خانه عباسیان کاشان

خانه عباسیان کاشان، شاهکار معماری کاشان


در کاشان محله سلطان امیر احمد بهترین و غنی‌ترین محله به حساب می‌آید با تعداد زیادی از جاذبه‌ها و خانه‌های تاریخی که در خود دارد. خانه عباسیان کاشان نیز یکی دیگر از خانه های تاریخی کاشان می‌باشد که آوازه‌اش در سراسر دنیا پیچیده.
حتی یک بار هم نامزد دریافت جایزه زیباترین بنای مسکونی ایرانی-اسلامی شده که خود از مهم بودن و با شکوه بودن این خانه خبر میدهد. جالب اینجاست که این خانه به قیمت 1000 تومن خریداری شده که …
اگر دوست دارید ادامه داستان را بدانید با یگانه گشت و با ادامه این متن همراه باشید.

مختصری درباره خانه عباسیان کاشان

امان از معماری بی‌نظیر کاشان و دوران قاجار که حقیقتا شاهکاری است در نوع خود، و بالطبع با داشتن اساتید معماری بزرگ و نامدار کمتر از این هم انتظار نباید داشت.
این خانه از دوران پر جنب و جوش قاجار به یادگار مانده اما طی سالیان و دست به دست شدن خانه عباسی ها از نسلی به نسل دیگر و افتادن در دست وراث متاسفانه دچار تغییراتی شد. این خانه متعلق است به شخصی به نام حاج محمد ابراهیم کاشی که تاجر بزرگ صنعت بلور و چینی در دوران قاجار بود.
حاج محمد ابراهیم خان در 1201 شمسی و در زمان فتحعلی شاه قاجار همزمان با خانه عامری های کاشان شروع به ساخت این خانه باشکوه کرد و تقریبا 20 سال زمان برد تا ساخت خانه عباسیان که البته آن زمان‌ها این نام را نداشت، به پایان برسد. وسعت این خانه را 5000 متر مربع تخمین زده‌اند.
خانه عباسیان کاشان در سال 1374 توسط هیئت امنای احیا و مرمت بافت تاریخی کاشان خریداری شد و به دلیل اینکه قسمت‌هایی از این خانه تخریب شده بود شروع به بازسازی این خانه کرد.
سرانجام در سال 1377 و بعد از مرمت های صورت گرفته، خانه عباسیان کاشان با شماره 2020 جز آثار ملی ایران شد.

معماری خانه عباسیان کاشان – بخش اول

از شکوه و زیبایی این خانه هر چه بگوئیم کم است، در واقع زبان قاصر است از بیان این همه هنر. همانطور که در بخش قبلی توضیح دادیم این خانه 5000 متر وسعت دارد و دارای 5 حیاط و همینطور 5 طبقه می‌باشد که هر طبقه بیانگر هنر دستان معمار(ان) دوران قاجار می‌باشد.
به دلیل اینکه این خانه در دست وراث بوده هر کدام به سهم خود در فروش این خانه به افراد مختلف سهم داشتند و پاره پاره کردن این خانه را شروع کردند. هر کدام از 5 حیاط داخل خانه دارای نام‌های متفاوتی هستند.
اندرونی – مسعودی فر، بیرونی – عباسیان، حوض خانه – حقانی، باغ خانه – تقوی، خدمه – عباسی. اما پس از چند سال که گذشت و حدود 100 سال پیش فردی به نام عباسیان که از تاجران بزرگ فرش کاشان بود این خانه را به مبلغ 1000 تومن خریداری کرد، اینکه از چه کسی خریداری کرده و اینکه آیا این مبلغ درست است روایت‌های مختلفی هست و از آن زمان نام عباسیان روی این خانه ماندگار شد.
نکته جالب اینکه از این خانه به عنوان لوکیشن چند سریال استفاده شده که خود نشان از اهمیت ویژه این خانه دارد، سریال‌هایی چون ملاصدرا، جابر‌بن‌حیان و خانه‌ای در تاریکی.
در زمان ورود به خانه به هشتی میرسید، هشتی که در بیشتر خانه‌های قدیمی کاشان به چشم میخورد، در این هشتی دورتادور سکو یا نشیمن‌گاه وجود دارد که در گذشته از این سکو‌ها به عنوان محل انتظار میهمانان یا افراد دیگر استفاده می‌شده و تا صاحب خانه اجازه ورود نمیداده، در این مکان منتظر می‌ماندند و وارد حیاط اصلی نمیشدند.
ویژگی دیگری که این هشتی داشته، سطح پایین تر آن نسبت به درب اصلی خانه است. این هشتی را به این منظور ساختند که حتی از درب اصلی هم به داخل دید محدودی داشته باشند و حرمت خانه حفظ شود. البته ویژگی دیگر آن داشتن دو راه ورودی بوده که یکی برای ساکنین و دیگری برای خدمه خانه بوده.

معماری خانه عباسیان کاشان – بخش دوم

بعد از هشتی وارد سالن دیگری می‌شوید که دالان نام دارد و استفاده که از این مکان می‌شده بیشتر برای اصطبل حیوانات بوده و جایگاه‌هایی هم برای یونجه و خوراکی‌های مخصوص حیوانات تعبیه شده است.
مانند هر خانه دیگری در کاشان ، خانه عباسی ها نیز بخش اندرونی، بیرونی و شاه نشین دارد یعنی روش ساخت خانه در کاشان در آن زمان به این شکل بوده. هر کدام از این مواردی که بیان شد باز هم به بخش های کوچکتری تقسیم می‌شوند که کوتاه در مورد آنها توضیحاتی خواهیم داد.
بخش بیرونی
این بخش از خانه شامل قسمت‌های متفاوتی است از جمله شاه نشین، اتاق آینه، سرپوشیده بزرگ، ایوان بهاره و اتاق مرکزی
اتاق شاه نشین: در طبقه بالا قرار دارد که یکی از بهترین اتاق‌های خانه عباسیان کاشان به شمار می‌رود. این اتاق با داشتن گچ‌بری‌های ظریف و زیبا و همینطور آینه‌کاری‌هایی که به شکل ماه و ستاره می‌باشند جلوه این اتاق را چندین برابر کرده.
البته این نکته نیز جالب است که در شب زمانی که چراغ اتاق روشن می‌شود انعکاس این آینه‌کاری‌ها به مانند یک آسمان می‌ماند و شما تصور میکنید که در زیر آسمان صاف پر ستاره خوابیده‌اید. در برخی اوقات نیز از این اتاق عقد نیز استفاده می‌شده که به اتاق عروس نیز شهرت دارد.
سرپوشیده بزرگ: از این فضا بیشتر به عنوان جایگاهی برای مراسم عزاداری و مذهبی استفاده می‌شده و در برخی مواقع نیز به عنوان سالن اجتماعات نقشی را ایفا میکرده است. این فضا دارای طبقه است که طبقه پایین برای آقایان و طبقه بالا برای خانم‌ها بوده است.
ایوان بهاره: فضایی بری فصل‌های معتدل و گرم می‌باشد که مورد استفاده قرار میگرفته اما غیر از این مورد شما زمانی که از دور این فضا را مشاهده میکنید متوجه قرینه بودن تمام المان‌ها و سازه این قسمت می‌شوید یکی از مهمترین ویژگی‌های خانه عباسیان قرینه بودن معماری آن می‌باشد.
اتاق‌های آینه: بر اساس شواهد بدست آمده این اتاق‌های به عنوان محل اصلی کار صاحب خانه استفاده می‌شده. ساخت این بخش بسیار جالب است، اگر شما جلوی یکی از درها توقف کنید میبینید که درهای دیگر دقیقا هم‌زاویه و روبروی شما نشان داده خواهند شد. به این دلیل است که این اتاق ها را آینه نامیدند.
راستی یه چیزی رو میدونستید! پایین در‌های اتاقهای آینه تخته چوبی قرار دارد به نام جناب در (نه به معنی احترام)، دلیل ساخت آن نیز
1- ایجاد مورد پیشگیرانه‌ای برای ورود حشرات بوده
2- برای اینکه متوجه شوید کفش‌های خود را باید در آوردید
3- بلند بودن جناب در و کوتاهی خود در باعث می‌شود که شما خم شده و از درب رد شوید که این خم‌شدن نشانه‌ای از احترام و فروتنی است.
اتاق مرکزی: که به نوعی هسته اصلی این خانه به شمار می‌رود و به کل خانه نظارت داشته هم به بخش اندرونی و هم به بخش بیرونی که متعلق به صاحب عمارت بوده. ویژگی دیگر این خانه نیز وجود پنجره‌های مشبک گچی است که روی آنها به طرف داخل اتاق است که نشان از درونگرا بودن این عمارت دارد.
بخش اندرونی:
که شامل اتاقک مخفی، سر در راه پله، حوض خانه، چاه آب، حیاط باغ، سرداب بزرگ و عبادتگاه میباشد

المانهایی که این شکوه و عظمت را چندین برابر می‌کند عبارتند از گچ‌بری‌های زیبا، رسمی‌بندی‌ها و یزدی‌بندی‌ها، آینه‌کاری‌های دل‌انگیز، مقرنس‌کاری و منبت‌کاری. همه این مواردی که ذکر شد باعث اهمیت و ارزش بسیار این خانه می‌باشد که سالانه گردشگران زیادی را به خود میکشاند.

آدرس و ساعات بازدید و قیمت ورودی خانه عباسیان کاشان

آدرس و ساعات بازدید : این خانه در محله سلطان امیر احمد و در خیابان علوی قرار دارد که میتوانید از ساعت 9:00 صبح تا 18:30 عصر برای بازدید خود اقدام کنید.
* نکته: به علت بازسازی هایی که در حال انجام است فعلا و تا پایان شهریور 1401 امکان بازدید وجود ندارد.
هزینه ورودی : قیمت ورودی برای اتباع ایرانی در سال 1401 معادل 4000 تومن و برای اتباع خارجی 50.000 تومان می‌باشد.
مدت زمان مورد نیاز برای بازدید : حداکثر زمانی که برای بازدید کل این خانه نیاز دارید 2 ساعت است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383