خانه طباطبایی های کاشان

خانه طباطبایی های کاشان، مروارید شهر سهراب


اگر به دنبال فضایی میگردید که به مدت 1 الی 2 ساعت آرامش داشته باشید و خودتان را در دوران قاجار احساس کنید، خانه طباطبایی‌ها  بهترین مکان و جزء بهترین خانه های تاریخی کاشان است.
خانه در قلب کاشان، خانه‌ای به مانند بهشت، خانه‌ای پر از خاطره، خانه‌ای که معرف کاشان است، خانه‌ای که افراد متمول و چاکران در آن زندگی میکردند، خانه‌ای به یادگار از دوران قاجار. همه این‌ها تعاریفی است از خانه طباطبایی های کاشان، مرواریدی که حرف ها برای گفتن دارد.
مالک خانه طباطبایی های کاشان شخصی بوده به نام حاج سید جعفر طباطبایی از ثروتمندان و تاجران قدیم فرش کاشان، حاج سید جعفر اهل نطنز بوده و بنای ساخت این خانه را گذاشته .
آن زمان‌ها ، معماران به نامی در کاشان وجود نداشتند و عده‌ی محدودی کار معماری را به شکل پیشرفته انجام میدادند یکی از آنها آقا علی مریم کاشانی بوده است که نه تنها کار ساخت خانه طباطبایی ها را به عهده داشت بلکه خانه بروجردی ها و سرا یا تیمچه امین‌الدوله نیز کار وی می‌باشد.
اگر دوست دارید بیشتر درباره این خانه بدانید پس با یگانه گشت همراه باشید.

مختصری درباره تاریخچه خانه طباطبایی های کاشان

همانطور که در پاراگراف گذشته مطرح شد، قدمت این خانه برمیگردد به دوران قاجار و سال 1250 هجری قمری (1213 شمسی – 1834 میلادی)، در این سال بود که ایده ساخت این خانه زیبا در ذهن حاج سید جعفر نمایان شد و شروع به ساخت آن کرد.
طبق اسناد تاریخی بدست آمده، ساخت این خانه بین 10 تا 15 سال زمان طول کشیده است تا تبدیل شود به آنچه امروز می بینید.
این خانه بعد از حاج سید جعفر به فرزندان وی می رسد و آنها دخل و تصرفی در خانه انجام نمیدهند و خانه به همان شکل امروزی آن باقی میماند تا سال 1374 که میراث فرهنگی مالکیت این خانه را بدست گرفته و شروع به مرمت و بازسازی آن میکند و این مرمت 3 سال زمان میبرد تا به پایان برسد. این خانه با شماره 1504 به ثبت ملی رسیده است.
لازم به ذکر است که آخرین مالک این خانه میر سید محمد طباطبایی از نوادگان حاج سید جعفر بوده است .

معماری خانه طباطبایی های کاشان

اگر بخواهیم درباره معماری این خانه صحبت کنیم ابتدا باید این نکته را اشاره کنیم که از لحاظ معماری، خانه طباطبایی ها یک عمارت منحصر به فرد و شاهکار است.
خانه طباطبایی ها در مساحتی حدود 5000 متر مربع ساخته شده است که تقسیم می‌شود به 3 بخش بیرونی، اندرونی و خدمه که به ترتیب هر کدام را توضیح خواهیم داد.
بخش بیرونی شامل حیات‌ها و پشت‌بام و ایوان‌ها می‌شود، بخش اندرونی شامل اتاق‌های صاحب‌خانه و فرزندان و داماد‌ها بوده و بخش خدمه شامل اتاق‌های خدمتکاران و چاکران، مطبخ و یا آشپزخانه و اسطبل‌ها می‌شود.
این عمارت دیدنی شامل 40 اتاق، 4 حیات، 4 سرداب، 5 ورودی و 3 بادگیر است که هم اکنون فقط از یکی از درب‌ها استفاده می‌شود. نکته جالب دیگر اینکه به دلیل کویری بودن شهر کاشان خانه طباطبایی های کاشان به شکل گودال باغچه ساخته شده است. گودال باغچه یعنی پایین تر از سطح زمین.

حالا چرا این خانه به این شکل ساخته شده است ؟

دلایل مختلفی برای آن ذکر کردند که می‌شود به
1- مقاوم بودن خانه و سازه نسبت به زلزله
2- مقاوم بودن و عایق بودن خانه در برابر صدا
3- تسهیل آب رسانی به قسمت‌های مختلف خانه اشاره کرد
یکی از بخش‌های مهم این عمارت، بخش شاه‌نشین است که اختصاص داشته به میهمانان و صاحب اصلی خانه که تزئینات بینظیری را میتوانید در این مکان بکار رفته، البته به شاه‌نشین خانه طباطبایی های کاشان تالار آیینه نیز گفته می‌شود چون که با آیینه‌ها و شیشه‌های رنگی تزئین شده است.
یکی دیگر از مهمترین مواردی که باید به آن اشاره کنیم، گچبری‌های روی دیوارهای خانه است، این گچ بری ها زاده دست‌های پر توان میرزا ابوالحسن غفاری ملقب به میرزا ابوالحسن خان صنیع الملک می‌باشد که از نقاشان و بناهای بزرگ دوران ناصری بوده.
به دلیل اینکه حاج سید جعفر طباطبایی تاجر فرش بوده و علاقه زیادی به نقوش فرش‌های ایرانی داشته ، گچ بری‌ها بر اساس طرح‌ها و نقش‌های فرش‌های اصیل ایرانی طراحی و ساخته شده‌اند.
یکی دیگر از ویژگی منحصر به فرد و مهم این خانه داشتن سیستم تهویه مطبوع است اما نه به شکل امروزی، این سیستم در زمان ساخت آن پیش بینی شده و هنوز کار میکند به این شکل که در زمستان فضای خانه را گرم نگه داشته و در تابستان هوایی خنک و مطبوع به داخل خانه وارد می‌شود.

آدرس و ساعات بازدید و قیمت ورودی خانه طباطبایی های کاشان

آدرس و ساعات بازدید : این خانه در محله سلطان امیر احمد و در خیابان علوی قرار دارد که میتوانید از ساعت 9:00 صبح تا 17:00 عصر برای بازدید خود اقدام کنید.

هزینه ورودی : قیمت ورودی برای اتباع ایرانی در سال 1401 معادل 5000 تومن و برای اتباع خارجی 50.000 تومان می‌باشد.

مدت زمان مورد نیاز برای بازدید : حداکثر زمانی که برای بازدید کل این خانه نیاز دارید 2 ساعت است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383