جاذبه های عقدا، جاذبه های تاریخی عقدا

در مطلب شهر عقدا نیم نگاهی به تاریخچه، نام این شهر و محصولات و جاذبه‌های دیدنی عقدا البته به صورت مختصر، داشتیم. پس تا الان با خود شهر عقدا آشنا شده‌اید، اگر شهر عقدا را نخوانده‌اید، پیشنهاد میکنیم قبل از خواندن جاذبه‌هایش حتما این مطلب را مطالعه کنید.
در این مطلب قصد داریم شما را با بخش دیگر و مهمی از شهر عقدا یعنی جاذبه‌های آن آشنا کنیم که هر کدام دارای ویژگی‌های خاص خود هستند که برای گردشگران بسیار جذاب می‌باشد. فراموش نکنید که عقدا یکی از شهرهای نزدیک به اردکان می‌باشد که خود یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران می‌باشد.
ممکن است برخی از آنها تخریب شده و از بین رفته باشند اما تعداد زیادی از جاذبه‌های شهر عقدا بعد از گذراندن فراز و نشیب‌های تاریخی و حملات و جنگ‌های گسترده هنوز برقرار و استوار ماندند.
حالا با یگانه گشت همراه باشید تا شما را با  جاذبه‌های عقدا آشنا کنیم تا زمانی که به عقدا سفر کردید، با برنامه‌ریزی کامل بتوانید از تمام این جاذبه‌ها دیدن کنید
  • 1
    رباط (کاروانسرای) حاجی رشتی عقداAqda Haji Rashti Caravanserai
کاروانسرای حاجی رشتی یادگاری است از دوران قاجار و شخصی به نام حاج ابوالقاسم رشتی که از تجار و بزرگان رشت بوده که برای کسب و کار خود راهی یزد و عقدا میشود. این کاروانسرا به سبک کاروانسراهای شاه عباسی و در سال 1262 خورشیدی ساخته شده است.
رباط حاجی رشتی عقدا در کنار گذر ساخته شده و محل خوبی برای اتراق و استراحت کاروانها بوده، برای اینکه کاروانسرا از دور مشخص باشد بادگیر بلندی را نیز در آن تعبیه کردند. البته همانطور که میدانید بادگیر وظیفه دیگری نیز دارد و آن خنک کردن فضای داخلی سازه‌ها می‌باشد.
رباط حاجی رشتی عقدا یکی از مهمترین جاذبه های عقدا می‌باشد که زمانی مقر ژاندارمری شهر بوده و بازدید عموم نداشته ، اما امروزه دیگر ژاندارمری وجود ندارد و مردم میتوانند از این رباط دیدنی، بازدید داشته باشند.
  • 2
    دروازه عقداAqda Gate
در گذشته‌های دور عقدا به بزرگی امروزه نبوده و دارای حصار و دروازه بوده، امروزه این دروازه که مورد بازسازی هم قرار گرفته در وسط شهر هویدا و پیدا می‌باشد اما در گذشته به عنوان دروازه اصلی شهر مورد استفاده قرار میگرفته و ورود و خروج از این دورازه انجام می‌شده.
دروازه عقدا دارای دو برج می‌باشد که در قسمت فوقانی آن پلی این دو برج را به هم متصل کرده است. زمانی که به عقدا سفر کردید یادتان باشد از این دروازه رد شوید تا حس آن زمان را پیدا کنید. از دروازه تا رباط حاجی رشتی نیز فاصله چندانی وجود ندارد.
دروازه عقدا نیز یکی دیگر از تاریخی‌ترین جاذبه های عقدا به حساب می‌آید.
  • 3
    چاپارخانه عقداAqda Chapaarkhane
همانطور که میدانید چاپارخانه محلی ورود و خروج نامه‌های ارسالی از شهر‌ها و دیار‌ها مختلف به شهر مقصد بوده و چاپارها وظیفه داشتند که این نامه‌ها را منتقل کنند. هر شهری در در گذشته دارای چاپارخانه بوده و عقدا نیز از این قاعده مستثنی نبوده.
چاپارخانه عقدا در کنار اداره پست عقدا و کاروانسرای حاجی ابوالقاسم رشتی قرار دارد و به یک تیر میتوانید دو نشان بزنید، هم از چاپارخانه دیدن کنید و هم از کاروانسرا.
قدمت این کاروانسرا را به دوران صفوی نسبت می‌دهند، البته تا سال 95 تبدیل به مخروبه‌ای شده بود اما با بازسازی‌هایی که در سال 96 روی آن صورت گرفت جانی دوباره گرفت و بازدید آن به روی عموم باز شد. این سازه از خشت و گل ساخته شده و درب ورودی آن به صورت دو طبقه و آجری می‌باشد.
این چاپارخانه در 14 اسفند 1385 با شماره 17897 به ثبت ملی رسید.
  • 4
    مسجد جامع عقداAqda Jameh Mosque
مسجد جامع عقدا یکی دیگر از جاذبه های عقدا به شمار می‌رود که هنوز پابرجا بوده و فریضه نماز درون آن انجام میگیرد و روزانه مردم زیادی جهت انجام این فریضه به این مسجد رفت و آمد دارند.
قدمت مسجد جامع عقدا را به دوران قاجار نسبت میدهند و در کتیبه‌ای که روی یکی از دیوارهای آن نصب شده، ساخت این بنا را به آسیه بی بی دختر محمد عقدایی نسبت میدهد، البته مشخص نیست که بی بی آسیه بانی ساخت این مسجد بوده یا سازنده آن.
این مسجد دارای گرمخانه و ایوان تابستانی بوده که قسمت ایوان تابستانی چندین سال بعد از ساخت مسجد اصلی انجام گرفته. مسجد جامع عقدا در 8 اسفند 1377 و با شماره 2278 به ثبت ملی رسیده است.
  • 5
    برج خواجه نعمت عقداAqda Tower Of Khajeh Nemat
از دیگر جاذبه های عقدا که باید به آن اشاره کنیم، برج خواجه نعمت عقداست. این برج در سه طبقه از خشت و گل ساخته شده است، البته پایه برج از سنگ می‌باشد و درب اصلی ورودی آن در قسمت شرقی برج قرار گرفته.
قدمت برج خواجه نعمت عقدا را به دوران ایلخانی نسبت می‌دهند، در آن زمان بوده که به دلیل مسائل مختلف از جمله دیده‌بانی و دفاع از شهر تصمیم به ساخت این برج میگیرند. نام برج نیز از روی نام سازنده و حاکم آن زمان یعنی خواجه نعمت برداشته شده.
بنای برج تقریبا سالم مانده البته به بیرون آن کمی رسیده‌اند و مورد مرمت قرار دادند اما به فضای داخلی آن کم لطفی شده و تخریبات زیادی انجام گرفته از جمله پله‌های طبقات و گچبری‌های داخلی برج.
منفذ‌ها و پنجره‌هایی هم در داخل تعبیه شده که برای دیده‌بانی و در برخی موارد تیراندازی مورد استفاده قرار میگرفته. برج خواجه نعمت عقدا در 15 اسفند ماه 1379 و با شماره 3612 به ثبت ملی رسیده است.

منتظر تکمیل لیست جاذبه های عقدا باشید . بزودی …

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383