آب انبار باسیلیکا استانبول

آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا یکی از مهم‌ترین آب انبارهای تاریخی و از مشهورترین جاذبه‌های دیدنی استانبول ترکیه است. این آب انبار در قرن ششم و در زمان امپراتور بیزانس ژوستینیان اول ساخته شد و در شبه جزیره باستانی سارایبورنو در 150 متری (490 فوت) جنوب غربی ایاصوفیه قرار دارد. در حال حاضر فقط مقدار محدودی آب در داخل آب انبار وجود دارد که تنها جنبه زینتی برای بازدید عموم دارد. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به استانبول حتما از این آب انبار دیدن کنید‌.

نمایی از آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا، واقع در جنوب غربی ایاصوفیه، یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری استانبول است این مخزن عظیم آب زیرزمینی که برای یوستینیانوس اول، امپراتور بیزانس (527-565) ساخته شد به دلیل وجود ستون‌های مرمری زیرزمینی در بین مردم به عنوان «آب‌خانه یِریباتان» شناخته می‌شود. از آنجایی که این آب انبار در گذشته با نام بازیلیکا در میان مردم شناخته شده بوده است امروزه نیز با نام آب انبار باسیلیکا شهرت دارد.

ستون با طرح اشک در آب انبار باسیلیکا
زمین لیز آب انبار باسیلیکا

معماری آب انبار باسیلیکا

این آب انبار بیش از 100 متر ارتفاع دارد و یک منطقه مستطیل شکل را اشغال می کند. از طریق پلکانی با 52 پله می‌توانید به این آب انبار دسترسی داشته باشید.
از سایر جذابیت‌های معماری این آب انبار می‌توان به 336 ستون آن اشاره کرد که هر کدام 9 متر ارتفاع دارند. فاصله بین ستون‌ها از هم نزدیک 5 متر است. ستون‌ها در 12 ردیف 28 ستونه قرار گرفته‌اند.
اعتقاد بر این است که بخش عمده‌ای از ستون‌ها از مکان‌های باستانی استانبول مونتاژ شده و از انواع مختلف سنگ مرمر تراشیده شده‌اند. طرح‌ها و برش‌هایی که در این ستون‌ها وجود دارد با هم تفاوت دارند.
برش‌های که در دیواره این ستون‌ها دیده می‌شود به دو صورت برش کورتنی و برش دوریان هستند اما ستون‌هایی با برش‌های کورتنی در اکثریت هستند. بنابراین از جهت سبک برش‌ها،  تمامی ستون‌ها مشابه یکدیگر نیستند.
انعکاس این ستون‌های مرمری در داخل آب نمایی جالب را به وجود می‌آورد به طوری که خطای دید باعث می‌شود این طور به نظر برسد که ستون‌ها تا اعماق زمین فرو رفته‌اند. شاید بی دلیل نباشد که به سبب این ویژگی ستون‌ها به این آب انبار لقب یره باتان به معنای در زمین فرورفته را داده‌اند.
از سایر ویژگی‌های این آب انبار می‌توان به
  • ارتفاع دیوارهای آب انبار که 80/4 متر است
  • و کف آجرکاری شده آن که با لایه ضخیمی از ملات عایق‌کاری شده است اشاره کنیم.
  • همچنین مساحت مخزن این آب انبار حدود 9800 متر مربع و ظرفیت آن 100000 تن آب است. 

تاریخچه آب انبار باسیلیکا

_

طبق منابع باستانی، آب انبار باسیلیکا باغ‌هایی مشرف به مسجد ایا صوفیه داشت. این آب انبار که در شورش‌های نیکا در سال 532 به ویرانه تبدیل شده بود توسط امپراطور ژوستینیانوس بازسازی و گسترش پیدا کرد. 

بر اساس منابع باستانی، 7000 برده در ساخت این آب انبار به کار گرفته شدند. این آب انبار بزرگ به عنوان نوعی از تاسیسات تصفیه آب برای کاخ بزرگ قسطنطنیه و سایر اقامتگاه‌ها عمل می کرد و پس از تهاجم عثمانی‌ها در سال 1453 و تا حال حاضر آب کاخ توپکاپی را تامین می‌کند.

سرهای مدوسا

_
در این آب انبار سردیسی از مدوسا به صورت وارونه وجود دارد. در اساطیر یونانی آمده است که مدوسا دختری زیبا بوده که به علت سرپیچی از قوانین معبد آتنا، آتنا او را به موجودی کریه‌المنظر با موهایی از مار تبدیل می‌کند. مدوسا این توانایی را داشته که با نگاه خود افراد را به سنگ تبدیل کند.
همان‌طور که می‌دانید آب انبار باسیلیکا در قرن ششم توسط امپراتور بیزانس، ژوستینیانوس به عنوان مکانی برای ذخیره آب شیرین برای کاخ و ساختمان‌های مجاورش ساخته شد، هزار سال بعد یعنی حدود سال 1545 میلادی توسط محققی یونانی به نام پتروس گیلیوس که از قسطنطنیه آن زمان بازدید کرده بود، دوباره کشف و سر زبان‌ها افتاد. او که داستان‌های عجیبی از مردم محلی درباره آب و حیوانات آبزی این منطقه شنیده بود در ادامه ماجراجویی‌های خود موفق به بازدید از این آب انبار شد او در این آب انبار که در آن زمان یعنی در زمان امپراطوری عثمانی به محلی برای تجمع زباله و اجساد تبدیل شده بود مجسمه‌هایی با شکل و شمایل مدوسا پیدا کرد.
در بعضی از افسانه‌ها مدوسا را به شکل یک هشت پا به تصویر کشیده‌اند. مجسمه‌های مدوسا در زیر بعضی از ستون‌های آب انبار باسیلیکا قرار گرفته‌اند. این ستون‌ها که به سر ستون شهرت دارند در ضلع شمال غربی آب انبار باسیلیکا قرار گرفته است.
سردیس‌های مدوسا در آب انبار باسیلیکا

نکاتی که قبل از ورود به آب انبار باسیلیکا باید بدانید

_
  • 1
    لباس‌های گرم بپوشید
فضای داخلی این آب انبار بسیار سرد است از این رو پیشنهاد می‌کنیم به اندازه کافی لباس‌های گرم به تن داشته باشید.
  • 2
    با احتیاط در این مکان قدم بردارید
زمین این آب انبار بسیار خیس و لغزنده است، توصیه می‌کنیم با دقت قدم برداشته و مراقب باشید سر نخورید.
  • 3
    ساعات کاری آب انبار باسیلیکا

این موزه هفت روز در هفته از ساعت 09:00 صبح تا 05:30 بعد از ظهر پذیرای بازدیدکنندگان است. پیشنهاد می‌کنیم در ساعات 3 تا 5 بعدازظهر که کمی خلوت‌تر است مراجعه کنید. لازم به ذکر است بازدید از این مجموعه در حدود 2 ساعت طول می‌کشد.

  • 4
    قیمت بلیت چقدر است؟
  • قیمت بلیط برای دانشجویان: 5.00 دلار
  • برای بزرگسالان: 10.00 دلار
  • و برای بازدیدکنندگان خارجی یا توریست‌ها: 20.00 پوند است.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383