سفری هیجان انگیز به پاموکاله ترکیه

پاموکاله ترکیه

سفری هیجان انگیز به پاموکاله ترکیه

اگر قصد سفر به پاموکاله ترکیه را دارید و میخواهید از 0 تا 100 جزئیات در مورد این مکان بی‌نظیر را بدانید با ما همراه باشید تا بدون گزافه گویی سیر تا پیاز این جاذبه دیدنی ترکیه و مشخصا دنیزلی را به شما بگوییم. این مطلب به دور از حاشیه نویسی نوشته شده و هدف ما در شرکت گردشگری یگانه گشت آشنایی افرادی است که قصد سفر به پاموکاله را دارند.
ما مطمئن هستیم که شما قبل از باز کردن این صفحه تصاویر حیرت انگیز و خارق‌العاده‌ای از صخر‌ه‌هایِ همچون برف و استخرهای سفید یخچالی پاموکاله دنیزلی را دیده‌اید. حتما شما هم در ابتدا تصور کردید این منطقه یک منطقه قطبی در اسکاندیناوی و یا مشابه آن است؛ حتی ممکن است به فکر فرو رفته باشید که آیا این منطقه واقعی است؟ آیا در کل کره زمین منطقه‌ای به این زیبایی وجود دارد؟ اما این منطقه یک منطقه واقعی دراستان دنیزلی ترکیه است که ما قصد داریم شما را با جزئیات آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

حقایقی در مورد پاموکاله ترکیه

یک زوج در پاموکاله ازمیر
دخترکی بر فراز صخره‌های پاموکاله ازمیر
خانمی در دریاچه نمک پاموکاله ازمیر
دریاچه های نمک پاموکاله ازمیر
منطقه پاموکاله که به زبان ترکی به نام قلعه‌ی پنبه‌ای است در استان دنیزلی در جنوب غرب ترکیه و در نزدیکی شهر مقدس هیراپولیس باستانی، دریای اژه و رودخانه مندرس واقع شده است. در این منطقه صخره‌‌هایِ پلکانیِِ سفید رنگی وجود دارد که به واسطه تجمیع و رسوبِ نمکِ کلسیم کربنات از تبخیرِ آبِ چشمه‌های آب‌ِگرم به وجود آمده است.
همان‌طور که می‌دانید در دانش شیمی و زمین‌شناسی نمک‌ها ترکیباتِ یونی هستند که از گونه‌های کاتیون (که یون‌های با بار الکتریکی مثبت هستند) و آنیون (که یون‌های با بار الکتریکی منفی هستند) تشکیل می‌شوند و لذا منظور از نمک الزاما نمک خوراکی ( سدیم کلرید) نیست .
  • پاموکاله یا قلعه‌ی پنبه‌ای
آیا می‌دانستید که پاموکاله در زبانِ ترکی به معنای قلعه‌ی پنبه‌ای است. احتمالا مردمِ بومیِ ترکیه فکر می‌کردند ایوان‌های سفید این منطقه از دور شبیه پنبه است و به همین جهت به آن قلعه‌ی پنبه‌ای می‌گفتند. اما به نظرِ خیلی از افراد از جمله مسافران شرکت این منطقه از دور شبیه صخره‌های قطبی بود، از نظرِ بسیاری افراد نیز شبیه گل کلم است تا پنبه! اما به هر حال نام این منطقه همپای زیبایی محصورکننده‌ای که دارد بسیار فانتزی و رویاگونه است.
  • صخره‌هایی از جنس تراورتن
حتما از خودتان پرسیده‌اید این صخره‌هایِ سفیدِ یخچالی از چه چیزی تشکیل شده‌اند؟ و جدا از زیبایی؛ آیا رازِ نهفته‌ای در موردِ ساختارِ این صخره‌ها و چشمه‌هایِ متعدد آن وجود دارد؟ علتِ بازدیدِ زیاد مردم محلی و گردشگران از این منطقه چیست؟ و آیا گردشگران تنها برای گرفتنِ عکسِ یادگاری در یک بک بگراند منحصربه‌فرد به این منطقه می‌آیند؟
در این قسمت از مقاله شما را با مختصری از دانش زمین‌‌شناسی آشنا می‌کنیم (البته پیش از این نیز به صورت اجمالی و گذرا در این رابطه با شما صحبت کرده‌ایم) چرا که قصد داریم شما را در جریانِ جزئیات شگفت‌انگیز این صخره‌هایِ معدنی قرار دهیم تا با بهترین معلومات راهی سفر به پاموکاله ترکیه شوید.
از اینجا شروع می‌کنیم که صخره‌های معدنی پاموکاله دنیزلی از ماده‌ای معدنی به نام تِراوِرتِن تشکیل شده‌اند.
سنگ‌های تراورتن نوعی سنگ کلسیم‌دار ( از نمک کلیسم کربنات) و از دسته سنگ‌های رسوبی هستند که از رسوبات به جای مانده از چشمه‌های آب گرم ساخته می‌شوند
  • صخره‌های پلکانی تراورتن از جنس کلیسم هستند
حالا که با مفهوم تِراوِرتِن و قسمتی جزئی از مشخصاتِ زمین‌شناسیِ پاموکاله ترکیه آشنا شدید اجازه بدهید تا شما را با حقایق علمی بیشتری از این منطقه آشنا کنیم.
  • 17 چشمه آب گرم در این منطقه وجود دارد که صخره‌هایِ پلکانیِ تِراوِرتِن پاموکاله ترکیه را تشکیل می دهند.
  • پاموکاله روی یک خط گسلی قرار دارد که همین امر باعث بروز زمین لرزه‌هایِ مکرر در این منطقه می‌شود. شکاف‌هایِ ایجاد شده در زمین در اثر زلزله باعث حرکت آب‌های گرم به سطح زمین شده و در نتیجه چشمه‌های آب گرم را ایجاد می‌کند.
  • در مرحله بعدی آبِ گرمِ کلسیم‌دار روی صخره‌های پلکانی رسوب می‌کنند
  • با گذشتِ زمان، آب؛ خشک شده و کلسیمِ آن رسوب کرده و به مرور چگال‌تر و سخت‌تر می‌شود و در نهایت سنگ‌ها و حوضچه‌هایِ آبِ گرمِ تِراوِرتِن که همان کلسیم چگال‌تر شده است را به وجود می‌آورد.
  • جالب است بدانید کربناتِ نمکِ کلسیم کربنات در طی انجام این فرآیند به صورت گاز کربن دی اکسید (Co2) تبخیر می‌شود.
بافت کلسیمی صخره های پاموکاله
چشمه های آب معدنی پاموکاله
رسوبات پاموکاله
رسوبات کلیسمی صخره های پاموکاله ازمیر
  • ساعات ابتدایی صبح واقعاً بهترین زمان برای بازدید از پاموکاله نیست!!!
شاید از گوشه و کنار بشنوید که بهترین زمان برای استفاده از چشمه‌هایِ آب‌ِگرمِ پاموکاله ترکیه ساعت ابتدایی صبح و بلافاصله بعد از طلوع آفتاب است. ممکن است صبحِ اولِ وقت به دلیل خلوت بودن و دوری از اشعه نور خورشید برای شما جذاب‌تر باشد.
اما در نظر بگیرد ساعات بعد از ظهر هنگامی که خورشید مایل می‌تابد و نه مستقیم! یا کمی مانده به غروب آفتاب به دلیل تلالو رنگ‌ و انعکاس نور در آب حوضچه‌ها چشم اندازی سحر انگیز را به شما ارائه می‌دهد. در هر صورت حتی اگر هدف شما عکس‌برداری نباشد تنها دیدن این همه تلالو و انعکاس نور هر شخصی را شگفت زده خواهد کرد.
کاموکاله ازمیر در غروب
کاموکاله ازمیر هنگام بعد از طلوع آفتاب
  • ظهر! بدترین ساعت رفتن به پاموکاله
آیا تا به حال اسکی کرده‌اید؟ اگر حتی اسکی نکرده باشید می‌توانید تصور کنید در هنگام ظهر که خورشید به صورت قائم می‌تابد. تابش نور خورشید روی سطوح سفید و انعکاس آن به چشم تا چه اندازه می‌تواند آزار دهنده باشد. در مورد سطوح سفید تپه‌های پنبه‌ای پاموکاله ترکیه نیز همین حالت وجود دارد که پیشنهاد ما به شما همراه بردن عینک آفتابی استاندارد و یا پرهیز از بازدید پاموکاله در ساعات ظهر است.
  • سایت پاموکاله پر بازدیدتر از سایت مسجد ایاصوفیه و موزه کاپادوکیه
شاید حیرت زده شوید اگر بشنوید که نه سایت مسجد ایاصوفیه استانبول، نه خرابه های باستانی اِفِسوس و نه حتی موزه کاپادوکیا هیچ کدام به اندازه پاموکاله دنیزلی پر بازدید نیستند!!!
پاموکاله پربازدیدترین سایت در تمام ترکیه است. حتما زمان قبل از کویید 19 را به یاد دارید؛ آمار و ارقام در سال 2019 نشان می‌دهد که در همین سال نزدیک به 3 میلیون نفر از پاموکاله ترکیه دیدن کرده‌اند
  • یک ویژگی منفی! پاموکاله هیچوقت خلوت نیست
در واقع اکثر مسافران با تورهای یک روزه از ازمیر، فتحیه، آنتالیا، بدروم و سایر شهرهای اطراف به پاموکاله ترکیه می‌آیند تا از تمامی جاذبه های دیدنی شهرهای یاد شده دیدن کنند. اگر قصد دارید با تور یک روزه از پاموکاله دیدن کنید باید بگوییم هرگز این شانس را نخواهید داشت که در خلوت از زیبایی‌های قلعه پنبه‌ای لذت ببرید.
  • پاموکاله شهری کوچک
اگر مسافر پاموکاله دنیزلی هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم برای بهره حداکثری از جاذبه های این شهر بیش از یک روز در این شهر اقامت داشته باشید. واقعیت آن است که این شهر بسیار کوچک است و فاصله منطقه شهری با صخره‌های تراورتنی پاموکاله ترکیه زیاد است. کوچک بودن این شهر به گونه‌ای است که اکثر مردم و اهالی یکدیگر را می‌شناسند. پس نباید از خود شهر به جز صخره‌ها و چشمه‌های آب گرم پاموکاله انتظار امکانات زیادی داشته باشید.
  • پاموکاله شهری با سه ورودی
برای ورود به منطقه پاموکاله دنیزلی سه گزینه پیش روی شماست:
  • ورودی اصلی شهر پاموکاله که از ساعت 8 صبح باز است.
  • ورودی شمالی که به تردد اتوبوس‌های حاوی گردشگران اختصاص داده شده است.
  • ورودی مخفی که تاکسی‌ و خودروها از آن وارد پاموکاله می‌شوند که از ساعت 6 صبح امکان تردد در آن وجود دارد.
  • استخر اختصاصی کلئوپاترا؛ هدیه‌ای که کلئوپاترا از مارکوس آنتونیوس (سزار روم) دریافت کرد
استخر اهدایی به ملکه یا کلئوپاترای مصر از جانب مارکوس آنتونیوس در داخل معبدی قرار داشت که این معبد بعدها در اثر زلزله تخریب شد. اما ساختارهای بازمانده از آن هنوز هم وجود دارد.
توجه داشته باشید برای استفاده از این استخر اختصاصی ملزم به تهیه بلیت هستید و همچنین اجازه بردن دوربین به این استخر آب گرم را ندارید ولی نه به خاطر احترام به حریم شخصی سایر گردشگران! بلکه تنها به این دلیل که این استخر عکاس اختصاصی خود را دارد و یکی از راه‌های درآمدزایی این مجموعه همین عکس‌هایی است که از گردشگران گرفته می‌شود.
از نکات منفی این استخر تنها می‌توان به شلوغی بیش از حد آن اشاره کرد، به طوریکه مملو از گردشگر است. اگر ورودی اضافه‌ای که حدود 11 دلار است برای آن وجود نداشته باشد به طرز وحشتناکی شلوغ خواهد بود.
استخر کلئوپاترای پاموکاله
  • استخرهای تراورتنی حاوی آب گرم هستند! این یک دروغ محض است
حقیقتی که در مورد پاموکاله ترکیه وجود دارد این است که تمامی چشمه‌ها و استخرهای آن چشمه آب گرم نیستند!
استخرها از چشمه‌های آب گرم  که در طول مقاله مدام به آن اشاره کرده‌ایم پر نمی‌شوند. شما فقط می توانید یک چشمه بسیار عجیب و باریک را در بالای صخره‌های پلکانی پاموکاله با آب گرم پیدا کنید.
اما شرایط در استخرها به چه صورت است؟ جواب این سوال از روی تجربه شخصی آن است که این استخرها گاه بسیار سرد بوده و اصلا مناسب شنا کردن نیستند.
پاموکاله در کدام شهر ترکیه واقع شده است؟
پاموکاله یک مکان طبیعی در استان دنیزلی در جنوب غربی ترکیه است. این منطقه به دلیل یک ماده معدنی که توسط آب جاری باقی مانده است، مشهور است. این مکان طبیعی در منطقه دریای اژه داخلی ترکیه، در دره رودخانه مندرس واقع شده است.
چگونه به پاموکاله ترکیه برویم؟
نزدیکترین فرودگاه به پاموکاله، فرودگاه دنیزلی کارداک است که حدود 70 کیلومتر با آن فاصله دارد. روزانه 3 تا 5 پرواز داخلی از استانبول به دنیزلی انجام می‌شود. هنگامی که به دنیزلی برسید با سایر وسایل نقلیه می‌توانید به سمت پاموکاله حرکت کنید.
هزینه ورودی به پاموکاله چقدر است؟
بلیط ورودی به ایوان‌های تراورتنیِ پاموکاله (قلعه پنبه ای) 110 لیر ترکیه یا 7.5 دلار است که شامل بازدید از شهر باستانی هیراپولیس نیز می‌شود. بلیط ورودی برای شنا در استخر باستانی کلئوپاترا در پاموکاله 100 لیر ترکیه یا حدود 7 دلار است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383