صنایع دستی کاشان

صنایع دستی کاشان

کاشان با بسیاری از موارد خود را به دنیا شناسانده، از خانه‌های تاریخی‌اش بگیرید تا دیگر جاذبه‌های آن، سوغاتی‌ها، و صنایع دستی‌اش. این بار نوبت به صنایع دستی کاشان رسیده تا به شما معرفی کنیم.
کاشان پر است از کارها و اشیائی که با هنر دستان اساتید هنر ساخته شده و بالطبع چون کار دست است و ظریف، بنابراین گران هم به حساب می‌آید ، اما نه همه آنها. با این حال گردشگران خارجی که به کاشان سفر میکنند برای خرید صنایع دستی کاشان مخصوصا فرش، بسیار مشتاق بوده و سر از پا نمیشناسند.
البته این نکته را نیز باید اضافه کرد که بسیاری از صنایع دستی شهر سهراب به دلیل ظریف کاری های زیاد و هنرمندانه بودن آنهات به بسیاری از کشورهای دنیا صادر می‌شود.
حال اگر میخواهید با صنایع دستی کاشان آشنا بشید با یگانه گشت و ادامه این مطلب همراه باشید.
  • 1
    فرش کاشان نماد زیبایی و خلاقیت
کاشان با فرش عجین شده است و این هنر از گذشته از نسلی به نسل دیگر انتقال داده شده و همینطور به آیندگان نیز منتقل خواهد شد. فرش‌بافی یا قالی‌بافی یکی از صنایع دستی کاشان می‌باشد که مردم به آن تبحر کامل دارند و فرش‌هایی خلق میکنند که زبانزد خاص و عام است.
جالبترین نکته این است که فرش‌بافی کاشان جز آثار معنوی یونسکو می‌باشد و این خود نشان از اهمیت این هنر و شغل در کاشان است. فرش کاشان مهمترین فرش ایران لقب گرفته و حدود 60 درصد فرش ایران را کاشان تولید میکند.
شما تا حالا فرش کاشان خریداری کردید؟
  • 2
    گیوه بافی
اگر خاطرتان باشد پدربزرگ‌های ما نیز گیوه می‌پوشیدند و در گذشته بسیار کفش محبوبی به شمار می‌رفته کما اینکه اکنون نیز جوانان بیشتری تمایل به پوشیدن گیوه دارند و به همین دلیل تولید این نوع کفش افزایش یافته است.
در کاشان روستایی وجود دارد به نام نشلج که مرکز گیوه بافی کاشان به شمار می‌رود و کارگاه‌های زیادی در آنجا وجود دارد. رویه کفش را که ظریف‌تر است خانم‌ها و کف کفش را که باید محکم‌تر ساخته شود آقایان می‌سازند.
گیوه کفشی بسیار خنک است و در تابستان میتوانید به جای پوشیدن کتونی‌های گرم و بدون منفذ از گیوه استفاده کنید.
  • 3
    زیلو بافی
با کلمه زیلو آشنایی از قدیم داریم، زمانی که با خانواده دست جمعی قصد رفتن به پارک را داشتیم از این کلمه زیلو زیاد استفاده میکردیم. زیلو بافی کاشان جز بهترین صنایع دستی ایران شناخته می‌شود که عایدی و سوددهی بالایی نیز برای تولید‌کنندگان دارد.
زیلو زیر‌انداز پنبه‌ای است که در مناطق گرم و خشک رواج بیشتری دارد چرا که پنبه خنک است و باعث می‌شود نشیمن‌گاه ما نیز خنک شود و احساس گرما نکنیم.
البته امروزه زیراندازهای حصیری آمدند که کمی سهم بازار این گونه زیلو‌های پارچه‌ای را کاهش داده است.
  • 4
    زری بافی
هنر زری بافی هنری است قدیمی و در دوران گدشته بسیار مورد استفاده قرار میگرفته چون که این گونه پارچه‌ها برای لباس شاهان و شاهزاده‌ها و افراد اشرافی استفاده می‌شده.
این پارچه از نوع نخ‌هایی است به نام گلابتون که ترکیبی است از ابریشم و نقره و طلا، هم اکنون نیز این پارچه‌ها دوخته می‌شوند و در معرض فروش قرار میگیرند.
بیشتر خریداران این نوع پارچه نیز گردشگران خارجی هستند.
  • 5
    جاجیم و گلیم بافی
بیاید یک بار برای همیشه تفاوت این دو نوع زیر انداز را بدانیم. جاجیم زیر اندازی است که کرک ندارد اما گلیم همراه با کرک است و طبیعتا نرم‌تر از جاجیم.
یکی دیگر از صنایع دستی کاشان گلیم‌بافی و جاجیم‌بافی که روی دار قالی بافته می‌شود و زحمت زیادی دارد. این نوع قالی نسبت به فرش هزینه کمتری داشته و حتی میتوان آن را به عنوان سوغاتی نیز خریداری کرد.
طرح و نقش‌های گلیم و جاجیم کاملا خلاقانه و زیبا طراحی می‌شوند تا بتواند جلوه‌ی خوبی به اتاق شما بدهد و از آن لذت ببرید.
  • 6
    سفالگری
بیایید کمی درباره تاریخچه سفالگری صحبت کنیم. سفالگری در کاشان تقریبا قدمتی 7000 ساله دارد و این خود گواه این است که شما در کاشان بیشتر از هر شهر دیگر میتوانید ظروف سفالی پیدا کنید.
هنر سفالگری حتی امروزه در بین جوانان رونق زیادی دارد و تابستان‌ها کودکان و نوجوانان به کارگاه‌های سفالگری می‌روند تا بتوانند با این هنر آشنا شده و خود خالق ظروف زیبایی باشند.
اگر به کاشان سفر میکنید حتما به ظروف سفالی بازار نیز سری بزنید و حتی پیشنهاد میکنیم خودتان پشت چرخ سفال نشسته و گلدانی از خود به یادگار درست کنید.
  • 7
    شعربافی
شعربافی در گذشته بسیار رواج داشته اما امروزه فقط تعداد محدودی کارگاه شعر‌بافی در شهر کاشان باقی‌مانده که در سفر خود میتوانید به این کارگاه‌ها سر زده و با این هنر بیشتر آشنا شوید.
شعربافی پارچه‌ای است راه راه با رنگ‌های بسیار زیبا و البته جنسی از ابریشم. باید این نکته را نیز اضافه کنیم که این هنر به گذشته‌های بسیار دور برمیگردد و تاریخ غنی را پشت سر خود دارد.
  • 8
    مسگری
رسیدیم به یکی از جذابترین بخش‌های مربوط به صنایع دستی کاشان و آن هنر پر سر و صدای مسگری است. هنر مسگری در بسیاری از شهر‌های ایران از جمله اصفهان دیده می‌شود.
زمانی که بازار مسگرهای کاشان وارد می‌شوید صدای کوبیدن مسها در ابتدای کار شما را ممکن است اذیت کند اما کمی که بگذرد بسیار دلنشین می‌شود و دیگر دوست ندارید محل را ترک کنید.
مس خاصیت‌های دارویی زیادی دارد که برای بدن مفید است به همین جهت است که بسیاری از مردم در ظروف مسی غذا را طبخ کرده و میخورند. انواع ظروف مسی بسیار متنوع هستند و از نعلبکی گرفته تا پارچ و قابلمه‌های بزرگ همه را میتوانید در بازار کاشان خریداری کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383