مراسم گلابگیری کاشان

مراسم گلابگیری کاشان


همه ما ایرانی ها حداقل برای یک بار هم که شده اسم مراسم گلابگیری کاشان به گوشمون خورده البته بیشتر به نام گلابگیری قمصر کاشان بوده و شاید تا امروز تاریخچه این مراسم قدیمی و کهن رو نمیدونستیم.
از کاشت گل گرفته تا برداشت و تبدیل گل‌ها به گلاب هر کدوم بازه زمانی و فرآیند خاص خودشون رو دارند که به صورت کامل تو این مطلب این فرآیند رو توضیح دادیم.
پس اگر دوست دارید که شما هم درباره این مراسم بدونید و برای دوستانتون تعریف کنید تا آخر این مطلب با یگانه گشت همراه باشید.

تاریخچه مراسم گلابگیری

مراسم گلابگیری در کاشان مخصوصا در مناطقی که این سنت در آن‌ها رواج دارد مثل قمصر و نیاسر و کاشان قدمتی دیرینه دارد و به گذشته‌های بسیار دور برمی‌گردد.
تقریبا میگویند این حرفه در قمصر کاشان قدمتی 700 ساله دارد و این نشان میدهد که از 700 سال پیش مردم این دیار به این حرفه مشغول بوده و کاشت گل محمدی را انجام میدادند و از آن زمان تا کنون نسل به نسل از پدران و مادران به فرزندان رسیده و امروزه صنعتی شدن آن نشان دهنده اهمیت این حرفه در بین مردمان این مناطق می‌باشد.
این نکته نیز حائز اهمیت است که مردم تقسیم کار کردند بین خودشان یعنی زن‌ها یک کار را به عهده دارند که چیدن گل می‌باشد و مردها کارهای دیگر گلابگیری را انجام میدهند.
در گذشته زنان به شکل دسته جمعی هر کدام چادر شبی را به دور گردن و کمر خود می بستند و گل ها را به صورت کوتاه دم از شاخه جدا میکردند تا بوته بتواند دوباره گل دهد و دسته دسته گلها را دخل این چادر شب که به صورت پیشبند بسته شده بود می ریختند.

زمان کاشت گل محمدی

در قمصر کاشان دو نوبت هست که گل محمدی کاشته می‌شود، نوبت اول از ابتدای آبان ماه تا اواسط آذر و نوبت دوم کاشت هم از آواخر بهمن تا اواسط فروردین می‌باشد.
به دلیل معتدل بودن هوا در این دو بازه زمانی است که کاشت گل محمدی را در این زمان انجام میدهند. برای گل دادن بوته نزدیک به 8 ماه فرصت نیاز است تا این مهم اتفاق افتد، میدونستید که بوته‌های گل به صورت ردیفی کاشته می‌شوند، آیا دلیلش رو میدونید؟
دلیل این موضوع این است که زنان مجال بیشتر و بهتری برای چیدن گل داشته باشند چون این گل خارهای زیادی دارد.
ساعت گل چینی از 5 صبح شروع می‌شود و اغلب تا 8 صبح ادامه دارد اما امروزه تا پیش از ظهر هم این کار را انجام میدهند، اما باورشان بر این است که تابش آفتاب باعث پریدن بوی گل محمدی می‌شود از این رو ساعات اولیه صبح بهترین زمان برای این کار است.
فصل شروع مراسم گلابگیری چه زمانی است؟ 
نسبت به موقعیت جوی و آب و هوا متغیر است اما عموما از اواسط اردیبهشت ماه شروع و تا پایان خرداد ادامه دارد.

اعتقادات مختلف مراسم گلابگیری کاشان

آداب و رسوم مختلفی برای این مراسم وجود دارد که با وجود افزایش دانش و تجربه هنوز اجرا می‌شود، یکی از این مراسم شعرخوانی است که در حین گل چینی زنان میخوانند . شعر‌هایی مثل:
شبی رفتم به گل چینی
سرشصتم گرفت خاری
ندا از بلبلان آمد
که این دزد است نگه دارید
یا
گل سرخ و سفیدم کی می‌آیی
بنفشه برگ بیدم کی می‌آیی
تو گفتی من به وقت گل می‌آیم
گل عالم تموم شد کی می‌آیی
یا
کعبه را گفتم این عطر دل انگیز از کجاست
بی سبب گفتا که بی شک از گلاب قمصر است
این شعرخوانی باعث می‌شده است تا خار بوته‌های گل محمد برای زنان و دختران آزار دهنده نبوده و گشتن میان بوته‌ها به ساعاتی جهت فراغت و تفریح بدل می‌شود
* رسم دیگری هم در مراسم گلابگیری کاشان وجود دارد و آن هم فرستادن صلوات است برای کسانی که گل چینی میکنند.
* از دیگر باورهایی که مردم منطقه دارند که این البته در زمان گلابگیری است این است که به سبک یا سنگین بودن پای کسانی که آتش را زیر دیگ روشن میکنند اعتقاد دارند یعنی میگویند کسی که آتش را روشن میکند باید پای سبکی داشته باشد که شگون دارد.
* و یا اینکه به چشم شخص هم اعتقاد دارند یعنی چشم شخص ناپاک نباید به دیگ بخورد و یا حتی نباید آن شخص سر جاده منتهی به محل گلابگیری باشد چرا که باعث سوختن ته دیگ و یا برگشت پارچ گلاب می شود.

2 دیدگاه

  • زمانی که این مراسم برگزار میشه ما با خانواده کاشان بودیم
    خیلی مراسم جالبیه، ادم با نحوه گلابگیری آشنا میشه

  • وای گلابگیری خیلی مراسم جالبیه
    اگر فرصت داشتید حتما به این مراسم برید و از نزدیک ببینید
    ما جایی رفته بودیم که خودمون هم تو ساخت گلاب نقش داشتیم به همین خاطر خیلی بهمون خوش گذشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383