سفر به قشم، کاملترین و جامع ترین راهنمای سفر


دنیا را بگردید نمیتوانید جزیره ای مانند قشم پیدا کنید، مثل و مانند ندارد این جزیره زیبا و با شکوه و کهن. قشم جزیره ای است در جنوب کشور ایران و جز استان هرمزگان شناخته می شود. قشم را بزرگترین جزیره خلیج فارس میدانند.
در این قسمت سعی کردیم به صورت جامع هم شما را با خود قشم و تاریخچه اش آشنا کنیم و هم به جاذبه های و مراکز خرید و دیگر مواردی که برای سفر به قشم احتیاجتان می شود، اشاره کنیم.
در واقع هر چیزی که برای سفر به این جزیره نیاز دارید در این مطلب گنجانده شده حتی مبالغی که چه برای رفتن به قشم چه داخل قشم باید هزینه کنید نیز در این مطلب موجود است
پس اگر دلتان میخواهد که بیشتر درباره جزیره قشم بدانید با یگانه گشت و ادامه این مطلب همراه ما باشید. 🔻🔻🔻

تاریخچه‌ای مختصر از جزیره قشم

جزیره قشم تاریخچه‌ای دارد که برخی آن را به دوران ماد نسبت میدهند و از این حیث میتوان قشم را جزیره کهن در دیار ایران شناخت. درباره تاریخ قشم افسانه‌های گفته شده که به صورت مختصر برای شما بازگو میکنیم.
روایت اول:
شخصی به نام آگاتارخیدوس که مورخی یونانی بوده در سال 113 پیش از میلاد داستانی را از این جزیره نقل میکند به این مضمون که؛ اولین کسی که به جزیره ای در خلیج فارس (احتمالا همین جزیره قشم) پا گذاشته است کسی بوده به نام اریتراس یا اریتره که از بزرگان و متمولان ایرانی در جنوب بوده که در دوران ماد زندگی میکرده.
روزی بر اثر حادثه‌ای به این جزیره راه پیدا میکند و از این جزیره بسیار خوشش می‌آمد به طوریکه از طایفه‌اش هم درخواست میکند به اینجا بیایند. سپس برج و بارویی برای شهر می‌سازد و حاکم قسمت زیادی از آبهای خلیج‌فارس می‌شود.
روایت دوم:
نویسنده کتاب زندگی اسکندر یعنی آرین، مورخ یونانی قرن دوم میلادی در کتابش مینویسد؛
نیارخوس سردار اسکندر، در سفریکه به دریا داشته با جزیره‌ای آشنا می‌شود که یونانیان آن را اراکتا میخواندند، در این جزیره پیاده شده و به گوری می‌رسد که بومیان جزیره آن را گورگاه اریتره مینامیدند.
بنابراین و بر اثر این دو روایت میتوان تاریخ قشم را به همان دوران ماد نسبت داد.
اما اینطور نبوده که بعد از ماد خالی از سکنه شود، بلکه آثاری که از دره کولغان که بر سر را درگهان وجود دارد، کشف شده نشان از این دارد که هخامنشیان نیز در این جزیره میزیسته‌اند.
در دوران ساسانی نیز این جزیره را، جزیره آباد میدانستند و حتی برخی آثار کشف شده از چند سد از آثار دوره ساسانی و همینطور نیایشگاه خربس که هم اکنون غار خربس می‌نامندش، این ادعا را اثبات میکند.
حتی اعراب هم در این جزیره سکنی داشتند و هم اکنون نیز افراد عربی که در جزیره زندگی میکنند نوادگان همان اعرابی هستند که در قرن 7 هجری به این جزیره آمدند.
از اوایل قرن 10 بود که پای پرتغالی و اسپانیایی‌ها نیز به این جزیره باز شد و جزایر هرمز و قشم را یکی پس از دیگری فتح کردند و به نام خود ثبتش کردند. پرتغالی‌ها تقریبا بیش از یک قرن در قشم و نواحی اطراف سلطنت میکردند.
خلاصه تاریخ قشم پر از است داستان‌ها و جنگ‌ها و زد و خوردهایی که منجر به ماندگار شدن قشم شده است. این جزیره، تقریبا برای همه قبایل دارای اهمیت بوده و آن را به عنوان یک منطقه استراتژیک، مهم میدانستند.
در آخرین سرشماری که در سال 1395 انجام گرفته جمعیت جزیره قشم را 148.993 نفر تخمین زده‌اند که تقریبا 49 درصد را بانوان و 51 درصد را آقایان تشکیل می‌دهند.

آب و هوای قشم

قشم به دلیل قرار گرفتن در قسمت جنوبی ایران که به خط استوا نیز نزدیک است آب و هوای گرمی دارد و به دلیل احاطه شدن آن توسط خلیج فارس هوای آن نیز بسیار مرطوب است.
میانگین دمای سالانه‌ای که برای این شهر در نظر گرفته شده 26 درجه سانتی‌گراد اما حداکثر دما در قشم 36 درجه و حداقل دمای هوا 15 تا 18 درجه ثبت شده است.
اگر بخواهیم به گرمترین و سردترین ماه‌های سال نیز اشاره کنیم باید بگوئیم که دی و بهمن خنکترین ماه‌های سال و مرداد و شهریور جز گرمترین ماه‌های سال جزیره قشم می‌باشند، بنابراین میتوانیم بگوئیم که زمستان قشم هم بسیار خنک است و هم بسیار مطبوع.

بهترین زمان سفر به قشم :

با توجه به تغییرات اقلیمی و آب و هوایی، بهترین زمان سفر به قشم فصل‌های پاییز و زمستان می‌باشد. اما..
ااگر علاقه به هوای گرم دارید، میتوانید نوروز را برای سفر خود انتخاب کنید، با اینکه فصل بهار مخصوصا ایام نوروز، قشم بسیار شلوغ و هزینه‌ها (از جمله اقامت و پرواز) سر به فلک میکشد، اما این زمان نیز از جذابیت‌های خاص خود برخوردار است.

چگونه به قشم سفر کنیم ؟

برای سفر به قشم سه راه وجود دارد که بسته به بودجه و زمانی که برای سفر انتخاب میکنید متفاوت است، این سه راه عبارتند از :
سفر هوایی به قشم ، سفر ریلی به قشم و سفر زمینی با خودرو شخصی یا اتوبوس به قشم
هر کدام از این روش‌ها جذابیت‌های خاص خود را دارند و همینطور دارای جزئیاتی هستند که اگر شما با آنها آشنا باشید، برنامه‌ریزی بهتری را میتوانید برای سفر خود داشته باشید.
  • سفر با هواپیما به قشم
Yeganehtours.com_Yazd_QeshmIsland_05
برای سفر به قشم چندین ایرلاین پرواز دارند که میتوانید از هر کدام از این ایرلاین‌ها در زمان سفر استفاده کنید. شرکت‌های هواپیمایی که به قشم پرواز دارند عبارتند از قشم ایر، معراج، زاگرس، وارش، ایران ایر، آتا، آساجت، چابهار ایرلاین. (تا آبان 1401)
این شرکت‌های هواپیمایی در روزهای مختلف هفته برنامه سفر به قشم دارند اما ممکن است به صورت دائم نباشد، به عنوان مثال ممکن است یک ایرلاین این هفته 2 پرواز داشته باشد و اما در هفته بعد اصلا پروازی به قشم برگزار نکند.
پس اگر ایرلاین خاصی مد نظر شما است حتما قبل از سفر روزهای پروازی آن را به مقصد قشم چک بفرمائید. راستی زمان پرواز تهران به قشم ( تهران به عنوان شهر نمونه) بین 1:30 تا 2 ساعت می‌باشد.
  • سفر با قطار به قشم
Yeganehtours.com_Yazd_QeshmIsland_07
سفر با قطار لذت دیگری دارد، درست است که زمان بسیار زیادی می‌برد تا شما از تهران (به عنوان مثال) به بندرعباس برسید، اما لذتی که در حین سفر برای شما به ارمغان میاورد با سفر هوایی قابل مقایسه نیست.
چرا بندرعباس؟ چون ابتدا باید سوار قطار این مسیر شده و به بندرعباس برسید و سپس با شناور‌هایی که در پایانه مسافربری شهید حقانی در شهر بندرعباس وجود دارد به قشم سفر کنید.
مدت زمانی که طول میکشد تا شما با قطار از تهران به ایستگاه راه آهن بندرعباس برسید ، حدود 20 ساعت است و با احتساب زمان سفر از پایانه حقانی به قشم که تقریبا بین 45 دقیقه تا 1 ساعت طول میکشد، مدت زمان سفر شما از تهران به قشم حدودا 21 ساعت زمان میبرد.
از بابت ساعاتی که بخواهید از پایانه حقانی بندرعباس به پایانه ذاکری قشم حرکت کنید نگرانی نداشته باشید چرا که از ساعت 6:30 صبح تا 10 شب، هر نیم ساعت یک شناور به قشم حرکت میکند.
  • سفر با خودرو به قشم
Yeganehtours.com_Yazd_QeshmIsland_06
و در آخر سفر با خودروی شخصی که میتواند بهترین روشی باشد که برای سفر به قشم انتخاب میکنید چرا که هم میتوانید از مسیر لذت ببرده هم میتوانید از دیگر شهرهایی که در راه شما به بندرعباس وجود دارد بازدید داشته باشید البته اگر از لحاظ زمانی محدودیتی ندارید.
اگر بخواهیم به صورت موردی باز به شهر تهران اشاره کنیم، باید بگوئیم مسافتی که از تهران تا بندرعباس روی نقشه مشخص شده است حدود 1300 کیلومتر است که در صورتی که هیچ‌گونه توقفی در طی مسیر نداشته باشید تقریبا 15 ساعت طول میکشد تا شما به بندر عباس برسید.
این روش سفر به قشم یک عیب بزرگ دارد و آن خستگی زیادی است که ممکن است برای شما پیش بیاید.
زمانی که بندرعباس رسیدید باید طی مسیر کنید و حدود 80 کیلومتر به سمت غرب بندر عباس حرکت کنید تا به بندر پل برسید. بعد از انجام مراحل تهیه بلیط و گمرکی، خودرو را سوار بر لندی کرافت کرده و بعد از 15 دقیقه شما به بندر لافت که در جزیره قشم قرار دارد می‌رسید.

حمل و نقل عمومی در قشم

قشم یکی از جزایر ایران است که سالانه و در ایام پیک سفر، تعداد بازدیدکنندگان و گردشگران آن بسیار زیاد می‌شود و بالطبع حمل و نقل عمومی هم دشوار می‌شود که باید برای این موضوع برنامه ریزی را انجام داد که در طول سفرمان به مشکلی بر نخوریم.
موضوع حمل و نقل عمومی نه فقط در ایام پیک سفر بلکه در زمان‌های خلوتی نیز بسیار مهم است و باید به آن فکر کرد و بهترین روش را برای گشت و گذار در جزیره پیدا کرد که هم، زمان از دست نرود و هم در هزینه‌کرد صرفه‌جویی شود.
شما در قشم به سه سرویس دسترسی دارید:
  1. اجاره خودرو سواری
  2. اجاره ون
  3. تاکسی سرویس
اجاره خودرو سواری: زمانی که به فرودگاه قشم رسیدید یا از طریق بندر شهید ذاکری به قشم وارد شدید، غرفه‌هایی در این اماکن وجود دارند که خودرو به شما اجاره میدهند و شما میتوانید خودروهایی که مد نظرتان هست را اجاره کنید. برای اجاره خودرو مدارک شناسایی و مقداری پول برای ضمانت باید همراهتان باشد.
اجاره ون: در صورتی که جمعی و گروهی سفر میکنید، اجاره ون بهترین گزینه پیشنهادی ما به شماست، در فرودگاه و بندر ذاکری میتوانید از همان غرفه‌ها، ون هم درخواست کنید منتهی اگر گزینه ون را در مقطع زمانی درخواستی شما نداشتند، بیرون از این اماکن نیز ون‌هایی برای این مظور وجود دارند.
البته اگر بتوانید از مبدا و قبل از سفر به قشم با یکی از آنها ارتباط برقرار کرده و ون خود را رزرو کنید بهتر است و دیگر نیازی به معطل شدن در فرودگاه و بندر نیست.
اجاره تاکسی سرویس: گزینه آخر هم تاکسی سرویس می‌باشد که اصولا در جای جای جزیره وجود دارد، چه در خود شهر چه نزدیک مراکز خرید قشم مانند سیتی سنتر و یا بندر درگهان. فقط این گزینه برای شما کمی گران تمام می‌شود چون کرایه این تاکسی سرویس‌ها در قشم بالاست.

رستوران های قشم

قشم مجموعه‌ای است بی‌نظیر از انواع کافه و رستوران‌هایی که نه تنها لحظات بسیار خوشی را برای شما فراهم میکند بلکه غذایی فراموش‌نشدنی را برای شما سرو میکند که از هر لحاظ خوشمزه و خوش‌طعم است.
در این قسمت به چند نمونه از رستوران‌های قشم اشاره میکنیم که اسمی برای خود دارند و در جزیره معروف به غذای با کیفیت و خوشمزه هستند اما در مطلبی جداگانه، به 15 تا از رستوران‌های قشم می‌پردازیم که هر کدام برای خود ویژگی‌های منحصر به فردی دارند.
  • رستوران شب های دفاری قشم
روستای دفاری، روستایی است در جزیره قشم که رستورانی به همین نام دارد و در بین مردم با نام رستوران شب‌های دُفاری شناخته می‌شود. این رستوران دارای دو طبقه می‌باشد. نمای بیرونی رستوران از خشت است و داخل با چوب و دیگر مصالح ساخته شده.
در این رستوران هم میتوانید طبقه پایین نشسته و غذای خود را سفارش دهید هم طبقه بالا . این رستوران انواع غذاهای عربی و غذاهای محلی قشم را سرو میکند و از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.
برخی اوقات نیز موسیقی زنده در این محل برگزار می‌شود که لذت خوردن غذا را در این مکان بیشتر میکند. این رستوران از ساعت 12:30 تا 24:00 پذیرای مسافران خواهد بود.
  • رستوران خوان بوم قشم
Yeganehtours.com_Yazd_QeshmIsland_11
رستوران خوان بوم قشم یکی از همان رستوران‌هایی است که هر مسافری با هر سلیقه‌ای را به خود جذب میکند. فضا و طراحی این رستوران بی‌نظیر و زمانی که شما پا به این رستوران میگذارید انگار وارد غاری چندین ساله شدید.
این رستوران با سنگ‌های بزرگ و کوچکی که روی دیواره‌ها و روی سقف قرار گرفته فضای غارگونه‌ای را فراهم کرده که غذا خوردن در آن مشابه این است که در زمان غار نشینی زندگی میکنید، حتی تخت‌های رستوران را در گوشه‌های این دیوار تعبیه کردند که فضا را واقعی‌تر کنند.
تخت‌های چوبی با روکش گلیم، فضای سنتی، و نزدیکی آن به مرکز شهر همه از ویژگی‌های این رستوران می‌باشد. در سفر به قشم یادتان باشد به این رستوران رفته و از غذای آن سفارش دهید.
ساعت کاری رستوران خوان بوم از ساعت 12:00 تا 24:00 می‌باشد.
  • رستوران خاله قشم
Yeganehtours.com_Yazd_QeshmIsland_12
ممکن است از خوردن غذاهایی که داخل آنها برنج وجود دارد خسته شده باشید و به دنبال جایی میگردید که یک ساندویچ فلافل بسیار خوشمزه و یا یک سمبوسه لذیذ داشته باشید، رستوران خاله قشم بهترین انتخاب شماست.
این رستوران که ساعات کاری آن از 7 عصر تا 10 شب می‌باشد، در جنب قلعه پرتغالی قرار گرفته که میتوانید بعد از یک روز گشت و گذار در جزیره و بعد از خستگی بازدید‌هایی که در جزیره داشتید به این رستوران رفته و دلی از عزا در آورید. نباید فلافل و سمبوسه رستوران خاله را از دست دهید چرا که منحصر به فرد می‌باشند و طعمی عالی دارند.
این رستوران دیگر غذاهای دریایی را مانند خرچنگ سرو میکند و جزء رستوران‌های ارزان قیمت قشم به حساب می‌آید.
  • رستوران امیران قشم
Yeganehtours.com_Yazd_QeshmIsland_13
یکی دیگر از رستوران‌هایی که در جزیره قشم قرار دارد، رستوران امیران است که در طبقه دوم سیتی سنتر 1 قشم وجود دارد. این رستوران را جزء گرانترین رستوران‌های جزیره میشناسند.
طراحی فوق العاده این رستوران همراه با مبلمان و میز و صندلی‌هایی که این رستوران دارد، فضایی بی نظیر را برای شما فراهم میکند تا هم از فضا لذت ببرید هم از غذای خود که طبخی عالی دارد استفاده کنید.
این رستوران دارای سالن معمولی و vip می‌باشد و میتوانید بسته به رزرو بودن یا نبودن این فضا، از این مجموعه استفاده کنید. برخی از روزها هم موسیقی زنده در این رستوران برگزار می‌شود که خالی از لطف نیست و لذت خوردن غذا را در این رستوران بیشتر میکند.

غذاهای محلی قشم

مطمئنا یکی از ارکان اصلی و بخش‌های مهم سفر، غذای مقصد مورد نظرمان است. بیشتر غذاهای محلی قشم به دلیل نزدیکی‌اش به دریا، آبزیان می‌باشند.
طبخ غذای دریایی کاری است بسیار سخت چون اگر خوب درست نشود بوی نامطبوع و مزه بدی خواهد داشت و ممکن است شما را تا اخر عمر از غذای دریایی زده کند. اما قشم اینگونه نیست و سرآشپزها و کدبانو‌های قشم کارشان را خوب بلدند و امکان ندارد که شما بتوانید غذای بی‌کیفیتی در قشم پیدا کنید.
هر شهر و روستایی برای خود غذایی دارد محلی که بومیان آن منطقه از آن بسیار استفاده میکنند. قشم نیز از این قاعده مستثنی نیست و دارای انواع غذاهای محلی لذیذ می‌باشد که ارزش چندین بار امتحان کردن، دارند.
علاوه جاذبه‌های بی‌نظیری که قشم در خود دارد، غذاهای محلی‌اش نیز یکی از عواملی است که گردشگران را دوباره به این مقصد هیجان انگیز سوق می‌دهد. در سفر به قشم غذاهای محلی حرف اول را در بین دیگر غذاها می‌زنند.
  • پودینی کوسه
به جرات میتوان گفت پودینی کوسه یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای قشم می‌باشد البته ممکن است به مزاق برخی خوش نیاید چون دارای مقدار زیادی ادویه‌جات مختلف می‌باشد.
طرز طبخ آن به این شکل است که ابتدا ماهی را درون آب نمک می‌جوشانند تا پوست آن جدا شده و راحت‌تر بتوانند استخوان‌ها را از آن جدا کنند. بعد گوشت پخته شده را له میکنند، سپس با ادویه‌جات مختلف، پیاز، سبزیجات معطر و لیمو امانی و سیر تفت می‌دهند.
شک نکنید این غذا را دوست خواهید داشت، پس زمانی که به قشم سفر کردید، پودینی را حتما امتحان کنید.
  • برنج دیشو
برنج دیشو یکی از لذیذترین غذاهای محلی قشم می‌باشد، البته نه فقط قشم بلکه تمام شهرهای استان هرمزگان با این غذا آشنایی داشته و این غذا را طبخ میکنند.
برنج دیشو غذایی شیرین به حساب می‌آید چون با شیره خرما درست می‌شود و طرز طبخ آن بسیار راحت می‌باشد به این شکل که ؛ ابتدا شیره خرما را در آب می‌جوشانیم و سپس برنج را داخل آن ریخته و میگذاریم تا دم بکشد. حالا هم میتوانید ماهی را داخل برنج ریخته و بگذارید با طبخ برنج پخته شود و یا اینکه جدا سرو کنید.
یعنی هم میتوانید این غذا را به صورت مخلوط برنج و ماهی میل کنید هم میتوانید جداگانه برنج و ماهی برشته را نوش جان کنید.
  • کلمبا
کلمبا یکی دیگر از غذاهایی است که مردم استان هرمزگان مخصوصا اهالی قشم به آن علاقه دارند و به عنوان یک غذای پرطرفدار شناخته می‌شود. کلمبا از ترکیب گندم و ماهی شور به دست می‌آید. تقریبا بعد از طبخ شبیه به حلیم می‌شود.
طرز تهیه این غذای لذیذ و خوشمزه به این شکل است که؛ گندم (البته اگر پرک شده باشد بهتر است) را ابتدا در یک ظرف ریخته و میگذاریم 5 ساعت در آب خیس بخورد و سپس آن را به آب جوشی اضافه میکنیم. ماهی را نیز برای اینکه طعم شوری زیاد آن حذف شود درون یک ظرف آب دیگری میگذاریم.
در مرحله بعد در یک تابه، پیاز و زردچوبه و ادویه و فلفل را تفت داده و سپس گندم له شده را درون آن تابه ریخته و ماهی را بعد از جوشاندن در آب و جداسازی تیغهایش به آن اضافه میکنیم. آن قدر این ترکیب را مخلوط میکنیم تا مانند حلیم غلیظ شود. کلمبا آماده شده است!!
  • زیبون یا زیبونی
در عین حالی که این غذا طبخ سختی دارد ولی بسیار خوشمزه نیز هست. این غذا را که به ته چین نیز شبیه کردند بومیان قشم به بهترین شکل طبخ میکنند. البته باز هم باید بگوئیم که این غذا جزء غذاهای محلی استان هرمزگان است نه فقط قشم.
طرز تهیه این غذا نیز به این شکل می‌باشد که ؛ ابتدا تکه‌های ماهی را (البته نوع ماهی در این غذا زیاد اهمیت ندارد) با فلفل و نمک و زردچوبه تفت میدهیم و بعد از طلایی شدنشان، آنها را از روغن در میاوریم. در مرحله بعد پیاز خورد شده و گوشت لیوم عمانی را در تابه با کمی روغن تفت میدهیم.
سپس فلفل سبز را البته که باید تند باشد و گوجه فرنگی پوست گرفته شده را به همراه نمک و فلفل به ظرف و مواد قبلی اضافه میکنیم. البته سعی کنید گوجه‌های حلقه حلقه شده را نیز روی آین موارد در مرحله آخر بگذارید.
در آخرین مرحله به قابلمه روغن اضافه کرده و کف آن را با سیب زمینی میپوشانیم و بعد برنج آبکش شده را روی برنج میریزیم سپس موادی که در تابه درست کرده بودیم را روی برنج میریزیم و همینطور ادامه میدهیم تا برنج و موادمان تمام شود و میگذاریم که زیبون ما دم بکشد.

مراکز خرید قشم

قشم پر است از مراکز خرید و بازارهایی که میتوانید انواع اجناسی که نیاز دارید را از این جزیره زیبا خریداری کنید. جزیره قشم علاوه بر زیبایی‌ها و جاذبه‌هایی که در خود دارد دارای مراکز خرید مدرن و سنتی نیز می‌باشد.
مراکز خرید قشم را باید به دو بخش تقسیم کنیم: بخش اول را باید به سیتی سنترهای شهر قشم اختصاص دهیم و بخش دوم بندر درگهان است.
در این بخش به اختصار به تعدادی از بهترین مراکز خرید قشم اشاره میکنیم که در سفر به قشم انتخاب بهتری برای خرید خود داشته باشید.
  • سیتی سنتر قشم
سیتی سنتر مجموعه‌ای است از دو مرکز تجاری که دقیقا روبروی هم قرار گرفتند و توسط یک پل به هم متصل شده‌اند. سیتی سنتر 1 و سیتی سنتر 2، که هر دو جزء مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری مدرن و لوکس می‌باشند.
سیتی سنتر 2 جدید تر از سیتی سنتر 1 بوده و بنابراین مدرن‌تر نیز می‌باشد. تقریبا بیش از 2000 واحد تجاری در این دو مرکز وجود دارد که در بخش‌های مختلف تجهیزات الکترونیک یا فناوری اطلاعات (موبایل و کامپیوتر)، پوشاک و لوازم آرایشی ارائه خدمت میکنند.
سعی کنید بعد از ساعت 12 ظهر به این مجموعه سر بزنید، چرا که به دلیل گرمای زیاد واحد‌های تجاری این دو مجموعه، اغلب اوقات از ظهر به بعد فعالیت خودشان را آغاز میکنند
  • مرکز خرید دو دلفین قشم
به جرات میتوان گفت بهترین مرکز خرید بندر درگهان می‌باشد. مهمترین و بهترین مرکز خرید درگهان، پاساژ دو دلفین یا مرکز خرید دو دلفین می‌باشد که تقریبا در سطح شهر از هر کسی سوال کنید که کدام مرکز خرید را در درگهان پیشنهاد میکنید، دو دلفین را به شما توصیه میکنند.
از لوازم برقی خانگی گرفته تا پوشاک و لوازم آرایشی، اسباب بازی فروشی و … در این مرکز خرید وجود دارد. با اینکه میگویند قیمت بندر درگهان نسبت به بقیه نقاط قشم ارزان‌تر است، اما این روزها این مسئله چندان صدق نمیکند و قیمت اجناس پاساژهای بندر درگهان تقریبا با شهری مثل تهران برابری میکند.
اما دو دلفین مرکز خرید بسیار خوبی است برای خرید لوازم برقی خانگی است چرا که از لحاظ قیمتی با تهران بسیار تفاوت میکند و ارزان‌تر می‌باشد.
پاساژ دو دلفین اولین پاساژی می‌باشد که در بلوار بندر درگهان با آن موجه می‌شوید، پس گشت و گذار در این مرکز خرید را از دست ندهید.
  • مرکز خرید نخل درگهان
اگر این روزها (آبان 1401) در قشم هستید یا قصد سفر به قشم را دارید حتما از پاساژ نخل درگهان بازدید داشته باشید چرا که میتوان گفت بهترین مرکز خرید درگهان برای پوشاک همین پاساژ نخل می‌باشد.
از لباس‌های خانگی و راحتی گرفته تا سوئیشرت و هودی و کاپشن‌های درجه یک، همه این موارد را میتوانید در مرکز خرید نخل با بهترین و مناسبترین قیمت پیدا کرده و خریداری کنید.
تنوعی محصولات این پاساژ بسیار بالاست فقط کافی است وقت گذاشته و از این پاساژ به صورت کامل دیدن کنید.
  • مرکز خرید اطلس درگهان
درگهان یک مرکز خریدی دارد که فقط اختصاص به کیف و کفش دارد، اسم این مرکز خرید، مرکز خرید اطلس می‌باشد. تقریبا میتوان گفت این پاساژ انواع کیف و کفش‌ها را با انواع کیفیت ارائه میدهد.
طبقه زیرین پاساژ اطلس مربوط به کتانی و کفش و همینطور صندل می‌باشد. ممکن است در زمانی به این پاساژ بروید که برخی از واحد‌های تجاری حراج گذاشته باشند، بنابراین با قیمت‌های باورنکردنی روبرو خواهید شد و نباید این فرصت را از دست دهید.
پاساژ اطلس ما بین دو مرکز خرید دو دلفین و نخل قرار گرفته است و میتوانید بعد از بازدید از دو دلفین به اطلس رفته و کیف و کفش مناسب خود را خریداری کنید.

اگر در مورد هزینه‌های سفر به قشم اطلاعاتی ندارید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

هزینه های سفر به قشم

قشم پر است از مراکز خرید و بازارهایی که میتوانید انواع اجناسی که نیاز دارید از این جزیره زیبا خریداری کنید. جزیره قشم علاوه بر زیبایی ها و جاذبه هایی که در خود دارد دارای مراکز خرید مدرن و سنتی نیز می باشد.
مراکز خرید قشم را باید به دو بخش تقسیم کنیم: بخش اول را باید به سیتی سنترهای شهر قشم اختصاص دهیم و بخش دوم بندر درگهان است. در این بخش به اختصار به تعدادی از بهترین مراکز خرید قشم اشاره میکنیم که در سفرتان به قشم انتخاب بهتری برای خرید خود داشته باشید.
Yeganehtours.com_Icons_73

هزینه های حمل و نقل به قشم (آبان 1401) :

  • با هواپیما : قیمت بلیط هواپیما برای سفر به قشم، بین 900.000 تومان تا 1.300.000 تومان می‌باشد و مدت زمان تقریبی رسیدن به فرودگاه قشم از فرودگاه مهرآباد، 1 ساعت 45 دقیقه تا 2 ساعت می‌باشد.
  • با قطار : قیمت بلیط قطار برای سفر به قشم، بین 200.000 تومان تا 230.000 تومان می‌باشد و مدت زمان تقریبی رسیدن به ایستگاه راه آهن بندرعباس قشم از ایستگاه راه آهن تهران، 20 ساعت می‌باشد
  • با اتوبوس : قیمت بلیط اتوبوس برای سفر به قشم، بین 300.000 تومان تا 350.000 تومان می‌باشد و مدت زمان تقریبی رسیدن به ترمینال مسافربری بندرعباس از ترمینال جنوب تهران، 20 تا 21 ساعت می‌باشد.
Yeganehtours.com_Icons_72

هزینه های اقامت در قشم (آبان 1401) :

  • هزینه اقامت در اقامتگاه تا هتل : در قشم شما گزینه‌های زیادی برای اقامت دارید، از اقامتگاه‌های بومگردی گرفته تا هتل‌های چند ستاره. شما در قشم میتوانید از شبی 250.000 تومان تا 1.400.000 تومان اقامتگاه مورد نظر خود را بسته به کیفیت و بودجه‌ای که دارید، انتخاب کنید
Yeganehtours.com_Icons_75

هزینه های خورد و خوراک در قشم (آبان 1401) :

  • در قشم به دلیل وجود رستوران‌ها و کافه‌ها و حتی برخی از اغذیه فروشی‌ها، گزینه‌های انتخابی شما بسیار است. اما این را مدنظر داشته باشید که برخی از رستوران‌ها غذاهای گرانتری نسبت به اغذیه فروشی‌ها دارند، با این وجود سعی کنید در مدت اقامتتان از هر دو نوع این اماکن استفاده کنید. هزینه غذا بین بازه قیمتی 60.000 تومان تا 650.000 تومان می باشد، البته این مبلغ دوم برای سینی میکس می‌باشد که برای چندین نفر میتوان سفارش داد.
Yeganehtours.com_Icons_74

هزینه های تفریحات دریایی در قشم (آبان 1401) :

در سفر به قشم دو فعالیت هستند که باید تجربه‌شان کنید:
  • دیدن رژه دلفین ها نزدیک جزیره هنگام : در اسکله‌ای که در قسمت جنوبی جزیره قرار گرفته قایق‌هایی وجود دارند که شما را تا نزدیکی جزیره هنگام برده تا دلفین‌ها را تماشا کنید. این فعالیت تقریبا بین 1 تا 1:30 ساعت زمان میبرد و از ساعت 7:30 تا غروب آفتاب میتوانید از این اسکله برای تماشای دلفین‌ها استفاده کنید.هزینه هر نفر در قایق 80.000 تومان می‌باشد و میتوانید کل قایق را رزرو کنید. ظرفیت هر قایق بین 10 تا 12 نفر می‌باشد.
  • گشت و گذار در جنگل حرا: برای رفتن به جنگل حرا ، اسکله روستای سهیلی را به شما پیشنهاد میکنیم چرا که ویژگی منحصر به فردی دارد و آن داشتن دو گونه قایق است. یکی قایق معمولی است که هزینه هر نفر 70.000 تومان است و 6 تا 7 نفر هم ظرفیت دارد و دیگری آلاچیق روان است که هم صندلی راحتی دارد هم سرپوشیده است و بهتر از قایق معمولی است. هزینه آلاچیق روان برای هر نفر 100.000 تومان می‌باشد و تقیربا 30 تا 40 دقیقه در جنگل حرا پرسه میزند.

تفریحات قشم

میرسیم به بخشی که پر از هیجان است، پر از شادابی است و پر از اتفاقات ناگهانی، یعنی تفریحات قشم. زمانی که به قشم سفر میکنید فقط اینطور نیست به جاهای دیدنی قشم بروید و از آنها لذت برده و درباره آنها بدانید و یا بندر درگهان رفته و در مراکز خرید پرسه زده و خرید کنید، روی دیگر سکه قشم تفریحات آن است.
در قشم شما فرصت‌های زیادی دارید تا سفر خود را هر چه بیشتر هیجان‌انگیز کنید چون تجهیزات و امکاناتی در قشم وجود دارد که شما را هر چه بیشتر عاشق جزیره قشم میکند و دلتان نمیخواهد که این سفر هیچگاه پایان یابد.
از جمله تفریحاتی که در قشم وجود دارد و به صورت فردی یا دسته جمعی میتوانید از آنها استفاده کنید میتوان به شاتل‌سواری، جت اسکی، آلاچیق سواری، غواصی و پارک کروکودیل‌ها اشاره کرد. البته در مطلبی جداگانه به تفریحات قشم به طور مفصل خواهیم پرداخت.
  • غواصی
غواصی در کل یکی از تفریحاتی است که برای خود طرفداران زیادی دارد و تقریبا یکی از هیجان‌انگیز‌ترین و در عین حال گران‌ترین تفریحاتی است که میتوان انجام داد.
در جزیره قشم به دلیل ساحلی‌بودنش مراکز زیادی برای آموزش غواصی وجود دارند که میتوانید از هر کدام از آنها استفاده کنید و از دنیای زیر آب لذت ببرید. قشم دنیای شگفتی‌هاست چه روی آب و چه زیر آب.
برای غواصی لباس و تجهیزاتی نیاز است که حتما باید با راهنمایی مربیانی که در این مراکز قرار دارند، از آنها استفاده کنید.
هزینه‌های مراکز آموزشی مختلف در قشم تقریبا برابر است و تفاوتی با هم ندارند. برای مثال غواصی به مدت 15 تا 20 دقیقه، تقریبا مبلغی بالغ بر 300 هزار تومان می‌باشد (آبان 1401)
پیشنهاد میکنیم اگر به قشم سفر کردید حتما این تفریح هیجان‌انگیز را حتی برای یک بار هم که شده امتحان کنید.
  • شاتل سواری
از دیگر تفریحاتی که میتوانید در قشم انجام دهید شاتل‌سواری است البته در ایران به شاتل معروف شده اما در دنیا با نام دیگری این تفریح را میشناسند و آن دونات‌سواری است. در واقع شاتل یا همان دونات یک تیوپ است به شکل‌های مختلف که روی آن قرار میگیرید و قایقی تندرو شما رو با خود میکشد.
سرعت و امواجی که باعث بالا رفتن و به هوا پرتاب شدن شاتل می‌شود، غیر قابل وصف است.
در قشم مراکزی که برای غواصی وجود دارد این امکانات را نیز برای مسافران در نظر گرفته‌اند. برای شاتل سواری شما نیاز به تجهیزاتی از قبیل جلیقه نجات و کلاه ضربه گیر دارید تا امنیت شما تامین شود.
هزینه شاتل‌سواری در قشم به مدت 10 تا 15 دقیقه، چیزی بالغ بر 100 تا 150 هزار تومان می‌باشد (آبان 1401). اصولا در هر شاتل نیز 4 نفر میتوانند سوار شوند.
در سفر به قشم حتما از این ورزش و تفریح هیجان‌انگیز استفاده کنید که سفر شما را بیش از پیش به یاد‎ماندنی‌تر میکند.
  • جت اسکی
جت اسکی یکی دیگر از تفریحات قشم است که خواهان و طرفداران زیادی به خصوص در اقشار جوانتر دارد. حداکثر ظرفیت یک جت اسکی دو نفر می‌باشد. تفریحی است هیجان‌انگیز که در عین حالی که بسیار لذت بخش است ممکن است خطرناک هم باشد.
بنابراین زمان استفاده از جت اسکی حتما خاطرتان باشد که جلیقه نجات را به تن کنید در صورتی که شنا آموزش ندیدید. در بسیاری از مراکزی که غواصی تدریس میکنند، امکانات جت اسکی نیز فراهم است.
استفاده از جت اسکی ممکن است برای همه از لحاظ قیمتی مناسب نباشد چرا که مانند غواصی تفریحی است گران قیمت. به عنوان مثال در قشم شما میتوانید به مدت 15 الی 20 دقیقه از جت اسکی استفاده کنید که این مدت برای 450 هزار تومان آب میخورد (آبان 1401).
  • پارک کروکودیل ها
تا حالا کروکودیل را از نزدیک مشاهده کردید؟ بسیار موجود وحشتناکی است و فکر کنید چقد وحشتش بیشتر می‌شود اگر از نزدیک آن را مشاهده کنید. در جزیره قشم پارکی وجود دارد به نام پارک کروکودیل‌ها. در این پارک تعداد زیادی کروکودیل و چند گونه جانوری دیگر وجود دارند.
پارک کروکودیل‌ها در سال 1389 کار خود را آغاز کرد و تعداد 8 کروکودیل را از کشور مالزی وارد کردند تا آنها را پرورش داده و تعدادشان را زیاد کنند. تاکنون تعداد آنها به حدود 100 عدد رسیده است.
متاسفانه چند وقت است که به دلیل عملیات نوسازی، پارک کروکودیل‌ها بسته شده و به گردشگران ارائه خدمت نمیکند. به محض اینکه این پارک بازگشایی شد، از طریق پیج اینستاگرام آزانس مسافرتی یگانه گشت شما را در جریان خواهیم گذاشت.
  • آلاچیق سواری در جنگل حرا
شک نکنید که یکی از بهترین تفریحاتی که میتوانید در جزیره قشم تجربه کنید همین آلاچیق‌سواری در جنگل حراست. شما زمانی که میخواهید در بین درختان زیبایی و سر برآورده جنگل حرا گشت بزنید هم میتوانید از قایق‌های معمولی موتوری استفاده کنید هم میتوانید از این آلاچیق‌های سر پوشیده.
تجربه‌ای که آلاچیق برای شما به ارمغان می‌آورد، قایق موتوری ذره ای از آن را نیز نمیتواند، پس اگر از لحاظ هزینه‌ای مشکلی ندارید میتوانید با پرداخت هزینه ای بیشتر از آلاچیق برای گشت و گذار در جنگل حرا استفاده کنید.
این آلاچیق ها دارای صندلی راحتی نیز و برخی از آنها اسپیکر برای شنیدن موسیقی نیز هستند. در بخش هزینه‌های سفر، میتوانید قیمت مربوط به این خدمات را مشاهده کنید.
البته مطلبی که وجود دارد این است که تعداد آلاچیق‌ها متاسفانه از تعداد قایق‌های موتوری به مراتب کمتر است و ممکن است در روزهای شلوغی برای استفاده از این آلاچیق‌ها زمان زیادتری معطل شوید.

جاذبه های قشم

جزیره قشم دنیایی است از جذابیت‌های به یاد‌ماندنی و فراموش‌نشدنی. تا حالا به قشم سفر نکردید؟ اگر نه, عیبی ندارد هنوز فرصت باقی است تا به دل جاذبه‌های جزیره‌ای در خلیج فارس سفر کنید.
جاذبه‌های قشم ترکیبی است از آثار طبیعی، تاریخی و فرهنگی و اقتصادی. ممکن است بپرسید چرا اقتصادی؟ چون همان بندر درگهان که مملو از مراکز خرید است نیز جاذبه محسوب می شود. در واقع شما زمانی که به قشم سفر میکنید هم میتوانید آثار طبیعی را بازدید کنید مانند تنگه چاهکوه، هم میتوانید به قلعه پرتغالی‌ها سر بزنید.
در این بخش فقط به تعدادی از جاهای دیدنی قشم اشاره کردیم و در مطلبی جداگانه به 20 تا از بهترین جاذبه های قشم اشاره خواهیم کرد.
  • جنگل حرا قشم
شاید معروفترین جای دیدنی جزیره قشم، جنگل حرا باشد که در مجاورت بندر لافت قرار گرفته. جنگل حرا را بومیان قشم، جنگل مانگرو هم خطابش میکنند. این جنگل در سال 1351 به عنوان منطقه‌ای حفاظت شده معرفی شد اما با پیگیری‌هایی که صورت گرفت،  در سال 1354 به پارک ملی بدل شد.
درختان این جنگل با جزر آب به بالا آمده و ریشه‌های درختان هویدا می‌شوند اما با مد به زیر آب رفته و تقریبا برگهای درختان پیدا می‌مانند و ریشه‌های آن به زیر آب می‌روند. جزر و مد آب این جنگل به صورت چرخشی می‌باشد و ممکن است در روزهای مختلف، ساعات متفاوتی نیز داشته باشد.
جنگل حرا منطقه‌ای است برای زندگی برخی پرندگان مهاجر مانند حواصیل بزرگ و یا حواصیل هندی. روایات متعددی از تاریخچه پیدایش این درخت گفته شده است که بیشتر شبیه به افسانه می‌ماند تا واقعیت.
روایت اول میگوید آب این جنگل از اشک چشم انسان به وجود آمده و جنگل‌ها در این آب‌ها رشد کردند اما روایت دوم مطلب دیگری را میگوید که پیدایش این درختان را به سوغات و دانه‌ای نسبت میدهد که از هند به بندر لافت آمده و در این بندر کاشته شده است.
حتما قبل از رفتن به این جنگل ساعت حرکت خودتان را با راهنمای محلی چک کنید که آب برای جنگل‌گردی مناسب باشد.
  • تنگه چاهکوه قشم
اگر میخواهید از یکی از عجیبترین و خاص‌ترین جاذبه‌های قشم بازدید داشته باشید به تنگه چاهکوه بروید که یکی از عجایب هفتگانه قشم به شمار می‌آید. این تنگه در فاصله تقریبا 100 کیلومتری شهر قشم می‌باشد و تقریبا 1 ساعت زمان میبرد تا از بخش مرکزی شهر قشم به تنگه برسید.
بهترین زمان بازدید از تنگه چاهکوه قشم بین ساعات 8 صبح تا 5 بعد از ظهر می‌باشد، یعنی زمانی که آفتاب در آسمان میدرخشد و هوا روشن است. در این تنگه با صخره‌های مواجه می‌شوید که بر اثر وزش باد و باران و همینطور گذر زمان و فرسایش به این صورت درآمده.
در گذشته و همانطور که در تصویر مشخص است این تنگه دارای چاه‌های آبی بوده که مردم از آن به عنوان آب شرب بهره میبردند اما امروزه چاه‌ها کماکان موجود است اما دریغ از یک قطره آب که در این چاه‌ها باشد. در گذشته به این تنگه، تنگه یا دره مقدس نیز می گفتند و آب آن را برای شفای بیماران استفاده میکردند.
  • دره ستارگان قشم
دره ستارگان قشم خاستگاه کوه‌ها، دره‌ها و صخره‌هاست و یکی از شناخته‌شده‌ترین جاذبه‌های جزیره می‌باشد که هر سال گردگشران زیادی را به خود جلب میکند و البته محیطی است فوق العاده برای عاشقان عکاسی.
در برخی روایات از مردم بومی قشم اینطور بیان شده که تاریخچه پیدایش این دره به برخورد یک شهاب سنگ برمیگردد اما در واقعیت اینطور نیست و دره ستارگان قشم بر اثر بارش باران و وزش باد فرسایش داشته و به این شکل درآمده مانند فرسایش تنگه چاهکوه اما با شمایلی متفاوت.
بومیان منطقه به آن استاله یا استار افتیده میگویند به معنای ستاره افتاده که برمیگردد به همان روایت افسانه‌ای برخورد شهاب سنگ. وجود این دره را به حدود 2 میلیون سال پیش نسبت میدهند.
کوه‌ها و صخره‌های دره ستارگان از جنس ماسه، سنگ و سیمان آهکی می‌باشد.
  • قلعه پرتغالی ها قشم
قلعه پرتغالی‌های قشم، که بی‌شک از جذابترین جاهای دیدنی قشم به حساب می‌آید، با اینکه درصد زیادی از آن تخریب شده اما کماکان ارزش دیدن دارد. جالب است که بدانید که در گذشته این محل چه کاربردی داشته و شما با رفتن به این مکان جا پای چه کسانی گذاشته‌اید.
این قلعه در سال 1507 توسط دریانوردی از کشور پرتغال ساخته شد. از لحاظ موقعیت جغرافیایی یکی از بهترین مناطق را برای احداث این قلعه انتخاب کرده بود چرا که روی بالاترین تپه منطقه قرار گرفته و به پیرامونش احاطه کامل دارد.
در سال 1379 متاسفانه زلزله‌ای در این محل رخ داد که موجب تخریب بخشی از این قلعه شد و به این ترتیب کاوش در این بخش از قلعه متوقف شد. کابردی که این قلعه برای پرتغالی‌ها در آن زمان داشته، انبار و محلی بوده برای نگهداری مهمات و تسلیحات جنگی.
  • جزایر ناز قشم
جزایر ناز یکی دیگر از جاذبه های قشم می‌باشد که ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. اول اینکه باید بگوئیم این جا 1 جزیره وجود ندارد بلکه 2 جزیره در این منطقه موجود هستند که به ناز معروف شده‌اند.
جزایر ناز در جنوب شرقی جزیره قرار دارد و محلی با نام دیگری نیز آن را صدا میزنند، جزیره 2 کَردَه، اما طبیعتا گردشگران با این نام آشنایی نداشته و این منطقه را با همان نام ناز می‌شناسند. جزایر ناز همان منطقه‌ای است که در سریال پایتخت 2، خانواده معمولی را گرفتار کرده و خودرویی که با آن آمده بودند زیر آب می‌رود.
ویژگی منحصر به فردی که جزایر ناز دارد راهی است که با بالا آمدن آب محو شده و دسترسی آن به قشم از بین میرود و با پایین آمدن آب یعنی جزر، دوباره راه آشکار شده و ماشین‌ها میتوانند تا نزدیک جزیره بروند.
در جزیره ناز تفریحات دیگری را میتوانید تجربه کنید، از کرایه کردن اسب و شتر گرفته تا آفرودسواری و پاراگلایدر. کسی در این جزایر سکونت نداشته و بیشتر برای انبار برخی ماهیگیران مورد استفاده قرار میگیرد.
در سفر به قشم یادتان باشد حتما زمانی را برای رفتن به جزایر ناز انتخاب کنید که آب بالا نیامده باشد تا بتوانید در جزیره و در کنار آب و در ساحل نزدیک به جزایر پیاده‌روی کنید.
  • غار خربس قشم
در 15 کیلومتری جنوب شرقی قشم غاری وجود دارد که تاریخچه آن را به دوران ماد نسبت میدهند که خود نشانی است بسیار مهم از اهمیت تاریخی این غار.
غار خربس یکی از شاخصترین آثار دیدنی قشم به شمار می‌رود که ارتفاع دیواره‌هایش به 20 تا 30 متر می‌رسد. غار خربس برای افرادی که پا درد دارند و یا سالمند هستند توصیه نمی‌شود چرا که پله‌های زیادی دارد تا به دروازه‌های غار برسید.
بهترین زمان برای بازدید از غار خربس از ساعت 6 صبح تا 8 عصر می‌باشد و بابت ورود به محوطه غار باید مبلغی (از 5.000 تومان تا 10.000 تومان) را بپردازید. روایت‌های مختلفی از تاریخچه این بنا و کاربرد آن بیان شده که ما به دو مورد از آن روایات اشاره میکنیم.
روایت اول اینکه میگویند از این غار به عنوان پرستشگاه مهر و الهه میترا استفاده میکردند. اما روایت دوم میگوید این غار‌ها به دلیل محافظت مردم از حمله دزدان دریایی ساخته شده تا دزدان نتوانند به مردم این منطقه و اموال آنها دستبرد بزنند.

سوغات قشم

قشم دارای جذابیت‌ها و زیبایی‌هایی است که نه تنها در ایران بلکه در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز شناخته شده و دارای اهمیت است. هر شهری برای خود دارای سوغاتی می‌باشد که مردم در زمان سفرشان از این سوغات تهیه کرده تا برای خانواده و دوستان خود ببرند.
جزیره قشم نیز کالاها و یا محصولاتی دارد که مسافران قشم از آنها به عنوان سوغات یاد میکنند که هم خوشمزه هستند هم خاص و منحصر به فرد. سوغات تحفه‌ای است هر چند کوچک اما ارزشمند.
محصولاتی که در سفر به قشم میتوانید به عنوان سوغات خریداری کنید به شرح زیر می‌باشند:
  • کیک سنتی هلر
کیکی بسیار خوشمزه با نام هُلُر که نامش برگفته از نام روستایی در جزیره قشم و در نزدیکی درگهان است. این کیک را میتوانید در تمام شیرینی‌فروشی‌ها، فروشگاه‌های نان فانتزی و قنادی پیدا کنید.
کیک هلر ترکیبی است از تخم مرغ، آرد، وانیل و شکر و به عنوان یکی از سوغات قشم به ارمغان برده می‌شود. طعم و مزه بی‌نظیری دارد و همانطور که در عکس میبینید شبیه به کیک یزدی می‌باشد.
  • خرما
جنوب ایران خاستگاه اصلی خرما و رطب می‌باشد و قشم نیز یکی از همین شهرهای جنوبی ایران است که خرمایی درجه یک دارد و در برخی اوقات هم خرمای قشم به کشورهای دیگر صادر می‌شود.
خرما و مشتقات آن یعنی شیره، به عنوان یکی از اصلی‌ترین خوراکی‌های مردم بومی قشم و به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین سوغات قشم شناخته می‌شود. طعم بی‌نظیر و کیفیت عالی آن در کل استان هرمزگان زبانزد است.
  • ادویه های معطر
ادویه را میتوانیم یکی دیگر از سوغاتی‌های اصلی جزیره بدانیم که مردم برای خرید آن اقدام میکنند. همانطور که میدانید ادویه‌جات برای طعم دادن به غذا اسفاده و باعث لذیذتر و خوشمزه‌تر شدن غذا می‌شود.
پس زمانی که به قشم سفر کردید حتما به بازار رفته و از این ادویه‌جات مختلف خریداری کنید. ادویه‌جات قشم گزینه بسیار خوبی برای سوغات می‌باشد.
  • نان تموشی
قشم انواع مختلفی از نان دارد اما معروفترین آنها، تاموشی یا تموشی است. طرز تهیه آن به این شکل است که ابتدا آرد و آب را با هم مخلوط کرده و خمیر نان را تهیه میکنیم سپس تابه را داغ کرده و لایه نازکی از خمیر روی تابه میگذاریم.
در مرحله بعد تخم مرغ را همراه با سسی که از ماهی تهیه شده روی نان میریزیم. البته سس دیگری نیز به نام سوراغ وجود دارد که میتوانید آن را نیز روی نان بریزید. نان تموشی از مهمترین نان‌های جزیره به شمار می‌رود.

صنایع دستی قشم

مردم یک شهر با صنایع دستی که دارند هنر خود را به تمام دنیا صادر میکنند و خود را با آن هنر سر زبان‌ها می‌اندازند، قشم نیز چنین است و صنایع دستی منحصر به فردی دارد.
به دلیل نزدیکی به دریا، صنایع دستی که در این زمینه وجود دارد نیز کم نیست علاوه بر اینکه هنرهای دستی دوختنی نیز از اهمیت ویژه‌ای در این جزیره و در بین مردم برخوردار است.
مردم قشم بیشتر کار ماهیگیری انجام میدهند و یا روی لنج کار میکنند و از این راه کسب درآمد میکنند اما صنایع دستی نیز جز مشاغل و حرفه‌های مهم در این شهر می‌باشد چرا که محصولات دریایی که تزئینی هم میباشد فروش بالایی دارند.
در زیر این پاراگراف، فقط به 4 مورد از صنایع دستی قشم اشاره کردیم، اما در مطلبی جداگانه مفصل به صنایع دستی جزیره میپردازیم.
  • حصیر بافی
به زیر و رو کردن الیاف گیاهی و از هم رد کردن آنها حصیربافی میگویند. این هنر، یعنی هنر حصیربافی قدمتی دیرینه دارد و به همین دلیل در بسیاری از شهرهای جنوبی و شمالی ایران میبینم که این هنر یا صنعت بسیار رونق داشته و فروش بالایی برای خود دارد.
مردم قشم و بیشتر زنان قشمی، این هنر را خوب بلدند چرا که از دیرباز تاکنون و به صورت نسل به نسل از مادران خود، حصیربافی را یاد گرفته و از آن برای کسب درآمد استفاده میکنند.
در سفر به قشم میتوانید اشکال مختلفی از حصیربافی را ببینید، مثلا میتوانیم به سبد‌های مختلف، کیف، کلاه، زیرانداز، سایبان و دیگر وسائل تزئینی اشاره کنیم که از حصیر ساخته می‌شوند. حصیربافی در قشم رواج داشته و مردم از حصیر در کاربردهای مختلف استفاده میکنند.
حتما از فروشگاه‌های صنایع دستی که حصیر میفروشند، بازدید کنید.
  • گلیم بافی
همانطور که میدانید گلیم، بافتنی است که از پشم و پنبه ساخته می‌شود البته در برخی مواقع نیز از پشم و موی بز نیز در تهیه آن استفاده می‌شود. . این هنر بیشتر در مناطق روستایی و عشایری تولید می‌شود.
در قشم نیز کارگاه‌هایی وجود دارند که تولید گلیم میکنند، البته بافت گلیم فقط اختصاص به کارگاه‌ها ندارد بلکه بانوان در خانه‌هایشان نیز گلیم میبافند. گلیم از جمله صنایع دستی خاص قشم به حساب می‌آید.
امروزه در بیشتر مناطق ایران از گلیم به عنوان زیر انداز استفاده میکنند اما در گذشته عشایر مناطق سردسیر از گلیم به عنوان بالاپوش نیز بهره میبردند. قدیمی‌ترین گلیم ایران متعلق به 3000 سال پیش می‌باشد که در غرب ایران پیدا شده است.
  • بادله دوزی
بادله‌دوزی یکی دیگر از هنرهایی است که بانوان قشم در آن تبحر دارند. اگر دقت کنید بر لبه شلوار زنان جنوبی (قشم) نقش و طرحی وجود دارد که کار دست است و به زیبایی هر چه تمام‌تر بافته شده. به این نقش زیبا بادله میگویند.
در بازار سنتی قشم انواع بادله را میتوانید پیدا کنید و خریداری کنید. بادله از ترکیب زری‌بافی‌های کوچک و بزرگ تولید می‌شود و پهنای بادله‌ها عمدتا 15 سانتیمتر است. به بادله، یراق شلوار یا یراق جامه میگویند.
بادله مورد خوبی نیز برای سوغات به حساب می‌آید.
  • صنایع دستی دریایی
از دیگر جذابیت‌های قشم، غرفه‌های صنایع دستی دریایی این جزیره می‌باشد. این غرفه‌ها آثاری از دریا را به نمایش میگذارند که توسط افراد بومی درست شده اند.
هم میتواند مصنوعی باشد مانند دستبندهای صدفی و هم میتواند طبیعی باشد مانند سنگ‌هایی که از کف دریا جمع‌آوری کرده اند. بیشتر صنایع دستی که میتوانید در قشم پیدا کنید، آثاری است که از صدف ساخته شده در سایزها و اشکال مختلف.
در سفر به قشم سعی کنید حتما به این غرفه‌ها سر زده و از این وسائلی که بیشترشان نیز تزئینی است خریداری کنید

حتما به مجله گردشگری یگانه سری بزنید. پر است از مطالب مفید و آموزنده درباره ایران

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383