حمام سلطان امیر احمد کاشان

حمام سلطان امیر احمد، یادگاری از دوران قاجار


کاشان با داشتن جاذبه‌هایی خاص و منحصر به فرد خود را به بهترین شکل ممکن به دنیا معرفی کرده و این باعث شده سالانه گردشگران زیادی به این شهر سفر کنند تا با تاریخچه غنی این شهر آشنا شوند.
یکی از جاذبه های کاشان که ارزشمند است و برای آن باید ساعت‌ها وقت گذاشت و تامل کرد، حمام سلطان امیر احمد کاشان است.
زمانی که به این حمام وارد می‌شوید ابهت و روش ساخت این گرمابه شما را حیرت زده خواهد کرد و به این فکر شما را وادار میکند که چطور می‌شود در زمان قاجار که تکنولوژی وجود نداشته چنین گرمابه‌ای با این سیستم گرمایشی راه انداخت.
اگر دوست دارید درباره این حمام بیشتر بدانید با یگانه گشت و با ادامه این متن همراه باشید.

مختصری درباره حمام سلطان امیر احمد

حمام سلطان امیر احمد کاشان در محله سلطان امیر احمد و در خیابان علوی قرار گرفته. قدمت این حمام را به سه دوره نسبت داده اند که به ترتیب سلجوقیان ، صفویه و قاجار می‌باشد.
این طور به نظر می‌رسد که حمام کنونی که به عنوان یکی از بهترین جاذبه های کاشان شناخته می‌شود ساختمان قدیمی‌تری داشته که در سال 1157 و بر اثر زلزه‌ای سنگین که در شهر کاشان رخ داده مثل تمامی دیگر بناهای تاریخی کاشان تخریب شده است و ساختمان کنونی روی بقایای آن حمام بنا شده است.
البته گمانه زنی‌های دیگری نیز وجود دارند که میگویند تنها سربینه (محل تعویض لباس) این حمام در دوران قاجار ساخته شده و دیگر بخش‌ها مربوط به قبل از قاجار می‌باشد.
حمام سلطان امیر احمد کاشان در سال 1355 و با شماره 1351 به ثبت ملی می‌رسد. جالب است بدانید که این حمام در سال 1375 و با کمک هیئت امنای مرمت و بازسازی کاشان مورد بازسازی قرار میگیرد و بخش‌هایی از آن که تخریب شده بودند دوباره ساخته شدند.
اکنون این حمام تحت پوشش و زیر نظر سازمان رفاهی، تفریحی شهرداری کاشان قرار دارد.
متاسفانه حمام سلطان امیر احمد بعد از مرمت و بازسازی به سفره خانه و رستوران تبدیل شدکه با ذات این حمام همخوانی نداشت و موجبات تخریبات بیشتری را فراهم کرد اما زمانی که زیر نظر شهرداری قرار گرفت به موزه بدل شد.

معماری حمام سلطان امیر احمد کاشان

همانطور که در سطرهای گذشته اشاره کردیم این حمام مربوط در دوران قاجار می‌باشد.
در قسمت ورودی و سر در حمام شما با یک طاق و دو کتیبه در کنار آن مواجه خواهید شد که همراه با نشیمن‌گاه می‌باشند. این نشیمن‌گاه برای استراحت بعد از حمام و انتظار قبل از حمام ساخته شده .
بعد از این قسمت شما وارد راهروی ارتباطی می‌شوید که شما را به اولین بخش حمام می‌رساند که سربینه نام دارد، یکی از هوشمندانه‌ترین ، کارهایی که معمار این حمام انجام داده پر پیچ و خم بودن راهرو می‌باشد به این دلیل که هوای گرم داخل و هوای سرد بیرون با هم در تداخل نباشند.
در اولین بخش حمام شما با سربینه مواجه می‌شوید ، سربینه مکانی است که برای استراحت استفاده می‌شده تقریبا نقش رختکن را برای مردم ایفا میکرده است. در این قسمت که به صورت 8 ضلعی ساخته شده، 8 ستون نیز وجود دارد که بتواند سازه را سر پا نگاه دارد همینطور یک حوض 8 ضلعی هم به زیبایی این بخش افزوده.
به دلیل اینکه این حمام یکی از اصلی‌ترین حمام های کاشان به شمار می‌‌رفته دو حلقه چاه در این حمام دو حلقه چاه مورد استفاده قرار گرفته چون تعداد مردمی که به این حمام می‌آمدند زیاد بوده، همینطور لوله‌های سفالینی نیز در کف حمام می‌باشد که برای انتقال آب به بخش‌های مختلف حمام استفاده می‌شده است.
حمام سلطان امیر احمد کاشان زیبایی را به حد اعلی رسانده، اساتید معمار این بنا توانسته‌اند با الما‌ن‌هایی که استفاده کردند شاهکاری خلق کنند که از گذشته تا کنون گردشگران زیادی را شیفته و عاشق خود کرده است
از گچ‌بری‌های زیبا هفت لایه‌ای گرفته تا کاشی کاری‌های دیدنی که به رنگ فیروزه‌ای و طلایی می‌باشد و نقاشی‌های دیواری که طرح و نقش‌های بی‌نظیری دارند. خلاصه هر چه از زیبایی این حمام بگوئیم نتوانستیم حق مطلب را ادا کنیم.
یکی دیگر از نقاط عطف معماری حمام سلطان امیر احمد، پشت بام آن است. پشت بام حمام دارای گنبد‌ها و گلجام‌هایی (شیشه‌های رنگی در بالای هر گنبد وجود دارد) است که نه تنها ساخت آنها دلیل داشته بلکه به زیبایی حمام نیز اضافه کرده است.
به باور مردمان گذشته، به دلیل اینکه شیطان به داخل حمام نگاه نکند و از دور هم داخل حمام دید نداشته باشد این شیشه‌های رنگی را در بالای گنبد‌ها کار گذاشته اند.
اشتباه نکنید! این حمام فقط برای حمام و شستشو مورد استفاده نبوده و یکی دیگر از کاربردهای حمام، برگزاری گردهمایی ها و جلسات محلی و تصمیم‌گیری‌ها بوده.
حمام سلطان امیر احمد 1102 متر مربع وسعت دارد که به عنوان یکی از بزرگترین حمام های تاریخی ایران شناخته می‌شود.

آدرس و ساعات بازدید و قیمت ورودی حمام سلطان امیر احمد کاشان

آدرس و ساعات بازدید : این خانه در محله سلطان امیر احمد و در خیابان علوی قرار دارد که میتوانید از ساعت 9:00 صبح تا 18:030 عصر و نیمه برای بازدید خود اقدام کنید.
هزینه ورودی : قیمت ورودی برای اتباع ایرانی در سال 1401 معادل 4000 تومن و برای اتباع خارجی 40.000 تومان می‌باشد.
مدت زمان مورد نیاز برای بازدید : حداکثر زمانی که برای بازدید کل این حمام نیاز دارید 1 ساعت است.
حمام سلطان امیر احمد کاشان

1 دیدگاه

  • به نظرم ادم هر جا نره کاشان حتما باید بره مخصوصا با این جاذبه های بی نظیرش
    حمام سلطان امیر احمد واقعا حیرت انگیز بود، کاش هنوز به عنوان حمام فعالیت میکرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تماس با ما: 02188537383