جاذبه های بافق و سرآمد همه آنها، قلعه آریز

شهر بافق مانند سایر شهر‌های تاریخی استان یزد دارای اماکن تاریخی و دیدنی بسیاری است که دیدن آنها نه تنها ارزشمند است بلکه شما را به دل تاریخ برده و از بودن در این امکان احساس خوبی پیدا خواهید کرد. سر آمد همه این جاذبه‌ها قلعه آریز است که یکی از مهمترین جاذبه های بافق می‌باشد.
جاذبه های بافق را فقط به صورت ذکر نام در مطلب شهر بافق برای شما آورده بودیم، میتوانید بعد از خواندن این مطلب به آن مراجعه کرده و درباره شهر بافق بیشتر بدانید. لینک این صفحه در پایین صفحه برای شما وجود خواهد داشت.
حالا با یگانه گشت همراه باشید تا شما را با  جاذبه‌ های بافق آشنا کنیم تا زمانی که به بافق یزد سفر کردید، با برنامه‌ریزی کامل بتوانید از تمام این جاذبه‌ها دیدن کنید
  • 1
    قلعه آریز بافقBafq Ariz Ecocastle
جاذبه های بافق
مهمترین، جذابترین و سرآمد همه  جاذبه های بافق را میتوان قلعه آریز دانست چرا که از هر نظر توانسته خود را در دل گردشگران جا کند. این قلعه را به دوران زندیه و قاجار نسبت می‌دهند و سال ساخت آن را 1167 میدانند. البته تا قبل از سال 97 به مخروبه‌ای بدل شده بود.
از سال 97 بخش خصوصی شروع به مرمت و بازسازی این قلعه زیبا و دلربا کرد و یک سال بعد یعنی سال 1398 به بهره‌برداری رسید، البته به عنوان اقامتگاه بومگردی. قلعه آریز که به اکولوژ آریز نیز مشهور است در روستای باقرآباد بافق قرار دارد.
این قلعه به صورت دایره‌ای ساخته شده و دو برج از آن محافظت میکند، البته این برج‌ها در زمان قدیم کار دیده‌بانی و تیراندازی را به عهده داشته یعنی سربازان به روی این برج‌ها رفته و از قلعه در برابر دشمنان محافظت میکردند. یکی از برج‌ها ارتفاعی 8 متری و دیگری 11 متر ارتفاع دارد.
قلعه آریز، بزرگترین اقامتگاه بومگردی تاریخی روستایی ایران می‌باشد و جایزه‌های بسیاری را از جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی دریافت کرده. قلعه آریز در نزدیکی کویر کاراکال و صادق آباد قرار دارد که دسترسی شما را به کویرگردی آسانتر میکند.
قلعه آریز دارای 30 اتاق می‌باشد که هر کدام از آنها مجهز به سیستم گرمایشی و سرمایشی می‌باشد. درباره قلعه آریز صحبت‌ها میتوان کرد و قطعا مطلبی جداگانه به آن اختصاص خواهیم داد. پس منتظر این مطلب هیجان‌انگیز باشید…
  • 2
    امامزاده عبدالله بافقBafq Imamzadeh Abdullah
امامزاده عبدالله بافق
یکی دیگر از جاذبه های بافق که به عنوان یک جاذبه مذهبی شناخته می‌شود و از آن به عنوان یکی از اماکن در تورهای مذهبی گردشگری استفاده می‌شود، امامزاده عبدالله می‌باشد.
برخی روایات در مورد امامزاده عبدالله وجود دارد که میگویند میتواند از نوادگان امام کاظم باشد، در بین مردم البته به ظهیرالدین شناخته می‌شد و مردم به این نام میخوانندش. این لقب تنها میان ساداتی بوده که از نسل امام جعفر صادق بودند .
قدمت این امامزاده متعلق به قرن 5 هجری می‌باشد و در بین مردم یزد و کرمان بسیار مورد احترام می‌باشد (چون زمانی بافق جزء استان کرمان بوده). گنبد این امامزاده یکی از شاهکارهای دوران خود می‌باشد و تزئینات گنبد را به ملا حسن نقاش بافقی نسبت می‌دهند.
از ویژگی‌های مثبت معماری این بنا و این امامزاده میتوان به هشتی ورودی و آینه کاری‌های داخلی اشاره کرد. مساحت کل بنا 7500 متر و زیربنای صحن را را 3500 متر اندازه‌گیری کردند. زیر گنبد و سقف داخلی دارای مقرنس‌کاری‌های زیبایی است.
البته در گذشته نقاشی‌های کم‌نظیری زیر گنبد رسم شده بود اما آینه‌کاری‌های بعد، آن نقاشی‌ها را پوشانده است.
امامزاده عبدالله بافق در 2 آذر ماه 1379 و به شماره 901 به ثبت ملی رسیده است.
  • 3
    خانه وحشی بافقیVahshi Bafqi House
وحشی بافقی یکی از شاعران سده دهم می‌باشد که تاریخ تولد آن را به سال 911 قمری (1532 میلادی) نسبت میدهند. وی در دوران شاه تهماسب، شاه اسماعیل و سلطان محمد خدابنده زندگی میکرد. وحشی بافقی در سال 962 چشم از جهان فرو بست و به دیار باقی شتافت.
خانه وحشی بافقی یکی از جاذبه های بافق می‌باشد که به دوران قاجار برمیگردد. این خانه جنب مسجد جامع بافق قرار دارد و هم اکنون اداره میراث فرهنگی شهرستان بافق در این خانه دایر می‌باشد.
این خانه دارای 7 اتاق می‌باشد که در فضایی به مساحت 150 متر (در برخی روایات 120 متر) قرار گرفتند. مصالح این خانه از خشت و گل می‌باشد و امروزه به عنوان موزه وحشی بافقی از آن یاد می‌شود. یک ایوان بزرگ و زیر زمینی که چاه قناتی از آن رد می‌شده از دیگر ویژگی‌های معماری این خانه می‌باشد.
البته میگویند این خانه متعلق به شخصی به نام کربلایی بوده که خود میگفته از نوادگان وحشی بافقی است.
خانه وحشی بافقی در 9 بهمن 1384 و با شماره 14038 به ثبت ملی رسیده است.
  • 4
    چنار باجگانBajegan Plane Tree

ما در ایران درختان و مخصوصا چنارهای با قدمت‌های چند صد ساله داریم که واقعا ارزشمند هستند، یکی از این چنارها چنار امامزاده صالح تهران بود که متاسفانه آن را بریدند و از بینش بردند.

اما خوشبختانه در یکی از روستاهای اطراف بافق به نام باجگان درخت چناری وجود دارد که نام روستا را بر آن نهادند.

قدمت چنار باجگان را برخی روایات به 400 سال و برخی دیگر از روایات به 750 سال گذشته نسبت میدهند. ارتفاع چنار تاریخی باجگان 25 متر و محیط آن نیز 7.5 متر اندازه‌گیری شده است.

این چنار یکی از میراث ارزشمند شهرستان بافق به حساب می‌آید که موجبات رونق کسب و کار محلی و مردم بومی منطقه را به همراه داشته. روستای باجگان حدود 65 خانوار دارد و مردم این روستا به دلیل پیشینیه تاریخی که این چنار دارد از آن محافظت کرده و آن را دوست میدارند اما مقدس نمیپندارندش.

درخت چنار باجگان با شماره 267 به ثبت ملی رسیده است.

  • 5
    بقعه پیرمراد بافقBafq Pirmorad Mausoleum
یکی از آثار تاریخی شهر بافق یزد، بقعه پیرمراد بافق می‌باشد که در خیابان محمد تقی بافقی و در نزدیکی محله قلعه بافق قرار گرفته. قدمت این بقعه به دوران صفوی برمیگردد و ساخت بنای بقعه را به 951 قمری نسبت میدهند.
بقعه پیرمراد در فضای پارک قرار دارد، متاسفانه به پارک رسیدگی شده است اما به سازه بقعه خیر و به همین دلیل ساختمان بقعه دچار خرابی‌هایی شده است که باید هر چه زودتر مورد مرمت و بازسازی قرار بگیرد. امروزه متاسفانه محلی برای جمع زباله‌ها شده است.
اگر بخواهیم درباره معماری بقعه صحبت کنیم باید بگوئیم که اصل سازه به صورت مستطیل می‌باشد به ابعاد 8 در 12، ورودی بقعه از ضلع شمالی ساختمان می‌باشدو مقبره پیرمراد در وسط ساختمان قرار گرفته. ضریح وسط نیز به ابعاد 2 در 1.20 ساخته شده است.
بنای اولیه سازه از خشت و گل می‌باشد که بعدها روی آنها اجر قرار گرفته. بقعه پیرمراد بافق دارای گنبدی به ارتفاع 30 سانتی‌متر می‌باشد.
این بقعه در 16 اسفند ماه 1384 و به شماره 14597 به ثبت ملی رسید.

منتظر تکمیل لیست جاذبه های بافق باشید . بزودی …

اگر میخواهید با شهر بافق و تاریخچه آن آشنا شوید، این مطلب را از دست ندهید.  

شهر بافق

1 دیدگاه

  • قلعه آریز واقعا عالی بود ، ما دو شب تو این قلعه اقامت داشتیم از هر لحاظ فوق العاده بود. واقعا باید به مدیریت این اقامتگاه دست مریزاد گفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383