رم گردی

_

درباره رم

رم شهری به بلندای تاریخ است، یک مثلی درباره رم وجود دارد که میگوید ایتالیا تغییر کرده است اما رم، همان رم قدیمی است. اما این مثل هم درست نیست چرا که از گذشته تاکنون رم هم تغییرات بسیاری کرده.
ایتالیا کشوری است که حدود 60 میلیون نفر جمعیت دارد که از این تعداد، فقط 4.3 میلیون نفر جمعیت شهر رم را تشکیل میدهند که پر‌جمعیت‌ترین شهر ایتالیا شناخته می‌شود. البته این عدد مربوط به قسمت متروپولیتن رم می‌باشد که شامل قسمت‌های حاشیه‌ای این شهر نیز می‌شود اما بخش مرکزی رم، تنها 2.3 میلیون نفر جمعیت دارد.
از این تعداد، نیمی را آقایان و نیمی دیگر را بانوان تشکیل میدهد. جالب است بدانید که رم در سال 1861، 195 هزار نفر جمعیت داشته.
رم در استان لاتزیو قرار گرفته و خود به عنوان استان شناخته نیمشود و در قسمت غربی ایتالیا واقع شده است. مساحت رم در آخرین اندازه‌گیری انجام شده، 1285 کیلومتر مربع تخمین زده شده است.
رم که یک شهر است، یک ویژگی منحصر به فرد دارد که هیچ شهر دیگری در دنیا ندارد و آن هم این است که یک کشور را درون خود دارد به نام واتیکان.
اقتصاد رم را صنایع سنگین تشکیل نمیدهند بلکه عمدتا از خدمات، IT و ساخت و ساز و فعالیت های تجاری به ویژه بانکی، تشکیل می‌شود. این شهر مهمترین و بزرگترین شهر ایتالیا، بعد از میلان البته، در تولید ناخالص داخلی یا همان GDP است. GDP رم در آخرین آمارهای پخش شده، حدود 180 الی 200 میلیون یورو می‌باشد.
در گردشگری نیز رم، در بین شهرهای اروپایی، یکی از زیباترین و پرگردشگرترین شهر‌ها شناخته می‌شود، بطوریکه در سال 2019 حدود 10 میلیون نفر از این شهر بازدید داشته‌اند، رم بعد از پاریس و لندن، رتبه سوم پربازدیدترین شهر اروپا را دارد.

آب و هوای رم

رم ایتالیا دارای آب و هوایی مدیترانه‌ای است و یکی از بهترین اقلیم‌ها را در اروپا دارد.
میانگین بالاترین درجه حرارت ثبت شده در رم، 21 درجه سانتی‌گراد و کمترین دمای ثبت شده 9 درجه سانتی‌گراد می‌باشد.
این در حالی است که بالاترین درجه حرارت به ثبت رسیده در رم متعلق به ماه‌های جولای و آگوست با 40 درجه سانتی‌گراد بوده، و کمترین درجه حرارت ثبت شده در رم، متعلق به ماه ژانویه می‌باشد با دمای 10- درجه سانتی‌گراد.
از لحاظ میزان بارش نیز رم در وضعیت خوبی قرار دارد، بطوریکه میزان بارش سالیانه این شهر حدود 800 میلی‌متر بوده که نوامبر و اکتبر به ترتیب با داشتن 109 و 107 میلی‌متر بیشترین سهم بارش را به خود اختصاص داده‌اند.
بهترین زمان سفر به این شهر تاریخی جذاب و دیدنی، بین ماه‌های مارس تا نوامبر می‌باشد که هوا و شرایط جوی در بهترین شرایط خود می‌باشند.

تاریخچه رم

نظریه‌های متفاوتی درباره منشا نام رم وجود دارد که هنوز هیچکدام به صورت قطعی تائید نشده. یکی از این نظریه‌ها میگویند نام رم از بنیانگذار شهر یعنی رومولوس برداشته شده، عده‌ای میگویند نام رم قبل از رومولوس، وجود داشته و او حرکتی در باب نامگذاری شهر انجام نداده است و عده‌ای دیگر نیز میگویند کلمه رم از واژه‌ای یونانی به معنی قدرت گرفته شده است.
شواهد باستان‌شناسی که از این ناحیه بدست آمده، نشان از سکونت انسان در حدود 14 هزار سال پیش دارد.
اما جالبترین روایتی که از تاریخ رم وجود دارد، البته بیشتر به افسانه شبیه است، به داستان دو برادر یعنی رومولوس و رموس برمیگردد که از یک گرگ، شیر خورده‌اند. میگویند آنها تصمیم به احداث شهری گرفتند، اما با هم به اختلاف خورده و رومولوس، رموس را به قتل میرساند. تاریخ این روایت را به 743 قبل از میلاد نسبت داده‌اند.
تا قبل از میلاد مسیح، چندین نزاع داخلی بین اشرافیان و دیگر اقشار جامعه اتافاق افتاد که نتیجه‌اش، پدید آمدن حکومتی الیگارشی بود اما بعد از میلاد و در قرن دوم و امپراتور تراژان، ایتالیا یا همان رم به وسعت خوبی رسید بطوریکه آن را پایتخت جهان مینامیدند.
اما در دوران سلسله آنتونین، وسعت امپرتوری بسیار بزرگ شد بطوریکه قلمرو آن از اقیانوس اطلس تا فرات و از بریتانیا تا مصر بزرگ ادامه داشت. جالب است بدانید که در سال 846 میلادی، اعراب به این شهر حمله کردند اما فقط توانستند دو کلیسای سنت پیتر و سنت پل را غارت کنند.
رم در دوران رنسانس صفت دیگری به خود گرفت و آن هم بزرگترین مرکز هنری جهان بود که واقعا لایق این لقب نیز بود.
رم در بین سالهای 1808 تا 1848 ضمیمه فرانسه بود اما در سال 1848 جمهوری خود را بدست آورد.
جنگ جهانی و همینطور حکومت فاشیستی موسولینی، صدمات بسیاری را به این شهر وارد کرد بطوریکه بسیاری از ساختمان‌های کهن و تاریخی این شهر بدست متفقین و همینطور موسولینی از بین رفتند.
امروزه رم یکی از تاریخی‌ترین و کهن‌ترین شهرهای دنیا برای دیدن می‌باشد.

جاذبه‌های رم

رم ایتالیا پر است از شگفتی، پر است از دیدنی‌های تاریخی، پر است از پارک‌ها و باغ‌ها و ساختمان‌های کهن با معماری حیرت‌انگیز و مجسمه‌ها و پل‌های کوتاه و بلند، تاریخی و مدرن.
پیشنهاد میکنیم برای یک بار هم که شده از رم ایتالیا دیدن کنید، مطمئن باشید که خاطره این سفر با تمام سفرهای شما تفاوت خواهد داشت.
جاذبه‌های رم بسیار هستند، از جاذبه‌های تاریخی گرفته تا فرهنگی، طبیعی و تفریحی.
اگر بخواهیم به تعدادی از جاهای دیدنی رم اشاره کنیم میتوانیم از :
مهم‌ترین و خاص‌ترین جاذبه‌ی رم یعنی کولوسئوم نام ببریم و یا اشاره‌ای داشته باشیم به فواره تروی، پانتئون، کلیسای سنت پیتر و قلعه سن آنجلو.
در بخش جاذبه‌ها میتوانید به جاذبه‌های بیشتری از رم دسترسی داشته باشید و در آینده‌ای نزدیک نیز مطالب بیشتری در این زمینه در سایت یگانه گشت آپلود خواهد شد.

غذاهای رم

اما رم جاذبه‌ی دیگری نیز دارد که یکی از اصلی‌ترین عواملی است که گردشگران ترغیب می‌شوند تا به این مقصد دوست داشتنی و خوشمزه سفر کنند و آن هم خوراکی‌ها و غذاهای ایتالیایی این شهر است.
همانطور که میدانید ایتالیا را مهد پنیر دنیا میدانند چرا که انواع پنیرها را با طعم‌ها و شکل‌ها و رنگ‌های گوناگون میتوانید در رم پیدا کنید. غیر از پنیر میدانید که ایتالیا پیتزاهای بسیار لذیذی دارد که در رستوران‌های ایتالیا سرو می‌شوند.
ایتالیا دارای رستوران‌های بسیار است، هم رستوران‌های اقتصادی و ارزان قیمت و هم رستوران‌های لوکس و مدرنی که غذاهای لاکچری را برای مشتریان خود سرو میکنند. از جمله رستوران‌های رم میتوان به :
پیتزاریوم، جیانو، رومانه، آرماندو پانتئون، تراپیتزینو و بی‌نهایت رستوران دیگر اشاره کرد.
در آینده‌ای نزدیک، در سایت یگانه گشت به معرفی رستوران‌های رم خواهیم پرداخت و شما را بیشتر با غذاها و رستوران‌های رم آشنا خواهیم کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383