانی در باتومی 2
البته که تفلیس پایتخت هنر خیابانی گرجستان است – اما این روزها می‌توانید نقاشی‌های دیواری را تقریبا در اکثر محله‌های تمامی شهرهای گرجستان حتی شهرهای کوچک نظیر کازبگی ، اوزرگتی و روستاوی و حتی روستاهای دور افتاده بیابید که از جمله این نواحی روستانشین می‌توان به نقاشی دیواری مرکز فرهنگی موسوم به «مرکزِ باورنکردنی» توسط دکتر لاو و نقاشی اولیویه هلزل در شواخوی که خارج از باتومی واقع شده؛ اشاره کرد.

اهداف و چشم‌انداز هنر خیابانی در باتومی


در گرجستان نیز مانند همه جای دنیا، هنر خیابانی به مناظر شهری گرجستان سرزندگی می‌بخشد. بسته به روحیات و احساسات هنرمندِ خالق این آثار، هنر خیابانی می‌تواند در مورد موضوعات متفاوتی باشد، برای مثال می‌تواند در مورد قهرمانان موسیقی و ادبیات این کشور باشد، یا ممکن است تفسیری بر هنجارهای اجتماعی و مذهبی باشد.
این نقاشی‌های دیواریِ خیابانی با اهداف متفاوتی طراحی و نقاشی می‌شوند برای مثال برخی از آن‌ها در حکم نقدی کوبنده به شرایط سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و … هستند حال آنکه باقی نقاشی‌ها تنها زیبا هستند و فقط با هدف جذب گردشگر و برای عکس گرفتن ساخته شده‌اند.

جنبش خیابانی نیکو


اگر به باتومی سفری داشته باشید متوجه خواهید شد که بسیاری از آثار هنر خیابانی در باتومی (و سایر شهرهای گرجستان) به صورت یک سگ سیاه و سفید که داخل یک مستطیل نشسته است و زیر آن کلمه “Niko” به زبان گرجی چاپ شده است، علامت گذاری شده است.
جنبش خیابانی نیکو 3
جنبش خیابانی نیکو 4
جنبش خیابانی نیکو 1
جنبش خیابانی نیکو 2
این سگ امضای یک هنرمند خاص نیست بلکه لوگویی است که تمامی هنرمندان و نقاشان هنر خیابانی بعد از اتمام کار، به روی اثر هنری خود ضمیمه می‌کنند. هنر خیابانی نیکو (Street Art Niko) پروژه‌ای است که هدف آن زیباتر کردن تفلیس، باتومی و سایر شهرهای گرجستان با استفاده از هنر خیابانی است.
جنبش خیابانی نیکو 9
جنبش خیابانی نیکو 8
جنبش خیابانی نیکو 7
جنبش خیابانی نیکو 6
جنبش خیابانی نیکو 5

اهداف اصلی جنبش هنر نیکو


  • حمایت مالی و تشویقی از هنرمندان جوان، اعطای مجوزهای هنر خیابانی در باتومی و نقاشی روی دیوار به هنرمندان مستعد و خلاق
  • اهدای کلیه تجهیزات لازم برای نقاشی دیواری و ایجاد بستر مناسب برای کشف استعدادهای جدید در این زمینه
  • تبدیل دیوارهای بی روح به آثاری هنری
  • افزایش جاذبه های باتومی و افزودن ارزش فرهنگی به سایر شهرهای گرجستان
  • ترویج هنر خیابانی در جای جای گرجستان، بلند آوازه کردن نام گرجستان در فهرست کشورهای حامی هنرهای خیابانی و نقاشی‌های دیواری

جشنواره گرافیک کارت باتومی


پروژه دیگری که برای ایجاد صحنه هنر خیابانی در باتومی (BATUMI GRAFIKART FESTIVAL) حیاتی بوده، جشنواره سالانه گرافیک کارت باتومی است. بسیاری از نقاشی های دیواری در این لیست به عنوان بخشی از این جشنواره که برای اولین بار در سال 2013 راه اندازی شد، ایجاد شد.
در این جشنواره هنرمندانی از فرانسه، ایران، آلمان و …  دیگر به گرجستان می‌آیند و با هنرمندان محلی روی مجموعه‌ای از نقاشی‌های دیواری کار می‌کنند. جالب است بدانید که این جشنواره معمولا در ماه اوت(آگوست) برگزار می‌شود که حتی مردم محلی نیز می‌توانند در آن شرکت داشته باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383