دره ستارگان قشم، یا به زبان محلی استاله کفته


جزیره قشم دنیایی است از عجایب و شگفتی‌هایی که هر کدام در نوع خود خاص و منحصر به فرد می‌باشند. دره ستارگان قشم نیز یکی از همان عجایب است که در طول میلیون‌ها سال مانند تنگه چاهکوه و دره تندیس‌ها شکل گرفته.
دره ستارگان قشم در نزدیکی روستایی به نام برکه خلف قرار گرفته و تقریبا فاصله‌ای 20 کیلومتری با مرکز شهر قشم دارد. دره ستارگان را دره جنی هم خطاب قرار می‌دهند، میدانید چرا ؟
اگر دلتان میخواهد که بیشتر درباره دره ستارگان قشم و جن های آن بدانید با یگانه گشت و ادامه این مطلب همراه ما باشید.

تاریخچه ای مختصر از دره ستارگان قشم

تقریبا بعد از کاوش‌های که در این قست از جزیره انجام شده و بررسی‌هایی که توسط زمین‌شناسان خبره صورت گرفته، نتیجه به این صورت بوده که قدمت دره ستارگان قشم را به بیش از 2 میلیون سال تخمین زده‌اند.
این شاهکار طبیعی جزیره، بر اثر فرسایش‌هایی که در طول زمان بر اثر وزش باد و بارش باران داشته، به این شکل و شمایل درآمده. دو دلیل برای چگونگی شکل‌گیری این دره بیان شده است که یکی علمی است و یکی افسانه‌ای و سرشار از تخیل.

دلیل افسانه‌ای :

بومیان قدیمی جزیره و افرادی که در گذشته در این منطقه زندگی میکردند، افسانه‌ای را نقل میکنند که روزی شهاب سنگی بزرگ و عظیم به این منطقه برخورد کرده و باعث بلند شدن خاک و شن و ماسه از روی زمین شده است.
این خاک‌ها که به بالا پرتاب شدند روی هم قرار گرفته و این شاهکار راه خلق کردند.

دلیل علمی :

کارشناسان زمین‌شناسی در بررسی‌هایی که داشتند و با توجه به اسناد و مدارک طبیعی بدست آمده از دره، دلیل به وجود آمدن این دره را فرسایش‌های متمادی و طولانی مدت میدانند. زمین‌شناسان قدمت سنگ‌ها و صخره‌های موجود در دره ستارگان قشم را به 2 میلیون سال گذشته نسبت میدهند.
باد و باران‌هایی که در طول این 2 میلیون سال در این دره اتفاق افتاده باعث ایجاد اشکال نامنظم هندسی حتی در برخی اوقات به شکل صورت انسان شده است. (تصویر صورت یک پیرمرد را میتوانید در عکسهای زیر مشاهده کنید)
دره ستارگان قشم به عنوان بخشی از ژئوپارک قشم در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

ماجرای وجود جن در دره ستارگان قشم

– جنها رو دیدید…
– صدای جن میومد …
– یکشون داشت منو اذیت میکرد…
– دره ستارگان تو شب بسیار ترسناکه…
– من خودم به چشم جنها رو دیدم …
– تو گوشم صداهایی میشنیدم انگار یکی از جنها داشت با من حرف میزد …
اینها بخشی از کامنتهایی است که فقط جهت ترساندن مردمی به کار برده میشود که تصمیم به رفتن به دره ستارگان قشم برای شب دارند. آیا این روایات و این کامنتها درست است؟ آیا جن دیده شده؟ آیا واقعا در دره ستارگان قشم، جن وجود دارد؟
پاسخ به تمام این سوالها خیر است، چرا که در طول این سالها به صورت مشخص سندی دال بر وجود جن در دره ارائه نشده، در مدت زمان شب تا صبح به دلیل وزش باد بین این صخره‌ها صداهایی به گوش میرسد که در باور غلط میگویند جن‌ها در حال صحبت کردن در مورد انسانها هستند.
فقط کسانی این مطالب را باور میکنند که اعتقاد به وجود جن دارند.
محیط و فضای دره ستارگان قشم برای مشاهده ستاره‌ها و آسمان در شب بسیار هیجان انگیز و زیباست و بهترین زمان است برای عکاسی از آسمانی که پر از ستاره شده است.

در مورد دره ستارگان قشم بیشتر بدانید …

در گذشته نام دیگری را برای دره ستارگان انتخاب کرده بودند که البته هنوز هم بومیان و مردم محلی جزیره دره را به همین نام خطاب میکنند، استاله کفته یا استار افتیده نام‌هایی است که برای دره ستارگان قشم به کار برده می‌شود.
این نام هم به دلیل همان افسانه‌ای است که میگوید شهاب سنگ یا ستاره از آسمان افتاده تا دره را به این شکل درآورده.
یکی دیگر از موارد ویژه‌ای که برای این دره اتفاق افتاده، انتخاب آن به عنوان لوکیشن فیلم اژدها وارد می‌شود، می‌باشد. این فیلم ساخته مانی حقیقی کارگردان خوب کشورمان است که بازیگرانی مثل امیر جدیدی، همایون غنی‌زاده و احسان گودرزی در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.
این فیلم روایت مرگ یک تبعیدی در جزیره قشم است. پیشنهاد میکنیم حتما این فیلم را تهیه کرده و مشاهده کنید.

دو راه اصلی برای رسیدن به دره ستارگان وجود دارد، یکی از راه مرکز شهر قشم و دیگری از بندر درگهان.

مسیر قشم تا دره ستارگان، 20 کیلومتر و مسیر درگهان تا دره ستارگان نیز حدود 22 کیلومتر می‌باشد.

راستی این مطلبو نباید از دست بدی: جاذبه های قشم

دانستنی ها و نکات جالب در مورد دره ستارگان قشم

  • دره ستارگان یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است.
  • سعی کنید در فصل‌های سرد بین ساعات 8 صبح تا 8 شب و در فصل‌های گرم از ساعت 8 صبح تا 6 عصر اقدام به بازدید از دره ستارگان قشم کنید.
  • اگر علاقمند به عکاسی هستید، دره ستارگان فضایی بسیار بی نظیر برای این منظور می‌باشد.
  • سعی کنید اگر توجهی به وجود جن و ارواح ندارید و از این شایعات ترسی به دل راه نمی‌دهید، حتما شب از دره ستارگان بازدید داشته باشید. چرا آسمان دره در شب با وجود ستاره‌هایش و حتی در برخی مواقع ستاره‌های دنباله دارش، دلبری میکند.
  • بارندگی در جزیره قشم بسیار کم رخ میدهد اما اگر ببارد، زمان بیشتر و شدت بیشتری نیز دارد و همین بارندگی‌ها باعث فرسایش صخره‌های این دره شده است.
  • اگر به نور خورشید حساسیت دارید، حتما با خود کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی ببرید چرا که در بیشتر بخش‌های دره آفتاب به صورت مستقیم میتابد.
  • دره ستارگان محیطی بسیار مناسب برای تهیه فیلمهای تبلیغاتی و یا فیلم‌های مربوط به عروسی می‌باشد.
Yeganehtours.com_Qeshm_StarsValley_04

آدرس و ساعات بازدید و قیمت ورودی دره ستارگان قشم

آدرس و ساعات بازدید : دره ستارگان در نزدیکی روستای تاریخی برکه خلف قرار گرفته و از قشم فقط 20 دقیقه زمان میبرد تا به دره برسید. ساعات بازدید دره ستارگان نیز از ساعت 08:00 صبح تا 17:00 عصر می‌باشد.
هزینه ورودی : هزینه ورود به دره ستارگان قشم، 5.000 تومان می‌باشد
مدت زمان مورد نیاز برای بازدید : برای بازدید از دره ستارگان زمان مورد نیازی که توصیه شده است بین 1 ساعت تا 2 ساعت می‌باشد.
دره ستارگان قشم

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383