آداب و رسوم تایلند

آداب و رسوم تایلند

آداب و رسوم تایلند


آیا قصد سفر به تایلند را دارید؟ کدام شهر را برای سفر خود انتخاب کرده‌اید؟ بانکوک ، پاتایا و یا سامویی و حتی پوکت؟ از آداب و رسوم تایلند اطلاع دارید؟ آیا می‌دانید رعایت نکردن مبانی فرهنگی تایلند و ندانستن آداب و رسوم این کشور خصوصا در معابد ممکن است نوعی بی‌احترامی به فرهنگ این کشور قلمداد شود؟
نگران نباشید! به شما نوید می‌دهیم که صفحه درستی را برای این دغدعه خود انتخاب کرده‌اید؛ چرا که شرکت گردشگری یگانه گشت سلسله مقالاتی را برای کمک هر چه بیشتر به مسافرین مقصد تایلند تدارک دیده است. مطلب زیر در عین اختصار و بدون حاشیه نویسی نگاشته شده، پیشنهاد می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید.

انواع سنن و آداب و رسوم تایلند


 قبل از سفر به هر کشوری کسب اطلاعات حداقلی از فرهنگ آن کشور بسیار مفید و کمک‌کننده است. هر کشوری آداب‌ورسوم مختص خود را دارد که مسافران باید از آن پیروی کرده و به آن احترام بگذارند. برخی از آداب و رسوم تایلند ممکن است گاه‌به‌گاه و در موقعیت‌های خاصی به کار روند در صورتی که برخی دیگر در تمام موقعیت‌ها باید رعایت شوند.
تایلند کشوری بافرهنگ، ارزش‌ها و مذاهب متنوع و آداب‌ورسوم غنی است که متأسفانه برخی از گردشگران به‌ویژه مسافرانی که برای اولین‌بار به تایلند سفر می‌کنند  نسبت به رعایت آداب‌ و رسوم تایلند و قوانین فرهنگی بی‌اطلاع هستند.

1. هرگز به خانواده سلطنتی بی‌احترامی نکنید


با خانواده سلطنتی در تایلند با نهایت احترام رفتار می‌شود و هر نشانه‌ای از عدم احترام می‌تواند منجر به عواقب شدید شود. اگر برای تعطیلات به تایلند رفته باشید از این‌همه احترام (که ریشه تاریخی به قدمت صدها سال دارد) شگفت‌زده خواهید شد.
خاندان سلطنتی تایلند
احترام به خانواده سلطنتی در تایلند
فرهنگ و آداب و رسوم تایلندی حتی در سالن‌های سینمای تایلند نیز حکم‌فرماست. در سالن‌های سینما پیش از اکران فیلم پخش سرود ملی تایلند مرسوم است و مردم تا اتمام پخش سرود ملی می‌ایستند. پیشنهاد می‌کنیم شما نیز همانند مردم تایلند این رسم را به‌جای آورید چرا که نوعی احترام به میزبان تلقی می‌شود.
در بانکوک و چیانگ مای، سرود ملی هر روز در ساعت 8 صبح و 6 بعدازظهر در خیابان‌ها پخش می‌شود. به‌محض شروع پخش سرود ملی، مردم محلی بلافاصله فعالیت‌های فعلی خود را متوقف کرده و به احترام سرود می‌ایستند.

2. از پوشیدن کفش داخل معابد خودداری کنید


به پا داشتن کفش در معابد و اماکن مقدس ممنوع بوده و نوعی بی احترامی به مقدسات و آداب و رسوم تایلند در نظر گرفته می‌شود.
مانند این فرهنگ در مساجد و اماکن مذهبی در خاورمیانه و ایران نیز وجود دارد.
حتی تایلندی‌ها مانند مردم خود ما از پوشیدن کفش داخل منازلشان خودداری می‌کنند چرا که آنها تمایل دارند برای غذا خوردن روی زمین نشسته و غذا بخورند. هرچند این نوع فرهنگ برای ما کاملاً شناخته شده و آشناست اما برای مردم غربی عجیب بوده و تازگی دارد.
نپوشیدن کفش در معابد تایلند 2
نپوشیدن کفش در معابد تایلند 1
فرهنگ در آوردن کفش بیش از یک دهه پیش در اکثر مغازه‌ها و دفاتر تایلند نیز حکم‌فرما بوده است. هرچند که با گذر زمان این فرهنگ کم‌رنگ‌تر شد و امروزه تنها در معابد و منازل چنین قانون و فرهنگی وجود دارد.
معابد در تایلند فراتر از جاذبه‌های گردشگری بوده و برای مردم بومی و محلی تایلند بسیار قابل احترام هستند. از همین رو پوشیدن لباس مناسب در معابد مهم است.
متأسفانه اغلب گردشگران با لباس‌های کوتاه در مکان‌های مقدس قدم می‌زنند که از نظر مردم تایلند این کار بی‌احترامی به معابد و آیین مذهبی بودا محسوب می‌شود.

لباس‌های مناسب برای معبد


اگر قصد بازدید از معابد تایلند را دارید، به یاد داشته باشید که پیراهن‌های آستین‌دار به تن داشته باشید و پا‌هایتان را نیز تا زانو بپوشانید.

علاوه بر این، به یاد داشته باشید که قبل از ورود به معبد درصورتی‌که کلاه به سر دارید کلاه را بردارید.

3. از خرید مجسمه‌های بودا برای تزئین یا سوغاتی خودداری کنید


 گاه دیده شده که مجسمه‌های بودا را به‌عنوان سوغاتی خریداری می‌کنند. در فرهنگ مردم تایلند این اقلام مذهبی بوده و برای سوغاتی مناسب نیستند و تهیه کردن آنها به عنوان یادگاری و یا سوغاتی نوعی بی احترامی به آیین بودا به شمار می‌رود. برای جلوگیری از این اتفاق حتی کمپین‌های ملی در تایلند برای آموزش توریست‌ها ایجاد شده است.
مجسمه بودا
مجسمه های بودا
درحالی‌که به نظر می‌رسید که اقلام مذهبی دیگر به‌عنوان سوغاتی به فروش نمی‌رسند اما هنوز برخی از مغازه‌ها مجسمه سنگی حکاکی شده بودا را به‌عنوان سوغاتی به فروش می‌رسانند.
مراقب خرید چنین وسایلی در سفر خود به تایلند باشید چرا که امکان ضبط این اقلام در چمدان شما در فرودگاه وجود دارد.

4. هرگز به یک راهب دست نزنید


راهبان مذهبی از احترام ویژه‌ای برخوردارند به‌طوری‌که اگر در مسیر حرکت یک راهب باشید باید کنار ایستاده و وای (wai) کرده؛ (یعنی سلام کرده) و به راهب اجازه عبور دهید. این عمل در فرهنگ تایلند به‌عنوان یک هنجار تعریف شده و تقریباً تمام مردم تایلند به آن مقید هستند.
احترام مردم به راهب ها
شما به‌عنوان یک توریست باید علاوه بر قوانین به هنجارها و فرهنگ مردم کشور میزبان احترام بگذارید برای مثال اگر مشاهده کردید که مردم اطراف شما برای ادای احترام به یک راهب بودایی راه را بازکرده و از سر راه راهب کنار رفتند شما نیز باید از آنها تبعیت کرده و مشابه همین کار را انجام دهید.
در مورد ارتباط راهبان با زنان قوانین سختگیرانه‌تری وجود دارد و به طور کل ممنوع است و حتی تماس تصادفی یک زن با یک راهب در طول یک مسیر نیز ممکن است مشکل‌ساز شود.

5. سلام مخصوص تایلندی‌ها


در تایلند و سایر کشورهای جنوب شرقی آسیا به‌جای سلام کردن گاه کف دست‌ها را به نشانه احترام روی‌هم می‌گذارند و سرشان را خم می‌کنند. به این عمل در اصطلاح وای (wai) می‌گویند که در واقع شکل عملی سلام کردن است.
مردم تایلند خنده‌رو (به جهت خنده رو بودن به تایلند لقب کشور لبخندها را داده‌اند) و مهمان نوازند و گاه با عمل وای (wai) به گردشگران خوشامدگویی کرده و احترام می‌گذارند. بهتر است شما نیز در جواب خوشامدگویی آنها نیز wai را انجام دهید و اگر برایتان سخت است با لبخند از آنها تشکر کنید.
ادای احترام کردن در تایلند

6. جشن های تایلند


تایلند از جمله کشورهایی است که به تعدد و تنوع در جشن‌های ملی و جشن‌های خیابانی و دسته‌جمعی موسوم به کارناوال شهره است؛ بالا بودن تعطیلات رسمی در این کشور هم نیز موید بالا بودن تعداد جشن های تایلند در طول سال است.
جشن آب تایلند
منحصربه‌فردترین رویدادها و جشن های تایلند شامل جشن سال نو تایلندی که با نام جشن آب یا سونکگران معروف است تا پیشکش کردن شناورهای نورانی در جشنی با نام لوی کراتونگ و تعداد بی‌شماری از جشن‌های دیگر که در هیچ جا از کره خالی مشابه آن را نخواهید یافت!
پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع بیشتر از این جشن ها از مقاله‌ای با عنوان جشن های تایلند دیدن فرمائید.

نتیجه‌گیری:


تایلند کشوری زیباست که مملو از فرهنگ و آداب‌ورسوم غنی است. مردم تایلند با ایجاد هنجارهای اجتماعی و فرهنگی سعی در حفظ این آیین‌های چندصدساله دارند.
شما نیز به‌عنوان یک توریست موظفید که با هنجارهای اجتماعی و آداب و رسوم تایلند به عنوان کشور میزبان خود را وفق داده و از آن تبعیت کرده و به آن احترام بگذارید.
هر زمان که در مورد هنجار یا قانونی شک داشتید از راهنمای خود در آن زمینه سؤال کنید. حتی می‌توانید از خود مردم تایلند در مورد بعضی از هنجارها اطلاعات کسب کنید. مردم تایلند غالباً توانایی صحبت‌کردن به زبان انگلیسی (البته نه به‌صورت سلیس) را دارند.
منبع:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383