راهنمای جامع سفر به پوکت

در این راهنما سعی شده تا تمام اطلاعات مورد نیاز برای سفر به پوکت به شما ارائه شود. پوکت بزرگ‌ترین جزیره کشور تایلند با خطی ساحلی به مساحت 540 مترمربع است. ساحل وسیع این جزیره ظرفیت و موقعیت بسیار مناسبی برای جذب گردشگر از سراسر دنیا (روزانه 35000 گردشگر) را فراهم آورده است.
این جزیره کوهستانی در سواحل غربی تایلند در دریای آندامان واقع شده و جمعیت آن در حدود 500 تا 600 هزار نفر تخمین زده می‌شود. بسیاری از استراحتگاه‌های ساحلی، مراکز اسپا و ماساژ درمانی و رستوران‌ها در امتداد سواحل پوکت واقع شده‌اند. محبوب‌ترین سواحل پوکت در غرب این جزیره قرار دارند.
لازم به ذکر است که پاتونگ اصلی‌ترین شهر در جزیره پوکت بوده که بیشتر به دلیل نایت لایف معروف است.
راهنمای سفر به پوکت
مجسمه بودا در پوکت
سواحل پوکت
شو فانتازیا در پوکت

بهترین زمان سفر به پوکت

بهترین زمان از نظر شرایط آب و هوایی برای سفر به پوکت از نوامبر تا آپریل است که هوا آفتابی و مرطوب بوده و خبری از باران‌های موسمی نیست.
دمای پوکت به طور متوسط از 21 درجه تا 34 درجه متغیر است اما بر اساس موقعیت مکانی این جزیره، بین ماه‌های نوامبر تا آپریل هوا آفتابی و مرطوب بوده درحالی‌که از ماه می تا اکتبر هوا بارانی است.

چگونه از بانکوک و پاتایا به پوکت برویم؟

همانطور که می‌دانید از ایران پرواز مستقیم به پوکت وجود ندارد و ایرانی‌ها باید به مقصد بانکوک پرواز رزرو کرده و از بانکوک یا پایاتا به پوکت بروند. در زیر چندین روش برای رفتن به پوکت از طریق بانکوک و پاتایا ذکر شده است:

  • ایرلاین‌های بانکوک ایرویز (Bangkok Airways) و ایر اَکت (Air ACT) دو بار در روز از پاتایا به پوکت پرواز دارند.

مدت زمان پرواز به همراه ترنسفر فرودگاهی در حدود پنج ساعت طول می‌کشد و قیمت آن از 30 تا 220 دلار متغیر است.

  • از طرف دیگر، شرکت اتوبوس‌رانی تور ساوادی از پاتایا به پوکت ایستگاه اتوبوس دارد.

قیمت بلیط با این اتوبوس 25 یورو است و سفر در حدود 14 ساعت طول می‌کشد.

  • با کرایه خودرو نیز می‌توانید از پاتایا به مقصد پوکت حرکت کنید. فاصله زمینی بین دو شهر 971 کیلومتر است که طی کردن این مسافت با خودرو حدود 13 ساعت و نیم زمان می‌برد.

همچنین لازم به ذکر است که شبکه ریلی خاصی برای سفر به پوکت وجود ندارد.

چرا به پوکت سفر کنیم؟

لازم است که پیش از سفر توریستی به هر نقطه‌ای از دنیا به بررسی جاذبه‌های توریستی آن بپردازیم و بررسی کنیم که آیا این کشور مناسب با خلق‌وخو و علاقه‌مندی ما هست یا خیر.
جاذبه‌های توریستی پوکت طیف وسیعی از سلایق را پوشش می‌دهد. اگر دنبال آرامش و سکوت هستید می‌توانید به سواحل آرامی مانند ساحل پانوا Khao Kad (Panwa) بروید. یا اگر به دنبال هیجان و ماجراجویی هستید می‌توانید در ساحل پاتونگ گشت‌وگذاری داشته باشید.
اگر به اماکن تاریخی و بازدید از مناطق باستانی علاقه‌مند هستید باز هم شهر پوکت گزینه‌ای مناسب برای شماست به طوری که می‌توانید از میراث برجای‌مانده از شهر قدیمی پوکت (که در ادامه به آن پرداخته‌ایم) بازدید کنید. پس سفر به پوکت باتوجه‌به جاذبه‌های بسیار متنوع گردشگری آن برای همه افراد مناسب است.

هزینه سفر به پوکت

پیشنهاد می‌کنیم قبل از سفر اطلاعاتی درباره هزینه سفر به پوکت به دست آورید. برای اطلاع دقیق از قیمت‌ها در پکیج تور پوکت با کارشناسان یگانه گشت تماس حاصل فرمائید.
عمده هزینه‌های شما در پوکت بابت بلیت هواپیما، هتل، غذا، حمل و نقل عمومی و تفریحات است که در قیمت پکیج‌های تور پوکت لحاظ شده است.
اما هزینه‌ها به طور میانگین برای تمام توریست‌ها از سراسر دنیا، به ازای هر نفر روزانه حدود 600 بت (17 دلار) برای غذا و 294 بت (8 دلار) برای حمل و نقل عمومی، 3 هزار بت (معادل 94 دلار) برای هتل در هر شبانه روز خواهد بود.

بهترین مراکز خرید پوکت

ممکن است بازدید از مراکز خرید در پوکت در برنامه‌ریزی پیش از سفر شما جایی نداشته باشد اما مراکز خرید به چندین دلیل می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای بازدید باشند.
برای مثال شاید بخواهید در هنگام بازگشت سوغاتی و یا چند یادگاری از پوکت با خود به همراه ببرید که با توجه به دارا بودن طیف گسترده‌ای از محصولات و مغازه‌های متنوع، این مراکز بهترین محل برای گردشگران خواهند بود.
امروزه مراکز خرید از حالت سنتی خود خارج شده‌اند و تقریبا در تمام مراکز علاوه بر فروشگاه‌ها، کافه و رستوران، محل بازی برای کودکان، سالن‌های نمایش و سینما و … وجود دارد.
باتوجه به آب‌و‌هوای بارانی تایلند در بعضی از فصول به ویژه اواسط بهار تا ابتدای پاییز، مراکز خرید گزینه‌های مناسبی برای تفریح و خرید به صورت همزمان هستند.

در زیر بعضی از مهمترین مراکز خرید در پوکت آورده شده است.

  • مرکز خرید جانگسیلون
  • مرکز خرید central puket
  • مرکز خرید Banana walk

جاذبه‌های توریستی پوکت

از مهمترین انگیزه‌های سفر به پوکت بازدید از از اماکن گردشگری پوکت و جاذبه‌های توریستی آن است. در زیر لیستی از جاذبه‌های گردشگری پوکت را لیست کرده‌ایم.
  • 1
    سواحل عمومی و اختصاصی پوکت
از جمله جاذبه‌های طبیعی منحصر به فرد پوکت سواحل آن است به‌طوری که هر مسافری در سفر به پوکت حتما از سواحل زیبا و آب های نیلگون آن استفاده خواهد کرد.
در پوکت سواحل به دودسته عمومی و سواحل اختصاصی تقسیم‌بندی می‌شوند. منظور از سواحل اختصاصی آن دسته از سواحل هستند که در اختیار هتل‌ها قرار دارند و عموم مردم به آنها دسترسی ندارند. هر چند که تعداد این سواحل نسبت به سواحل عمومی کمتر است.
از جمله سواحل عمومی در پوکت می‌توانیم به سواحل کاتا و کارا اشاره کنیم.
همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم اکثر هتل‌های پوکت سواحل اختصاصی خود را دارند یکی از بهترین سواحل اختصاصی ساحل هتل کاپه پانوا است.
برخی سواحل مانند ساحل سورین و تفرجگاه‌ها و هتل‌های اطراف آن به حدی گران‌قیمت و لوکس است که تنها درصد کمی از افراد مانند سلبریتی‌ها توانایی اقامت در آن را دارند و به همین جهت است که celebrity row نامیده شده است.
  • 2
    ساحل جیمزباند

اکثر گردشگران برای رفتن به ساحل جیمز باند سوار قایق‌های معمولی شده ولی در ادامه برای گردش دریایی خود در خلیج پوم یانگ و روستای کو پنی سوار کایاک می‌شوند.

  • 3
    خلیج پانگا

10 جزیره بسیار کوچک خارج از منطقه دریایی را در خلیج پانگا واقع شده‌اند. خلیج پانگا علاوه بر جزایر متعدد طیف وسیعی از جاذبه‌های طبیعی از جمله مرداب‌ها، غارها و درختان گرمسیری را شامل می‌شود. موقعیت جغرافیایی این خلیج به‌گونه‌ای است که از آب‌وهوای بد در فصول بارندگی (اواسط بهار تا اوایل پاییز) در امان است.

  • 4
    مجسمه سفید و بزرگ بودا
 تمامی شهرهای تایلند از جمله پوکت مملو از معابد، اماکن مذهبی و مجسمه‌های بوداست. در سفری که به پوکت خواهید داشت حتما از مجسمه سفید بودا بازدید کنید.
بودای بزرگ پوکت در مرتفع‌ترین نقطه جزیره یعنی در بالای تپه‌های ناکارد بین کاتا و چالونگ قرار دارد. این مجسمه که با سنگ مرمر سفید یشم در سال 2004 ساخته شده یکی از برجسته‌ترین مکان‌های دیدنی جزیره است.
پس از رسیدن به بالاترین نقطه تپه‌های ناکارد یعنی جایی که این بنای تاریخی با ارتفاع 45 متر در آن قرار دارد، چشم‌انداز زیبایی از کل شهر پوکت را نظاره‌گر خواهید بود.
مجسمه سفید بودا در پوکت
  • 5
    شهر قدیمی پوکت

شهر قدیمی پوکت یکی از بهترین مناطق برای بازدید و گردشگری در سفر به پوکت است و از این رو بسیار موردتوجه گردشگران قرار گرفته است، این شهر در واقع یک بخش کوچک از پوکت است.
در این شهر هم ساختمان‌های قدیمی و بعضاً تاریخی وجود دارد و هم  کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها و فروشگاه‌های مدرن. در حقیقت در شهر قدیمی پوکت، سنت و مدرنیته با هم آمیخته شده است.

  • 6
    باغ‌وحش ببرهای پوکت tiger kingdom
اگر همیشه رؤیای این را داشته‌اید که به ببرها نزدیک شوید و حتی آنها را در آغوش بکشید این محل مناسب شماست. نزدیک شدن به این ببرها هیچ‌گونه خطری ندارد. این ببرها به حدی سیر هستند که امکان ندارد آسیبی به شما برسانند.
البته شایعاتی وجود دارد که مسئولان این باغ‌وحش برای بی‌خطر کردن هر چه بیشتر ببرها به آنها مواد مخدر می‌دهند. نژاد ببرهای این باغ‌وحش بیشتر هند و چینی است.
  • 7
    تماشای مبارزات رزمی موی تای
این مبارزات بسیار خشونت‌آمیز هستند و تماشای آن مناسب خیلی از افراد نیست اما بعضی از افراد به‌خصوص آقایانی که در زمینه ورزش‌های رزمی فعالیت می‌کنند ممکن است از دیدن این مبارزات لذت ببرند. در حین برگزاری این مبارزات عموما موسیقی سنتی و بومی تایلندی پخش می‌شود.
  • 8
    معبد وات چالونگ
معبد Wat Chalong بزرگ‌ترین، محبوب‌ترین و بدون شک زیباترین معبد در بین 29 معبد پوکت است. این معبد به دو راهب بسیار مورد احترام، Luang Pho Chaem و Luang Pho Chuang تقدیم شده است.
مجسمه‌های مومی این دو راهب بزرگ به همراه مجسمه‌هایی از سایر شخصیت‌های برجسته تاریخی در اندازه واقعی خود در سالن اصلی معبد وات چالونگ قرار دارد.
در معبد اصلی تکه‌هایی از استخوان بودا وجود دارد که به شدت از آن محافظت می‌شود. همچنین در این سالن نقاشی‌های دیواری منحصر به فردی به چشم می‌خورد که تصاویری از داستان زندگی بودا را به تصویر می‌کشد.
این معبد شامل تعداد زیادی مجسمه بوداست که عمدتاً از طلا یا استخوان‌های تراش‌خورده ساخته شده‌اند. از تراس این معبد می‌توانید چشم‌اندازی از مناظر و طبیعت شگفت‌انگیز چیلیوم به وسعت 360 درجه را نظاره‌گر باشید.
معبد وات چالونگ
توجه داشته باشید هنگام بازدید از معابد در سفر به پوکت یا هر شهر دیگری در تایلند ملزم به رعایت قوانین معابد هستید. 
برای ورود به معبد وات چالونگ مانند هر معبد دیگری لازم است لباس‌های پوشیده و محترمانه به تن داشته باشید (زنان باید شانه و زانوهای خود را بپوشانند). همچنین بازدیدکنندگان مجاز به پوشیدن کفش در داخل معبد نیستند.
آدرس معبد وات چالونگ: جاده چائوفا (غرب)، چالونگ، پوکت
  • 9
    سفر دریایی اطراف پوکت
گردش با قایق‌های مخصوص در سواحل و آب‌های پوکت از هیجان‌انگیزترین تفریحاتی است که می‌توانید در سفر به پوکت تجربه کنید. با این سفر دریایی سواحل مختلف شهر را از زاویه و چشم‌انداز جدیدی خواهید دید. اگر خوش‌شانس باشید ممکن است در طی گردش دریایی خود با دلفین‌ها هم مسیر شوید
همچنین غواصی یکی از هیجان‌انگیزترین بخش‌ها در گردش‌های آبی است که در صورت تمایل می‌توانید آن را نیز تجربه کنید.

خوشمزه‌ترین غذاهای تایلندی در پوکت

تنوع غذایی و به‌طورکلی فرهنگ غذایی هر کشور از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن کشور به شمار می‌رود.
غذاهای بومی و سنتی پوکت از غذاهای سنتی چینی و چندین کشور آسیای شرق بسیار تأثیر گرفته است. در قرن شانزدهم تجار چینی و گهگاه مسلمان با ورود خود به پوکت فرهنگ غذایی خود را وارد این منطقه کردند.
همچنین بازرگانان اروپایی که در قرن بیستم از منطقه پانتاگ در مالزی وارد پوکت شدند بر روی غذاهایی که امروزه در پوکت می‌بینیم تأثیر گذاشته‌اند.
غذاهای کنونی پوکت ترکیبی بی‌نظیر از مواد اولیه آسیای جنوب شرقی، چینی و تکنیک‌های آشپزی است.
لازم به ذکر است که طعم غذاها در پوکت نسبت به سایر شهرهای تایلند ملایم‌تر است.
معروفترین غذاهای تایلندی در سفر به پوکت را در زیر لیست کرده‌ایم:
  • 1
    می هاکینMee Hokkien
نودل سرخ شده هوکین Hokkien char mee در کوالالامپور و مناطق اطراف آن سرو می‌شود. این غذا از رشته فرنگی زرد غلیظ درست می‌شود که در سس سویا تیره با گوشت خوک و گاه جگر خوک، ماهی مرکب و کلم به‌عنوان مواد اصلی پخته می‌شود.
در انتها به‌صورت مکعب‌هایی از گوشت خوک سرخ شده سرو می‌شود. روند سرخ کردن تا زمانی که حالت ترد بودن در غذا به دست آید ادامه پیدا می‌کند. 
در سفر به پوکت می‌توانید این غذا را در بهترین حالت طبخ آن (یعنی طبخ روی آتش ذغال) میل کنید.
این غذا برای اولین‌بار در سال 1927 توسط اونگ کیم لیان که یک سرآشپز دست‌فروش بود تهیه شد.
غذای تایلندی می هاکین
  • 2
    لوباLoba
لوبا یکی از محبوب‌ترین غذاهای تایلندی در پوکت است. لوبا ترکیبی از کله‌پاچه خوک، سر، قلب، ریه، روده و زبان خوک است که در 5 نوع ادویه طعم‌دار می‌شود. به این غذا گهگاه میگوی پخته شده نیز اضافه می‌شود و با سس تند یا سس شیرین به مشتریان ارائه می‌شود.
این غذا در غرفه‌ها و رستوران‌های خیلی معمولی مانند Lock Tien در شهر پوکت سرو می‌شود.
غذای تایلندی لوبا
  • 3
    او تاOh Tao

او تا نیز یکی از پرطرف‌دارترین غذاهای تایلندی در پوکت است. تصور می‌شود این غذا منشأ هو کینی (منطقه‌ای در چین) داشته باشد. اوه تا معمولاً با ترکیب ریشه تاروی پخته شده، صدف، تخم‌مرغ، آرد، سیر، پیاز، فلفل قرمز خشک، گوشت خوک ترد، جوانه لوبیا و سس سویا تهیه می‌شود. ترکیبات باید کاملا با هم مخلوط شده و سپس سرخ شوند. این غذا همراه با جوانه‌های لوبیا اضافی، گوشت سرخ شده خوک و سس‌های شیرین و تند در کنار آن سرو می‌شود.
همچنین Oh tao یکی از رایج‌ترین غذاهای خیابانی است که با سفر به پوکت شانس امتحان کردن آن را خواهید داشت.
این غذا به شیوه‌های متنوعی طبخ می‌شود برای مثال در یکی از شیوه‌های پخت، از ماهی مرکب یا میگو به‌جای صدف استفاده می‌شود. در سال نوی چینی، این غذا در سفره غذایی مردم تایلند جایگاهی خاص دارد. مردم تایلند معتقدند خوردن او تائو در روز سال نو برای آن‌ها خوش‌شانسی می‌آورد.
این غذا حتی در رویدادهای تلخ مانند مراسم ترحیم نیز سرو می‌شود چرا که مردم معتقدند که این خوردن این غذا سایر اعضای خانواده را از خطرات محافظت کرده و باعث کاهش مرگ‌ومیر میان آن‌ها می‌شود.

غذای تایلندی اودا

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383