کاخ عالی قاپو اصفهان


کاخ عالی قاپو اصفهان، عمارت سلطنتی شاه عباس کبیر


زنده رودش می نوازد روح با آهنگ عشق 💠 هم نشینی گر کنی آرام جان است اصفهان

به عنوان یک ایرانی آیا قبول دارید شهر اصفهان با آن همه دیدنی‌های منحصر به فرد و زیبایش، آرامش جان است و ممکن است تنها با دیدن عکسهایی از چهارباغش، میدان نقش جهانش و پل هایش، شما را به آرامشی درونی سوق دهد؟
اصفهان نیز مانند دیگر شهرهای تاریخی ایران دارای جاذبه‌های دیدنی بوده که هر کدام سرگذشت انسان‌هایی را روایت میکند که در این اماکن زندگی کرده و به کار و خدمت رسانی مشغول بودند.
در این مطلب قصد داریم شما را با یکی از هیجان‌انگیز‌ترین و خاص‌ترین جاهای دیدنی اصفهان یعنی عمارت عالی قاپو اصفهان آشنا کنیم، عمارت و کاخی که بزرگترین شاه صفویه یعنی شاه عباس کبیر آن را احیا کرد و به دنیا شناساند.
شالوده این عمارت در دوران …

اگر دلتان میخواهد که بیشتر درباره کاخ عالی قاپو اصفهان بدانید با یگانه گشت و ادامه این مطلب همراه ما باشید.

نمایی از کاخ عالی قاپو اصفهان در غروب خورشید

تاریخچه‌ای مختصر از کاخ عالی قاپو اصفهان

بیایید تا شما را بیشتر با تاریخچه کاخ یا عمارت عالی قاپو آشنا کنیم:
کاخ عالی قاپو و یا عمارت عالی قاپو، یکی از سازه‌های منحصر به فرد شهر تاریخی اصفهان است که سال ساخت آن به دوران شاه عباس صفوی برمیگردد. البته آنطور که در برخی نسخ خطی و اسناد تاریخی ثبت شده، کاخ فعلی روی بقایایی از عمارت قدیمی در زمان ایلخانان و بعد از آنها آق قویونلوها ساخته شده اما درستی آن هنوز اثبات نشده.
به همین دلیل تاریخ دقیق شروع و پایان عمارت مشخص نیست، اما این را میدانیم که احیای این بنا ابتدا توسط شاه عباس کبیر و بعد از او توسط شاه عباس ثانی و شاه سلطان حسین انجام شده است، اما یک چیز مشخص است بنای اصلی کاخ توسط شاه عباس کبیر به بهره‌برداری رسیده. البته مسجد شیخ لطف الله اصفهان نیز همزمان با این کاخ ساخته شده است.
زمانی که ساخت این دو بنا انجام شد، شروع به ساخت مسجد شاه کردند که آن هم برای خود جاذبه‌ای منحصر به فرد و دیدنی است.
علاوه بر این کاخ، تعداد 148 کاخ دیگر در اصفهان موجود بوده که متاسفانه اکثر آنها توسط ضل‌السلطان برادر ناصرالدین شاه و برخی دیگر از ملازمین وی تخریب شده و امروزه فقط 3 کاخ از آن تعداد باقی مانده، همین کاخ عالی قاپو، کاخ چهلستون و کاخ هشت بهشت که خوشبختانه این عمارات هنوز استوار و پابرجا هستند.
البته تخریب در دوران ضل‌السلطان این بنا‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده و از گزند این شاه خرابکار در امان نبودند.
کاخ عالی قاپو اصفهان در 15 دی ماه 1310 با شماره 104 در لیست آثار ملی قرار گرفت.
کاخ عالی قاپو اصفهان - عکس از اوژن فلاندن

نمایی زیبا از میدان نقش جهان و کاخ عالی قاپو اصفهان – اثری از اوژن فلاندن

سیاحان و جهانگردان و کاخ عالی قاپو اصفهان

اصفهان از جمله شهر‌های دیدنی ایران است که نه تنها در بین ایرانیان بسیار مهم و زیبا، شناخته می‌شده بلکه در بین سیاحان و گردشگران خارجی نیز جایگاه ویژه‌ای داشته. در این بین در دوران صفویه و بعد از آن جهانگردان مشهور بسیاری از اصفهان بازدید داشته‌اند و خاطرات خود را در قالب سفرنامه‌ها بیان کردند.
در این قسمت به بخشی از تعریف‌ها و تمجیدهای برخی از این سیاحان درباره کاخ عالی قاپو اصفهان میپردازیم.
در ابتدا با پیتردلاواله آغاز میکنیم …
  • پیتردلاواله که کاردینالی ایتالیایی بوده و در سال 1617 به اصفهان آمده، چنین مینویسد:
… هر طبقه‌ای مرکب است از یک اتاق بزرگ در وسط برای پذیرایی و اتاق‌های متعدد کوچک دیگر در اطراف آن. در قسمت جلو به سمت میدان و در قسمت عقب به سمت باغ ایوانی است که روی زمین آن مینشینند و منظره اطراف را تماشا میکنند. …
… زیبایی این خانه بیشتر ناشی از آن است که تمام دیوارها از صدر تا ذیل با تذهیب و مینیاتورهای بسیار ظریف و الوان منقش شده است و در بین طلاکاری‌ها و رنگ‌های مختلف، در برخی نقاط روی دیوار کنده‌کاری هایی شده که واقعا زیبایی خاصی دارد. …
  • سانسون مبلغ مسیحی و جهانگرد فرانسوی که در زمان شاه سلیمان صفوی به ایران آمده، اینطور مینویسد:
… در بالاترین طبقه این بنا تالار (ایوان) بزرگی قرار دارد که بسیار زیباست و بر تمام میدان مشرف است. در روز اول بهار شاه مجلسی را ترتیب میدهد و بزرگان هدایای خود را پیشکش شاه میکنند. این ایوان به قدری بزرگ است که نه تنها امرا و بزرگان، سران سپاه و مستخدمین جای میگیرند بلکه میتوان صد نفر دیگر را نیز در این ایوان جا داد.
سقف این ایوان از چوب مطلا ساخته شده و نقاشی‌های زیبایی روی دیوارهای آن وجود دارند. …
  • ویتا سکویل وست، شاعر و رمان نویس انگلیسی که در سال 1926 به ایران سفر کرده است، چنین میگوید:
… قصر کوچک عالی قاپو با ظاهر زیبایش، همچون گلی بود که در شفق روئیده باشد. نمیتوانستم باور کنم که در اصفهان هستم …
… چه دلخراش است که آدم به خود بگوید ” این شهری است که من دیگر هرگز آن را نخواهم دید ” …
  • چارلز ریچاردز عضو انجمن سلطنتی نقاشان انگلستان که در سال 1920 به ایران و اصفهان سفر کرده، مینویسد:
… عالی قاپو آشناترین ابنیه شهر برایم شد.برخی از اتاق‌ها و پلکان مرموز و اسرارآمیز آن هنوز زیبایی خود را به عنوان نمونه‌ای از طرح‌های ایرانی حفظ کرده است و نشان میدهد که طراحان ایرانی چقد در کار خود استاد هستند. …
در طبقه فوقانی این بنا که چشم انداز آنرا میدان تشکیل میدهد اتاق اسرارآمیزی وجود دارد که هیچکس نمیتواند در مورد نوع استفاده‌ای که از آن می شده اطلاعات قانع کننده‌ای بدهد. …
منظور وی اتاق موسیقی بوده

کاخ عالی قاپو اصفهان در دوران قاجار

و اما ناراحت‌کننده‌ترین زمان و دوران زندگی این عمارت باشکوه، دوران قاجار است. دوران قاجار برابر است با تخریب بیش از حد ساختمان‌ها و عمارت‌های زیبا و دیدنی در اصفهان.
در دوران قاجار بود که بخش‌های زیادی از نقش و نگارهای دیواری و سقفی عمارت عالی قاپو تخریب شد؛
در دوران قاجار بود که آینه‌های ستون‌های تالار 18 ستون و یا ایوان 18 ستون از بین رفت و دیگر اثری از آنها نیست؛
در دوران قاجار بود که متاسفانه از این بنا به عنوان مکانی برای پخت و پز نذری استفاده می‌شده و به همین دلیل است که دوده‌های سیاهی برخی دیواره‌ها و سقف‌ها را احاطه کرده‌اند.
روزهای 21 ماه رمضان متاسفانه درب عمارت باز بود و مردم دسته دسته برای پخت نذری به این عمارت آمده و در طبقات مختلف آن دیگ غذا را برپا میکردند، اگر از این بنا بازدید داشته باشید متوجه دوده‌های سیاهی که روی دیواره‌ها و سقف برخی از اتاق‌ها شده‌اید. البته هنوز هم بسیاری از نقاشی‌ها و نگار‌ه‌ها زیر این دوده‌ها، دفن شده‌اند.
در دوران قاجار بود که عالی قاپو و چهلستون تبدیل به زباله‌دانی شده بود و همین امر نیز بیشتر به خرابی این دو عمارت کمک میکرد.
خلاصه اگر بخواهیم نگاهی به دوران قاجار و آثار تاریخی اصفهان بیاندزیم، میبینیم که تخریب‌هایی که صورت گرفته بسیار بسیار بیشتر از ترمیم‌ها و مرمت هایی است که صورت گرفته. البته این ناملایماتی که برای این عمارات صورت گرفته بیشتر در دوره ناصری است.
حتی یکی از کاخ‌هایی که بسیار زیبا بوده و تخریب شده، کاخ آینه بوده که پر بوده از جلوه‌های بی‌نظیری از هنر آینه کاری، به قول یکی از سیاحان و گردشگران، طوری کاخ را از پایه تخریب کردند که به آب رسیدند.

کاخ عالی قاپو اصفهان در دوران پهلوی

تا قبل از دوران پهلوی، همانطوری که در پاراگراف قبل اشاره کردیم عمارت عالی قاپو دچار خرابی‌ها و کم‌لطفی‌هایی در دوران قاجار شده بود، اما یک نفر از انسان‌های نیک سرشت که خون قاجارها را نیز در بدن داشت، موجبات احیا این بنای منحصر به فرد را فراهم کرد.
محمد حسین فیروز که نوه دختری مظفر‌الدین شاه بود، یکی از نظامیان بالارتبه دربار پهلوی بود که به درجه سرتیپی رسیده بود. زمانی که وی به ریاست ستاد لشگر اصفهان نائل شده بود عزو هیئت موسسین انجمن آثار ملی ایران نیز بود، به همین دلیل به آثار ملی اصفهان بسیار اهتمام داشت و توانست دو کاخ چهلستون و عالی قاپو را از مقدار زیاد زباله تخلیه کند.
در همان دوران ترمیم‌ها و بازسازی‌هایی روی این بنا و بخش‌هایی که تخریب شده بود انجام گرفت و برخی از نقاشی‌هایی که روی آنها را در زمان قاجار با گچ پوشانده بودند را بیرون آوردند.

وجه تسمیه کاخ عالی قاپو اصفهان

در این قسمت آورده‌ایم که چطور این کاخ نام عالی قاپو را به خود گرفت:
شاه عباس زمانی که به قدرت رسید، از عثمانی‌ها بیزار بود و نمیتوانست تحمل کند که این سلسله دارای این همه قدرت باشد، برای همین هم در جنگ و هم در کار فرهنگی قصد شکست آنها را داشت.
در همین بین فکری در سر داشت و شنیده بود که کاخی در قسطنطنیه آن زمان وجود داشت به نام باب عالی که قصر سلطان عثمانی بود (البته امروزه اثری از آن موجود نیست) و میخواست که نگاه‌ها و توجه اروپاییان را به اصفهان و حکومت خود جلب کند.
به همین منظور نامی هم نام آن کاخ اما بخشی عربی و بخش ترکی را انتخاب کرد، یعنی عالی قاپو. قاپی یا قاپو به معنای کاخ است و عالی نیز به معنی برتر.
همین امر باعث شد که اروپاییان نیز به این کاخ اهتمام بیشتر بورزند و چون آوازه آن را شنیده بودند بیشتر برای دیدن این کاخ به ایران سفر میکردند تا کاخ سلطنتی ترکیه عثمانی.
کاخ عالی قاپو اصفهان اسامی دیگر نیز داشته است که میتوان به مهمترین آنها شااره کرد از جمله: قصر عالی قاپو، دولتخانه مبارکه، علی قاپی ، باب عالی  و درب رفیع یا درب مقدس

معمار و نقاش کاخ عالی قاپو اصفهان

متاسفانه در آثار تاریخی نامی از معمار عمارت عالی قاپو نیامده، البته این امکان وجود دارد که چون همزمان با مسجد شیخ‌لطف‌الله اصفهان، کاخ عالی قاپو نیز ساخته شده باشد و چون معمار این مسجد استاد محمد رضا اصفهانی بوده، معمار کاخ نیز وی بوده باشد اما سند تاریخی برای این موضوع وجود ندارد.
اما نقاش بنا مشخص است و نام محمد رضا عباسی هی چشم میخورد. محمد رضا عباسی یکی از بزرگترین نقاضان و طراحان دوران صفوی بود که میتوانیم به وضوح آثارش را در این کاخ و کاخ چهلستون نیز مشاهده کنیم.
محمد رضا عباسی  نقاش و طراح است، اما رضا عباسی خطاط می‌باشد، این دو را با هم اشتباه نگیرید.

معماری کاخ عالی قاپو اصفهان

در این قسمت قصد داریم شما را با معماری و تزئینات کاخ عالی قاپو آشنا کنیم:

کاخ عالی قاپو بی‌شک یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران است که شاه عباس کبیر به ایران هدیه داده است. این کاخ در قسمت غربی میدان نقش جهان و دقیقا روبری مسجد شیخ لطف الله قرار دارد.
قسمت‌های مختلف کاخ عالی قاپو اصفهان عبارتند از:
وروردی و کریاس، نیم طبقه دوم، طبقه سوم و ایوان (تالار) 18 ستون، طبقه چهارم، نیم طبقه پنجم و طبقه ششم یا اتاق موسیقی

ورودی و کریاس:

در گذشته عمارت زیبای عالی قاپو دارای 5 درب بوده که مهمترین آنها همین درب نقش جهان می‌باشد. درب 4 حوض در شمال کاخ، در شاهی مشرف به دروازه شهر معروف به دروازه دولت که در غرب بنا وجود داشته، درب حرمسرا و درب جبه خانه یا مطبخ
از درب‌ها که بگذریم میرسیم به ورودی کاخ. در ابتدا شما با سنگی سخت مواجه می‌شوید که از جنس سنگ سماق است و سنگی بسیار محکم و پر تراکم است. جالب است بدانید که این سنگ در زمان شاه عباس کبیر وجود نداشته و بعدها در زمان شاه عباس دوم به کاخ اضافه شده است.
المان‌های دیگر هنوز در ورودی کاخ وجود دارد، از جمله دو سکوی سنگی کنار در ورودی، کتیبه‌ای که سردر ورودی قرار گرفته و درب اصلی کاخ.
کتیبه‌ای که در سردر قرار گرفته عبارتی را در خود حک کرده است به این مضمون ” انا مدینة العلم و علی بابها “. پادشاهان صفوی ارادت خاصی به امام اول شیعیان یعنی امام علی داشتند به همین دلیل در موارد مختلفی از نام وی استفاده میکردند. مذهب شیعه نیز از این سلسله رواج پیدا کرد.
دقیقا روی به روی درب اصلی، حدود 110 توپ جنگی قرار داده بودند که البته این توپ‌ها از جزیره هرمز به اصفهان نقل مکان کرده بودند و خب طی زمان از بین رفته و دیگر اثری از آنها نیست.
اما برسیم به درب اصلی کاخ که برای شاه عباس بسیار مورد احترام بوده و کسی که به آن بی احترامی میکرد شدیدا او را مورد مجازات قرار می‌دادند. این درب را شاه عباس از نجف اشرف به کاخ عالی قاپو اضافه کرد و به همین دلیل دری مقدس به شمار می‌رود. هیچ کس حتی خود شاه نیز حق نداشت که پای خود را روی آستانه آن بگذارد، بلکه بدون برخورد با آن باید از روی درب رد می‌شدند.
حالا باید از ورودی گذر کرده و به هشتی یا کریاس وارد شویم، در اطراف شما دو ایوان وجود دارد که البته در گذشته کاربردهایی برای آنها ذکر شده اما قطعی نیست و در حد حدسیات است. کاربردهایی که برای این موضوع در نظر گرفته شده عبارتند از:
  • محلی برای استقرار نگهبانان
  • و یا محلی برای رسیدگی به امور مردم، در واقع محیط اداری آن زمان کاخ
حال کافی است سر خود را به بالا گرفته و مدهوش تزئینات و جزئیات سقف هشتی شوید، از گچ بری‌های منحصر به فرد گرفته تا نقاشی‌های بی‌نظیر. هشتی دو کار را برعهده دارد :
  1. در واقع استحکام بنای کاخ روی این هشتی قرار گرفته
  2. و نکته جالب بعدی اینکه اگر در گوشه‌ای از این هشتی بایستید و سخنتی را به آرامی بیان کنید، فرد دیگر که در گوشه قرینه آن ایستاده میتواند به وضوح مطلب شما را بشنود.
هنر بی‌نظیر یکه در سقف مشاهده میکنید، هنر کُشته‌بری است که پایین‌تر به آن میپردازیم.

نیم طبقه دوم:

این نیم طبقه دارای اتاق‌هایی می‌باشد، البته میگویند منبعی که برای آب‌رسانی در کاخ مورد نیاز بوده در این نیم طبقه قرار داشته، این منبع وظیفه آب‌رسانی به سایر بخش‌های کاخ را به عهده داشته است.

طبقه سوم، ایوان (تالار) 18 ستون:

یکی از اصلی‌ترین و مهمترین بخش‌های کاخ عالی قاپو همین ایوان 18 ستون می‌باشد که در طبقه سوم کاخ قرار گرفته است و ویوی بی‌نظیری از میدان نقش جهان را ارائه میکند.
تنها کافی است با طی کردن 45  پله، خود را به این فضای فوق‌العاده رسانده و از منظره میدان لذت ببرید. این فضا دارای 480 متر مربع مساحت است و از سه جهت باز می‌باشد. البته در گذشته ایوان را با پرده میپوشاندند البته گاهی اوقات نه همیشه (عکسهایی از این مورد را میتوانید پایین تر مشاهده کنید)
و اما ستون‌ها …
تهداد 18 ستون در 6 ردیف 3 تایی در این تالار قرار گرفتند که هر کدام از این ستون‌ها از جنس چوب درخت چنار هستند. در گذشته این ستون‌ها موجود نبود یعنی در زمان شاه عباس اول، اما دوران حکومت شاه عباس دوم، این ستون‌ها به ایوان اضافه شده.
البته ستون‌ها به شکل امروزی نبودند و با آینه‌کاریهایی تزئین شده بودند که بسیار دیدنی و زیبا به نظر می‌رسیدند و از دور درخشان بودند. اما متاسفانه در دوران ضل السلطان تمام این آینه‌کاری‌ها از بین رفت البته به اسم ترمیم و بازسازی.
بالای ستون‌ها یعنی جایی که به سقف می‌رسند میتوانید مقرنس‌کاری زیبایی را مشاهده کنید که دستخوش تغییراتی از قدیم شدند.
در وسط تالار حوضی از جنس مس وجود دارد که البته در گذشته دارای سه فواره سنگی بوده که امروزه دیگر اثری از آنها نیست، شاید به این دلیل است که دیگر آبی در این حوض منتقل نمی‌شود.
حوض مسی ابعادی برابر با 7 در 5 دارد و عمقی به اندازه 60 متر که با 79 قطعه مس پوشانده شده است. زمانی البته این حوض پر از آب بوده و صدای دل‌انگیزی را در فضای ایوان پخش می‌کرده.
چند نکته جالب درباره ایوان 18 ستون وجود دارد:
  1. ساخت این مدل ایوان را به سقانفارهای شمال ایران نسبت میدهند، یعنی از آن معماری الهام گرفته شده.
  2. سقف این ایوان با هنر گره‌چینی چوبی تزئین شده است، در این هنر از چسب استفاده نمی‌شود بلکه چوب‌ها با فشار کنار یکدیگر قرار میگیرند.
  3. میگویند که ساخت این تالار در سال 1053 شروع و در همان سال به پایان رسیده است.
  4. این ایوان هم برای خواندن خطابه مورد استفاده قرار میگرفته، هم برای دیدن بازی چوگان و مسابقات دیگر، چون همانطور که میدانید از میدان نقش جهان به عنوان زمین بازی چوگان استفاده میکردند.
  5. آنقدر این ایوان بزرگ است که هم پادشاه، هم خدمه، هم امرا و اشراف، هم میهمانان و سفرا در آن میتوانستند به راحتی در آن حضور داشته باشند.
  6. دیوارهای این ایوان از نوع دو پوششی است، یک پوشش زمان شاه عباس ثانی و دیگری در زمان شاه سلطان حسین بنا گشته است.
و اما تالار پشت ایوان که در میان اتاق‌ها و تالارهای کاخ ، از جمله زیباترین‌هاست چرا که روی سقف و دیواره ها میتوانید نقوش برجسته و نگارهای زیبایی را مشاهده کنید که همه آنها کار استاد بزرگ نقاش، محمد رضا عباسی است. دو کاربرد را نیز برای این تالار ذکر کرده‌اند :یکی محلی برای خواندن خطابهو دیگری دیدار شاه با رعیت و سفرای خارجی
این تالار ارتفاعی 9 متری داشته و پنجره‌های مشبک چوبی آن که با هنر گره‌چینی ساخته شده‌اند هم نمای زیبایی را به کاخ داده است هم فضای روحانی را هنگام تابش خورشید به داخل ایجاد میکند.
طبقه چهارم :
برای رفتن به طبقه چهارم فقط یک راه پله مارپیچ وجود دارد که آن هم در قسمت شمال غربی قرار دارد، البته دقیقا آن طرف کاخ و در قسمت جنوب غربی یک راه پله دیگر وجود دارد اما راه آن بسته شده و امکان استفاده از آن وجود ندارد.
از پلکان مارپیچ که به بالا بیایید به یک دالان میرسید که اتاق‌های تو در تو دارد و یک ایوان که در ضلع شمال قرار دارد. تزئینات این بخش از ساختمان نیز از کشته‌بری، گچ‌کاری و نقاشی می‌باشد.
طبقه پنجم :
طبقه پنج با طبقه چهارم فقط 11 پله فاصله دارد و میتوانید بعد از بازدید از طبقه چهارم میتوانید خود را به طبقه پنجم برسانید، البته یکی از درب‌ها در زمان پهلوی مسدود شده‌اند و امکان بازدید از آن نیست.
بعد که به فضای اصلی طبقه پنجم رسیدید با اتاق‌هایی تو در تو مواجه می‌شوید که هر کدام برای خود دارای تزئیناتی هستند که بیشترشان نیز کشته‌بری است.
طبقه ششم یا اتاق موسیقی:
بی‌شک مهم‌ترین و خاص‌ترین اتاق‌های کاخ عالی قاپو همین اتاق موسیقی یا تالار موسیقی است. شاه عباس در این اتاق هم از میهمانان ویژه‌اش پذیرایی میکرده و هم زمانی که میخواسته جشنی بر پا کند، رامشگران و نوازندگان موسیقی را اینجا دعوت میکرده.
معماری این بخش از نوع تنگ‌بری است، تنگ‌بری به نوعی از گچ‌بری اطلاق می‌شود که روی دیواره‌ها و سقف صورت میپذیرد و این طور است که حجم اجسام و ظروف را با استفاده از یک لایه نازک‌تر روی لایه اصلی دیوار و با فاصله می‌سازند تا ظرف مورد نظر به راحتی در جای خود قرار گیرد.
این نوع از گچ بری بسیار ظریف است و با کوچکترین برخورد امکان شکستن آن وجود دارد، البته در گذشته ظروفی در این فضاها وجود داشت که در گذر زمان هم از بین رفتند و هم دزدیده شدند.
شاید بیش از 20 شکل متفاوت از ظروف بر روی دیوار پیاده‌سازی شده است، اشکالی مثل جام، گلدان، بطری، گلابدان و …. جالب‌تر اینجاست که روی این اشکال نیز نقوش زیبای اسلیمی با هنر لایه چینی ایجاد شده است .
لایه چینی هنری است که در دوران صفوی رواج بسیار داشت که نوعی از نگارگری است که با گل سرخ انجام می‌شود.
این اتاق حدود 63 متر مساحت دارد و از جمله اتاق‌هایی است که بسیار مورد توجه سفرا و جهانگردان قدیم بوده است.
این اتاق یک ویژگی دیگر نیز دارد و آن هم عدم انعکاس صدا در محیط است، در واقع معماری اتاق موسیقی عمارت عالی قاپو، به شکلی است که زمانی که موسیقی نواخته می‌شده، به دلیل عدم برگشت صدا، صدا‌ها را طبیعی پخش میکرده و هیچ گونه صدای اضافی در اتاق شنیده نمیشده.
نکته جالب توجه دیگری که در این اتاق وجود دارد، مقرنس‌هایی است که همراه با تنگ‌بری صورت گرفته و این کاخ عالی قاپو را از سایر بناهای اصفهان متمایز میکند. البته در اردبیل و در کنار مقبره شیخ صفی الدین اردبیلی در ساختمانی به نام چینی خانه، این نوع از معماری دیده می‌شود.
البته این نکته را باید بگوئیم که، این اتاق تا اطلاع ثانوی به دلیل مرمت و نوسازی، تعطیل می‌باشد.

تزئینات کاخ عالی قاپو اصفهان

تزئینات زیادی را میتوانید در عمارت مشاهده کنید، به عنوان مثال میتوان به:
پنجره‌های چوبی مشبک
نقاشی‌ها و نگاره‌های زیبا
کاشی‌کاری منحصر به فرد
هنر کشته‌بری ( به مدلی از گچ کاری گفته می‌شود که طرح‌هایی به صورت برجسته با گچ ساخته می‌شود که انگار نقاشی شده‌اند، اما تماما با گچ این اشکال هندسی و جذاب را خلق کرده‌اند)
هنر تنگ‌بری
هنر گره‌چینی
و
مقرنس‌های منحصر به فرد
اشاره کرد.

وندالیسم


یکی از مواردی که حتما لازم دانستیم تا با شما در میان بگذاریم، از بین بردن وندالیسم در آثار تاریخی است.
اگر با این واژه آشنایی ندارید بیایید تا کمی برایتان توضیح دهیم.
وندالیسم در لغت به معنای تخریب گرایی و یا خرابکاری است و در گردشگری به آن موضوع اشاره میکند که برخی افراد موجبات خرابی آثار تاریخی را فراهم میکنند.
متاسفانه در ایران و در اکثر جاذبه‌های تاریخی میتوانید با این موضوع مواجه شوید، یعنی افرادی خواسته یا ناخواسته موجب خرابی بخشی از جاذبه‌های تاریخی می‌شوند.
حالا یا با نقاشی کشیدن یا ثبت تاریخ تولد، یا با روشن کردن ذغال و .. بسیاری دیگر از مواردی که آسیب به جاذبه میزند.
پس بیایید از این به بعد کمی برای خود و تاریخ کشورمان ارزش قائل بوده و اگر کسی را مشاهده میکنیم که باعث ایجاد خرابی‌هایی در آثار تاریخی میشود، تذکر داده و جلوی او را بگیریم.
این جاذبه های تاریخی، از اهمیت بالایی برخوردار هستند پس باید در حفظ آنها کوشا باشیم.

بهترین زمان بازدید از کاخ عالی قاپو اصفهان

حالا سوال اصلی اینجا مطرح می‌شود که چه زمانی را برای سفر به اصفهان و بازدید از جاذبه‌های آن مخصوصا بازدید از کاخ عالی قاپو انتخاب کنیم؟
همانطوری که میدانید ایام عید، ایام پر رفت و آمد گردشگران به نواحی مختلف ایران است، بنابراین میتوان گفت که اصفهان نیز مانند سایر شهرهای ایران، شلوغی و تراکم جمعیت زیادی را به خود میبیند.
ایام عید زمان خوبی است برای اینکه اوقات فراغت خود را در این شهر بگذارنید، اما قاعدتا بهترین زمان سفر به اصفهان نیست.
از نظر یگانه گشت، بهترین زمان سفر به اصفهان و بازدید از کاخ عالی قاپو، بعد از تعطیلات عید نوروز لغایت پایان تیر ماه است، در این بازه زمانی هم هوا بسیار مطبوع و دل انگیز است و هم از آن تراکم جمعیت در شهر کاسته شده و فضای کاخ نیز خلوت تر می‌باشد و بهتر میتوانید از بودن در این فضای هیجان‌انگیز و تاریخی لذت ببرید.
دیگر فصول سال نیز مانند پاییز و زمستان هم زمان خوبی است برای اینکه به اصفهان سفر کنید، اما خب ممکن است سرمای هوا شما را غافلگیر کند.

راستی این مطلبو نباید از دست بدی: کاخ چهلستون اصفهان

آدرس و ساعات بازدید و قیمت ورودی کاخ عالی قاپو اصفهان

آدرس و ساعات بازدید : برای اینکه بتوانید از عمارت عالی قاپو بازدید داشته باشید، باید خود را به میدان نقش جهان رسانده و به قسمت غربی میدان حرکت کنید. ساعت بازدید این عمارت از 9:00 صبح لغایت 17:00 عصر می باشد.
تا اطلاع ثانوی، طبقه 6 کاخ عالی قاپو یا همان اتاق موسیقی تعطیل می باشد و امکان بازدید از آن اتاق وجود ندارد.
هزینه ورودی : هزینه‌ی بازدید از کاخ عالی قاپو اصفهان، برای بازدید‌کنندگان ایرانی مبلغ 5.000 تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی مبلغ 100.000 تومان می‌باشد
مدت زمان مورد نیاز برای بازدید : برای بازدید از کاخ عالی قاپو، زمان مورد نیازی که توصیه شده است بین 45 دقیقه تا 1 ساعت می‌باشد.
کاخ عالی قاپو اصفهان

نمایی دیگر از کاخ عالی قاپو اصفهان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383